20. 06. 2017.

Beogradska opera, Travijata, La Traviata, Narodno pozorište, Kler Kulen (Claire Coolen) Alberto Gazale, Dejan Maksimović, Tamara Nikezić.





AKADEMIJA U TRI ČINA


Postaje mi nezgodno da pišem u vezi nekog događaja, a unapred znam kako trećih mišljenja neće biti. Drugo mišljenje je neminovno. Ono potiče od osobe koja je sedela do mene.
Zapravo ovakvo pisanje je u stilu: “Ko izlazi zadnji, neka ugasi svetlo!” Jer mediji proprate mnoge operske predstave. Najava manje, ili više “spektakularnost” i najčešće se na tome završi. Pa većina medija dobija od “države” novac za “izveštavanje u vezi rada skupštinskih organa i izvršne vlasti”.. Znajte, to su pozamašne cifre i isti ti mediji su u obavezi da “odrade” sve po “ugovoru”… Naravno da tu ne piše ništa o institucijama koje finansira Vlada preko ministarstava, ne piše, ali se podrazumeva da se o tim i takvim institucijama piše u hvalospevima.
Čak i da neko iz katvih kuća, progovori posle predstave sa svojim viđenjem, bilo bi mi dragio. Valjda i neko treći nosi u sebi utisak onoga što je okupli stotinka izvođača i pet šest puta više posetilaca.
Elem da se konkretizujem na večerašnje događanje.
Déjà vu fenomen se dogodio ove junske večeri. Propustio sam širu informaciju od one koje nudi najava Popozorišta na sajtu i preko Programa, pa su me iznenadili Malteški vitezovi.
Kasnilo se samo deset minuta, a onda je sledio desetominutni govor. Možda ću jedini da konstatujem da je govor mnogo kraći od onog prošlogodišnjeg, ali….
Nisam kupio ulaznicu da prisustvujem Akademiji, sa govorom, himnama i tako dalje i tako dalje…
Gospodin koji je govorio, pa ime u svakom pisanju o mom utisku opere mu je beznačajno i zaboravio sam ga, pozdravio je sve zvanice… I?... I nedosputivo za jednog viteza, ili ti gospodina, ili ti govonika… Nakon nabrajanja svih “zvanica” zaboravio je ono: “Dame o gposdo!... Zaboravio je da pozdravi dve trećine prisutnih…  Tačno, na kraju govora je spomenuo i one koje i pisac ovih redova spade… U zadnjoj rečenici.
Hvala mu, ali ja sam platio punu ulaznicu, platio sam i dodatnih 20% procenata za gostovanje… Intreresuje me Opera, a to što o Malteškim vitezovima mogu da uvek napišem brošuru od dvadesetak strana, to je moja želja za obrazovanjem i interesovanjem u vezi hermetičkih (tajnih) redova i sve što ide u vezi toga.
Moj iskren respekt za humani rad Malteških vitezova, ali večeras nisam došao u Operu da slušam nabrajanje onog što su oni uradili u Srbiji, interesuje me tragičnost ljubavi Violete i Alfreda Žermona.
Svakako da bi korisnije bilo da su Vitezovi podelili prisutnima neku brošuru svog istorijata (zanimljivo bi bilo većini, siguran sam), nego što su primoravali posetioce da međusobno razgovaraju, prekraćujući vreme, ali avaj…
Ne volim predstave gde veliki broj gledalaca dobije ulaznice na poklon, gde se prisustvuje pod moranjem, iz respekta, obaveze, gde se dolazi zbog “vraćanja duga”, ili “zasluživanju poena.”
Zato je u Sali bilo kako je bilo…  Sala puna, a tokom predstave nedostaje elektricitet, adrenalin, publika ne diše u ritmu predstave… A može se reći kako je za tako nešto bilo razloga.
Na sceni Violeta, Kler Kulen (Claire Coolen), Žorž Žermon Alberto Gazale, a među njima Alfred, Dejan Maksimović.
Gospođa Kulen ima mnogo manje impresivno biografiju od svog  kolege Gazalea. Pa Beogradska scena se sve češće dokazuje kao poligon za osvajanje, to jest upisivanje  “svetskih umetnika” sa novim rolama u sopstveni CV. Ne može se osporiti kvalitet pevanje Gospođe Kulen, ali ona ništa posebno nije donela u Beograd.
Na drugosj strani  Gospodin Gazale, poznat publici, isto preko Malteških vitezova, sa prošlogodišnje Akademije, koju je upriličio Rigoletom.
Taj prošlogodišnji je utisak mnogo upečatljiviji. Pojavili se i sledeće godine, moja malenkost će ga elegantno izbeći.
Imali smo jednog veoma dobrog Alfreda Žermona. Dejan Maksimović je zaokružio priču na lep način. Moj lični utisak je da stranci, bilo kao pevači, ili režiseri veoma inspirativno deluju na naše pevače.
Već nekoliko meseci konstatujem napredak Gospodina Maksimovića u kvalitetu pevanja. Večeras sam pod utiskom da se to nastavlja, a dobro je i za publiku, a još više za njega.
Tako nešto može da se kaže i za Tamaru Nikezić u ulozi Flore.
Predstava završena… Ko još  iz večerašnje publike razmišlja o Kleru Kulenu, koji će se vratiti kući sa četiri hiljadarke u džepu… preračunato u dolare to je više… Malteški vitezovi su počastili svoje prijatelje, programom i pićem, a pića je očigledno bilo u izobilju, jer se kasnilo na početke činova, jer se dobro aplaudiralo, jer… da ne ulazim u detalje karakteristične za žutu štampu…  Ostala publika nije mogla piće da kupi u foajeu?
Zar je u Pozorištu neko preči od publike?
Jeste!
U redu, znam gde živim i znam ko I kakav odlučuje o takvim i mnogo bitnijim stvarima.
Ma poštedimo Operu žutoštampačkog pisanja.
Na kraju što bih onima koji unovčavaju svaku informaciju, otkrivao nova mesta gde se one nalaze. 

                                                                                    David Naum

Na istu temu, ali iz malo drugačijeg ugla: