23. 01. 2019.

Pučini, Toska, Beogradska Opera, Narodno pozorište, Ana Rupčić (Ana Rup), sopran, Dušan Plazinić, Krum Galabov, baritone, Mihailo Šljivić, Vuk Matić, Dejan Savić…. 23. 01. 2019.












ZAŠTO PROPADAJU PREDSTAVE?


Ako Kavaradosi, u nemoj dvorani,  čeka kraj opere da bi za ariju “E lucevan le stelle” dobio tapšanje petorice “ljubitelja opere,” cela predstava je propala. To se dogodilo večeras.
Pa svakako da bih večerašnju “Tosku” izbegao zbog Dušana Plazinića, već spomenutig Kavaradosia, ali umesto najavljenog gosta iz Italije (i on nije prolazio kriterijume moje lepše polovine, a pod njenim sam uticajem priznajem)… ponuđeno je drugo rešenje.  Elem, pre nekoliko dana je najavljeno da će Krum Galabov, bariton iz Bugarske tumačiti lik zlog Skarpije.
Ime koje više nego obećava, snimci na internetu su garantovali vrhunski doživljaj.
Dobismo večeras Gospodina Galabova i na tome najiskrenije čestitke Upravi, posebno Direktorki Jasmini Trumbetaš Petrović (zar nisam obećao da ću svaki dobar potez nove Direktorke i Upravnice Teatra Ivane Vujić,  da istaknem).
Što se gosta tiče, maksimalno smo uživali samo u njegovoj pojavi, uz to i glumi, a što se glasa tiče, nije to bilo ono što se pokazivalo u drugim operskim kućama, iako je bio jako dobar.
Toska je bila u tumačenju Ane Rupčić. O Gospođi Rupčić sam već pisao u superlativima kada se radi o ovoj koliko divnoj, toliko zahtevnoj roli.
Moram da ponovim činjenicu, prvi put su me kao dete odveli na proslavu stogodišnjice ovog teatra, i od tada pamtim nemerljivo mnogo  lepih i manje lepih događanja, kako drame, tako baleta i opere. U svoj svojoj neskromnosti tvrdim kako je večeršnja Toska Gospođe Rupčić, bila nešto što je na ivici fascinantnog. Da ne objašnjavam, da ne navodim detalje, jer ih ih i previše za jedno pisanje od par hiljada reči.
Ali… U ovoj predstavi je sve krenulo po zlu. Početak, koncert majstor daje intonaciju, a u prva dva reda četiri osobe… Sjuriše se neke sa treće galerije, ali… Ali na početku trećeg čina u ista ta dva prva reda je sedelo sedam osoba. Kako napuniti adrenalinom polupraznu salu, kako na pevače utiče činjenica da u prvom redu sede dve, ili tri osobe???? A sala poluprazna.
Ana Rupčić odlična u pevanju, kao što sam rekao, nije joj to prvi put i onda u “Vssi d' arte”, peh… Sa moje strane oprošten. Navodim tu činjenicu zbog onih zlonamernika koji neće da prihvate da je Gospođa Rupčić bila odlična. I pored toga, tvrdim, odlična je bila.
Šta je Uprava dobila povećanjem cena ulaznica? Isto što je dobio i vlasnik bifea povećanjem cena pića za 30%. Po tim pitanjima mogu zajednički da se presaberu.
I ponovo navodim činjenicu, Trgom Republike svakodnevno prođe između 200 i 300 hiljada ljudi… Postoji li i jedna reklama na fasadi Opere koja bi privukla pažnju “običnog Beograđanina”? Nisam plaćen da učim u ljude u Teatru marketingu, a ponašanju ne mogu da ih učim, jer kod mene, za zadnje dve godine pisca dve knjige o lepom ponašanju, časovi su i previše skupi za ovdašnje prilike.
Ako se neko iz sadašnje Uprave čudi, a iz bivše likuje zašto je bila ovako slaba poseta a gostuje veoma kvalitetan pevač, uvrstiću takav postupak u licemerje. Zašto… Pa zato što na sajtu Pozorišta o Krumu Galabovu samo jedna rečenica, a svojevremeno smo u vezi defektnih pevača sa Dalekog istoga čitali čitave traktate, čak je navoženo da je neke tamošnja veličina “pevala u novogodišnjem program Sečuamnske televizije”… Dobro ste pročitali, i ne proveravajte istinitost mojih navoda i ne sumnjajte u moju memoriju. O krumu Galabovu deset ispraznih reči.
Bar bi mogli režiseri da nešto urade u ponašanju ljudi na sceni. Besposleni režiseri u Teatru neka pokažu solistima i horu kako se krste katolici.
Da spomenem meni veoma dragog Mihaila Šljivića. Ogroman glas, moćan, jak, ali nekultivisan. I ko mu je dozvolio da se onoliko dernja u crkvi. Pa on je jedan običan, najobičniji Crkvenjak, a pustio glas jače od nekog biskupa, nadjačao bi i kardinala, pa pored njega tako gromoglasnog i papski nuncije se ne bi čuo. A on jedan običan, najobičniji crkvenjak. Gospodo pevači, kada kompozitor predvidi da nešto bude jako glasno, moćno,… velika je rezlika od situcije kada to treba izvesti na bojnom polju, od one kada se tako peva pod svodovima hrišćanskog hrama, u koji se ulazi sa poniznošću…
Pohvale za Vuka Matića koji je tumačio Bivšeg konzula. Iako mi mnogi čitaoci neće verovati, preserećan sam kada nekog hvalim. Još jednom, Gospodine matiću, primećeno je vaše kvalitetno pevanje.
Večeras je dirigovao Dejan Savić. Koliko mora neko da bude Dejan Savić, da bi bio ovako indifierentan nakon onog jesenjeg slučaja kada nije hteo da pozdravi publiku. Pa srbi imaju amneziju, drugi tvrde da je to nedostatak inteligencije, ja ipak tvrdim samo amnezija… Tek, uvek igrajte na kartu zaboravnosti… Večeras mi je Gospodin Savić ličio na Luja XV… Sećate se onoga što je rekao: Posle mene potop…
Gospodinu Saviću je sve bilo potaman… Očigledno mu nije smetala I jedna “instrumentašica” iz orchestra koja je došla u kožnim pantalonama… U orkestru kod Željka Mitrovića, na PINKu to ne bi moglo… Ili da očekujemo uskoro i Gospodina Savića u kožnim pantalonama???
Ova predstava je propala šansa. Pa ako nije mogla odlična Gospođa Rupčić u sadejstvu sa već opisanim Plazinićem u “Ljubavnom” duetu trećeg čina, da pokrene publiku na aplauz, završena priča.
Na sve i sramota. Uprava je gostu podarila buket (stigao je sa službenog ulaza uoči spuštanja zavese). Konačno i to da se ustali, još jedno bravo za J. T. P., ali istovremeno i veliki minus. Mora se predpostaviti da od malobrojne publike, pevačica, u ovom slučaju jedina ženska osoba u predstavi, prilikom poklanjanja, može da ostane bez cveća. Nedopustivo, Gospođo Trumbetaš. Vama, kao  ni bilo kojoj drugoj pevačici naše opere, to ne želim. Bar u ovakvim situacijama, setite se toga.
Gospođa Rupčić je na kraju predstave od mene dobila  jedno glasno, jasno i nedvosmisleno: Bravo. Za Plazinića je rezervisan zvižduk, a gost je od Uprave dobio bogat buket.