25. 03. 2017.

Evgenije Onjegin, Čajkovski, Narodno pozorište, Beogradska opera, Nevena Pavlović, Nikola Mijailović, Aleksandra Angelov, Nenad Čiča, Dubravka Filipović.




Evgenije Onjegin, naravno opera Čajkovskog, ali po  pozajmljenoj ideji od Puškina.
Neki će da tvrde kako je to popularna opera, drugi će da govore kako je lepa i omiljena kod publike. O ukusima se ne raspravlja, naravno.
Lično ne volim rusku patetiku. Sve tvrdnje o “veličini” slovenskog srca, “slovenskoj ljubavi” sam odavno zamrzao.  Priče kako je Rusko srce veliko kao stepa, pa još u relanosti kada počne da puca po šavovima, od ljubavi i da se para, a ova opera je jedno od tih Puškinovskih,… Ljermontovskih, .. Čehovljevskih,.. Turgenjevskih,.. Lav Tolstojevskih,… dela.  Usamljena devojka, ruska stepa, dvorci, francuski jezik, vino, dvoboji… krv na sceni. Valjda gde ima slovenske ljubavi i Rusa, tu je i krvi.
Da ne bi lucidnog Jesenjina, nenormalno dobrog Dostojevskog, ne bi se ni odlučili disidetnski raspoloženi Solženjicini da popegnu od te Patetike na Zapad i naprave iskorak iz srceparajućih vašarskih,  liciderskih, srca.
Na kraju Puškin i nije bio dramski pisac, već pesnik. Onaj “pozorišni”  iskorak “Mocart i Salieri” sam pročitao bar 5, 6 puta. I ni jednom nisam našao ničeg što bio bio i mali razlog za toliku popularnost. A valjda je sam Bog hteo da on to napiše o Mocartu, jer od tada se Salieri farba  u crnju boju od Đavolje. I sve posle toga što je nastalo (od drama, do filmova)  na tu “crno belu” temu, je u istom maniru.
Ne volim ruske autore, jer im se, pogotovo kod “slovenske braće,” pridaje bezrazložni značaj veličanstvenosti. Prilazi im se sa strahopoštovanjem. Bez analize!  Pa i na ovog “Onjegina” je i za scenu, brojne baletske igrače, skupocene kostime otišlo više novca nego za tri Verdija, ali… Sve “drugo” je bilo veličanstveno osim muzike i pevanja…
Čemu takav pristup?
Čajkovski je, prvenstveno, u prvom činu, mrzeo pevače, jer ih tera da veoma često pevaju bez muzičke podloge, ali te analize ostavljam muzikolozima, na kraju oni uvek imaju opravdanje zašto je nešto tako kako je, a meni, kao slušaocu to smeta, jer se pevači nepotrebno muče, pevajući dok muzičari sede spuštenih ruku. I tako, red, red.
A večeras je mučenja bilo i zbog toga, a i zbog mnogih drugih stvari.
Nevena Pavlović, u roli Tatjane je sigurno bila jedan od glavnih razloga što sam prisutvovao ovoj operi. Ne sumnjam da je dala sve od sebe. Za utehu je što ona može mnogo više. Ovo joj nije ležalo, a sumnjam da bi bilo kome i odgovaralo u Beogradskom Operskom Anasamblu.
Nikola Mijailović je bio gost, tumačeći Onjegina. Za pohvalu je potez Uprave Pozorišta i Opere što daju mogućnosti istaknutim pevačima, koji su se opredelili za posao pedagoga na Falultetu M.U., da se oglase sa dasaka koje život znače. Večeras se Mijailović nije pokazao u svetlu koje ima, kako u sećanju, tako i u mislima operske publike. Večeras smo čuli blede naznake nekog ko je bio cenjen i van granica Srbije.
Za Nenada Čiču je rola Lenskog bila, očigledno, preveliki izazov.
Isto važi i za Aleksandru Angelov koja je tumačila Olgu.
Opet za Dubravku Filipović, kao Filipjevnu, se mora reći da je bila veoma korektna. Zapravo Gospođa Filipović veoma ujednačenim i postojanim kvalitetom ide iz opera u operu.
Stiče se utisak kako su se svi pevači “probudili” pred kraj predstave. Ili su osetili olakšanje što se približava kraj, pa su pokazali stvarno šta mogu.
A početak je bio vise nego katastrofalan. U mnogim operama kompozitori izvode na scenu kvartet. Tenoru i baritonu “suprotstave” ženske vokale. Taj vrtlog četvoroglasja je posebno efektan, koliko muzički, toliko i dramski, jer to su uvek glavni protagonisti, s tim što je večeras kvartet u prvom činu “Evgenija Onjegina” ostao i bez onog A od aplauza. Čak i oni koji su dobili na poklon ulaznice od protagonista, pa sala je toliko mala, sve se u njoj primećuje, su na tom mestu zanemeli. To jest, nisu smeli da se oglase.
Diriget Aleksandar Kojić, koji je očigledno nakon kvarteta stavio tačku za pauzu, (predviđen aplauz) zbunjen, kao i na više mesta u celoj operi, u dvoumljenju da li da orkestru dozvoli da nastavi, ili da čeka, čekao je, čekao i čekao. Jer u opera je svaka prazna sekunda večnost.
Ipak, bila je to jedna obična predstava. Sala puna, svakako, tu je pomoglo i stotinak učenika.
Naravno, u operu vredi ići. Jer opera je ipak opera. I nema zamenu.
Opera je iznad svega drugog u umetnosti i zato je najveća inspiracija. Zato i idem u operu. Ali sam se večeras umorio.  Niti imam želju za šalom, niti za nekim analizama. Jednostavno, umorio me Evgenij. A možda je iz tog razloga i napravljen, da bude baš takav.
                                                                             David Naum



O isti temami, ali na malo drugačiji način:
Laura i muzika.