11. 02. 2017.

"Trubadur" Đuzepe Verdi, Beogradska opera. 11. 02. 2017. Dejan Savić, Jasmina Petrović Trunbetaš, Nataša Jović Trivić, Dragutin Matić, Janko Sinadinović, Dragoljub Bajić, Tatjana Mitić, Predrag Gligorić.





Trubadur u palanci

Spusti se zavesa.
Svi akteri odahnu i pomisle :“Gotovo“!
Tada, za one, poput mene, počinje.

Ko propušta „Trubadura“, odnosno Grofa Lunu, zapravo Dragutina Matića? Pošto je u decembarskoj predstavi nahvaljen sa moje strane, nazvao sam to „Veče Dragutina Matića,“ večeras ću po tom pitanju biti kraći. Mogu samo da konstatujem, istorija se ponavlja.
Izgleda kako se moje pohvale ne čitaju, jer se samo komentarišu negativni doživljaji. Valjda ljudi izbegavaju ono lepo što sam do sada pisao o Ivanu Tomaševu, Janku Sinadinoviću, Sanji Kerkez,... Primetili su moje pisanje o veoma lošem Aleksandru Dojkoviću u „Kavaleriji“, ali kada  sam napisao kako je „blistao na sceni“ u „Slepom mišu“ niko ne komentariše. Vuka Zekića u premijeri „Đani Skikija“ nije ni „oficijelna“ kritika pohvalila, od mene je dobio komplimente kakve, siguran sam, neće skoro niko da dobije u komičnim operama, a zar ima neko pravo da se ljuti što je napisano da je bio veoma loš u "Travijati". Neka sam pita nekog ko redovno dolazi u operu, ko mu nije prijatelj, koga ne poznaje i koji popu kaže da je pop, a bobu da je bob.
Naša opera (kažem podjednako naša, jer glumci, pevači, muzičari tu rade i od toga žive, a mi plaćamo ulaznice i redovno dolazimo) je Palanka, kao i svaka Kulturna institucija ove države. Ona ima svoja pravila (čitaj podelu uloga), svoj moral i svoje granice.  Spolja se relativno lako ulazi (pogotovo ako se ima veza u krugu) u taj Tamni Vilajet, ali se teško izlazi, jer onaj ko dobrovoljno hoće da ode, zaključuje se da je umislio kako je bolji, a to je ono, nedopustivo za Orvelovsko poimanje stvari.
U Palanci svi moraju da budu ugraničeni. Uranilovka* je politički model.
Ona ne znači provinciju, ili nešto daleko od kvaliteta. Palanka je filosofija življenja, a palanačko ponašanje je virus opasniji i od Ptičjeg i od Svinjskog, čak i od onog danas zaboravljenog AIDSa. Ako  ovaj zadnji negde sakriven čeka da se razbukta, siguran sam u Palanci je.  Sa ovim ne vezujte ni Smederevsku, ni Bačku Palanku. Proverio sam lično, to su samo mesta koja idu nizbrdo. Nemaju ništa sa ovim što pišem.
Svi živimo u nekoj od palanaka. Svaki uspešan Mozzart ima svog Salijerija, svakog zaljubljenog Otela prati bar jedan Jago, a svakog humoristu (poput mene) prati hiljadu muva. Ali to su one bezopasne vinske mušice. Jer gde je humorista, tu se prosipa sirće. Zapravo,  prosipa se i sve ono što se prodaje kao vino, a već je uskislo.
I da se vratimo na „Trubadura“.
Prvi čin, Prva scena. Ferando, Dragoljub Bajić nas uvodi u priču. Večeras je Bajić bio odličan. Sam, među vojnicima, prikazao je sebe u najboljem izdanju. Konstatacija: Bajić napreduje!
Koliko bi sreće za sve nas bilo kada bi pored svakog imena mogli da napišemo tu reč: Napreduje!
Bajića  je muški deo hora veoma dobro pratio u toj sceni. Zapravo hor je sve vreme bio ispunjen energijom. A "Coro degli zingari" je bio u pravom smislu te reči. Tu se već publika „kupuje“ do kraja predstave.
Zapravo, ceo orkestar je zvučao skladno, naravno, za to je ovog puta zaslužan Dejan Savić. Čovek je očigledno dobio energiju izborom za Upravnika Nacionalne kuće.
Da je na scenu iskočio Konstantin Kostjukov, imali bi smo ceo direktorski triling. Pa još da nam Kostjukov odigra Grka Zorbu, za (veselog i trapavog) Džona bi se lako snašli, iako je od svakog Džona skakao duplo i duže i više. Ma nek ide žičara za balvane u bestraga, bio bi to Zorbas koji jedini na svetu igra kada ga spopadne tuga.
Za razliku od Savića, Janko Sinadinović u ulozi Manrika je imao snage do pred kraj drugog čina, da bi u trećem posustao. Onaj Sinadinović koji je pevao u prvom ovogodišnjem izvođenju „Trubadura“ se prepolovio.
I ne zameram. Bar zahtevnu funkciju VD Upravnika Opere obavlja dostojanstveno. Njegovi predhodnici su mlatili sa lažnim karijerama po inostranstvu, tvrdeći da je izbor na to mesto  posledica međunarodnih uspeha, pa do desetak „spektakularnih obećanja“ publici u prvoj sedmici upravnikovanja, od čega je na kraju  bilo jedno veliko NIŠTA. (Ovde umesto reči NIŠTA, stavite odgovarajuću reč iz vašeg vokabulara). Sinadinović se, što je za pohvalu, više bavi Operom, nego svojim promovisanjem u medijima.
Nataša Jović Trivić je bila u ulozi Acučene. Ovo je mnogo bolje pevački, a neuporedivo glumački u odnosu na „Trubadura“ sa početka sezone. Svaka Acučena me podseća na „Majku hrabrost“ od Bertolta Brehta, koju je sa istih dasaka, u vreme mog detinjstva, maestralno iskazivala Mira Stupica.  Možda se večeras Miri, po upečatljivosti  više približila Nataša, od Dragane Del Monako u predhodnom izvođenju.
Jasmina Trumbetaš Petrović, modernim rečnikom, je „odradila svoju rolu". Sigurno su joj značajnije pripreme za "Moć sudbine"  od večerašnjeg nastupa, ali to publiku ne interesuje. Ona traži samo jedno i u jednoj reči. Maskimum. Večeraš od nje nismo dobili ni približan  maksimum.
Obično o sporednim ulogama ne pišem, jer su to u većini slučajeva oni koji tek kreću po mukotrpnim solističkim stazama opere, ali večeras su Ines, Tatjana Mitić i Stari Ciganin, Predrag Gligorić bili takvi da treba veoma ozbiljno da se preispitaju, pogotovo što nisu ni početnici, ni mladi. Ako ne veruju mom zapažanju, neka pitaju nekoga kome nikada u prolazu nakon predstave nisu rekli; Bravo, bio si odličan (ili odlična). Tu se najpre dobije odgovor približan onome što nazivamo realnim stanjem.
Rekoh, opera je Palanka. Zaposleni, redovna publika...
Što bi rekao moj učitelj filosofije Radomir Konstantinović: „Banalnost, Senzacionalizam, Nihilizam.“ Objašnjavajući kako u ovom trećem stadijumu duh pokušava da postane večan i time negira sam sebe.
Mi smo već u drugom stadijumu. U Senzacionalizmu. Kod mnogih je umišljenost o sopstvenoj velični, samo u njima i u par ljudi koji ih okružuju, a koji o sebi misle isto. Pokušajmo da ne pređemo u Nihilizam.
Večerašnji utisak završiću sa jednom rečenicom koja je na kraju mnogih srednjovekovnih dela.
Dixi et salvavi animam meam.  (Rekoh i spasoh svoju dušu.)

__________________
*Nemam želju da objašnjavam manje poznate reči i izraze. U slučaju da se ne slažete samnom, onda napišite nešto što favorizuje one za koje ja mislim da su bili loši, a umanjite vrednost onih za koje tvrdim da su dobri.  Da biste me negirali, morate da imate argumente. Ako mislite kako imate argumente, ali ne umete to da napišete, Vaš problem. Svi smo imali isti broj časova Srpskog  jezika i književnosti. (Pa i pred bogom smo isti)

O istim temama, ali na malo drugačiji način:
Laura i muzika.