28. 12. 2018.

Đoakino Rosini, Seviljski Berberin, Opera Beograd, Narodno pozorište, Ljubomir Popović, tenor, Nebojša Babić, Nevena Matić, Dragutin Matić, bariton, Nenad Jakovljević, dirigent Đorđe Stanković, Gospodin Viola.




JOŠ NEKIMA TREBA BRICA

Seviljski Berberin ovog dvadeset sedmog decembra,  bio je upropašćen, bar za mene, zaslugom dirigenta i violiste.
A to je, opet, predstava koju sam preporučivao svima.
Kada zajedno pevaju, Nebojša Babić, u roli doktora Bartola i Dragutin Matić kao Figaro, pa još sa  Nevenom Matić u ulozi Rozine, potom Ljubomir Popović, kao Grof Almaviva i Nenad Jakovljević, kao Bazilio, učitelj muzike, može se računati da će predstava da bude i zabavna i dobra i da će se otići kući, pročišćenih misli, okrepljenog duha, ali  su večeras tu bili dirigent, violista i još po neko, koji ne daju.
Može im se da ne daju!
Gospodin Popović, koga konstantno doživljavam kao nekog ko svaku komičnu rolu oplemeni svojom glumom, večeras je, pogotovo u prvom činu, što se pevanja tiče, posustao. Baš posustao…
Ne vidim razlog da bude lošiji nego u drugim “Seviljcima”, ali neka to podpadne u ono “dešava se”. Promašio je i jedne Pajace ove sezone… Na trećem promašaju, Popovića "vešam" na stub srama.
Ostalo, standardno.  Matić dobija najveći aplauz na otvorenoj sceni, kod Babića se utrkuje pevanje i gluma, Matićka precizna, Jakovljević krajnje upečatljivo, nemoćno smešan.
Posle ovakvih predstava, na pitanje: Gde si bio?... Mogu da odgovorim: Nigde!... A na pitanje: Šta si radio?... ne bih odgovorio uobičajeno: Ništa!... Već bih odgovorio: Krstio sam se!...
Sa kakvim pravom dirigent upropašćava predstavu????
Pa neka je to i “čuveni” Đorđe Stanković…. Što se tiče mrtvačkog tempa, neka se dogovara sa Upravom, izvođačima, Umetničkim savetom… Na kraju, od toga, znam, neće biti ništa… Večeras se leptir u Đorđu Stankoviću smrzao, iako je napolju bilo iznad nule. Dotični dirigent više nego leprša na svakom Gala Novogodišnjem koncertu. Čak sam ga nazivao i “Animir majstorom”… Jer on je taj koji diriguje i publikom i orkestrom, kada se izvode “Vinska pesma” i, naravno, onaj nezaobilazni “Marš na Drinu”. To ne bih propustio da je ulaznica u visini mojih jednomesečnih primanja!!! Nisam propuštao ni onda, kada su se delile ulaznice samo podobnima. Potplaćivao sam ljude u Gradskom vodovodu da me sprovedu podzemnim kanalima, pa onda kroz podrum pozorišta,... jer propustiti “Gala koncert”….
Elem, zvezda svakog “Novogodišnjeg Gala” je večeras raspustio orkestar… On lično nije mnogo pričao… Bilo je tu par viceva sa gospođom na mestu Čelo 2… Ona se smeši (nešto između stida i prijatnosti), jer Gospodin Stanković, za to mu odajem priznanje, od svih beogradskih dirigenata ima najlepši osmeh… Pa i večeras ga je podario publici. To pohvaljujem…
Onih skoro sat rečitativa u večerašnjoj opera, najbolje je iskoristio gospodin Viola. Sve vreme je pričao… Čak je bockao  gudalom kolege oko sebe da bi ga saslušali… Najviše mu je prijala koleginica sa njegove leve strane, već spominjano Čelo 2, pa Čelo 1, pa Čelo 4…
A gospodin Viola, priča, pa priča… a dirigent gleda, gleda…
Onda se Viola okrene na svoju desnu stranu. Podbode Violu 2. Ženu koja na svim predstavama sve vreme priča, žvaće,  zapravo jede,… ko tu još misli o sviranju.
Da li dopire do njihove inteligencije činjenica da to vide svi koji ne sede u parteru… Da li su svesni kako kretanje, pričanje, naginjanje, da se “nešto šapne,”… smeta publici… Ili je bahatost jača od sramote, inteligencije, obzira, straha…
Pa on sedi samo na metar ipo od rampe, ali kada se to gleda sa razdaljine od petnaest, dvadeset metara… Ne može da se “isključi” iz vidokruga… O, operski umetnici, koliko puta godišnje odete, u danima kada ste slobodni, na predstavu svojih kolega? Bar tako saznajte kako to izgleda.
Daaaa, Gospodin Viola nakon svakih 4-5 minuta priče, baci pogled iznad sebe… Jer se šef dirigent pojavio na kratko u Upravničkoj loži. Viola, baci pogled i nastavi dalje, jer Viola je Viola… A Gospodin Đorđe, kome do sada nisam tepao Đoka, ćuti… Bio je okrenut leđima publici, ne mogu da tvrdim da li je pričao sam sa sobom, da li je i on žvakao….
Dokle takav bezobrazluk u orkestru…? Ko je za to odgovoran, dirigent za pultom, ili šef dirigent, ili Direktor opere??? Ili je krivica Boga Savaota???
Neko se klati, naginje, čačka kolege oko sebe gudalom, pomera se, priča, smeje se, zvaće… Može mu se… OK. Na drugoj strani sede mirno… Moraju… OK…. Ako imamo pevače koji su u milosti Uprave, nasuprot svim svojim nedostacima i felerima, zašto ne bismo imali i takve muzičare u orkestru? To se zove sudbina publike u Srbiji.
U jednoj od proteklih predstava je “član hora” izvodio svoj šou program, dok je trebao da predstavlja građane koji stoje na trgu. Čovek se povukao u zadnji red, pa se  klatio, kreveljio, igrao “džon travoltovski” (mislim na čuvenog “Džona Travoltu iz Kneza”), zasmejavao okruženje u zadnjem redu hora, kolege se smeju, dobacuju mu, a predstava teče, kvartet se ubija od usaglašavanja, a publika sve to gleda i…. Epidemija je očigledno sa scene skliznula u “opersku rupu”… Očekujem da pređe zid i uđe u gledalište… Kakve sam sreće, biću prvozaraženi. Očekujte sirtaki i kazačok…
Bitno je da sam uspeo da nabavim ulaznicu za Gala Novogodišnji koncert, a tamo će me čekati i večerašnji Đoka i Viola. Ma koliko ta reč “gala” postala izlizana u srpskom jeziku… Pitam se, i  noćas, da li ću tapštati pod komandom Đorđa Stankovića za vreme “Vinske pesme” i  “Marša”, jer on precizno, odsečno i veoma vidljivo “kaže” publice kada može, kada se sme, kada treba… jer, zaboga, niko ne oseća ritam  osim njega,… i večeras je osećao… ali kako,… o tome neka porazgovara sa Upravom… Možda će Uprava čuti kako je bilo… Nisu bili tu, a predposdtavljam da su ostavili uši. Jer oni uvek sve znaju. Đ. S. sve može, zna i ume, a ne može jednom Gospodinu Violi da došapne jednu reć: Ćuti!
Da mu kaže: Ćuti bre!
Da, ako treba, drekne: Zaveži!
Jer on je dirigent… Ili možda grešim…
Izgleda kako je u pravu  jedna moja vremešna komšinica, inače veliki operski fan, koja kaže: Ma ni đoke više nisu, kao što su nekada bile!




O istoj temi, ali iz drugog ugla: