16. 01. 2019.

Đuzepe Verdi, Travijata, Narodno pozorište, Beogradska Opera, koncert, Evgenija Jeremić, sopran, Dejan Maksimović, tenor, Dragutin Matić, bariton, dirigent Đorđe Pavlović. 16. 01. 2019.















ZA ZABORAV

Večeras smo imali predstavu koja se neće pamtiti. Ako pronađete da je neko potpisao pozitivan osvrt na nju, javite mi. Jasno, tu se ne računaju hvalospevi po društvenim mrežama i “obaveštenja u superlativima” na sajtu Narodnog pozorišta.
Evgenija Jeremić se ponovo okušala u roli Violete Valeri. Da li će treći nastup doneti, sreću, vidićemo, a kako stvari stoje biće i trideset treći. Da li je ova moja konstatacija optimistička, ili pesimistička, pokazaće vreme.
Napredak vidim u Evgenijinoj glumi. Pogotovo u prvom činu. Violeta je dama, ali i raspusna žena niskog morala. Potrebna je u operi lepeza osećanja i ponašanja od onih punih strasti, do očaja koji vodi u smrt. Na scenu nam (u principu) dolaze mladi pevači koji ne umeju da glume. Na sceni nam se pojavljuju izrazito prepotentni mladi pevači.
Večerašnja predstava je samo povod da pišem na neke teme i nema u tome ničeg što se direktno odnosi na Evgeniju Jeremić. Rećiću uzgred, ne prihvatam objašnjenja kako u Beogradskoj operi nema ko da peva Travijatu, pa peva Evgenija.
Problem kod mladih pevača je, već spomenuta,  prepotentnost. Naravno da mladi ljudi vole da slušaju samo sebe i one koji im pričaju najpozitivnije o onome što su uradili. Posebno je opasno što ti hvalospevi dolaze od strane pedagoga i profesora, koji su direktno radili, ili još rade sa mladim pevačima. Mnogima su društvene mreže i komentari onih, koji najčešće nisu bili na događaju, koji hvale do iznemoglosti, jedino bitno merilo, a uz to su veoma često neki čudan “soj ljudi” koji apsolutno sve i svakog glorifikuju, uzdižući u nebesa… pogotovo ako su kolege, iako već “sutra” očekuju, a naravno i dobijaju identične hvalospeve.
Naši mladi pevači misle kako su dostigli visine umetničkog neba, gde žive zvezde, jer su pobednici na jednom, ili možda čak na oba “međunarodna taklmičenja” kod nas… Šta pokazuje ta transverzala Beograd – Ruma? Da ne ulazim u detaljisanje, da ne analiziram ko je bio u žiriju i ko je kome i ko je kad i ko je zbog čega… U ovoj malo sredini se sve vidi i lako zaključi…
Skratiću priču… Ako neko misli kako je kvaliteniji i značajniji od drugih, ako misli da je Umetnik (sa velikim U), jer se tako  ponaša u svojoj (već rečenoj) prepotentnosti, neka se prošeta do nekog takmičenja, ali sa druge strane Save i Drine.
Čak i da se doživi ŠOK, delotvoran je… Biće mnogo delotvorniji od  neutemeljnog  hvaljenja, onih koji kroz takvog “umetnika” uzdižu svoj sopstveni “rad,” ili prosečnost.
Sa druge strane, već spominjana prepotenost, uz one pohvale pune laži, često mladog čoveka odvuku u ambis. Jer scena ima svoju psihologiju. Nisam uspeo u ovoj sredini da nađem sagovnoka na tu temu, zapravo nekoga ko se time ozbiljno bavi. Mislim kako posle Huga Klajna, a čitavih pola veka je od njegove aktivnosti na polju pozorišne režije i psihologije (predavao je i psihologiju), niko se studiozno ne bavi tom problematikom na ovim prostorima.
Iako sport ne poznajem, ali  u veoma bogatoj literaturi na temu “Psihologije sporta”  došao sam  do saznanja o tome šta sve vreba onog ko izađe pred publiku, ko doživljava uspehe i poraze i šta sve treba da se radi sa mladim čovekom, kao i sa sopstvenom psihom kako bi se iz sebe izvukao maksimum.
Večeras je Evgenija Jeremić ponovo ubačena u “vatru” Travijate. Davno su u svetu prevaziđene metode učenja plivanja dece. Bacali su mališane u duboku vodu mora, ili reke uz povike: Plivaj… Plivaj…
Da, imali smo sasvim beznačajnu Travijatu, iako Evgenija Jeremić zasigurno spada u one nabolje i najperspektivnije mlade soprane.
Alfred Žermon, kao i u ranijim predstavama,  bio je Dejan Maksimović. Dok sam slušao operu, neprestano mi se u mislima ponavljala rečenica: Naša opera ima samo dva tenora, Maksimovića i Sinadinovića. Svaka knjiga koja spadne na dva slova je loša… Verujte mi na reč, znam ponešto i o knjigama, a i o izdavaštvu.
Slično je i sa baritonima. Zataje li Dragutin Matić, ili Nebojšas Babić,…
Valjda će nova Dikterorka Opere, Jasmina Trumbetaš Petrović da proveri moj navod kako je Babić pevač koji je najaviše nastupa imao od početka nove sezone… Bar imamo ko da gostuje.
Kada je Maksimović u tenorskoj roli, a Matić u baritonskoj, kao večeras, eto mene u operi. A biću i na sledećoj Travijati kada bude pevala Evgenija Jeremić. Uvek sam da se mladima da šansa. Večeras je orkestar zvučao veoma korektno. Pohvala za Đorđa Pavlovića. Pohvala, da… Kritikovao sam ga ranije… Naravno… Sada je bio za pohvalu i reči pohvale sa moje strane… Nemam ništa protiv pojedinaca, već samo protiv loših rezultata. Ni sa kim iz opere se ne družim, još manje da sam im prijatelj… Hvalim ono što mi se dopada, a uz to uvek stavim i ime onoga koji je  kod mene izazvao prijatna osećanja.
Večeras nisam video u publici one za koje sam čuo da “polujavno” tvrde kako spadam u “one” koji: “… napadaju, omalovažavaju, upropašćavaju,… mlade ljude.”
Subjektivan jesam, ali neka mi se skrene pažnja gde nisam realan. Realan do surovosti, priznajem, jer scena je surovija od bilo kog života.
Scena nije samo mesto na kome umiru dramski junaci, gde ismejavaju komične likove, scena je mesto gde se rađaju, a i umiru karijere, gde se umetnici dižu u nebesa i odatle se direktno pada u provaliju zaborava.
Vidimo se na Aidi. Tu ćemo imati prilike da čujemo i vidime nekoga ko je sa ove scene, talentom i radom, otišao u Svet.


O istoj temi, ali iz drugog ugla: