18. 05. 2018.

Kolarčeva zadužbina, La divina, Koncert, Jasmina Trumbetaš Petrović, sopran, Sanja Anastasia, Marija Jelić, sopran, Milica Radivojević, dirigent, … Orkestar “Stanislav Binički”,..



  
La divina,

(sa i bez znaka navoda)

U principu ne volim u toku jednog dana da idem ni na dva koncerta, niti da gledam dva filma, makar  propuštao i onu FEST-ovsku mogućnost da vidim remek dela.
Ipak, danas nisam želeo da propustim Koncert Operskog studija Dragane Radaković, jer spadam u one koji prate napredak studeneta  budućih pevača, a opet gostovanje Sanje Anastasie u Beogradu, je nešto zbog čega se volja i principi guraju u stranu.
Za pohvalu je potez Jasmine Trumbetaš Petrović da održi svoj solistički koncert u dve trećine Kolarčeve zadužbine. Veoma sam precizan u pisanju… publika je bila samo u parteru.
Nekoliko puta umišljenim i samonabeđenim “operskim veličinama” sam poručivao, ako mistlite da stvarno vredite, održite solistički koncert, ne čekajte da vas članovi Uprave Opere štite od negativnog pisanja rečima; “Oni (misleći na moju suprugu i mene) napadaju i vređaju naše operske veličine!”
Jasno to je izjava onog ko nikada neće održati solistički koncert.
Priznaću, parter je bio ispunjen do poslednjeg mesta, ali o tome kasnije, jer večeras se desilo nešto neočekivano.  Dirigent Milica Radivojević je sa orkestrom  “Stanislav Binički” uspela nešto, što drugima dugo vremena nije polazilo za rukom. Vojni, paradni, počasni,… I ko zna šta sve orkestar je upristojila za izvođenje klasične muzike. Stišala ih je, kultivisala, pratili su njenu koncepciju. Moje iskrene čestitke i pohvale. Pohvale i za njen stajling… Čak moram i to da napišem, jer pred beogradsku publiku izlaze njene koleginice, obučene onako kako dame ne odlaze ni na pijac, ali… Tu sam da primetime i konstatujem.
Već rekoh, na koncertu sam bio prvestveno zbog Sanje Anastasie, ali sam sa pažnjom odsluša i video sve ostalo. Ono na čemu se insistiralo, a i ono što se skrivalo.
Znate kako se često latim brojeva, je te činjenice najviše mrze oni koji me poluglasom, polusakriveni, neispunjeni i nesigurni u sebe,.. misle da negiraju. Brojeve je nemoguće negirati.
Od ovih nešto više od 400 posetilaca, više od desetak procenata su bili kolege Jasmine Trubetaš Petrović…  Pridodajmo njima isti procentu podeljenih ulaznica od strane orkestra i Kolarčeve zadužbine, pa isto toliko prijatelja i dvadesetak posto onih koji su došli radi nastupa Sanje… Zbog zvezde večeri je došlo manje od 200 osoba. i to je za pohvalu… Mnogo više nego što bi većina solista Beogradske opere mogla da doživi uz najpompezniju reklamu.
Uz spomenutu Sanju Anastasio gošća je bila izvesna  Marija Jelić, sopran. Valjda jedina ulaznica za najozbiljniju scenu naše klasične muzike joj je bila pedagog Gospođa Trumbetaš. Ako je ove druge “kvalitete” ova mlada dama najreprezentativniji polaznik studija koji vodi  pri Beogradskoj operi, crno nam se piše. Ili u, u prevodu, imaću o čemu da pišem.
Da humoristička slika bude komletirana o Mariji Jelić piše: “Pevala je na mnogim koncertima, uključujući i primećene  nastupe na  BELEF-u.” Spominjati “neprimećene” nastupe je groteskno, ali svako prema svojim mogućnostima.
Oni koji me čitaju znaju da se više bavim estetikom i etikom pozornice i gledališta, nego što u prvi plan stavljam bel canto pevanje.
Ne slažem se sa izjavama J. T. Petrović da je opera bel canto pevanje. I da je tu, po njoj, važno samo pevanje…. Pa i večeras je to pokazano i doživljeno od iste gospođe.
Odustao sam od svojevremeno  najavljenog šireg osvrta na te izjave. Ne bih nikoga razuverio, a za one koji znaju o čemu pišem, ne treba dodatno objašnjenje.
Ipak da se vratim na estetiku i etiku scene i gledališta. Gospođa Trubetaš nam je kao gosta ponudla Sanju Anastasiu.. Koliko je umesno dovoditi “gosta” koji je svetska zvezda, koji je mnogo uspešniji od domaćina, ili domaćice. Neki bi za to rekli samoubistvo… ja ću upotrebiti blažu reč… neće biti ona reč neukusno, koju često upotrebljavam. Ovde je smešno… Jedan gost anonimus, koji uz pokazane “kvalitete” neće biti primećen ni na ovom, a ni na sledećim nastupima, a drugi gost neko ko je nastupao više puta u većini Evropskih država.
To mi je ponuđeno, ovo sam doživeo.
Nadam se da če Gospođa Trubetaš, ako ne za operu, ono za buduće koncertne nastupe od Gospođe Anastasie nešto da nauči. Neka ne čeka na sceni da se aplauz završi, pa da onda u umuklom gledalištu čekamo, uz lupu njenih štikli  napusti scenu…
To i mnogo toga drugog spade u ono, estetika i etika scene…. Skratiću!
Osim već spominjanje Anastasije druge dve pevačice, imam osećaj da ne razumeju jezike na kojima pevaju, jer kod njih su i najsuptilniji izrazi ljubavi, i najgori bes i naopisiva patnje,… bez i jedne dodate vibracije glasu koji se trudi i samo trudi da otpeva sve note… A scenski pokret, mimika,… to je već nešto što kod Gospođe Trumbetaš ne možemo da vidimo ni u operi… Pa prema tome nije mogla da nauči ni svoju reprezentativnu polaznicu.
Jer, zaboga, da je opera samo bel canto, ledeno lice, ukočeno telo, knedlasto kotrljanje po scenskoj prašini (a koja pa scena to nema), do sada bi oterala iz opere sve gledaoce.
Izlazeći iz sale se začu od jedne posetiteljke mišljenje za J. P. Trumbetaš: “Jede živu decu!”
Ona, za mnoge grozna, a za mene najbolja žena pored mene, namerno i suviše glasno me upita, kako bi čula I dotična oduševljena posetiteljka; “Zar je moguće da ljudi ovoliko ne poznaju muziku!”
Da bih upotpunio kompletnu večerašnju grotesku, u maniru tipičnog muškarca, isto tako glasno rekoh: Ma žene samo znaju da pričaju o dijetama!
Idemo dalje i čuvajte decu.




O istoj temi, ali iz drugo ugla,