03. 11. 2018.

Žorž Bize, Karmen, Dragana Del Monako, mecosoparan, Dejan Maksimović, Vladimir Andrić, Aleksandra Stamenković, Nevena Matić,… Nebojša Bradić, Emilija Jovanović, Katarina Grčić Nikolić, Zorica Mitev Vojnović,… horska individua sa hozen tregerima, koja “glumi” Džon Travoltu, ali…. 03. 11. 2018.











NEOBIČNO O OBIČNOM
Mogu, umem, a i dozvoljeno mi je.

Večeras sam u operi bio zbog mnogih stvari, a u to spada, tek na četvrtom mestu, predstava “Karmen”.
Na prvom mestu, bio sam zbog nove Direktorke Opere. Hteo sam da osmotrim dve stvari. Da li po izgledu i konfiguraciji pristaje “direktorskoj loži,” a uz to sam se nadao da će se pojaviti u mini haljini. Tako se pokazala u internet izdanju, nakon jedne predstave u Zemunu, pa sam hteo da kompletiram one njene fotografije na klaviru, koje su kružile internetom, sa njenim trenutnim stajlingom. Niste upoznati sa onim: Diva na klaviru, diva pored klavira, sedi, leži, kleči, naslonjena… Iz tri rakursa, sa sve četiri strane.
Uz sve, spadam u one (izuzetno retke) muškarce, kojima su supruge dozvolile da nesmetano gledaju žene u mini haljinama i dekolteima i ne samo da gledaju, već i da se okreću za njima….
Samo, ima jedan mali uslov. Uslov glasi: Moraju da budu starije od 50 godina.
Nova Direktorka Jasmina Trumbetaš Petrović je zagonetka, čak ni čuvena internetska Wikipedija “ne zna”. Zna datum rođenja, ali najveća internet enciklopedija “ne zna godinu”… Zna se samo (tako je navedeno)  da je rođena u SFRJ. Pa nek populus razmišlja!
Smešno!
Dopuna onog gore “Zakona”, kada je J.T.P. u pitanju glasi: Može!
Mislim: Može da se gleda!
Drugi razlog je star ravno 50 godina. Opet 50, ali u vezi nečeg drugog.
Bio sam tih svečarskih dana u ovoj Sali. Zapravo, doveli su me, jer u to vreme deca se nisu pojavljivala na ulicama, sama posle 20 časova.
Slavila se stogodišnjica. U tu čast je igrana premijera istorijske drame “Vožd” Ivana Studenog.
Da, pročitao sam nakon toga tu dramu više od deset puta.  Nikada nisam odgovorio oponentima svoje supruge i moje malenkosti koji postavljaju (u svoj svojoj prepotentnosti i samoumišljenosti i malograđanskoj znatiželji)  uvek isto: “Ko su oni da pišu?”
Bezbroj puta sam ponovio kako samo nagovestim ono što vidim, znam i mogu.
Elem, tada se imalo novca za premijeru, imalo se novca za konkurs istorijske drame, koja govori o Srbima, o istoriji, o moći i nemoći.
Lepo to sa scene (tada) reče Veliki Ciga Jerinić, u ulozi Karađorđa: “Nebo visoko, a zemlja tvrda!”
Danas se hvalimo sa renoviranim WC-om.
Da, renovirani WC (u parteru) je treći razlog zašto sam večeras bio na operi Karmen. Pa ako su moji sugrađani mogli dva sata da čekaju da “neko” otvori muzej (posle najavljenog termina)… ako ih nije mrzelo da satima čekaju u koloni ulazak u isti muzej, jer je poseta  besplatna, mogu i ja najregularnije da platim ulaznicu za opersku predstavu i vidim jedan, srpski rečeno, klozet, koji je izazvao tolike turbulencije u javnosti.
Vraga, od dva muška WCa u prizemlju samo jedan radi. Na drugom je rukom napisano: Neispravan toalet, Toilet is not in function.
Već sam navikao da me u operi lažu. Prodaju ulaznice za dve jednočinke, a prikažu samo jednu.
Na žalost nisam uspeo da se izmokrim na to grandiozno delo. Ne mrštite se, zna se šta se u WCu radi… Izmokrio sam se samo na polovinu. Onoga  sa “desne strane.”
Da se vratim na lepe žene.
Tri najlepše žene opere su: Jadranka Jovanović, Dragana Del Monako i Jelena Vlahović. Svi znamo koliko imaju godina. Pa šta… Svoj ukus ne krijem, ako neko poželi da samnom meri znanje u vezi ženske lepote, izvol’te, javite se,….
Dozvoljeno je meni mnogo više od onog: Možeš se okretati… za svakom,… SAMO…
Ma ne krijte godine, nije lepota u godinama….
Ipak je nebo visoko, a zemlja tvrda. Vožd je to shvatio kada je došao u Radovanjski lug… A tamo ga ubi, ko drugi, nego kumov sluga.
Nešto ću da ostavim i za naredne imprersije. Pa valjda znate kako nikada ne napišem sve što vidim, čujem, znam…
Elem, imali smo veoma lošu Karmen. Ovo nije ni za jednu scenu, pogotovo ne svečarsku.
Dragana Del Monako je pevala veoma korektno, ali to je nedovoljno da bi predstava bila dobra. Dejan Maksimović je dao sve od sebe, Aleksandra Stamenković, kao Mikaela je bila odlična. Sigurno jedna od njenih najboljih Mikaela. Za spominjanje je još Nevena Matić. U mnogim duetima se čula samo ona.
Čekate da kažem nešto o Eskamilju, Vladimiru Andriću. Već sam u nekoliko navrata, pišući o operi Karmen, napominjao kako treba da izgleda toreador. Ovakav Andrić – toreador,  samouvereno bi mogao da izađe samo pred nekog ratobornog petla.
Na žalost, Gospođa Del Monako je bila bez imalo erotike. Sa energijom koju je pokazala, ne bi uspela da zavede ni seoskog poštonošu, a ne toreadora, a  obzirom kakav nam je večeras bio “bikoubica,” mogla je samo da namigne i on bi se srušio. Srećom, ostadoše svi na nogama. Gospođi Del Monako malo klecnuše kolena kada se poklanjala, ali Divama je sve dozvoljeno. A, pisao sam i o Divama, da se ne ponavljam.
U opštem mrtvilu, nije pomoglo ni dirigovanje Zorice Mitev Vojnović. Bilo je ovo jedno od njenih najlošijih “izdanja” zadnjih godina.
Nisam analizirao, do sada, operu Karmen. Jedna veoma loša režija Nebojše Bradića, koja se upotrebom još više ofucala.  To je začinio scenograf Geroslav Zarić, kome nije bila dovoljna kružna scena, već  nakon dve pauze, osuđuje gledaoce na skoro petnaestominutnu “malu pauzu.” Sa kakvim pravom, ili je to posledica nemaštovitosti, ili posledica nečeg trećeg???
Sklonite sa scene ovu baletsku koreografiju Emilije Jovanović. Užasavajuće je cupkanje španskih "cigana". Beskrvno, bez strasti, bez znoja.
Da ne ulazimo u priču kakvi su kostimi.  Očigledno da je Katarina Grčić Nikolić ubeđena kako ciganke, sa “karneri” haljinom, nose damske tašnice, koje na lančiću vise na ramenu… A sve to dok se vucaraju sa švercerima duvana, u nekom, tamo, 19 veku.
A hit večeri je bio izvesni horista. Džon Travolta a la Knez Mihajilova. Ne znate Džon Travoltu iz te ulice, …vi onda niste probali beogradske urbane arome.
Taj gospodin se (u pozadini) hora kliberio, klatio, skakutao, rokenrolisao, lambadisao,… dok su se njegove kolege osvrtale, smejale i dobacivale mu. Jednom rečju veseljak. Ili ve-seljak! Ili ve-se-ljak! Bljak!
On večeras nije bio u priči Prospera Merimea. Valjda znate da je to pisac priče o lepoj ciganki. Čitajte moje predhodne osvrte o toj operi. Sve piše.
Da li je neko iz uprave video tog gospodina?
Ne, “Direktorska loža je bila prazna.” Da li je publika ostavljena na milost i nemilost onih koji ismejavaju i  instituciju u kojoj rade i delo u kome učestvuju i publiku pred kojom se nalaze.
Da li je gospođa direktorka uzela manir svog šefa, koji kada se nešto loše dogodi, gurne glavu u pesak i ne pojavljuje se narednih sedam dana. A posle,  ne ono (narodno): Jovo nanovo!...
Već:
Iznova će majstor Deki,
po dupetu da nas  zveki!
Kakva radost i milina,
Pomaže mu  “La Divina”.



O ISTOJ TEMI, ALI OD DRUGOG AUTORA:


.
.