28. 09. 2018.

Opera Madlenianum, Beogradska opera, Ruđero Leonkavalo, Pajaci. Nikola Kitanovski, tenor, Branislava Podrumac, sopran, Marko Pantelić, bariton, Vasa Stajkić, Ljubomir Popović, Đorđe Stanković, Yuri Alexsandrov, Vesna-Ćurčić Petrović, Tadija Miletić, Vjeceslav Okunjev, korbač, par stotina paradajiza,… 27. 09. 2018.





















Kuku, lele…!
Od vapaja do molbe.

KUKU
Daleko od toga da smatram sebe nepogrešivim. Naprotiv, svoje greške ne bih mogao da smestim među korice jedne knjige, a to ću jednog dana pokušati da  uradim.. Originalne su. Grešio sam, tamo gde drugi nisu…
Možda su i sinoćne procene greška, pokazaće vreme. Ipak sam ovako doživeo.
Nije, po običaju, prošle noći, bilo moje impresije o operskoj predstavi. Ako se dođe u Zemun, zbog uživanja, greh je ne izaći na obalu Dunava, a u noćnim satima tu je i previše izazova, od dunavskog “Šarana,” do novootkrivenog vina “Tri Morave.” Ne sećam se da je neko pisao i pevao o tri Morave,… istovremeno… A sve to još i u vinu.
Trebalo je okrepljenje nakon “Pajaca”… A Pajaci (Premijerna obnova, bar tako piše u programu)  u Madlenianumu. Tu se oglasio ovogodišnji gong početka nove operske sezone.
Ne volim da propustim pevanje Nikole Kitanovskog. I previše je retko pred beogradskom publikom. Ljubomira Popovića isto tako sa oduševljenjem pratim, jer je uvek nov i opčinjavajući u komičnim rolama, a hteo sam da čujem i Branislavu Podrumac u roli Nede, fatalne žene i zavodnice.
A od svega, suma sumarum, jedno veliko ništa. Režiju potpisuje Yuri Alexandrov, a obnavljaju Vesna-Ćurčić Petrović, Tadija Miletić… Ne bih ništa mogao da kažem o režiji u ovakvom prostoru, sa kostimima koji gledaoca uvlače u apsurd. Nije mi samo jasno mlaćenje korbačem u prvom delu predstave. Ko god se dohvatio korbača, mlatio je besomučno oko sebe… Mislio sam da će mu se značaj dati do same završne scene, ali u pauzi nestade taj rabljeni rekvizit.
Već spomenuh kostime. Imali smo Nedu u crnoj haljini (do kolena), golih ramena,… švrćkala se u “bosa,” u hulahopu.. Na sve to crvena podvezica. Čak je i svukla tu haljinu pokazujući kombinezon,… crni do kolena… Da li iko mlađi od četrdeset i kusur godina zna kako izgleda ženski kombinezon i čemu je služio??? Neki soc-ruski ostatak iz davnašnjih magacina za političare. Gde to iskopa Vjeceslav Okunjev?
U koju deceniju da smestim dešavanje, kada su među scenskim rekvizitima elektronska kamera, mobilni telefon, mačeta,.. ???
A “seljaci i seljanke” koji prisustvuju komediji del arte obučeni u …smoking, bele nakarnerisane košulje, bele leptir mašne, duge haljine bez naramenica… Uniformisani… Uniformisani kao njihovi vršnjaci koji na poslednjim (zatvorenim za javnost), novogodišnjim balovima u Beču i Londonu traže “srodnu dušu” iz aristokratskih krugova, kojima i sami pripadaju.
Niste čuli za te balove?
E, ovi su takvi… Ili pak liče na neku trupu srednjškolaca koja je pozajmila kostime iz memljivog skladišta propale konfekcijske kuće…
Još kada se takvima (nobl publici) da paradajiz u ruke, da gađaju mučne putujuće glumce… Balska haljina, a paradajiz u ruci… Pa u Beogradu je sve moguće… Čuli ste za onu priču GSP i La divina???
A na sve to se nakalemi činjenica da je hor bio iz sazvučja soprančića, tankih tenora i nečujnih baritona i basova… Zaključuje se da je sve bilo na svom mestu… na mestu operske predstave nekog koledža sa “srenjeg Zapada…” iz vremena “Priče sa zapadne strane”.
Kostimograf je pak protagonistima predstave u predstavi obezbedio takve raskošne kostime dostojne vrhunskog pozorišta, a ne neke poluamaterske lakrdijaške trupe la commedia dell' arte.
Kod nas su i scenografi i kostimografi zaštićena “vrsta,” jer na to se niko ne osvrće već decenijama… ali da se vratim na glavno dešavanje… Naracija, koja je pratila predstavu, očajna, nečujna… bilo da dolazi iz ozvučenja, bilo da je izgovaraju dve devojke. Pre nego što počnem o onim lepim stvarima, da spomenem i osvetljenje. Očigledno su saradnici i poverenici Gospođe Madlene Cepter više novca utrošili na samo jedan stepenik u predivnom holu, nego na tehnički kvalitet osvetljenja scene. Tačno, za glamur su bitnije mermerne ploče, a glamura je sinoć bilo mnogo više nego i na jednoj premijeri u državnoj nam operi, ali loše scensko osvetljenje će (bar kod mene) umanjiti utisak i najbolje predstave.
Premijera i otvaranje ovogodišnje operske sezone u Beogradu, a u Sali desetine slobodnih sedišta. Minus za menadžemnt… Kamuflirajte to osobljem, ako već ne umete da se snađete, a ne umete… Ne umete! Loše se osećam, premijera, a sedišta do mene, iza mene,.. prazna…
Oni koji me čitaju, već znaju kako sam nemilosrdan u brojevima, iako nisam ljubitelj unošenja matematike u život.
Ako se oduzme jedna trećina ulaznica koje su podeljene prijateljima kuće, ako se predpostavi da su došli rođaci i prijatlje učesnika, ostaje da je “običnih” posetilaca bilo manje od jedne trećine… Ne zaboravimo prazna sedišta.
Tužno je takvo zaključivanje i baca još malo tame i na onako mračnu predstavu.
Lepo je za publiku, a još lepše za učesnike ako pored dojučerašnjeg profesora peva njegov student. Ali ni to nije bilo dovoljno da Nikola Kitanovski u vrtlog tuge Kania uvuče publiku, niti da Ljubomir Popović sa Bepom omađija sve prisutne. Spominjana  Branislava Podrumac je bila bez erotskog naboja u glasu, stasu, kretnjama… I “pogibe na kraju,” iako ništa nije prikazala da bi je doživeli za femme fatale.
U ukupnoj beskrvnosti teško je nešto očekivati od  Marka Pantelića i Vase Stajkića. Pa šta je tu mogao da uradi dirigent Đorđe Stanković? Neosporan je njegov trud, ali orkestar, na nivou već opisanog hora, dirigentu veže ruke, iako ih je Stanković, u svom maniru, dizao visoko iznad glave. Poželimo samo ove protagoniste u drugoj situaciji.
Moj manir je da o istoj predstavi pišem više puta… Jer predstava ima svoj život, čak i ako se akteri ne menjaju… Drugačije se igra, drugačije se doživljava… Ove Pajace neću više nikada da pogledam, a još manje da čujem… Vreme će pokazati da li je moja tvrdnja tačna, a ona glasi: Predstava bez budućnosti!

LELE
Nekada poželim da grešim, ali  to mi se i degodi…
Priznajem još jednu grešku. Moje procene da nam na čelo Operske Kuće dolazi političar (mogli ste da predpostavite kako iza toga dolazi i ono KA) su bile pogrešne. Zapravo grešio sam u imenu osobe. Tačno, pametni bi se na mom mestu izvukli, jer nigde nisam napisao čak ni inicijale, ali mislio sam uvek i konkretno na jednu politički veoma moćnu osobu.
Greška, mislio sam kako je ta osoba potegla broj telefona koji nosi sa sobom, a što je nagoveštavala u intervjuima, napominjući da to nije uradila kada je bila odbijena po drugi put da bude profesor. Sama činjenica da neko ima takvu atomsko-nuklearnu moć, kojom mogu da se otvore svaka vrata, pa i ona stogodišnja, Univerzitetska  me i zabrinjava i plaši, jer šta sa tom silom može da se uradi nekom slikaru, piscu, pevaču,… Ili pak nekom ko piše svoje impresije o seksu, ženama, operi…
Elem, nije strašno što sam pogrešio, ma nije mi to ni prvi, ni poslednji put… Ne bojim se svojih grešaka, strah me je od onog što nisam pogodio, a to može da bude mnogo  pogubnije i od mojih najcrnjih slutnji.
Zar mislite kako i od onog što karakterišem za crno, ima gore?
Ima!... Ima, ima!
Po svoj prilici novi Direktor opere neće biti Gospođa Jadranka Jovanović.  Ja  sam tako mislio. I valjda po Ustavu jedne civilizovane zemlje imam pravo da mislim. Pogrešno! Pa, greške su samo moje!
Rećiću vam nakon višegodišnjeg razmišljanja. Nema ništa gore od seksualno zagorelog muškarca i neostvarene “umetnice”. Dođe li takav neko na čelo neke ustanove, bilo koje vrste, počinje ona što zovemo: Jebačina! A ako se udruži takav muškarac i takva žena, onda već prelazi u ono što je na višem nivou, a zove se: Jebačina u tri čina!
Dozvolite mi… Ipak sam nakon pedeset godina, osim jednog  smešnog pokušaja, prvi mali autor ne tako male knjige pod nazivom: Seksualni bonton.
Pripadam onoj kategoriji ljudi koji kada nešto rade, rade to sa nadahnućem, inspirisanošću, potpuno se unoseći… A ako već moram nešto da trpim, onda imam samo jednu molbu: Radite mi to po bontonu!
Povežete li ova dva zadnja pasusa dobićete ono što želim da kažem.
Jadranka Jovanović nema razloga da ne bude ispunjena pozitivnostima. Od uspešnosti, do fizičke lepote… Ona je diva, od scene do ulice… Možda malo više diva, sa sa udvostručenim brojem treptanja, ali divama je sve dozvoljeno… Trenutno je ne služi glas. I sigurno je više nikada neće služiti glas. Ali jednom diva, uvek diva… Tu vam je još rigoroznije i okamenjenije ono: Dama se ne postaje, dama se rađa.
Znajte, svetom vladaju tri S. Ne SSSR… Ne ni tri S sa štita srpskog grba, kome je jedno ocilo otpalo… Uprkos našoj (srpskoj) ameboidnoj nebesnosti..
Sport, Star i Seks… Sport opčinjava čovečastvo… Star (ovi) nam dikritiraju pravila života, a u Seksu bežimo u zagrljaj, a uvek nas sustiže ono od čega bežimo. Jer Seks je ona alhemičarska zmija Uroboros, koja u kružnici sama sebi grize rep.
Uvren sam kako neće biti po bontonu. Bar to… I uvek, bar samo to!
Zato molim Gospođu J. J. da okrene broj telefona koji poseduje. Neka izgovori bilo koje ime osobe koja nije muškarac koji je seksualno pregladneo i  “umetnice”, koja se nije ostvarila.
Ili već da počnem da pišem knjigu: “Kako istrpeti silovanje, ” sa podnaslovom: “Kako se osloboditi posttraumatičnih problema?”
Sigurno sam intimno priželjkivao da Gđa. Jovanović  postane Direktor. Bar bi mogli pred svetom da se pohvalimo da imamo lepog direktora, a poseduje i jednu veoma bitnu osobinu, uz sve druge pozitivnosti. Ona nikada ne ističe svoju pamet. A za organizaciju umetnosti, za kreiranje kulture, za vođenje institucija njapogubniji su oni koji sve znaju, koji su više nego pametni, prepametni.
Sada se nadam njenom potezu…
Sem!
Sem ako se sa druge strane ne začuje glas: Već je određeno ko će to da radi.
Nakon vapaja, koji ne čuje onaj ko treba da čuje, uvek ide molba: Molim vas, radite mi to po bontonu.
Pitanje (ne za odgovor, nego za razmišljanje)! Zar bi nešto falilo da Nikola Kitanovski postane Direktor Opere. I onako, kao tenor, ne može da dođe na red za pojavljivanje na toj sceni, od prevelikog broja “kvalitetnih” tenora. Tačno, pisao sam desetak puta (do sada) o radu Kitanovskog. Ali, ja gospodina lično ne poznajem… Zar moram da poznajem nekoga da bih uživao i napisao svoje utiske o njegovom profesorskom i pevačkom radu?
Postoje li oni koji više obećavaju na tom mestu od (recimo) Nikole Mijailovića, ili Ivana Tomaševa,… Da se zadržim samo na dokazanim pevačima…  I da ne nabrajam… Žene izostavljam… Veoma često sam subjektivan prema njima kada navodim vrline… Priznajem!
Elem… Trenutni glasnogovnici, koji nikada neće ni pokušati da demantuju neki moj navod, reći će (iza mojih leđa, u pranju prljavštine sa sebe)  kako Direktor mora da bude osoba iz ansambla opere (Tomašev je iz ansambla),. Jer… jer NAVODNO… Navodno,…  zabranjeno je primanje novih radnika,… bla, bla…, … LAŽ!.. Na samo par stotina metara od Opere, u jednu instituciju kulture je došao (ovog meseca)  “kadar iz ministarstva” za zamenika direktora, iako tu već figuriraju dva zamenika. LAŽ (demagoška) je samo opravdanje!
Zato nikada niko nije pokušao da javno demantuje hiljade javno izrečenih  mojih navoda!!!
Drugo LELE je što sam pored, mislim skromnog znanja, juče, sa oproštenjem,  popušio!
Ponovo sam verovao sajtu “Narodnog”… Čim nekome oprostim nepismenost, sapletem se o laž istog…
Piše: “Biletarnica Narodnog pozorišta počinje s radom u utorak… blagajna je privremeno izmeštena pored ulaza na scenu “Raša Plaović” Francuska 3”
Em nepismeno, em LAŽ.. Ali ako je “Politika” ona lažljiva Politika mogla da, u izveštaju sa “Opere na void,” piše kako “spektakl gledaju ljudi sprozorasvrata,… itd, itd, itd.,” zašto ne bi i ljudi iz marketinga kuburili sa predlozima. U prošlom pisanju (Opera na vodi)  sam pokazao da ne znaju ni prideve, a i padeži  su im loša strana…
I vi ćete da, sa oproštenjem, popušite ako odete da kupite ulaznice za Veliku scenu… One se u Francuskoj 3 ne prodaju, ali to nigde ne piše… Ne gine vam ono… s' oproštenjem.
Proučio sam pušenje… Pa moja nova knjiga se zove TRAVA… Eto je uskoro…
A za ove i buduće… Imam samo jednu molbu!
Ako već mora,… ako već ne može drugačije,.. ako je to naša sudbina,… Radite to po bontonu! Molim vas, radite TO i meni i drugima po bontonu!!!



O istoj predstavi, ali iz drugog ugla:


 .