14. 01. 2022.

Operski gala koncert 2022. Ana Rupčić, Sofija Pižurica, Ivan Tomašev, Dragutin Matić, Ljubica Vraneš, Aleksandra Angelov, Miodrag D. Jovanović, Janko Sinadinović, Marko Živković, Snežana Savičić Sekulić. Marko Živkoviž, Siniša Radin, Vladimir Andrić, Dragoljub Bajić Ivanka Raković Krstonošić, Nevena Đoković, Sanja Kerkez,....

 


Publika na Gala koncertu

Valjda je večerašnji nastup operskih pevača u Zdanju na Trgu Republike najumetničkiji muzički čin države koja se zove Srbija.

I da ponovim po stoti put, ne pišem kritike već: impresije, osvrte, viđenja, humoristička sagledavanja i ne hvatajte me za reč, a još manje greške, jer ću u protivnom i ja vas morati za nešto da uhvatim, što je, znajte unapred, bez obzira na mesto, mnogo bezbolnije od rečeničnog pogađanja, sa tim što vam ne mogu dati (oponentima se obraćam) da birate gde ću, kada ću i na koji način ću  da izreknem, ili napišem ono što mislim i o čemu imam podatke.

Ovo je bilo napisano danas. Danas je bio napisan i deo od nekih 4, 5 pasusa, a večeras, nakon predstave sam to izbrisao.

Zašto da pišem o tome da je koktel mogao da bude 30. decembra (za novinare), a nisu mogli dan kasnije da prodaju vodu posetiocima koji su trebali da izdrže tri ipo sata predstave. Uzgred, one prisutne individue (foto je na sajtu NP) nemaju ništa zajedničko sa Bogdanom Tirnanićem, Miroslavom Radojčićem, Milanom Mišićem… Neće ti ni rečju pomoći NP, jer je njihov domet puknuta kanalizaciona cev u Mirijevu.

Priznajem, pogrešio sam u predhodnom članku, misleći, na osnovu pogrešnih informacija, da je bio koktel na drugoj galeriji. Izvinjavam se ako je nekima povređena duša, sujeta, ako sam time udario na prepotentnost i njihovu želju za istinu i samo istinu, tako nam svima Bog pomogao. Tekst sam korigovao momentalno kada mi je ukazano na grešku.

Pošto meni nije teško da javno priznam kada pogrešim, to očekujem i od onih lakopovredivih, da budu u skladu sa svojim ponašanjem.

Pogrešio sam i kod jednog slova. Inspicijenta. Branislavu Pljaskić sam imenovao kao muškarca. Da znam o kome se radi govori bar 4, 5 osvrta u zadnjih isto toliko godina, gde sam pisao da neko (ispravno napisano ime i prezime), prvo sam govorio kako ne želi, potom kako namerno neće da uključi svetla u hodnicima druge galerije, a večeras izjavljujem kako mene i mnoge druge neko namerno za.ebava, jer su svetla bila uključena na početku predstave, a potom u pauzi ne. Tumarajte, uključujte baterijske lampe. Kako drugačije da protumačim. Možda to nije dotična gospođa, ali neko više nego za.ebava. Pogledajte ko to radi i zašto to radi o Vi moćnici koji se hvatate za moje greške, slovne, ili neke druge vrste… I uz put, odgovorite na desetine i desetine drugih konstatacija, za koje znam, žuljaju vas, blaže rečeno, ne prijaju Vam… jer ja sam, ipak, samo publika i mene ne interesuje da li se neko zalagao da se objekti NP uknjiže u katastar, da li se novac odvajao za binska svetla…. Ja sam samo publika koja želi da se prijatno oseća u fotelji, sat dva, ili tri, koliko je već plaćeno i da na sceni bude ne odlična, ne savršena, već jedna, samo, korektna predstava, sa najboljim pevačima koje ovaj maleni narod na Balkanu poseduje.

A neko je čuo, možda mene, ili neke druge. Od mladića koji pregledaju ulaznice, do poslednje razvodnice, večeras svi imaju maske. Samo ono što se od publike mesecima zahtevalo.

I ponoviću Vam po deseti put, ne sumnjajte u inteligenciju onih koji su u publici, ne sumnjajte u njihovu informisanost, ne sumnjajte kako znaju, vema često, mnogo više od Vas, ćak i o zakulisnim radnjama. Ne pitajte se kako, dođite i sedite među publiku, „samo će vam se javiti“. Ali vi ste daleko, tj. visoko i mislite ako bi se približili publici da bi pali, a ovako ćete pre tresnuti. Ali sami birate.

I da dodam. Štampani program je bio i besplatan i poprilično luksuzno zamišljen. Ali! Ali autor, to jest dizajner se nije potpisao, a ja mu poručujem da ode kod bilo kod profesora bilo koje grafično – dizajnerske škole i neka proveri da li sa ovakvim domaćim radom može da upiše drugi razred. Polovina teksta su bela slova na bež podlozi. Jednom rečju: Neznalica! Nedopustivo za kuću Nacionalnog teatra, opere, baleta. (Da vas ne zamaram sa osnovnim pravilima dizajna i štampe)

Elem, da ne dužim više. Davno mi je jedan prijatelj rekao kako za mnoge niko ne bi nikada čuo da nisam o njima (loše) pisao i da sam za njihovu „popularnost“ više učinio nego svi drugi proteklih decenija. A u tim rečima sam našao dovoljno istine, te ću večerašnje pisanje o onome što sam video i doživeo svesti na minimum.

Bio je Gala koncert koji se neće pamtiti.  Već sam pisao kako ne dajem besplatne savete, još manje nekog podučavam, ali je interesantno da nisu pozvani Crkveni velikodostojnici, sa druge strane nisam primetio članove Kraljevske porodice. Pozovite ih, ali javno, jer ovo je praznik koji na prvom mestu treba oni da neguju. Neka odbiju najumetničkiju i najozbiljniju proslavu Srpske Nove godine, tj Pravoslavnu. Neće se dobiti na kvalitetu, ali će se dobiti na nečem drugom, ozbiljnosti, težini.

Osim tri cvetna aranžmana i jedne jelkice na sceni, sve drugo nije svečarski. I zapamtite: Simbol Pravoslavne nove godine nije jelka.

Ipak koncert. Bio bi kao i svi drugi, da nije osmišljen da bude tematski i da prvi put većina numera budu arije, dueti, kvarteti, seksteti. Sigurno da ni na jednom dosadašnjem sličnom koncertu nije bilo više učesnika, mislim na solo pevače, u odnosu na ovaj večerašnji. Jedan dobar pomak, za pohvalu.

Odmah da kažem kako je režiju radila osoba koja će, siguran sam, za nekoliko godina ući u Ginisovu knjigu rekorda po broju režiranih Gala koncerata. Njen rad se prepoznaje, jer uvek zabrlja, a večeras je najuočljivije bilo na kraju koncerta, kada mnogobrojni učesnici nisu znali kada treba da izađu, gde treba da stanu, itd.. itd… Davno sam pisao, povodom nekih predstava, kako dobar reditelj osmisli i predvidi čak i poklanjanje aktera predstave, jer sve dok se ne spusti po poslednji put zavesa, traje ono što se zove predstava. Ali… Pričati dunđeru o arhitekturi…

Večeras nije bilo bivše Direktorke Jasmine Trumbetaš Petrović. Njeno višemesečno nepojavljivanje rastužuje publiku. Postoje nagoveštaji da će u Toski pevati sa čuvenim tenorom Dušanom Plazinićem. Biće to jedan predivan Come Back… Inače i dalje se drži u polutajnosti mesečna podela… Možda su i vama na to pitanje odgovarali kako na četvrtom (ili nekom drugom spratu službenog ulaza) stoji mesečna podela… Ali se ne objavljuje na sajtu NP iz razloga što za neke predstave ne bi bilo interesovanja. Zapravo, za neke pevače, jer opera je spečifičan rod umetnosti, gde se odlazi i po deseti, dvadeseti put,… ali zbog određenog pevača.

Da se vratim na koncert. Za mene nije čudno što se pojavila Ana Rupčić, a nije je, takoreći, bilo zadnjih godina. I večeras je u duetu Manon i Viteza  de Grija, iz opere Manon Lesko bila odlična. Ili je meni tako zvučalo. Dozvolite mi da imam svoj ukus. Niti sam sudski veštak, niti sam se samoproizveo u Vox populi. Pišem jezikom smrtnika, ne nebeskim, i dozvolite mi sve greške svojstvene smrtnicima. Dragutin Matić i Ivan Tomašev su dokazali kako su najbolji bariton i bas u ansamblu opere. Opet moje mišljenje, a napisaću kako su oni koje ovde spominjem dobili najveći aplauz. Naravno, aplauz ne govori striktno o kvalitetu, ali ima svoje značenje na tok koncerta i ukupni utisak.

Svidelo mi se kako je  Aleksandra Stamenković pevački zaokružila kratku i prekrasnu ariju : „O mio babbino caro“ iz jedne od najuspešnijih predstava BO „Đani Skiki“. Sa druge strane, ukupan scenski nastup u par numera je, veoma upečatljivo, imala Sofija Pižurica…

Moja zaključak je da bi pevači i pevačice iste aplauze dobili da su se samo prošetali scenom… Bilo je tu toaleta za aplauze i aplauze. Nije postignuta svečarska atmosfera, nije bilo euforije, nije bilo adrenalina u publici. Pevanje operskih arija ako nije izvrsno, ne može da pokrene publiku na euforičnost. Zato su koncerti ovakve vrste mač sa dve oštrice.

Mnogi će zaključiti kako sam večeras previše blagonaklon. Indiferentnost je često gora od ozlojeđenosti.

David Naum


 

PREUZETO SA:

https://pravoumetu.com/2022/01/13/publika-na-gala-koncertu-2022/


O ISTOJ TEMI, ALI IZ DRUGOG UGLA

https://lauraimuzika.blogspot.com/2022/01/operski-gala-koncert-2022-ana-rupcic.html