Madam Baterflaj, zapravo Jasmina
Trumbetaš Petrović je otvorila ovogodišnju opersku sezonu.
U
dve reči: Dobra predstava… U četiri reči; Više nego dobra predstava..
A
opet nemam inspiraciju za pisanje. Vema čudno stanje. Jer toj predstavi je
nedostajao onaj potreban fluid, koji ne može da ostvari ni veoma dobra Gospođa
Trumbetaš Petrović, niti Poručnik Pinkerton, u tumačenju Janka Sinadinovića
(naravno on uvek daje sve od sebe), niti Konzul Šarles, Miodrag Jovanoviće,
više nego dobar i glumački i pevački, kao i Služavka
Suzuki, Višnja Popov (u svakoj roli za pohvalu).
Sve
je bilo korektno i aplauz je bio adekvatan… Uz sve smeta,.. pa stvarno mi smeta
kada inspicijent (večeras Mirjana Goločevac)… naravno u želji da predstavi
da na značaju,… primorava publiku da nastavi aplauz, pozivajući svetlima, jer
zavesa u ovoj predstavi nema nikakvu funkciju… rekoh, pozivajući svetlima
aktere na novo poklanjanje publici, u kojoj je već zamro aplauz…
Neprofesionalno i kontraefektivno.
Nekada
je preglasni šaptač, ili inspicijent koji je uzeo u ruke režiranje celog
događaja… ona kap koja može predstavi da umanji značaj… Zato i pokušavam da
skrenem pažnju na te BITNE detalje.
Kada
smo kod detalja, displej na kome “ide” tekst libreta je neispravan. Do sledeće
operske predstave će, ili biti popravljen, ili će se čekati da se potpuno
pokvari… Poznajući prilike, tipujem na ovo druge… A voleo bih da ne budem u
pravu.
Da
se vratim na početak. Počela je nova operska sezona.
Ni po čemu se to nije videlo. Tačno, oficijelni spiker je napomenuo da je predstava
u čast… I tako dalje i tako dalje…
Za
kraj sezone imamo Gala Koncert, za početak ništa.
Gospodin
Savić, Upravnik Pozorišta je zbrisao za dirigentski pult, a VD Direktor Opere je bio na pozornici…
Odatle
nam (mislim na nas publiku) nisu poželeli dobrodošlicu. Nisu nam ništa obećali…
Nisu nas ni zaintrigirali da dolazimo u Operu… Sa mesta na kojima su se
nalazili večeras, neće se u narednom periodu pohvaliti ni sam jednim novim
posetiocem. A to je ono što Operi na prvom mestu nedostaje.
Večeras
je bilo svečarsko veče, a u sali po dvadesetak procenata popunjene galerije.
Tužno veče.
Filharmonija
je rasprodala sve svoje koncerte u narednoj sezoni.
Da,
ali njihov menadžment prosto “bombarduje” građane Beograda sa informacijama…
A
u Operi???
Ne
zna se koje predstave se planiraju u narednoj sezoni.. Ne znamo ko će da
gostuje…
Na
jednom mestu sam napisao: Zar je problem napraviti “Gala cocktail” (ljudi iz
muzičkog sveta vole tu reč gala) na kome će da budu svi pevači, a da se pozovu
novinari štampanih i elektronskih medija,... sa TVa. Koktel - konferencija za štampu. Da umetnici i pevači budu
tet-atet sa novinarima… Pa toliko je zanosnih i šarmantnih soprana, naočitih baritona,…
Toliko je pevača koji ne nose glavne role, a koje treba predstaviti ljudima iz
medija.... Jer oni (novinari, urednici, TV voditelji) ne spadaju u opersku publiku... I tako dalje i tako dalje…
Desetak boca pića, klavir i neko od korepetitora koji će da svira operske
arije... Napraviti priču, priču koja će da zaintrigira ljude da
otvore ta staklena vrata na Trgu Republike i kupe ulaznicu za
operu. Napraviti na početku feštu… Zašto samo na kraju?
Nikoga
nije briga što je večeras skoro trećina sale bila prazna… Koliko bi se tek taj
loš broj povećao ako bi se oduzele one ulaznice koje se poklanjaju…
Šteta,
sve to kod mene baca senku na večerašnju Ćo-Ćo San, Pinkertona, Šarplesa,
Suzuki,… iako su bili dobri, ali bez onog fluda.. Ljudi su izašli sa predstave
bez oduševljenja, pokaznog odsušvljenja da se što pre vrate u isti prostor u
kome se pravi magija.
Ubeđen
sam, i Savića i Sinadinovića će zavarati večerašnji aplauz. I previše će se
nahraniti njim. Pa Gospodine Saviću, može orkestar opere da svira bez probe…
ali se to ODMAH čuje, bar od strane onih koji su redovno u operi… I može da
prođe da ta i takva opuštenost i lagodnost, ja ću nazvati neodgovornošću… može
da prođe sada i sledeći put… ali na duže staze NE. Može predstava da se
pripremi, a da pevači nemaju orkestarsku probu… Može, a vi znate koliko se to puta
desilo protekle sezone… Ali se to čuje… I ko prvi nastrada?... Nastrada pevač. Ispravka: Nastrada publika!
Nadajmo
se u sledećoj sezoni i boljim i lepšim izvođenjem opera, nego što su bile protekle godine.
To
publika želi na prvom mestu radi sebe. Želi bolje!
U
vezi toga se neki u Operi nisu izjasnili.
David Naum
O istoj temi, ali iz drugog ugla:
.
.