A PUBLICI DUPE
Dana 17. 11. 2018. godine u Beogradskoj
Operi, desio se presedan.
Nešto zbog čega bi se, u
sredinama koje još nisu proslavile stopedesetogodišnjicu nacionalnog teatra,
digla bura koja bi potopila i mnogo veće kapetane. Dirigent se nije poklonio
publici.
Dejan Savić je stao za dirigentski
pult, ne poklonivši se pre toga publici. Okrenuo je dupe publici. Tražio je od
orkestra da ustane i pozdravi publiku i potom je počeo…
Smišljeno i izrežirano u “savićevskom
stilu.” Inspicijent nije uključio “far” prema dirigetnskom pultu… Savić je sve
to uradio u “mraku”. U “mraku” je napustio salu posle prvog dela… I tako redom,
ulazi u “mrak,” izlazi sa “mrakom”. Da bi na kraju izašao na binu da se pokloni
“publici” koju je omalovažio. Jasno, dobio je i zvižduke i povike: Ua!
Postaraću se da ova činjenica ostane onima koji će jednog dana pisati istoriju
Narodnog pozorišta. Zar sumnjate kako mi mi to neće poći za rukom???
Početak predstave, dirigent ulazi, u salu MUK. Ima li to još negde?
Početak predstave, dirigent ulazi, u salu MUK. Ima li to još negde?
Osim “slučaja dupe”, desio se i drugi
presedan. U prvom redu je sedela samo jedna osoba, u drugom redu samo 6.
Eto još jednog razloga da se
novoimenovana direktorka zabrine, ali gledajući je večeras na sceni, zaključujem
kako njoj ništa ne fali, naprotiv, "puca" od sreće, samopouzdanja i onog najvažnijeg, zdravlja,... ali o
predstavi kasnije.
Da ukažem na jednu sitnu, ali groznu
činjenicu. Iz operske Upravničke lože mora da dođe i glas razuma, makar i ne
bio onaj “Vox populi, vox dei.” Pa zar je neko očekivao da će predhodni
Direktor opere postići bolji rezultat od 145 odigranih predstava, uz
konstataciju da nije bilo otkazanih, ali zato iskasapljenih do mile volje… Zar
je neko mogao da očekuje umetnički rezultat, operska dostignuća, premijere za
pamćenje od nekog ko dolazi na predstave u svojstvu Direktora, u farmerkama,
kariranoj košulji, ili u najboljem slučaju sa “lacoste,” majicom preko koje je
obučen sako. Znam dobro Srbiju od pre 30, 40 godina… Tako nisu izgledali
volonterski direktori domova kulture u
najzabitijim selima.
Kraj, što se tiče Sinadinovićevog
direktorovanja. Propustio je, kao “funkcioner,” da čak i nekom ministarstvu
prijavi osobe, (javno pretio) koje vređaju “naše operske veličine.” Taj je, uostalom, bio
zadužen, da potpisuje trudnička bolovanja i da sluša histerične žene u PMSu, jer sve
ono bitnije odlučivao je, zna se ko. Rezime, koliko je vredeo, toliko je
postigao. Deca rastu u sreći, a pevačice maksimalno opuštene.
Zašto ovo pišem?
Pa
iz razloga da podstaknem bar deo javnosti da model oblačenja, ponašanja, javnih
stavova,… ne treba da dolazi od Cece, poljoprivredne tehničarke iz Žitorađa i
trgovačkih tehničara Dragane i Jelene, prve iz Kasidola, druge iz Beograda, već
od nekih koji su, za ono što se zove
umetnost, znanje, više obrazovanje,.. sposobnije u svim pogledima. Bar nekima, loža uprave opere, baleta, drame neka bude parametaer… U protivnom preostaju
samo splavovi i “Silikonska dolina”.
Elem, novoizabrana Direktorka Opere,
Jasmina Trumbetaš Petrović je napravila veliki korak ispred većine svojih “apa-drapa”
koleginica koje (tačno) povremeno prisustvuju predstavama.
Gospođa Trumbetaš Petrović ima peh sa
završnicom, ne samo u odlučivanju i pevanju. Bilo da je parisko plava haljina,
sa crnim čarapama i crnim cipelama, bilo da je crno – beli komplet, prati je
braon - bež tašna… Srećom, među pedesetak stranaca, koliko dođe na svaku
opersku predstavu, nema ni jednog dizajnera iz francuske, jer bi taj na takvu
pojavu presvisnuo pevajući: O-la-la, O la-la,…
U mnogim stvarima je gospođa
Trumbetaš Petrović iznad svog predhodnika. Osnovno, ne aplaudira svima
podjednako, po čemu je bio poznat gospodin pre nje, a za koga sam rekao da ga više
neću spominjati u svojstvu nesposobnog direktora. I ne samo da istim
oduševljenjem i intenzitetom ne aplaudira svima, već nekima uopšte ne
aplaudira, pogotovo ne na otvortenoj sceni, kada se iz publike oglasi par
pevačevih prijatelja.
Mnogi se pitaju, zašto se nisam
oglasio posle “Seviljskog berberina” (igran je tačno pre sedam dana). Pa, imali
smo bricu koji nije iskoristio jednu od najlepših operskih arija. Za to je
dobio krajnje bezabrazno mlak aplauz. Iskreno, tada sam bio na predstavi,
želeći da uživam u pevanju Ljube Popovića i Nebojše Babića. I dok je drugi bio
odličan, po običaju, Popović je gegom i mimikom nadoknađovao manjkavosti u
pevanju. Očigledno nije bio u top formi,
ali su zato za svaku pohvalu bili Nevena Matić i Miodrag Jakovljević. Pevački i
glumački su pomogli da veče bude komično prijatno. A sad što se Vladimir Andrić
izbrukao, nije mu prvi put, a siguran sam neće mu biti ni poslednji.
Da završim o loži, … upravničkoj,
direktorskoj.
Valjda je u ovoj osamnaestoj godini
21. veka krajnje vreme da nam Ceca, poljoprivredni tehničar iz Žitorađa, ili
Dragana i Jelena, trgovački tehničari, prva
iz Kasidola, a druga iz Beograda, prestanu da određuju šta se nosi i
kako se nosi i da svojim stavovima o dobrom, pozitivnom i lepom, trasiraju
mišljenje nacije. Da nam modeli i parametri elegancije i ukusa postanu neke druge
dame. One, iza kojih je mnogo više talenta, učenja, rada, kvaliteta,… Naravno,
ne govorim “o širokim narodnim masama,” već onima koji znaju da Betoven nije
umro kada su oni bili mali i da nisu vršnjaci Mocarta.
Deo te odgovornosti je i na vama,
Gospođo Trumbetaš Petrović. Zašto je večeras loža bila prazna. Tačno, bilo je
još par stotina mesta prazno u Sali, jer podela za večerašnjeg Trubadura je
bila ka-ta-stro-fal-na. Zašto ne pozovete da vaši gosti na predstavama budu
urednici kulturnih rubrika raznih medija, pozovite u goste ljude iz kulture,
direktore srednjih muzičkih škola, profesore sa FMU, pisce, slikare,.. pozovite
ljude iz sveta opere i muzike, iz EX YU država,
koji su u poseti Beogradu… Pozovite svoje prijatelje… Nemojte kao
inkvizitor sedeti sami… Ružno je… Previše je ružno… Kukate što opera nema
podršku… Kako da dobije podršku od ljudi koji nisu došli ni na jednu
predstavu???
A večerašnja predstava?
Na večerašnju predstavu sam otišao
zbog Dejana Savića. Hteo sam da mu vidim leđa. Naravno, ko gleda u leđa, mora
da gleda i u zadnjicu. A on je zadnjicom počastio publiku, napravši onaj gore
spomenuti presedan, ja bih nazvao bezobrazluk… Ali Savić je već prošlost…
Da, samo to ne znači da će njegovim
odlaskom da zasija sunce.
Ne, sve dok Lunu bude pevao Ljubodrag
Begović, kao što se to večeras događalo. Zapravo večeras smo imali politiku na
sceni. Upravnik pozorišta Dejan Savić (zvani Odlazeći) je dirigovao. Direktor
opere Jasmina Trumbetaš je bila Leonora, Janko Sinadinović, Ex Direktor opere,
Manriko, spomenuti Begović se ovenčao krunom Člana Upravnog odbora Nacionalnog
teatra, dok je Ferando bio u operskom tumačenju Nenada Jakovljevića,
predsednika sindikata.
Večeras je jedina svetla tačka bila
Jelena Vlahović, bivša Direktorka Opere. Dovoljno je moje opažanje da je na
otvorenoj sceni dobila najveći aplauz i da se samo njenim pojavljivanjem na kraju predstave iz publike začuo: Bravo.
Oni koji kažu da sam subjektivan u
pisanju, u pravu su. Svi su subjektivni, ali postoje i oni drugi koji lažu.
Neću pisati kako je bilo večeras, dovoljna je konstatacija kako nisam bio na
operskoj predstavi koja je dobila manje aplauza.
Još nisam završio sa škakljivim
pitanjima? A jedno od njih glasi: Ko je Marija Jelić?
Videli smo je i čuli na čuvenom
koncertu “La divina” (Pisano sa moje strane pod naslovom: David Naum, La
divina) Tada sam Mariju Jelić doživeo u smislu prezentiranja pedagoškog rada
Jasmine Trumbetaš Petrović, jer čemu njen nastup pored druge gošće, koja je mezzosopran
Evropskog kalibra (Sanja Anastasia).
Pitanje je, da li Marija Jelić i
dalje učenica i ponos Gospođe Trumbetaš Petrović? I da li je u tom svojstvu večeras
pevala na sceni Opere, ili je tu kao jedna od najboljih među desetinama i
desetinama mladih soprana? Na prvo pitanje, siguran sam, nikada neću dobiti
odgovor, a na drugo pitanje, imam svoj odgovor. Ne može se negirati kako
najpažljivije pratim napredak mladih pevača u Beogradu.
U svakom slučaju, oni koji su Mariju
Jelić uzeli za Ines, veću štetu su napravili njoj, nego sebi.
Uostalom, vreme će pokazati da li sam
u pravu, ili ne.
U svakom slučaju, kada ode Dejan Savić, a ja mu već vidim leđa i
mnogo više od toga, ostaje nam Gospođa Trumbetaš Petrović. Možda će iz moralnog
čina dati ostavku, jer je deo jedne politike, koju su glumci nacionalnog teatra
veoma lepo opisali,… da ne ponavljam.
Ipak, Gospođa Trumbetaš Petrovič ima
moje javno pismo, najdobronamernije je napisano (David Naum, Otvoreno pismo
Direktorki beogradske Opere)
Ova večerašnja predstava nije za
ponos novoimenovanoj direktorki, ali ja sam pobornik one narodne mudrosti: Prvi
mačići se u vodu bacaju. Sve će biti mnogo ozbiljnije, kada Direktorka konačno iznese
u javnost plan rada u narednom periodu. Ovako, sve što se dogodi je i preveliko
iznenađenje za namučenu beogradsku publiku.
Ne propustite da pročitate:
Ne propustite da pročitate:
.