26. 06. 2017.

Beogradska filharmonija, Gala koncert na Ušću 25. 06. 2017. Ivan Tasovac, Gabrijel Felc. Piše David Naum.




Od duplo golo,

musica spettacolo
26. 06. 2017.

Sinoć je ograđen prostor na Ušću bio ispunjen posetiocima.  Ne smatram sebe sposobnim da procenim koliko je bilo ljudi koji su ležali sedeli, stajali… Druge procene će, ionako biti u rasponu od (više manje) desetak hiljada prisutnih. Na kraju, to je najmanje bitno.  Bio sam među onima koji  su bili zadovoljni, a zbog takvih je, valjda, sve to organizovano.
Znate li ko je sada direktor ZOO vrta?
Siguran sam, ne znate!
Reći će mnogi šta je tu zajedničko sa sinoćnim dešavanjem…  Ima mnogo zajedničkog, a bez toga ne može da se objasni sinoćni događaj. Bar ja, koji povlačim paralele, dijagonale, tražeći zlatne preseke u svemu, ne mogu i neću.
Sećate se Vuka Bojovića?... Vajara Vukosava Bojovića (niste znali kako mu je to ime?) koji je postao direktor ZOO vrta, a o životinjama je  znao veoma malo,  jer je na Akademiji izučavao anatomiju konja. Na pravim akademijama vajari izučavaju anatomiju čoveka i anatomiju konja.
Promenilo se posle njega par nebitnih i neznačajnih direktora, zato ni ja ne znam njihova imena.
Sećate se, taj Vuk  je od smrdljivog dela Kalemegdana napravio šetalište sa kafićima, pronašao donatore,… izgradio česme… uredio staze, projektovao i sazidao nova staništa za mladunce,… Postao je neimar životinjskog carstva u Beogradu.
I kasnije ću ga spominjati, da se vratim na koncert.
Koncerta ne bi bilo da nije Ivan Tasovac Direktor Beogradske Filharmonije. Možda sam jedan od najvećih kritičara lika i dela Gospodina Tasovca, ali mu na koncertu čestitam.
Nismo se samo približili Evropi, približili smo se prirodi. Beograđani su shvatili da ćebe, prostirka za sunčanje, platnena stolica, gumeni čamci… mogu da se odnesu u park i sedne na njih. Tačno, primetio sam “neke nove klince,” zadnjih par godina, kako  u Tašmajdanskom parku sede na travi, uče, razgovaraju, ljube se… Ali ovo sinoć je bilo i pravo i posebno.
Da ne kvarimo konstatacijom kako su mnogi stajali u sred ogromnih grupa ljudi koji su sedeli na travi, da ne konstatujemo kako su se drugi nepotrebno šetali, provlačeći se kroz gomilu prisutnih, da ne konstatujemo kako je organizator zaboravio da predvidi određeni prostor za sedenje i drugi za stajanje, da predvidi “putanje” kojima bi se kretali oni koji dolaze, odlaze, ili su pak željni samo čaše piva u sred koncerta. Da preksočim konstataciju da su na crnoj bini sedeli muzičari u crnom.. itd... itd...
Najavljen je spektakl, spektakl se i dogodio. Možda veći u dušama pristinih, nego pred očima i u ušima, ali utisak (svih čula)  je uvek opšti.
Muziciranje veoma korektno, koliko veličina prostora,  osećaj i znanje tehničkog osoblja dozvoljava. Šef Dirigent Gabrijel Felc i previše logoreičan, ali Bože moj… da mu oprostimo tih suvišnih dvadeset, ili trideset rečenica… Bolje da se zaustavio na prvih 5, 6… Ali!
Prijatni vremenski uslovi, potpuni izostanak komaraca i eto nečega što mora da se pamti.
Skoro odlično… možda  ne suviše daleko od savršenstva, ali…
Posebno najavljivani video bim. Zapravo 7… da sedam (ne velikih), video bimova, plus dodatni prostor za web animacije i nestručnjak koji upravlja svim tim… Užasavajuće do bezobrazluka i dobro pređena ivica sramote. Čujemo violine, a u kadrovima, basovi, čela, duvačka sekcija,… ruke koje prevrću note… prsti koji kače vrhove nota sa  štipaljkama za pultove… Čuju se duvači, a u kadru sve drugo osim duvača…  I tako u nedogled… Klasična muzika zahteva da režiser veoma dobro poznaje sve kompozicije, da obeleži sekunde u kojima su bitne određene grupe instrumenata, da zna kada su solističke deonice… To je posao najsličniji inspicijentu u operi… Stručnjak za video bim je tek nakon sat ipo programa, slučajno “naleteo” na flaute kada je počinjala  Hristićeva “Grlica,” ali avaj… čekao sam da nešto kod njega prestane da deluje, ili da nešto počne da deluje i nisam dočekao… A po mukama posetilaca je išao do raznih krajnosti… od toga da u sekundi zumira povećanje, ili umenjene sa +5, ili -6, ili je prekidao “prenos” na po par sekundi… blicajući pred očima publike… Da ne pričam o animacijama koje su bile u totalnom diskoraku sa temom i ritmom kompozicija, ali… Ni  takav “stručnjak” nije mogao da uništi veče… Nisu ga uništile ni galamdžije koje su prodavale osvežavajuća pića… I pivo osvežava, zar ne?
U želji za većom zaradom onaj ko je imao monopol na prodaju pića je jedan šator stavio na samo četrdesetak metara od bine, pa je hiljade ljudi stajalo… to jest moralo da stoji iza tog šatora i samo sluša… Očigledno “gazda” nije bio na Saboru u Guči (tamo po tom pitanju više poštuju publiku), a osoblje mu je školovano po Beer-Festovima, jer je i pored molbi, upozorenja, pretnji posetilaca (tim redosledom se išlo) ostalo pri stavu da galami i besno bacaju gajbe sa ambalažom.
I pored svega toga hvala Gospodinu Tasovcu, uspeće  on u svojim namerama da se izgradi nova zgrada Filharmonije. Jer Tasovac je Tasovac. Zato je napravljen koncert., da se ima pokriće.
Odajem mu priznanje i za ovo veče i za mnoge druge poteze.
Da se vratim na problem DJ (Di Džeja). I on je stvarao probleme svojim “znanjem”. Do 19 i trideset je očigledno (tako je najavljeno) “puštana je muzika” koju mizičari slušaju kada se odmaraju, a onda je krenulo… Ludovanje od ritmova, da se kao posetičlac pitam: Šta ovome treba da sledi??? , valjda je DJ junoša (u većini slučajeva su muškarci) određen da izabere muziku, pustio izbor sebi na volju… a volja mu očigledno zaobišla i mesto i vreme i događaj… A u 19,55 muk… Onaj ko čita moje tekstove zna kako uvek primetim ono što drugima promakne… Muk do 20,01… i tada počinje koncert.
Tasovac je ostao Tasovac i na otvorenom terenu. Retki primećuju kako su pre početka njegovog upravnikovanja posetioci ulazili u salu Kolarčeve Zadužbine, to jest Salu Filharmonije, tokom prvog dela programa, kada se kome ćefne… A onda je Ivan “Grozni” rekao, zatvarajte vrata tačno u minut.
Sinoć je ispoštovan manir, princip i kultura Gospodina Tasovca.
E, ovde će oni koji me redovnije čitaju, a takvih je ne mali broj, biti u čudu… (Položaj članaka na internetu pokazuje popularnost).. Pomisliće kako sam izgubio britkost, kritičnost, humorističnost…
Gospodin Tasovac sve te pohvale zaslužuje, kao i naziv  Maksimus Serbius Demagogius. (Namerna je  gramatička netačnost, a biće ispravljena kada Filharmonija bude svirala besprekorno, do tada ovako…. )
Jer Filharmonija je postala Filharmonija kada je taj gospodin došao na njeno čelo, kao što je i već spominjani ZOO vrto postao to  dolaskom Vukosava Bojovića…. Instituciju čini čovek na njenom čelu…
Znate li ko je Upravnik Narodne biblioteke, Upravnik Narodnog muzeja…? Znate li ko je Upravnik Nacionalnoh Pozorišta…. Direktor Opere..? Direktor Baleta…?
Ovu zadnju trojicu znaju samo oni koji redovno čitaju moje impresije… Odnosno oni koji posećuju  Operu, Balet, Teatar…
Zar mislite kako te institucije imaju manje kvaliteta i sadržaja za pokazivanje od Fiharmonije????
Vuka Bojovića je znala cela Srbija… Jovana Ćirolova je znala cela Srbija,.. milioni onih koji nisu kročili na Bitef u Jugoslovensko dramsko…
Ismejavao sam  Ćirilova, koji je “znao” čak i koja je “predratna” beogradska gospođa znala da napravi najbolje šne-nokle, a koja je imala najrascvetanije muškatle… Bio je on i dečko i devojčica za sve… Bojović je učio naciju pojmovima rakije od dunje i dunjca i sa puno autoriteta komentarisao ribu pečenu na tanjirači… I tako dalje i tako dalje… Bilo ga je svuda i na pretek…
Ali su ušli u istoriju, ušli su u legendu, iza sebe su ostavili umetničke i druge vrednosti…
Danas Direktor baleta ne priča i lepoti balerina, o naporima i mukama baletskih igrača... Nema prefinjenost Bojovića koji je bezbroj puta govorio, u svim medijima,  o umiljatosti malih zebri, o ljubavi majke srne. o... I svaki put je bio gledan, slušan… I ljudi su hrlili da vide male papagaje, kengure,…
Janko Sinadinović, ili Dejan Savić  se ne pojavljuju u medijima, ne spominju mukotrpni rad, tri puta većeg ansambla od onog Filharmonijskog, ne govore o radu i kvalitetu umetnika koji su ne samo muzičari, već i režiseri, scenografi, kostimografi... i... i........ Nema ih u TV emisijama o restoranima, o ulicama Beograda, o lepoti življenja…
Nema nove Opere, ni u priči,  nema nove Zgrade Baleta na pomolu... Ne priča se o umetnicima, ne animira se publika da dođe, ne zna se ni za želje, ni za potrebe…
Ljudi su različiti, politike su različite, demagogije su iste reći ćete... Nije tačno i demagogije su razlikuju.
Sve demagogije u umetnosti počivaju na principu: Prvo meni, a kulturi koliko ostane... Samo što je kod svakog pojedinca različito koliko sebi, a koliko drugima... Jer često onim drugima, ne pretekne... Samo sebi, drugima, ništa…
Uz sve, sinoć smo  imali smo jedan koncert klasične muzike na otvorenom, po prvi put u Beogradu, u Srbiji. Još jedan potez Gospodina Tasovca da skrene pažnju javnosti... Za razliku od druge nabrajane gospode, Tasovac ne mora da dovodi učenike na koncerte, ne razmišlja o popunjenosti sale... Ne mora da se krije u (sopstvenom) gledalištu… ne mora da zaobilazi publiku… On rasproda koncerte godinu dana unapred... Zato je on Maksimus, a posle njega je deset mesta prazno.
Tačno, onaj sarkastično humoristički deo u meni će skrenuti pažnju javnosti da smo uz Inauguraciju, dobili Fontanu na Slaviji i Koncert na Ušću… Ali je ipak neko izdejstvovao da to bude koncert Filharmonije, a ne nešto “drugo”…
Gde je Opera, gde je Balet… gde je nacionalna drama???????
Da se prisetimo, u vreme Ćirilova i Bojovića pred pozorištem su „radili“ tapkaroši, a na ulazu u ZOO vrt se stajalo u redu za ulaznicu...
Podseti me ovaj sinoćni lep događaj na neke znamenite ljude i vremena kada su Umetnici bili na čelu isntsitucija.
Ma niti je Bojović bio dobar vajar, niti je Tasovac značajan pijanista, niti... ali neko je rođen za posao kojim se bavi, a neko nije...  
Neko svojim radnicima obezbedi maksimalne uslove za rad, za stvaralaštvo, … neko ne…
Bar sam ovim rečima delimično odvojio zrnevlje od pleve.
Kada se to uradi češće i od strane više ljudi, imaćemo i više događaja koje ćemo da pamtimo.
Dotle, ja imam teme za pisanje, a vi….. ????

                                                    David Naum







.

.