23. 09. 2017.

Dejan Kolarov, Beogradski balet, Kopelija, Delib, Duga Božićna večera, Žene u d molu, Ballet dancer, ...............


Čekajući Koppeliusa?


Lično ne  poznajem Dejana Kolarova. Zapravo nisam primetio da sam se sa njim na ulici i mimoišao. To je   najbolja varijanta za onog ko uživa u baletu. A to je, po mom mišljenju i veoma bitan preduslov da se o nečijem umetničkom radu  uživa i  piše na pravi način, ne unoseći u njega ni delić realnosti.

Na jednom mestu sam napisao: ….  Svaki put kada se on pojavi, na sceni počinje magija, a večeras je omađiao jednu porodicu…. Na  drugom mestu sam napisao:  …   I svi su bili u službi Magistratusa Alhemičara Kopelijusa:  Dejana Kolarova…  
I da ne nabrajam… Naravno, jedan od naslova je  morao da bude “DANZA MAGICA”…
Da, omađija  publiku… Ne jednom.  Nisam od onih koji citiraju druge, a potpuno me ne interesuje šta drugi pišu o onome što sam doživeo i što me podstaklo da beležim. I ne gledam predstavu samo jednom… I pišem o nekoj predstavi samo u dubokoj noći, nakon onoga čemu sam prisustvovao… U jednom dahu.
A o igri Dejana Kolarova može uvek da se piše. Ne znam da li je iko za nekog baletskog igrača rekao da publiku pretvara u decu i  da ih svojim likom preko pokreta vodi kroz bajku.
Balet je bajka, razumljiva i onima koji ne znaju ni da čitaju, kao i onima koji ne poznaju ni jezik ni pismo kompozitora,  igrača, sredine u kojoj se to sve dešava.
Taj igrač  ume sugestivnošću pokreta da svakog povede sa sobom u priču. Ima moć. On ne tumači lik, on je pri izlasku na sceni, Taj u Priči. I gledalac ne vidi Kolarova koji “tumači lik,”  već je Koppelijus i  izgled i pokret… Služavka u “Dugoj Božićnoj večeri” je i  izgled i pokret….. (da se tu zaustavim)… izgled i pokret  Dejana Kolarova.
Uvek je scena Narodnog pozorišta imala umetničke alhemičare, koji su kroz izgovorene reči, pokret, ili otpevane arije pretvarali, čak i olovna srca u zlatna… Uvek su postojali oni moćni da sa scene odsviraju željenu melodiju na strunama duše svakog posetioca. I zbog takvih se ljudi dolazi u operu, na balet, u pozorište. Zbog takvih  se umetnika ponovo dolazi na istu predstavu.
Ne želim da upoznam Dejana Kolarova, želim da uživam u magiji. Nedirnutoj magiji.
Počinje nova baletska sezona. Mediji će objaviti agencijske vesti: “… U Narodnom Pozorištu...  operi… baletu,… teatru… se planira obnavljanje sledećih predstava…”
Niko neće reći:  Ljudi, u beogradskom baletu ima jedan fascinantan lik. Ime mu je Dejan Kolarov, dođite da vidite kako on zrači na sceni…. Pa onda krenu redom, … nije Kolarov jedini koji zavređuje pažnju u baletu… Ovo je ipak impresija nakon onoga što sam doživeo prateći njegove nastupe, pa ću lično druge igrače da spominjem na drugom mestu.
Gospodin Kostjukov, kao i njegove kolege Savić i Sinadinović, se ne “guraju” da dođu u medije. Nisu spremni da naprave TV emisije o teatru, nisu sposobni da sede u kafanama, dok ih kamere snimaju i pričaju o onima sa kojima rade… a koji bi trebali da im budu ponos… Ne gostuju u dečijim emisijama pozivajuću “malu publiku”  da dođe i uživa….  Jer balet je bajka i za decu i za odrasle.
Po prirodi sam bezobrazan, jer za svoj bezobrazluk uvek imam pokriće, koje niko nikada javno nije uspeo da demantuje, čak i da okrnji, a pokušavali su poput onog umobolnika koji je čekićem jurnuo na Mikelanđelovu Pietu.
Znam, širim priču.
Namerno je širim, da bih na kraju izvukao zaključak, sa kojim ćete se, siguran sam, složiti.
Tačno pre tri godine (septembarskog dana)  umro je Vuk Bojović. Čovek koji je od ZOO vrta napravio brend. Ko od vas čitalaca zna ko je sada direktor te ustanove. Znate li koliko se promenilo direktora u međuvremenu?
Zašto je bitan Vuk Bojovič?
Pa taj čovek je lepše govorio o o požrtvovanju zaposlenih i o stanovnicima ZOO vrta nego što rukovodioci govore o našim najboljim pevačima, muzičarima, glumcima, igračima… Vikendom se stalajo u redu da se kupe ulaznice za … Rođendani, prinove… TV kamere, novinari, donatori…
Čovek je bio umetnik. Vajar.
Mislite da je neumesno poređenje?
Priznajem, često sam neumesan. Zato se sećam (što bih to zaboravio?) kako je Predsednik Upravnog odbora Nacionalnog Teatra hirotonišući novog Upravnika, rekao kako je ta kuća Nojeva barka.
Mislite kako sve ovo postaje malo cinično?
Pa to i želim! Sebe nazivam humoristom, a cinizam je predstepenik do onog najuzvišenijeg. Satira mu je ime.
Ima i nastavak ovoga, ali je bilo u jednom od mojih predhodnih pisanja.
Voleo bih da čujem Gospodina Konstantina Kostjukova da se pohvali sa nekim od svojih igrača. Ne mora to da bude Kolarov… Slažem se odmah, ima i drugih za pohvalu. Zašto on, kao nekadašnji izvsrni igrač, ne bi mogao da kaže i neku lepu reč punu hvale. Pa svima je poznat, ima harizmu, iskustvo, oseća balet…
A čega to u njemu nema, kada ćuti??? Ili iščekuje da će dobiti ako ćuti???
Vraćam se na početak!
Priznajem, namerno pored onih prijatnih  reči stavljam druge koje škripe, koje neprijatno mirišu, koje oslikavaju crnilo svakodnevice.
Uostalom,  neka radi ko kako hoće. Ja čekam novu sezonu. Gledaću u baletsku scenu iščekujući Kolarova. I kao što sa željom da doživim nešto izuzetno lepo, ulazim u teatar, u meni je uvek spreman onoj verbalni korbač da svojim krajem dotakne onoga za koga tvrdim da zaslužuje.
Dođite da uživamo u magiji Dejana Kolarova!
                                                                David Naum.