14. 10. 2017.

Beogradska Opera, Ljubavni napitak, Gastano Doniceti, Đorđe Stanković, Dušica Bijelić, Dejan Maksimović, Vladimir Andrić, Mihailo Šljivić, Aleksandra Petrović, Ljiljana Orlić.




Ljubavni napitak, Doniceti… Sve tri reči su za mene veoma privlačne. Još kada kažem da sam lično od aprila 2015, čekao novi “Napitak,”…. Može se razumeti moje ushićenje što ću opet da prisustvujem jednoj  savremenoj postavci opera. Ne znam ko je koga inspirisao, da li režiser Plamen Kartalov  kostimografa Ljuljanu Orlić, ili obrnuto tek,… predstava je ono što me čini zadovoljnim… Možda je kostimografa inspirisalo, već anegdotsko pričanje o visini novčane sume sa kojima je raspolagala, ali… Beogradska publika je dobila predstavu o kojoj će jedni da tvrde da m se u startu dopada, drugi sasvim suprotno, a možda je to tek poseban izazov za pevače.
Večeras smo imali Dušicu Bjelić kao Adinu. Ono što se o njoj zna je dovoljno za odlazak na predstavu i onih koji u širokom luku zaobilaze Nacionalnu Operu, tvrdeći kako je nizak umetnički nivo.. Sigurno je to uticalo da dvorana bude ispunjena.
Uz spomenutu Gospođu Bijelić, koja je potvrdila, bar moja, očekivanja, odlična je bila i Aleksandra Petrović sa rolom Đanete. U pevačkom, a uporedo i u glumačkom umeću im se pridružuje Dejan Maksimović u ulozi Namorina. Potvrdila se moja tvrdnja kako je Maksimović veoma ujednačenog kvaliteta, za razliku od drugih tenora Beogradske Opere.
Svi protagonisti, što uključuje i Belkora, Vladimira Andrića i Dulkamara, Mihaila Šljivića su sugestivnišću svoje glume doprineli da predstava bude toliko dobra, da se odmah pitam, kada je sledeća.  Tvrdim kako je i od strane Andrića, kao i od Šljivića uneta maksimalna energija i želja za uspehom. Možda će neki tvrditi kako može bolje, ali uočljiv je veliki napredak kod obojice.
Možda bih svemu ovome imao drugi pristup, možda bih upotrebio druge reči, ali neki sporedni efekti me… priznaću to se sve češće događa, stavljaju u položaj onog što prve taktove opera dočekuje vidno iznerviran.
A množda bih trebao da budem i srećan.
Pa, pre više od šest meseci sam rekao kako: Čekam treću rupu!
I dobio sam pločicu garderobe sa trećom rupom.




Tada sam (pre više od 6 meseci)  ovo bedno, izlizano parče plastike uporedio sa privescima na ključevima bugarskih hotela u vreme vladavine Todora Živkova. U Bugarskoj četvrt veka nema tog soc. diktatora, promenjeni su i privesci na ključevima, brojevi na garderobama…
Nelagodno se osećam kada mi je u džepu nešto ovako prljavo, bedno, jadno… A još nisu uspeli da me primoraju da budem na nivou onih koji sede u kaputima, koji u operu dolaze u kaljačama, patikama,… ne smetam jaknom ljudima oko sebe.
Sramota me od onih desetina stranaca koji prisustvuju svakom operskom izvođenju. Osećam se izlizano, prljavo, obeućeno, bušno,... kao i ovo što se vidi na fotografiji.
Imali smo večeras i veoma elegantnog dirigenta Đorđa Stankovića… Sigurno će sa pevačima nakon predstave da vidi i utvrdi što je škripalo i ko je žurio, ko kaskao… Mene samo interesuje zašto Đorđe Stanković, dirigent u fraku, nije odstranio iz orkestra one koji sede u indijskim bluzama, štraptastim žemperima… Ako već ti i takvi nemaju respekta prema publici, ako nemaju ni malo obzira prema kolegama koji su u crnom,  ako su nesposbni da  uoče da iritiraju publiku, onda treba da reaguje dirigent… Direktor Opere, Upravnik Pozorišta… Ili…
Ne bih ulazio u analizu zašto se neke (žene su u pitanju) tako (namerno) obučene… Mislim da bi moja analiza bila veoma interesantna za čitaoce…  Možete samo da zamislite kakav je pristup tome nekog čija je sedeća knjiga (u štampi) pod nazivom “Seksualni bonton”.
Možda uspem da u knjigu ubacim i odeljak, “Uticaj seksa na oblačenje onih koji su u operskoj rupi”….  Inspirisan sam… A opet moram nešto i da prodam, ne mogu sve što napišem da poklonim čitaocima preko inetneta.
Oslobodio sam se one prljave, izlizane i bedne prločice, a u mislima mi je ostala analiza onih žena iz rokestra koje se trude da budu primećene i drugačije (pošto poto)… Ostao je i  lep doživljaj Dušice Bijelić kao Adine, Dejana Maksimovića, Vladimira Andrića, Mihaila Šljivića…
Zašto mi neprofesionalnost kvari doživljaj… Ljudi nedeljama spremaju nove role, hor se trudi, kostimi, svetla, orkestar… I onda se iza leđa Nemorina i Adine  pojave sceniski radnici u farmerkama, majicama, patikama… guraju kulise…
Pobogu… pa zaokružite celinu… Dajte im slobodne kostime… neka sliče članovima hora… Zašto kvarite sliku, uništavate magiju vraćanja u neko drugo vreme… pa jeste li vi umetnici, ili činovnici koji sedate u kancelarijama… Gledate li vi predstave koje su na program, ili računate dnevnice, šeljete izveštaje ministarstvima, računate koliko ćete zaraditi…
Toliko malo treba.
Toliko malo treba.
Samo da se pomeri neka glava (prazna)!

                                                        
                                                    David Naum


Viđenje istog događaja, ali iz drugog ugla:


 .