23. 05. 2017.

Beogradska opera, Narodno pozorište, Đakomo Rosini, Seviljski berberin, Dragutin Matić, Nebojša Babić, Nevena Matić, Ljubomir Popović, Ivan Tomašev, Tatjana Mitić, Režija Borislav Popović, obnovila Ivana Dragutinović Maričić.


U jednoj od predhodnih operskih sezona, na prvoj pauzi "Seviljskog berberina,"  sam izašao iz pozorišta. Dobro je što tada nisam pisao ovakve imresije, a, u suštini, sve jedno, ti koji su me tada primorali da napustim predstavu, u drugim viđenjima i doživljajima su prikazani u svojoj polumoći da oduševe publiku.
Večeras smo imali predstavu za pamćenje. Predstavu u kojoj se aplaudiralo na otvorenoj sceni i to svim glavnim protagonistima, a to je već bio jedan uspešan operski kvintet. Znači bilo je aplauza, bilo je ovacija, bilo je adrenalina i sa jedne i sa druge strane rampe, ali pođimo redom.
Sigurno je komedija žanr koji sam najpomnije pratio. Od vremeka kada sam kao dete uživao u premijeri Ristićeve diplomske režije, pa preko Mijača i Draškića, ostale da ne navodim,… koji su obogaćivali beogradsku komičnu scenu.
Priznaću, tek sam večeras sagledao  inspirativnost režijskog umeća  Borislava Popovića, uz nadogradnju Ivane Dragutinović Maričić, koju je pet večerašnjih protagonista tako obogatilo da sam imao osećaj scengog savršenstva.
Imali smo Ljubomira Popovića, pored čijeg imena nisu  stjala početna slova dve reči: Kao Gost. Iako ga pažljivo pratim, to jest slušam duže vreme, što se tiče ove operske sezone nagradio sam ga  pohvalama za svako pojavljivanje na sceni.  Zasigurno je komična opera, bar za sada, njegov fah. Grof Almaviva u njegovom tumačenju je bio pevački odmeren i korektan, a glumački bravurozan.
Bartola je tumačio Nebojša Babić. Naziv uloge i sledeće četiri reči (napisane) će vrlo brzo u Beogradskoj operi da bude dovoljno kada se govori o nečemu što je izvrsno, a čiji je “uzrok” Gospodin Babić. Svakako je, mislim kako sam to prvi napisao i ostajem pri tome, On otkriće ovogodišnje operske sezone. Prilikom njegovog prvog pojavljivanja na daskama kuće na Trgu Republike,   napisao sam kako je  nastupom “kupio beogradsku publiku”… I ta publika mu se i večeras odužila, čitajte nagradila,  aplauzom koji se retko dobija.
Od Nevene Matić (Rozina)  se ovo večeras i očekivalo.  Potrebni su joj krupniji “operski zalogaji” da bi pokazala i raskošnost glasa i scensko umeće. Ivan Tomašev kao Bazilio i Dragutin Matić u ulozi Figara su bili na svom nivou. A to znači fantastični. Tvrdim kako su njih dvojica “izneli” opersku sezonu 2016./2017. Drago bi mi bilo da čujem neke druge tvrdnje. Rado bi ih pročitao. I unapred kažem, neću im se smejati, mislim, tim (drugačijim) tvrdnjama, jer kao neko ko se više decenija bavi humorom i komedijom spadam u one koji se na predstavama i pri čitanju nikada ne smeju. U životu je, normalno, sasvim druga situacija.
Kao što rekoh, večerašnji “operski kvintet”: Matići (u duplikatu), Tomašev, Babić, Popović,… su pokazali do koje mere može uz odlično pevanje da se humoristički osmisli scena. Njihova igra sa rekvizitima je nešto što do sada, biću iskren, nisam video, jer maštovitost, očigledno je, nije samo režijska ideja, jer svako od njih je, u potpunom skladu sa svima iz te veličanstvene petorke, pokazivao svoje karakterne crte i trenutna osećanja na najsugestivniji način, kako scenskim pokretima, tako pantomimom koja je svakog trena bila u funkciji trenutnog razmišljanja lika. U trenucima kada su svi bili na sceni, gledalac je bio primoram da “leti” pogledom sa jednog lika na drugi, iz potrebe da pohvata svu tu mnogoznačnu, usijanu do smeha dramatiku. Upotreba rekvizita na sceni, od koplja, preko mačeva, svećnjaka, svežnjeva papira, mastionica, čak i posudice sa pepelom za posipanje po neosušenom mastilu, stavljena je u funkciju komičnosti opere. Iskreno, takvo bogatstvo scenskog dešavanja u našem gradu  moglo se videti samo u par predstava i to pozorišnih, nakon više stotina izvođenja i od strane glumaca (ne operskih pevača)… od strane glumaca koji već imaju biste i spomenike.
Čarolija večerašnjih protagonista, a prvi put nastupaju zajedno, je tom činjenicom upotpunjena.
Šteta, nisu u sali viđene njihove kolege. Mogli su nešto lepo da dožive, nešto da nauče, da konačno pokušaju da shvate kako se sa iste predstave jednom izlazi, a u drugom izvođenju se na istoj žali što je došao kraj i zavesa se spustila.
Lično razumem Upravu. Ovako kvalitetna podela, kao što je bila večeras se retko ponavlja u toku sezone. Oni manje dobri pevači moraju da pevaju pored onih dobrih, kako bi predstave bile “podnošljive.” Ali bar da publika ponekad dobije nešto što je više nego dobro, nešto u čemu će da se uživa. Potpuno.
Uz sve navedene pohvale, dodaću i svoj utisak o Berti u tumačenju  Tatjane Mitić. I glasom i glumom je pratila svoje kolege i doprinela opštem utisku.
Evo dokaza da se sve može, pa čak i ono u šta Muzički Beograd ne veruje. Odlazak u operu može da bude doživljaj koji će se dugo pamtiti kao nešto lepo i obogaćujuće.
Kada kažem da Muzički Beograd ne veruje, mislim na sve one koji su muzički obrazovani u ovom gradu. Napomenuću samo jednu činjenicu. Sada Beograd ima više srednjih muzičkih škola nego što je pre 70 godina imao ukupno srednjih škola. Desetine hiljada ljudi ima muzičko obrazovanje, a samo proneki procenat od njih dolazi u Operu. Drugi u nju ne veruju.

Potrudimo se da ih razuverimo! Večerašnji “Seviljac” je veliki pomak u tom prvcu.
.
.
Pročitajte o istoj temi, ali iz drugog ugla: