22. 09. 2018.

Operski gala koncert, Opera na vodi, Beogradska opera, koncert, Vladimir Andrić, Snežana Savičić Sekulić, sopran, Dejan Maksimović, Sofija Pižurica, sopran, Aleksandra Angelov, mezzosopran, Jovan Kolundžija, Janko Sinadinović, Jasmina Trumbetaš Petrović, sopran, Direktor opere, Aleksandar Stamatović, Dušan Plazinić, Miodrag D. Jovanović, Jadranka Jovanović, mecosopran,… dirigent Dejan Savić. Piše David Naum.




















OPERA NA VODI

Trula građa, potopi se lađa…
Mali pijac, mali pijac, potopila Sava...
Moga diku, moga diku, zabolela glava!

Da, večerašnje događanje je najavljeno kao “Opera na vodi.” Ako niste sigurni za definiciju reči opera, pitajte Wikipediju.
Večeras nije bila opera, večeras su izvođene operske arije… Zar naziv: Koncert operskih arija ima mnogo manju težinu od opere… uostalom proćiće ovo kod snobova i prostaka…
A već smo u internet najavi imali nepismeni gaf… Po svoj prilici ista osoba kojoj sam posvetio dosta osvrta zbog neznanja, nepismenosti itd, itd… Ovog puta je "Opera na vodi" trebala da bude “U Sava maloj”… Teško je zaključiti da je Sava mala značilo mahalu pored reke, a da je mala imenica, a ne pridev… Drugi ljubitelji opere su pokušali da objasne ljudima iz marketinga opere šta je ispravno… meni ne prija da se obraćam nekima koji “brišu” i “blokiraju” one koji im ukažu na propuste…
Pročitali ste… “Mali pijac”… Tu je pesmu iz zaborava izvukao komediograf Aleksandar Popović, uvrstivši u svoje komediografsko pevanje i podvriskivanje… Dok su moji vršnjaci čitali “Belu grivu,” ja sam se sladio Acom… Zato sam sada ovakav, nisam pomirljiv…
Elem, dobismo operske pevače van zgrade. Prvi put je opera izašla van zgrade za zadnjih 150 godina, bar tako kažu… I pokazala je svu svoju moć i nemoć…
Ja odavno znam ko jedri, ko drži kormilo, a ko rupe u koritu zapušava…
Da ne dužim.. Imali smo i uvodnu reč… Izvesna Jelica Kovačević… Sinoć sam pobegao od završne reči, iako su u toj Sali držali izlaz zaključan.. pobegao sam kroz hol, zajedno sa dve trećine posetilaca… Pisaću u narednom osvrtu… Ali ovu “uvodnu reč” morao sam da izdržim.
Vladimir Andrić je bio prvi. Možda zato što se preziva na prvo slovo azbuke, kao u školskom dnevniku. Kada se jednog dana bude pisala istorija ovovremenske Opere, biće negde posle Č, ili posle Đ. I večeršnje pevanje ide tome u prilog.
Za njim je sledila Snežana Savičić Sekulić. Nju sam pre tri večeri elegantno izbegao, podredivši je roštilju u zvučnom restoranu “Hajduk Veljko” i negotinskom vinu, ali večeras sam je saslušao. Arija Đilde nije za nju. Nije ni za mnoge druge “prvakinje” ovdašnje nam opere. Nemojte misliti da odmah gledam sve crno. Naprotiv, ima u Beogradu više mladih dama koje izvrsno pevaju Đildu, ili bi mogle da je pevaju. 
Ovom pohlavlom ću možda proizvesti lučenje otrova, jer za opersku lađu važi pravilo da mnoge “prvakinje” za mlade pevačice kažu: Dok sam ja ovde “ona” neće pevati.
Zar te “junakinje” misle da za to ne zna operski Beograd i da će im oprostiti???
Ipak, nisu sijale večeras zvezde, koje je “videla” Jelica Kovačević u svom obraćanju, ali je Dejan Maksimović bio profesionalno upečatljiv sa arijom Vertera iz istoimene opere. Svakako da ta arija nije za ovu vrstu koncerta, na otvorenom, ali… onaj ko se uhvati za Maksimovića, neće potonuti.
Izostao nam je najavljeni Nenad Jakovljević… Govorim o najavi Narodnog Pozorišta. Po prvoj verziji, do koje su mogli da dođu samo oni upoznati sa prilikama na operskoj lađi, pored njega koji je, po svoj prilici predstavljao sindikat, je trebalo da se pojavi i članica Upravnog odbora Ivanka Raković Krstonošić, ali… Dobismo šta smo dobili…
Ponovo je serviran Jovan Kolundžija, ponovo Sen Sans… Dokle? Pa imali smo Kolundžiju na Završnom Gala koncertu… Ili je ovo repriza, ili je ovo sklepano… Šta mislite koliko je bilo proba za večerašnji koncert?
 Najbolje je da nište ne mislite!
Posle hora sledio je Janko Sinadinović… Neprepoznatljiv… Na njemu leptir mašna… uvek sam kritikovao njegov stajling… A ovog puta se spremio za Tiranu. Tamo nastupa u operi Karmen, a bilo ga je letos čak i u Nišu. Konačno da i on vidi neku vajdu od mesta VD Direktora opere. (Vajda je turcizam i označava korist, da ne pomisle ljudi iz marketinga da je u pitanju neka psovka.)
I onako se približava trenutak kada će svoje mesto VD Dirktora morati da prepusti osobi koja politički neumorno radi na tome i ostalim počastima.
Sledila je Jasmina Trumbetaš Petrović sa arijom Toske. Publika je sigurno pamti sa koncerta “La Divina”. U mom nezaboravu će večeras ostati njena haljina, a la “150 litara (zagasito) trule pink boje, prosute na crnca.”
Za njom je toreador pokušao da bude Aleksandar Stamatović. Bize mrtav, Španija daleko, a ja sam se molio Bogu da Nebojša Babić skoči u Novom Sadu u Dunav i gliserski dopliva što pre, spašavajući i Stamatovića i publiku, davljenja.  Gospodine Stamatoviću, ne ljutitite  se  na mene, neću nikada slušati Karmen gde ste Vi onaj grozni toreador. Aplaudiraću radije toreadoru M. Jovanoviću.
A u nastavku je nastupio baš Miodrag D. Jovanović i Dušan Plazinić. Duet iz Don Karlosa. Nisam bio na predstavi kada njih dvojica tumače Don Karslosa i Pozu i neću nikada otići.
I naravno, na kraju Jadranka Jovanović? Mislim kako ne postoji poznavalac opere koji bi pogrešio navodeći zadnjeg učesnika… Ovde bi u kladionicama kvota bila 1. Na uložen dinar, vrate vam dinar. Pata karte.
Naravno, Habanera… Bez leve ruke na struku i desne dignute uvis... Uz to je do sada uvek  išlo i dizanje desne noge... Večeras samo naznake.
I to je to…
Moj zaključak, politički koncert. Tu su dva para Angelov-Jovanović, Pižurica-Plazinić, sindikat izostao, VD Direktor opere pevao, Upravnik pozorišta dirigovao, a šlag gospođa J.J. primadona, sa sve manje glasa, pevačkog, ali sve jača politički, iako ne pripada ni jednoj partiji (po njenim rečima)…. Da ne ulazim u detalje… Pa nisam ja politički komentator?... Ipak se moja zadnja knjiga zove “Seksualni bonton”… J.J. se godišnje pojavi na više "Gala" koncerata, nego predstava. Zapravo, moguće li je išta opersko  "gala" bez J.J. ? I to na kraju!!!
Ovo nam pokazuje da je pojavljivanje Dragane Del Monako u junu, pored J. J.,  na istoj sceni, Zvaršnog Gala koncerta,  bio presedan… Ipak, i dalje Beograd ima samo dve primadone. Njih dve. Možda sve lošije pevaju, ali su na sceni sigurno zanosnije nego ikada, a u životu dame,… bile, ostale,… Novinarsko oslovljavanje drugih pevačica sa “primadona,” naravno uz istu samoumišljenost  mnogobrojnih pevačica  da su to i baš to, može da se baci u vodu.
Na kraju pitanje:
Gde su ovde mladi? Koga ćemo da slušamo za deset godina? Pre par meseci dodeliše čelnici opere značajnu nagradu jednom "mladom pevaču"… Večeras nema mesta istom, istoj… ovo pitam samo ja... za sebe... drugima ne pada na pamet... A znam i odgovor... da bar par hiljada ljudi, koji ovo pročitaju sami uvide bitne činjenice  o lađi i građi sa početka osvrta...
Još će dugo Joce da nam guslaju… Serviraće nam podgrejanog Sen Sansa… A umesto usijanih žica na žicama naših joca, možemo samo da zagrejemo podoj za bebe.
J. K. moraš se sećati onih staraca iz "Moskve". Svirali su operske arije, klasiku... samo se seti i znaćeš moju poruku... A večeras samo par promila posetilaca je znalo imena izvođača, nazive arija... Zašto to nije pisalo na video bimu? Starci iz davnašnje "Moskve" su imali pult okrenut publici... Na njemu listovi sa nazivima kompozicija... Njihova lađa se davno preselila na nebo, ali nije potonula...
Ma i to je bolje od šarene laže.
Imate li i vi osećaj kako ovo razmišljanje nema završnicu?
Osećaj vas ne vatra. Pa ovo je tek početak… Za desetak dana kreće nova operska sezona…
.


O istoj temi, ali iz drugog ugla: