02. 10. 2020.

Solistički koncert, Mirjana Matić Nedeljković, operska pevačica, Milan Nedeljković dirigent, Dom vojske - David Naum

 


Solistički koncert Mirjane Matić

 

To je moj naziv dešavanja. Pošto uvek imam svoj stav pišući impresije, ne želim da čitaocu uskratim objašnjenje. Zapravo to je koncert Mirjane Nedeljković. Spreman sam da na drugom mestu  uđem u diskusiju da li umetnik (pogotovo ženskog pola) treba da menja prezime u toku karijere. U dokumentima, naravno, može, ali pred publikom…, ili je kod srba u braku promena prezimena pod obavezno, iako matičar pita šta pita…

Elem, Mirjanu Matić sam slušao kada je bila studentkinja i ne samo slušao, već i najpozitivnije pisao o njoj, pa je za očekivanje da njen, tvrdim, solistički koncert propratim se pisanom impresijom.

“Veče vokalno.instrumentalne umetničke muzike”, glasi naziv programa, koji su nam podelili posle 20 časova (o vremenu će biti još reči)… Već viđeno u Domu Vojske. Vojska, čak i kada je muzika u pitanju, ne odustaje od faktora iznenađenja. Program dele publici koja je već zauzela mesta. Valjda je opasno da isfotokopiraju onoliko listova A 4 formata koliko ima sedišta, jer ne bi znali šta će sa nepodeljenim…. A večeras je, uslovima prilagođena sala, bila skoro ispunjena do poslednjeg mesta.

U pet minuta posle osam Ansambla Ministarstva odbrane “Stanislav Binički” (zvaničan naziv), nema… Već viđeno… oni vole da kasne, pa i tome sam pisao…

Ali nikada ne prelaze onih akademskih 15 minuta, pa ne osećaju potrebu za izvinjenjem. A za mene iznenađenje. Od 13 kompozicija, koje su bile na programu, 5 je od Čajkovskog. Ne raspravljam o ukusima, pa nemojte ni vi komentarisati moj stav da mi je duhovna metrika kod Čajkovskog identična kao književna kod

Čehova, pa je rusima u sledećm veku ostalo suicidno nadahnuće u obliku dva izma. Komunizma i alkoholizma.

Mirjana Matić je, zasigurno, jedan od najboljih soprano, ne samo svoje generacije, nego i mnogo šire. Što reče jedan moj, u svetu muzike veoma uticajan prijatelj, trebalo bi je čuti u Normi. Idealna je za tu rolu. Možda će tako misliti i novi Direktor opere, jer sadašnjoj direktorici je davno istekao rok trajanja, pa molimo onda Boga da na čelo te institucije dođe neko ko se ne boji mladih soprana. Kada je opera u pitanju primećujete kako se više uzdam u Boga, nego u pamet.

Mirjana Nedeljković je bila više nego dobra. Lično sam prema njoj strožiji nego prema drugima. Čak mi je ona osoba koja uvek sedi pored mene, danas pustila nekoliko Mirjaninih starih snimaka… Kod ovoliko mrzitelja i nemuštih oponenata, sramota je otići i na jedno muzičko dešavanje, a da se ne zna šta je ispred, iza, levo i desno… Jedno od vojnih pravila je da neprijatelj nikada ne spava.

A sa orkestrom je trebao da se nosi dirigent Milan Nedeljković. U mnogim stvarima je uspeo. Bio je po mom ličnom ubeđenju bolji od mnogih koji su se pre njega okušali za istim dirigentskim pultom, iako su ti imali titule univerzitetskih porofesora, istoriji poznata prezimena,… itd.

U Verdijevom “Stornellu” je nad trubama izgubio kontrolu i momci (u vojsci nema deda, zar ne) se razduvaše kao da zovu konjicu Konfederacije na juriš. Groteskno. Ako dirigent pogleda snimak, videće i sam, sem ako ga ne ponese aplauz koji je kompozicija dobila na kraju.

Meni je dirigent dokazao da orkestar može veoma solidno da zvuči, ali sa veoma pažljivo odabranim repertoarom. Sibelijusov “Andante Festivo”, nikako, nikada više,… neka to zaborave, nije to za njih, ili da im se pridruži još dva, tri puta više članova…

Da se vratim na solistkinju. Pevanje je i učila i naučila kod profesora Nikole Kitanovskog. Istovremeno poseduje dar da oseća scenu, da glumački deluje veoma sugestivno. Nekada sam joj zamerao ulazak u estradnost. Večeras mogu da pohvalim jednu prefinjenu odmerenost u arijama i kompozicijama koje je ne samo solidno otpevala, nego i scenski dočarala publici.

Reč publika. Oni koji me redovno čitaju, očekuju da nešto kažem i o publici. Primetno visok broj profesora sa FMU, na drugoj strani veoma malo mladih kolega. Tu mislim na one vikače koji idu sa jednog na drugi nastup pevača mlađe generacije praveći buku, začinjenu sopranskom vikom. A od kolega koji rade u operi, od onih koji odlučuju u operi, od onih koji pripremaju budući repertoar… Da to ne prokomentarišem. Dovoljno što sam započeo misao…

Sramota je da o ovakvom dešavanju bude obajavljena samo štura agencijska vest. Da, videh i jednu Gospođu u gledalištu. Ipak meni ništa ne promakne. Gospođu koja je pre par godina za jednog soprana u “Balu pod maskama” napisal kako je čula Mariju Kalas… Ostale izraze i rečenice neću citirati, jer Gospođama, pogotovo u godinama, je sramota da se čovek smeje… ako počnem da citiram “bisere”, prvi ću se ja smejati… Elem, ta “Marija” se više nikada nije pojavila ni na jednoj sceni… Prokomentarisao sam bezobrazno: Ureče je baba!… a večeras me uteši osoba koja uvek sedi pored mene: “Možda onda nije imala aparat za sluh, a večeras je valjda ponela!”

Što reče jedna rukovoditeljica opere (u intervjuu): “Opera nije ništa strašno!”… Valjda je mislila kako se ljudi plaše opere, iako ona nije ni po pevanju, ni po pojavi, a ni kao rukovodilac ništa značajno u umetnosti koja se naziva operom.

Opera je veoma zabavna stvar, kao i sve oko onoga što se dešava na sceni.

Hvala Mirjani, ovaj operski prvi oktobar 2020. neka se pamti po njoj.


O istoj temi, ali iz drugog ugla:

https://lauraimuzika.blogspot.com/2020/10/solisticki-koncert-mirjana-matic.html