09. 02. 2019.

Đuzepe Verdi, Nabuko, Nabucco, Narodno pozorište, Opera Beograd, Krum Galabov, Boris Lukov, Dimitrinka Rajčeva, Borislav Ivanov, Nenad Jakovljević, Željka Zdjelar, Mihailo Šljivić, Darko Đorđević, Nevena Matić, Ivana Dragutinović Maričić, Jasna Dimitrijević, predsednik upravnog odbora, Zoran Todorović, tenor. Zoran Todorović i prijatelji. 25 godina umetničkog rada.












IZ ČIJEG LONCA SADA KUSAMO?
Ili,
SVAKI LONAC NAĐE POLOPAC!!!

Imadosmo večeras “Nabuka”. Sklepanog “Nabuka”. Sa čak četvoro gostiju. Već Beogradu poznatog Kruma Galabova, Kralja Nabuka, isto tako poznate Dimitrinke Rajčeve, u roli Abigaile, tenora Borisa Lukova, kao Ismaila  i dirigenta Borislava Ivanova.
Čime smo zaslužili da nam dođe četvoro gostiju? Ili smo dobre platiše kada su honorari u pitanju, ili nam je poklon, koji se nije mogao odbiti, ili nam je ovo uzvratna poseta za ono što su dali (čitaj: uvalili).
Nisam zviždao gostima. Uzdržala se i osoba pored mene. Gostima i mrtvacima se ne zviždi. Ovo su ipak bili gosti, o mrtvacima ću vam pričati nekom drugom prilikom. Ima ih, čak se pripremaju za publiku kao što sam ja… Pisaću drugom prilikom…
Krum Galabov ne zvuči kao na svojim snimcima koji su na Youtube. (postavljeni su pre nekoliko godina) To je objašnjenje onima koji nisu bili na predstavi. Dimitrinka Rajčeva, uz sva klaćenja na sceni, (očigledan tik na kome treba da poradi), nije uspela ni delić onoga što je očigledno želela.  Da vas dalje ne zamaram detaljima.
Dirigent Borislav Ivanov je  uvertirom veoma dobro počeo… Valjda ga je dotle držala snaga…
Ukratko trećerazredna predstava, sa četvrtorazrednim gostima. Ovakvim gostima poručujem: Od vaših težnji da dosegnete zapad, stigli ste do Beograda i tu vam je kraj!!!
Možda grozno zvuči, ali videćemo jesam li u pravu.
Na sceni, među jevrejima, sprski ponos su branili Željka Zdjelar, kao Fenena, veoma dobro… Očigledno se njeno pevanje dopada novoizabranoj Direktorki, pa je sa scene čujemo skoro svake nedelje. Tu je i Nevena Matić čiji se glas izdvajao u sekstetima. Nenad Jakovljević, kao Zaharija, Mihajilo Šljivić u roli Velikog sveštenika i Darko Đorđević kao Abdalo su, hvala Bogu, preživeli operski rat.
Gospodin Đorđević se u potpunosti preneo u ulogu Oficira vavilonskog kralja. Mimikom i pokretima je dominirao. Pojedini na sceni, a često i u lošim filmovima, zaboravljaju da  su sporedni likovi… Večerašnji Abdalo kao da je ispao iz neke režijske postavke iz vremena nastanka Verdijeve opere, ali sa prostora gde je predstave davalo Knjažesko-srpski teatar Joakima Vujića. Znaće večerašnji reditelj Ivana Dragutinović Maričić o čemu pričam, inače ako se pusti ovako “napaljen” Đorđević  u sledećeg Nabuka, isukaće mač i pomlatiće sa njim sve oko sebe… A možda će da mlati oko sebe i sa nečim drugim.
Večeras se na kraju predstave pun sebe poklanjao teatralno kao da je istovremeno: Vojvoda od Mantove, Grof Rikardo, Mario Kavaradosi i Kralj Ibi. Tuče se u grudi, širi ruke, pokazuje na hor, orkestar… A on običan, najobičniji Abdalo.
Otkud večerašnji gosti. Šta kažu “zli jezici”. “Zli jezici,” oni u koje ne verujem kažu kako je u Operi u Varni gostovala Jasmina Trumbetaš Petrović i da je ovo gostovanje posledica.
Sajt Pozorišta o tome ćuti. Pravilo je da se ponovljena gostovanja naših umetnika ne objavljuju, ali Gospođi Trumbetaš Petrović u biografiji ne piše da je nekada gostovala u Varni.
Ubeđen sam da će novoizbrani Upravni odbor, na čijem je čelu Jasna Dimitrijević, da ispita po kom osnovu gostuju u Beogradu drugorazredni i trećerazredni umetnici i po kom osnovu se “biraju” oni koji će da “idu u uzvratne posete”. A iza svega je novac. Niko tu ne peva iz hobija, ili ljubavi. Novac!
Uvek sam, po tom osnovu, hvalio bivšeg V. D. Direktora Opere, Janka Sinadinovića. Mogućnost da se negde ode u bezbroj slučajeva je prepuštao drugima (zna se kome) i kada je Sinadinović krenuo za Tiranu, već nedelju dana, po povratku, dobi razrešenje.
Priznaću, prizivao sam večeras Sinadinovića, jer gostujući tenor Boris Lukov je sramota na sceni. Čemu gostovanja kada među mladim pevačima imamo bolje… Imamo bolje tenore, baritone, soprane… Ne dovodite nam Travijate sa govornim manama, Toske i Mizete  kojima nam vređate i ukus i inteligenciju.
Neka to i sve oko toga ispita Upravni odbor. Večeras, Direktorka, sigurno nije primetila kako je na pauzi sa predstave izašlo stotinak posetilaca, sigurno nije zaključila kako su aplaudirali isključivo posetioci na Prvoj galeriji, Sredina i parter, Levo, pozadi… Stvano je glupo da se gostima dele ulaznice koje su grupisane… Razredite ih…
Sinoć sam trebao da idem na jedno drugo dešavanje. E to je već nešto drugo, ali isto vezano za operu i “umetnike”.
Tome bi naslov mogao da bude:
Slučaj srpskog umetnika Zorana Todorovića.
25 godina umetničkog rada. Koncert. Ako želite dobro mesto (moj stav) kupite među prvima ulaznicu, a što znači mesec dana ranije. Koncert otkazan. Bolest. Da bi se zamenile ulaznice mora se dva puta otići do blagajne. Škripi i previše u sistemu organizacije Madlene Cepter. Na kraju otkazan i drugi koncert. Po četvrti put (pravac) na blagajnu.
Shvatam, Zoran Todorović, tenor svetskog renomea, je bolestan.
Ali šta ne razumem? Ne razumem kako mnogi srpski umetnici ne umeju da se nose sa svojom popularnošću, da ne kažem slavom. Javnost se smeje nekulturi “zvezda” rijaliti šoua, ili onih koji su uspeli u sistemu “Ja imam talenat.” Ali bezobrazluk, primitivizam, glupost se ne zaustavljaju samo kod onih koji su uspeli “preko noći”.
Zoran Todorović je, neosporno, cenjen i veliki umetnik…
Zoran Todorović izgleda ne shveta kako  publika “na njegovu proslavu” želi da dođe sa namerom da UŽIVA, ali istovremeno mora lično da razume da mu  publika čini ČAST svojim dolaskom… Cena ulaznica je bila dva puta veća nego za beogradsku Operu.. “Gasopodin” Zoran Tororović nije tu publiku udostojio ni jedne reči izvinjenja… Od trgovačkog bračnog para Cepter i ne očekujem tu reč. Oni misle (na sajtu) kako je dovoljno napisati: “Hvala na razumevanju!”
Meni se ne mogu zahvatiliti na razumevanju, jer ja NE RAZUMEM!
Jer sam deo one publike koja je dva meseca čekala, četiri puta išla na blagajnu,… Čak na dan otkazivanja “Gospodin” slavljenik, po društvenim mrežama, “kači” svoje snimke, kao da je najzdraviji… Kao da puca od zdravlja i da “nikome ništa ne duguje”… Ne zaboravite zahvalnost i izvinjenje su dugovi veći od bilo kojih novčanih, jer to zadire u ono što se zove moral.  Pa još,… pa još kratki komentar koji glasi: “Koncert otkazan.. Greota!” (valjda po stilu pisanja zaključujete da je to napisala ona “grozna osoba” koja je uvek pored mene…) Elem, “Gospodin” Todorović BRIŠE! Nije previše bolestan, može da “briše” ono što mu se ne sviđa.
“Gospodine” Todoroviću, vi ste operska veličina, ali je u vama nestalo ono što se u srpskom jeziku zove “domaćinsko vaspitanje”… Stotine ljudi je htelo da vam dođe na proslavu, da vam prisustvom i aplauzima mobe… Da, da vam mobe… aplauzima, povicima bravo, da vam ulepšaju proslavu, da je naprave veličanstvenijom, a vi im bez reči okretoste leđa… E to spada u ono “domaćinsko vaspitanje”. Teško je taj izraz prevesti na druge jezike. Možda se uz sve drugo zaboravili i maternji jezik? Vi ste loš domaćin, a o vašem vaspitanju neka razmisle oni koji budu ovo pročitali.  Valjda se SLAVI I PROSLAVLJA među dragim ljudima… Ipak to znaju samo DOMAĆINI.
Sinoć je izostala porcija uživanja, večeras me je sačekala druga. Imam neki osećaj kao da su iz istog lonca.
Znam da nisu, ali i dobro znam kako me osećaj veoma retko vara.
U toku je takmičenje: "Ja nemam kulture." Prijavite se!
Idemo dalje.