31. 05. 2017.

Narodno pozorište, Beogradska opera, Verdi, Rigoleto, Dragutin Matić, Snežana Savičić Sekulić, Nenad Čiča.

















DA NE POSTANE MANIR

31. 05. 2017.
Dogodio se još jedan “Rigoleto”. Zapravo poželeo sam da iz publike dam podršku Nenadu Čiči, kao  Vojvodi od Mantove i scenskoj Đildi, Snežani Savičić Sekulić. Bilo je to novo iskušenje za njih (I ne samo za njih), a spadam u one koji zdušno podržavaju one koji napreduju na daskama koje život znače.
Počeću od krajnjeg zaključka: Predstava je uspela. Naravno, uspeće svaki Rigoleto gde je Dragutin Matić u naslovnoj roli. Večeras je dobio mnogo više aplauza nego u predhodnim predstavama ove sezone. Možda je bio čak i za nijansu bolji,  nego u predhodnim nastupima… Čak je i to moguće… Ali mislim da aplauzi kako njemu, na otvorenoj sceni, a i na kraju predstave, kao i drugim učesnicima nisu bili samo u cilju ocene kvaliteta i doživljenog utiska, ali to je već nešto što se ponavlja, međutim večeras smo doživeli i novi “iskorak”.
Setih se:
Neki operski pevači u svojoj ozlojeđenosti što nisu hvaljeni za ono što nije za pohvalu, šalju “poruke” preko “posrednika” kako njihovo ime ne sme više da se “uzima u usta.”  Njihov bes ću protumačiti “profesionalnom deformacijom,” jer "sobarice i glasnici" (večiti, bez obzira na status)  u svim životnim i scenskim dramama, misle kako se porukama lako rešava i razrešava situacija. Dramaturški (na sceni), da, ali u realnom životu, ne.
Vraćam se na temu:
Elem, večeras smo imali  predstavu u kojoj se pevalo ispod proseka, izuzev spomenutog Matića,  a gluma je bila, opet izuzev spomenutog Matića, na očajnom nivou.
Pitaće neko, a aplauz… Pa, aplauzi su naručeni. To je onaj već često doživljavani “déjà vu” fenomen. Ali, kao što rekoh, večeras se otišlo korak dalje. Oni koji su u Sali bili da zdušno aplaudiraju su se toliko zaneli, pa su sviždali nekim drugim učesnicima  večerašnje uspele predstave, sa pevanjem ispod pšroseka i očajnom glumom.
Onaj ko je za sebe obezbedio publiku koja neće da štedi dlanove, pa  sa ulaznicama koje nose 50% popusta svako na sceni za samo desetak hiljada dinara može da ima oko 25 oduševljnih ljudi u publici. Dovoljno za ovacije, ali izgleda da je postalo dovoljno i za žvizduke. A ovo zadnje prelazi okvire humorističkog posmatranja.  U to se stvarno ne razumem, ali sam siguran da će takav manir, uzme li maha, proizvesti samo jednu stvar,  da onaj ko je “animirao” publiku sa takvom vrstom ostrašćenosti (lepša je reč ostrašćenost od reči bezobrazluk) doživi od onog drugog dela publike, da bude procenjen ne samo iz blagonaklonog ugla razumevanja mladosti, neukosti, neikustva, treme, želje za uspehom,… Proizvešće kritičniju, mnogo kritičkniju ocenu… ne mislim tu na upoređivanje kako to Treba i  kako se to Radi na drugim mestima, već samo blago upoređivanje kako se to radi Ovde, u istoj predstavi, ali kada neko Drugi Peva. Za mnoge bi i samo takvo ocenjivanje (upoređivanje) bilo pogubno.
Često sam od ljudi koje smatram za mudre, čuo rečenicu: Pametnom je i komarac muzika!
Možda su večeras ti, nazvaću ih: Ti, koji ne tako često dolaze u operu!... aplaudirali i previše onima koji nisu zaslužili, a zviždali onima koji nisu bili ništa gori, ali nastavi li se “praksa ličnih tapšača” doćićemo brzo i do toga da se zviždi i onima koji stvarno dobro pevaju.
Priznaćete, to već ne valja, ali morate da priznate da ako pustite lošeg pevača na scenu, taj veoma često (pogotovo ako je svestan da nije u istom rangu) umišlja da je u istom rangu sa svima drugima…  A pošto je neminovno da na sceni budu i dobri i manje dobri… tu je i opasnost da  neko uz pomoć “prijatelja” (to je već originalni Srpski manir) ubedi kako  je naj, naj, naj…
Čuvajte se onog ko je do juče nosio tacne i koplja na sceni, jer mačem (glavnog "junaka")  koji mu je dat danas proburaziće sve glavne likove, iako tako nije dramaturški zamišljeno.
Najbitnije, predstava je uspela. I to neka ostane tako  zapisano. Svaka predstava je koletivni čin i nek ne bude uvek bitno koje bio bolji, a ko manje dobar…
Vidite, čak ni reč loš ne upotrebljavam.

Uvek sam za to da se podrže mladi, oni koji napreduju, oni koji rade na sebi, oni koji se trude na sceni,….




O istoj temi, ali iz malo drugačijeg ugla.