23. 09. 2018.

53. Mokranjčevi dani 2018. Negotin, Dom kulture, Karl Orf, Karmina Burana, Bojan Suđić, Vlatko Stefanovski, Đoko Maksimovski, Dino Milosavljević, Aleksandra Jovanović, Dragutin Matić, Aleksandar Tolomir, Aleksandra Paladin, Aja Jung.


















Pobegoh od početka, birao sredinu, sustuže me kraj!

Naravno, spadam u one koji se drže svojih obećanja. Evo me ponovo u Negotinu. Mokranjčevi dani. Pedeset treći po redu. U predhodno pisanim utiscima sam poželeo da Negotin postane srpski Strazbur. Sada bolje vidim, malo mu treba do toga, ali teško će se to postići.
Naravno da sam izbegao otvaranje. Već sam pisao, ne volim otvaranja bilo čega gde su glavni sekretari, još državni. Ne podnosim besede koje se čitaju “sa lista”. Jer to nisu beside. Prošle godine je čitao besedu Dejan Savić… Moj komentar je bio kratak: Ne idem na koncerte gde su dirigenti filozofi.
Ove godine ta čast je pripala bivšoj balerini Aji Jung.  Javnosti je najpoznatija po izjavi da je perta generacija ljudi koji žive u istoj kući na beogradskom Dorćolu i da je druga na listi partije čiji nije član. U prvo sam odmah poverovao, u drugo nikada!
Ajina partija je pobedila. A pošto sam odrastao uživajući u umetnosti disidenata, od baletskih igrača, do pisaca,… to ne verujem u umetnost onih koji se bave politikom. A takvih je ne malo na ovim prostorima… “Umetnika koji se bave politikom, a nisu članovi ni jedne partije.” Naravno uvek glasaju za istu partiju.
Kada smo kod besedništva… Da li se organizatori pitaju, može li neko da besedi sa četrdeset, ili pedeset godina???
Da! Podsetiću vas. U Starom Rimu, u Starij Grčkoj da! Ali je tamo prosečan životni vek bio ispod pedeset godina. U to vreme su se studije završavale u dvadesetoj… Itd, itd…
Elem, izbegoh i “Veče srpske solo pesme”… Imao sam razloge… Ne samo što sve više volim u duetu…
Negotin je doživljaj, a kafana “Hajduk Veljko” ima dobro hranu i vino. Domaće. Nema ga u karti pića. Mora da se glasno poželi.
Pre nego što počnem da žalim, red je da nešto izdvojim.
Davno iz vremena  vladavine rock generacije, kojoj i sam pripadam, sećam se intervjua, danas jednog zaboravljenog  muzičkog stručnjaka, koji je poručio mladima bivše YU: “Ne pokušavajte da u muzici kopirate Zapad, imate u Makedoniji ritmove, sa kojima možete da osvojite svet!”
To je sledio Vlatko Stefanovski sa grupom “Leb i sol,” da bi u narednoj, solističkoj karijeri postao i originalan i uspešan. Vlatko je “Sve u jednom.” A u to sve spadaju i Đoko Maksimovski i Dino Milosavljević. Napravio je ono što je, videlo se, od srca želeo. Koncert za pamćenje. Isprogramirano do svakog detalja… I kada se euforično tražio i drugi bis… Umetnici su kompozicijom mirnog tempa, omogućili emocijama ispunjenoj piblici da mirno ode svojim kućama.
Drugi događaj za pamćenje je osmislio i realizovao Bojan Suđić. Carmina burana. Četvrto izvođenje. Čak i onaj televizijski prenos nisam želeo da pratim. Čekao sam Negotin, iako sam znao kako je sala premala, da nema mesta na pozornici za sve učesnike… Ali Negotn ima atmosferu. Već sam pisao, ti ljudi vole muziku, ti ljudi poštuju umetnike. Oni dolaze na koncerte pozitivni, lepo obučeni, oni se raduju, oni uživaju… To su one dodatne stvari koje me ispunjavaju.
Izbor solista je bio pravi. Bariton Dragutin Matić, u svom element. Oni koji znaju kako peva, mogu lako da predpostave kakav je bio. Sopran Aleksandra Jovanović i tenor Aleksandar Tolomir, pravi izbor. Gospođicu Jovanović već godinama slušam na koncertima studenata fakulteta MU u Beogradu. Često, a to mi se i sinoć desilo na “Operi na vodi,” pomislim: Kako bi ovo tek otpevala “Mala Aleksandra.” Za čuđenje je trema koja se kod nje primećivala na koncertu, a koja je bila mnogo uočljivija kod Tolomira.
A Suđić je bio svoj na svome. Dirigovao je spektaklom. On to i ume i može. A kada moć muzike ispuni njega, on to prenese na publiku. Čekam njegov sledeći projekat. Bravo za hor, bravo za orkestar.
Bravo za produkciju Carmine. Uvek sam se zalagao kako predstave bilo koje vrste ne smeju da budu privilegija Beograda, ili Novog Sada. Decenija pričam i pišem kako TV emitovanje ne utiče na posećenost iste (pozorišne, baletske, mizičke) predstave. Pa sam dve nedelje pre gostovanja u Negotinu, Carmina je bila na Prvom program RTSa.
A zar mislite da je moglo da se pronađe prazno sedište u Domu kulture u Negotinu?
Dođosmo do trećeg dela naslova.
Organizator je predvideo da se sa Carminom zatovri smotra. Predvideo je da zadrži publiku u Sali tako što će zamandaliti izlaz iz sale. Predvideo je da stotinak dece, učesnika u programu, ostanu da stoje u Sali, pa bina je premala, naravno… Sve u cilju da oni koji su želeli da čuju Carminu odslušaju i završne reči. Naorčito decu to interesuje.
Možda bi to i uspelo da je Gospođa Aleksandra Paladin izašla (istrčala)  na scenu u vreme izlaska muzičara.. Ali zakasnila je…
Nemam ništa protiv Gospođe Paladin, iako od prošle godine vučem mali strah, jer me je mučila podacima, školskim nabrajanjem, istorijatom evergrin kompozocija… pa je sve to duže trajalo od samog koncerta, za čije vreme je Gospodin Dejan Borisavljević odlazio sa scene vraćao se, odlazio, vraćao se… Možda je čovek imao potrebe za tim, ali kada dirigent ode sa scene, koncert je prekinut… Gospođa Paladin piše uspešno udžbenike… Čestitam, uspešno to radi. I ja pišem udžbenike, ali “ za odrsle”. “Seksualni bonton” je zadnjoj knizi naslov. Zato, što bi se po srpski reklo, “ne dam na sebe”!
Elem, Gospođa Paladin priča i najavljuje; govore, besede, reči, statue, diplome, zahvalnice… A dve trećine publike se tiska, gura i priča, izlazeći preko hola zgrade Doma kulture, jer su široka izlazna vrata zamandaljena. Deca stoje… Blokirali prolaz, blokirali vrata… Ne znaju šta čekaju… Rečeno im da stoje, iako su svi drugi učesnici napustili salu.
Nisam platio ulaznicu za Zatvaranje… A očekivao sam program svih festivalskih dana da ne bude fotokopiran (loše) na listu A 4 formata. To me i previše podseća na javne časove muzičkih škola.
Uostalom, organizatori: Zatvorite festival u holu… I onako su kamermani izašli zajedno sa onih dve trećine publike.
Opšti je utisak, moglo je sa istim novcem drugačije, mogao je da se napravi korak ka Strazburu.
Čak pojedini direktori brojnih muzičkih škola u Srbiji, koje nose ime Mokranjca, ne znaju kada su dani. Zašto se ne organizuju eksurzije srednjškolaca u Negotin? Naravno više nije interesantan ni Prater u Beču, ni Eržebet most u Budimpešti… ide se dalje.
Zašto nema srpskih kompozirtora?
Možda je među njima manjak onih koja su peta generacija koja živi u istoj kući i nisu na listama političkih partija?
Zar studentski kamerni orkestri ne mogu da izvedu kompozicije savremenih srpskih kompozitora??? Bar ovde!
Ako čitalac pomisli u ovom trenutku na reč NOVAC. Kurs dirigenata je za dva dana, sa prenoćištem i kompletnim pansionom koštao 2.000 dinara. Bravo! Podržavam to, ali onda proširite priču.
Zašto ne bi mogli srednjoškolski kamerni orkestri da nastupaju u večernjim časovima, svako veče festivala,  na trgu u Negotinu? Zar ne mogu učenici srednjih škola da se druže, da posećuju jedni druge? Ovde ona gore istaknuta reč novac, ne postoji.
Ideja!
Problem je u ljudima koji su istrošili svoje ideje, a i dalje su tug de su.
A ti nisu sposobni da naprave produkciju  Carmine, koja puni sale i nakon TV prenosa koji je bio samo dve nedelje pre koncerta.
Ovde prekidam nabrajanje, nisam plaćen da učim “neke,” a i da se neko našali i ponudi mi novac, ne bih pristao, jer tvrdim kako ti ne mogu ništa da nauče preko onog što znaju, jer misle kako je to “sve.”
Predpostavljate li kako se u Negotinu nije mogla da se kupi  ni jedna hemijska olovka, na kojoj bi pisalo “Mokranjčevi dani”… Čak i bez ovog broja 53. Valjda misle kako su nama, koji smo došli sa razdaljine od dve stotine kolometara dovoljni program, ulaznice,… za sećanje… Zato su mi u gepeku bili kartoni vina i rakije iz Rajačkih pimnica.
Počinje moja jesenja sezona druženja sa prijateljima. Oko muzike možemo da polemišemo, oko tamjanike nikako.

.
O istoj temi, ali iz drugog ugla: