03. 10. 2017.

Beogradska Opera., Narodno pozorište. Đakomo Pučini. Madam Baterflaj, Jasmina Trumbetaš Petrović, Dejan Savić, Janko Sinadinović, Miodrag Jovanović, Višnja Popov,....












Nova operska sezona.

Madam Baterflaj, zapravo Jasmina Trumbetaš  Petrović je otvorila ovogodišnju opersku sezonu.
U dve reči: Dobra predstava… U četiri reči; Više nego dobra predstava..
A opet nemam inspiraciju za pisanje. Vema čudno stanje. Jer toj predstavi je nedostajao onaj potreban fluid, koji ne može da ostvari ni veoma dobra Gospođa Trumbetaš Petrović, niti Poručnik Pinkerton, u tumačenju Janka Sinadinovića (naravno on uvek daje sve od sebe), niti Konzul Šarles, Miodrag Jovanoviće, više nego dobar  i  glumački i pevački, kao i Služavka Suzuki, Višnja Popov (u svakoj roli za pohvalu).
Sve je bilo korektno i aplauz je bio adekvatan… Uz sve smeta,.. pa stvarno mi smeta kada inspicijent (večeras Mirjana Goločevac)…  naravno u želji da predstavi da na značaju,… primorava publiku da nastavi aplauz, pozivajući svetlima, jer zavesa u ovoj predstavi nema nikakvu funkciju… rekoh, pozivajući svetlima aktere na novo poklanjanje publici, u kojoj je već zamro aplauz… Neprofesionalno i kontraefektivno.
Nekada je preglasni šaptač, ili inspicijent koji je uzeo u ruke režiranje celog događaja… ona kap koja može predstavi da umanji značaj… Zato i pokušavam da skrenem pažnju na te BITNE detalje.
Kada smo kod detalja, displej na kome “ide” tekst libreta je neispravan. Do sledeće operske predstave će, ili biti popravljen, ili će se čekati da se potpuno pokvari… Poznajući prilike, tipujem na ovo druge… A voleo bih da ne budem u pravu.
Da se vratim na početak. Počela je nova operska sezona.
Ni po čemu se to nije videlo. Tačno, oficijelni spiker je napomenuo da je predstava u čast… I tako dalje i tako dalje…
Za kraj sezone imamo Gala Koncert, za početak ništa.
Gospodin Savić, Upravnik Pozorišta je zbrisao za dirigentski pult, a VD Direktor Opere je bio na pozornici…
Odatle nam (mislim na nas publiku) nisu poželeli dobrodošlicu. Nisu nam ništa obećali… Nisu nas ni zaintrigirali da dolazimo u Operu… Sa mesta na kojima su se nalazili večeras, neće se u narednom periodu pohvaliti ni sam jednim novim posetiocem. A to je ono što Operi na prvom mestu nedostaje.
Večeras je bilo svečarsko veče, a u sali po dvadesetak procenata popunjene galerije. Tužno veče.
Filharmonija je rasprodala sve svoje koncerte u narednoj sezoni.
Da, ali njihov menadžment prosto “bombarduje” građane Beograda sa informacijama…
A u Operi???
Ne zna se koje predstave se planiraju u narednoj sezoni.. Ne znamo ko će da gostuje…
Na jednom mestu sam napisao: Zar je problem napraviti “Gala cocktail” (ljudi iz muzičkog sveta vole tu reč gala) na kome će da budu svi pevači, a da se pozovu novinari štampanih i elektronskih medija,... sa TVa. Koktel - konferencija za štampu. Da umetnici i pevači budu tet-atet sa novinarima… Pa toliko je zanosnih i šarmantnih soprana, naočitih baritona,… Toliko je pevača koji ne nose glavne role, a koje treba predstaviti ljudima iz medija.... Jer oni (novinari, urednici, TV voditelji)  ne spadaju u opersku publiku... I tako dalje i tako dalje… Desetak boca pića, klavir i neko od korepetitora koji će da svira  operske arije...  Napraviti priču, priču koja će da zaintrigira  ljude da otvore ta staklena vrata na Trgu Republike i kupe ulaznicu za operu.  Napraviti na početku feštu… Zašto samo na kraju?
Nikoga nije briga što je večeras skoro trećina sale bila prazna… Koliko bi se tek taj loš broj povećao ako bi se oduzele one ulaznice koje se poklanjaju…
Šteta, sve to kod mene baca senku na večerašnju Ćo-Ćo San, Pinkertona, Šarplesa, Suzuki,… iako su bili dobri, ali bez onog fluda.. Ljudi su izašli sa predstave bez oduševljenja, pokaznog odsušvljenja da se što pre vrate u isti prostor u kome se pravi magija.
Ubeđen sam, i Savića i Sinadinovića će zavarati večerašnji aplauz. I previše će se nahraniti  njim. Pa Gospodine Saviću, može orkestar opere da svira bez probe… ali se to ODMAH čuje, bar od strane onih koji su redovno u operi… I može da prođe da ta i takva opuštenost i lagodnost, ja ću nazvati neodgovornošću… može da prođe sada i sledeći put… ali na duže staze NE. Može predstava da se pripremi, a da pevači nemaju orkestarsku probu… Može, a vi znate koliko se to puta desilo protekle sezone… Ali se to čuje… I ko prvi nastrada?... Nastrada pevač. Ispravka: Nastrada publika!
Nadajmo se u sledećoj sezoni i boljim i lepšim izvođenjem opera, nego što su bile protekle godine.
To publika želi na prvom mestu radi sebe. Želi bolje!
U vezi toga se neki u Operi nisu izjasnili.
                                                            
                                                  
                                                         David Naum



O istoj temi, ali iz drugog ugla:




.
.