28. 11. 2018.

Beogradska Opera, Narodno pozorište Beograd, Đuzepe Verdi, Rigoleto, Dragutin Matić, bariton, Dejan Maksimović, tenor, Snežana Savičić Sekulić, Ana Zorana Brajović, dirigent, Filip Vučić, Siniša Radin, Katarina Čolaković, Mina Gligorić, sopran, V. D. Upravnik pozorišta Ivana Vujić, Dejan Savić bivši. 28. 11. 2018.













Večeras!
Večeras se u Beogradu dogodio “Rigoleto.” Zbog takvih predstava se ide u operu.
Ali dok dođemo do toga, idemo redom.

Vuci siti, a ovčice na broju
Šta mogu, kada je pored najlepših utisaka u vezi neke predstave  proizvedeno nešto drugo, pre, za vreme i  posle te predstave.
 Desilo se svašta. Neću upotrebiti onaj imbecilni izraz (poštapalicu): Svašta nešto!
Došao je novi V. D. Upravnik Ivana Vujić. Ali da podsetim na izjavu jednog bivšeg i legendarnog Upravnika Milana Predića. Tvrdio je kako zbog činjenice da je naš Teatar pravljen od kamena natopljenog krvlju, jer u nedostatku materijala pri izgradnji korišćen kamen sa čuvene Stambol kapije i da “upravo ta vlaga krvi daje moć simbola”…
Velika greška, veoma velika greška u pristupu, ali o duhovnim zapisima i parapsihološkim moćima pišem na drugim mestima i za drugu publiku… U ovom Teatru neće biti sreće.
Elem, održana je proslava. 150 godina od osnivanja Teatra. Glumci su sa oduševljenjem istrčali da prime nagrade koje su im podarili članovi Upravnog odbora sa Aleksandrom Gatalicom na čelu, a koje je potpisao, od strane glumaca i publike,  oterani Dejan Savić. Naravno, nova V. D. Upravnica je, u par dana (predpostavljam), na odličja stavila svoj potpis… a možda i nije, nisam siguran… jer na ovakve proslave dolaze samo “podobni i probrani,” a oni koji kupe više od 50 ulaznica (pa još puta dva)  u toku godine, sigurno ne spadaju u te podobne.
Glumci se radosno prihvatili NAGRADE onih koje su oterali. Minut slave pred “odabranom publikom,” ime u medijima. Bar većina od njih je te nagrade zaslužila, ali postoji nešto što se zove moral i etika. Naravno, ne “morališem” samo ja… Nekoliko njih se nije pojavilo da primi “nagrade.” ČESTITAM IM! Velika su to imena našeg glumišta, ne treba im ovde reklama.
Čestitam i onima koji su operu “Pepeljuga” proglasili za najbolju predstavu protekle godine. Samo neka mi neko pokaže gde je bilo ko napisao, ili javno izgovorio da  ta predstava (bila je u tri podele) spade u one DOBRE. A dobro je daleko od najboljeg, ili je sve OČAJNO, pa onda ono LOŠE bude nagrađeno.
I još jedan gaf Ivane Vujić, koju, već sam rekao, neću analizirati u naredna tri meseca, za koje vreme treba da se svidi svima, jer konkurs za Upravnika se raspisuje u tom periodu. Na izložbi “80 godina od rođenja Nikole Mitića,” V. D. Upravnica, kao prvogovornik, najavljuje Direktora Opere i izvesnog Gospodina Dejana Savića, kao “dirigenta i velikog umetnika”. Čime je zaslužio izvesni Dejan Savić, član Beogradske Opere, da govori na otvaranju izložbe? Gospođo Vujić, Vi ste V. D. Upravnik, pozorišta, pod Vašom ingerencijom je Muzej Pozirišta u kome se dešavala proslava. Očekujem Vaš odgovor.
Priču o zombiju koga sam to veče video u podrumu Pozorišta i moj filosofski pristup o razlici između karirane i ludačke košulje koja kroz istoriju čovečanstva ne tako retko žena namiče “muškarcu”, objaviću u nekoj od sledećih impresija.
Da li sam to veče prisustvovao predstavi Polinezijske drame u kojoj Vudu Vrač vraća zombija u ovozemaljski svet, ne znam? Ako je i samo predstava, mučno je bilo. I previše je mučno bilo.
A odgovor na gornje pitanje čekam.


Umesto pisma
Gospođu Vujić sam doživljavao kao damu, dok prijatelji kojima neizmerno verujem, a koji je mnogo bolje poznaju, su me, nakon njenog izbora, lako ubedili da je dama par  exellence . Zašto ovo napominjem. Iz medija sam saznao šta je nova V. D. Upravnica rekla na proslavi Teatra. Zapravo novinari nisu (po običaju) direktno izveštavali, jer ti i ne zalaze u zgrade na kojima piše Tetar, Muzej, Biblioteka, već su preneli izveštaj marketinga pozorišta, tako da su svuda tekstovi, manje više, isti.  “….da svake večeri radimo za oko 1.000 gledalaca….” je rečeno. Sada ću upotrebiti reč neistina, jer je dama u pitanju, u svakom sledećem slučaju biće mnogo oštrija reč. Gospođa Vujić, mora odmah da shvati da u Kuću na Trgu dolaze ljudi koji razmišljaju, pa svaka neistinita izjava, a pogotovo ako je sa ciljem da lažno uzdigne onog ko  je izgovorio, vuče posledice.
Neko ko je režiser i to veoma dobar režiser, mora da zna kako u ekonomiji, reč “približno” i “oko” znači plus – minus 5% od navedene cifre i neko ko je dobar režiser zna da samo sa jednom rečju od tragedije može da se dođe do groteske.
Nije navedeno da su u pitanju dve scene, što je veoma bitno za one koji nikada nisu kročili u Narodno pozorište. I kada je to prodato 950, odnosno 1050 ulaznica? Voleo bih da Direktorka Opere Jasmina Trumbetaš Petrović  izađe u javnost sa činjenicom koliko je prodato ulaznica za onaj “nesrećni Trubadur”, u kome je lično učestvovala, pored bišeg V.D. Direktora Janka Sinadinovića i tadašnjeg Upravnika Dejana Savića. (U svom osvrtu “David Naum Trubadur,” sam konstatovao da je u prvom redu sedela jedna osoba i drugom šest.) Ako bih naveo broj prodatih ulaznica, čak i moji najredovniji čitaoci u Srbiji i inostranstvu bi zavrteli glavom.
Gospodo, ne spominjite posete predstavama, ima toliko drugih činjenica koje, svaki, iole vispreniji čovek, može da upotrebi i po sopstvenoj želji sebe prikaže mnogo uspešnijim nego što jeste.
Večerašnja predstava je izuzetak po mnogo čemu, pa i po broju posetilaca, ali o tome kasnije.

 Žal i priznanje

Sada već bivši V. D. Direktor opere Janko Sinadinović (tačno, napisao sam da više neću spominjati, ali ovo je izuzetak) ima od mene jedno veliko BRAVO. Gospodin Sinadinović ništa vidljivo nije izdejstvovao za svoj umetnički napredak za vreme mandata, što se u kratkom, veoma kratkom periodu za njegovu naslednicu ne može reći. Guspođe Trumbetaš Petrović ima svuda, biće čak i u jednom od novogodišnjih scenskih programa, očekujem je negde (pa ta ume da iznenadi i pojavim i stajlingom, pevanjem ne) i  za Sv Valentina i za Dan proleća. za Pekarsku slavu, možda i za Dan Zdrave hrane (za ovo zadnje nisam siguran). Postaje odjednom NAJ, nezamenjiva, tražena,… a sa svim tim ide i ono: popularna. Odjednom! Kod nas postoji i  u politici  i u umetnosti,… čarolija, zvana odjednom! Još kada se spoji politika i umetnost, ljudi više ne razlikuju bajku od jave.
Janko Sinadinović nije oboleo od bolesti “ja tebi, ti meni”, ili po narodski “tante za kukuriku.”  Hoće li tome odoleti J. T. P. videćemo. Moja procena je NEĆE. A vreme će pokazati da li sam u pravu.

A večeras
A večeras se dogodilo nešto što je izazvalo ovacije kod publike.
Opera Rigoleto  je opet nešto što sam najviše hvalio u repertoaru Beogradske Opere. Ovaj je bio dvostruko jubilaran. Pedeseto izvođenje, a ujedno posvećeno osamdesetom rođendanu Nikole Mitića. Dragutin Matić je blistao. Cortigiani je bio za ovacije i Matić je dobio ovacije na otvorenoj sceni. Dve godine, ili tačnije dvadeset meseci se u operi nije začuo ovakav aplauz. Zar još neko sumnja u tačnost mojih navoda? Oni koji su skeptični neka dođu na sledećeg Rigoleta, a kako stvari stoje, biće za godinu ipo dana. Jer toliko smo čekali na ovu predstavu. Možda se neko i umilostivi, ili im je draža poluprazna sala i zviždanje…
Ovim je o Dragutinu Matiću sve rečeno. Zbog ovakvih predstava i takvog pevača se ide u operu.
Vojvoda od Mantove je bio u tumačenju Dejana Maksimovića. Više nego dobar. Sve dok imam utisak da je Maksimović bolji nego u predhodnoj predstavi, aplaudiraću mu iz sve snage.
 Snežana Savičić Sekulić je pokušala da bude Đilda. Drago  bi mi bilo da Gospođa S. S. S. sa ljudima u koje veruje, pogleda snimak večerašnje predstave. Meni ne mora da veruje kada kažem da je u njenom pevanju pokotina na sve strane, intonacija, pijano, visine, izgovor, prekidi, prekidi… zašto i zbog čega?
Ostali su samo pomogli da Matić zablista. Neko dobrim pevanjem, neko lošim. Čak je ovo drugo više u službi isticanja onog što teži savršenstvu.
Iz mog pisanja se samo delimično da zaključiti da veoma pažljivo pratim napredak i nastupe mladih pevača. Večeras su iz Opeskog studija na sceni bili veoma dobri Filip Vučić, Siniša Radin, Katartina Čolaković, a posebno će kod publike ostati zapamćena Mina Gligorić u ulozi Đovane.

Ima još neočekivanih detalja

Prvi čin, prva slika. Muzika, hor,… kompaktnost koja taj deo opere uvrštava u nešto što se veoma retko čuje i viđa na našoj operskoj sceni. Tome je posebno doprinelo dirigovanje Ane Zorane Brajović.
Odavde, pa dalje će se svi čuditi, a, siguran sam, posebno Gospođa Brajović.
Sigurno joj  niko više od mene nije pronašao mana zadnjih par godina. I sigurno je od mene dobila više zvižduka nego u celoj svojoj dirigentskoj karijeri. Do večeras sam mogao da zauzmem prvo mesto na njenom spisku onih koji “sigurno” neće da joj aplaudiraju. Ali večeras je  dobila od mene povik Bravo, ne samo u sali, već i ovde… Jedno iskreno: Bravo!
Ne samo za dirigovanje. Već i za svoj stajling. Večeras sam glasno rekao: Ovako treba da izgleda dirigent!
Valjda će i umetnici i publika u ovom gradu da shvate kako se umetnicima i aplaudira, a i zviždi. U oduševljenju se umetnici krase lovorikama, a kada ne pokažu očekivano, moraju da istrpe negodovanje. Tako je od antičke Grčke, pa do danas.

Zid
 Večeras je svetlela fasada Nacionalnog Teatra. Lep osećaj. Lepo je kada čovek izađe sa neke veoma dobre predstave, okrene se za sobom i vidi svu silinu nečeg u čemu živi umetnost.
A unutra…? Unutra možete da vidite ono što se nalazi na ovim fotografijama?
Na stotine mesta je slična “slika”.










Ko ima pravo da unakazi zgradu koja je pod zaštitom države?
Kakvi su dunđeri krečili zidove oko stepenica, do galerija?










Ko je potpisao Ugovor?
Ko je nadgledao radove?
Da li je dat novac za ovo što se vidi na fotografijama?
Da li bi neko od vas doveo molere i platio im da ovako okreče vaš stan?
Ovo nije podrum, ovo je prvi i drugi sprat.


















Dovoljno pitanja…
Ali nojevi, koji na svako pitanje zavlače glavu u pesak, na ovo neće nikada odgovoriti.

Rekoše mi prijatelji, u vezi mnogih mojih izjava, pitanja, opaski, kritika,…
Rekoše mi: Ne možeš im ništa! Oni su moćniji, njih štiti dnevna politika.
Tačno, odgovorio sam, ali ja sam u prednosti. Ja sam samo ona obična publika. Publika kojoj niko ne može da zabrani da aplaudira i da zviždi.
Poruka onima zbog kojih sam ovde stavio fotografije zidova: Ako se ne vidimo sutra, videćemo se prekosutra!

O istoj temi, ali iz drugog ugla: