16. 05. 2018.

Đuzepe Verdi, Travijata, Narodno pozorište, Beogradska opera, koncert, Evgenija Jeremić, sopran, Dejan Maksimović, tenor, Dragutin Matić, bariton, Stefan Zekić, dirigent,…..





A NA POČETKU, PUBLIKO KO VAS ….

Zašto?
Piše se zato što u nekim ljudima emocije prevaziđu onaj imaginarni prostor za duševna osećanja… a ovde postoji i jedan drugi razlog. Pomoći  mladim ljudima koji su krenuli stazama umetnosti… Dati im podstrek, makar sa par reči, jer nekada je dovoljno čoveku samo saznanje da je primećeno ono što radi, pogotovo ako to izazove bar trunku lepog osećanja, koje neko prizna javno.
Večeras je trebalo doći u operu da se podrži mlada  Evgenija Jeremić, da se podrže Stefan Zekić, koji prvi put diriguje u Travijati i Dragutin Matić koji po prvi put peva  Žorža Žermona.
Očigledno drugi su im svesrdno odmagali, …  orkestar nije probao sa solistima,  večerašnji soliti nisu čuli hor pored sebe… Bar da to ovde konstatujemo… za neke ljude koji ovo čitaju između Filipina i Perua,… ali putem preko Azije i Evrope, ne preko Havaja i Tihog okeana.
Cilj pisanja dve “osobe u istoj temi” je bolje sagledavanje onoga što smeta tim mladima i perspektivnima da naprave što pre one bitne korake u životu i umenosti… Naravno, to ne ide bez jasnog pokazivanja na one koji smetaju, koji su se, zapravo, od (bivših) umetnika pretvorili u činovnike, koji “čekaju” penziju.
Takvi  glasno govore kako ne čitaju “što ono dvoje piše,” a znaju veoma dobro šta je o kome napisano.
Samo takvi ne veruju da ovi redovi imaju u svetu više čitalaca nego što predstava ima posetilaca…   Interesovanje domaćih ljubitelja (mislim na EX YU prostore), ili pak mrzitelje opere, analiziraćemo nekom drugom prilikom.
Cena?
Cena ovog pisanja je da se mnogi okrenu kada prijatelji (zajednički), “ovo dvoje”, pokušaju (iz dobronamernosti) da upoznaju sa “nekima od njih”.
Ja bih ipak izdržao da sam na njihovom mestu, čak bih se i nasmejao, rekao bih da mi je drago što je neko uporan u svojim namerama… Ali, možda će jednog dana  oni smoći snage za to. Prošle godine je pod nazivom “Bonton”  štampana jedna moja knjiga. Ne bi im škodilo da je pročitaju… Ili pak neku drugu sa istim, ili sličnim nazivom.
Ipak, ostaje im samo da me poput jedne, uvek veoma preglasne osobe u holovima opere, (pro)streljaju pogledom. Priznaću čak se namerno “namestim” da me dotična gospođa, koja uvek galami preko svake mere, ukusa i onog spominjanog bontona, jer se sigurno oseća “svoj na svome,” primeti…  Odmah za stotinak decibela smanji svoju glasnogovorljivost. Bar da se psihički pripremi za čitanje tekstova svome  suprugu.
Mislim kako nije teško pročitati, ako o vama neko loše piše, ali je mnogo teže, ako vam to glasno čita suprug, ili supruga. Izbegnite ovo drugo. Te reči onda teško padaju na želudac, stružu po nervnom sistemu, svakim slogom,kljuju u jetru kao gavranovi nesrećnom Prometeju...
U čaršiji zvanoj Beograd, ako poverite svoju opersku muku trojici prijatelja, znajte da će to u roku od sat da sazna njih devet, a ako nisam u tih 9, onda sam u onih sledećih 27,… koji u naredna dva sata čuju za već spomenute mučnine.
Ma, nije sve tako crno… Do ovih tekstova lako dolaze stranci preko automatskog google – prevodioca… Mnogi se se onim stomačnim tegobama teše kako su ovo “samo blogovi,” da ali onaj svetski vladar Google, neguje svoje “podanike”.
Koliko sam od njega zavistan ja, toliko si i ti, dragi moj čitaoče. Nađosmo se na pola puta.
Rekoh neki drugi…
Vapio sam pre tri dana na “Moći sudbine” za Rupčićkom, Maksimovićem, Matićem… Njih dvojicu dobih večeras… ali u međuvremenu stiže kratko zahvaljivanje dirigenta spomenute “Sudbine”…. Gospodina Di Peskakerolija: “…. divini….”  Dovoljna je ta jedna njegova reč. Sa dve strane je ne samo primećen njegov trud, enrgija, želja, virtuoznost, pevanje sa zbunjenim solitima,… već je to i napisano za one druge između Filipina i Peruna, a pogotovo za one “koji ne čitaju”, a znaju od reči do reči šta piše.
Naravno da sam zadnjih godina više puta slušao Evgeniju Jeremić na koncertima, primetio, zapamtio, spominjao je.
Večeras je dobila šansu. Da li  je iskoristila, pokazaće vreme, što se tiče profesorske komisje za drugi deo doktorskog ispita, siguran sam, biće uspešna.
Evgenija se odlično pripremila za ovu rolu. Pokazala je to svojom opuštenošću na sceni. Nije tu bilo ničeg debitanskog. Nedostajala mi je (moguća)  izvajanost njenih koloraturalnih glasovnih mogućnosti. Veoma malo je tu nedostajalo da predstava bude izvrsna. Ne mogu da odgonetnem, a nisam ni čuo šta je to kod mojih pet, šest sagovornika u pauzi predstave.... I oni su bili u nedomici, šta je to ono malo što nedostaje.
Alfredo Žermon, nesrećno zaljubljen mladić je veoma dobro prikazan i pevački i glumački od Dejana Maksimovića. Nakon svake fraze, osećalo se kako je u Maksimoviću još i daha i snage. A to daje onu dodatni impuls gledaocu da se opusti i uživa u celom događaju. Nekoliko puta sam protekle godine ponovio rečenicu: “D. Maksimović može bolje,..,” ovo je ono bolje, a i od ovoga Dejan može bolje.
Dragutimn Matić je bio Žorž Žermon. Ovako treba da zvuči i izgleda Žorž Žermon. Nemilosrdan, a osećajan, beskrupulozan, a ranjiv… I uz to da pokaže svu lepotu baritonskog glasa. Sa pravom je gospodin Matić dobio najviše aplauza pored Evgenije Jeremić.
I na kraju dirigent,  Stefan Zekić. Uz uslove koje je imao za spremanje predstave bio je veoma dobar. Čuli smo početak uvertire sa onim potrebnim pianissimom (very soft or softly), koji brojni predhodnici, na njegovom mestu, nisu mogli, ili nisu umeli, ili pak nisu hteli da postignu. Zekić nije na mnogim mestima buknuo, nije podstakao duvače u scenama emotivnog naboja… Ali u svakom slučaju osećam potrebu da mu zahvalim i da ga pohvalim.
Spominjem u noćašnjem pisanju samo  još dve stvari.
Predstava je počela sa zakašnjenjem od 25 minuta. Prvo je preko 700 ljudi stajalo (guralo se) na onom uskom parčetu trotoara ispred Nacionalnog pozorišta. Već se tu videlo kako će sala biti ispunjena do poslednjeg mesta.
Onda su gledaoci pušteni u zgradu, ali  ne i u dvoranu. Tu je zagušljivost pridodata kao nova muka.
I na to ni reči zvaničnog objašnjenja, izvinjenja…
I sam spadam u one koji su bezbroj puta zatajili… Možda vi poznajete nekog ko ne spade među takve, ja ne poznajem.
Nerazmeštenost stolica za orkestar… pa zar neko misli kako publika, ili ona već spominjana beogradska čaršija odmah sve ne sazna…
Nije problem što neko nije mogao, što je neko drugi zatajio, što je treći kasno shvatio… Problem je u nekulturi…  Zar nije mogao neko iz uprave da izađe  i uputi rečenicu izvinjenja,..  publici? Dobio bi aplauz i razumevanje… I zahvalnost za razmeštanje stolica… čak se ni preko razglasa niko nije oglasio. Ovako… ovako je kod mene naslov, na početku, publiko ko vas ….
Druga stvar su neprimereni aplauzi.
Razumem da su brojni prijatelji, kolege, poznanici,… Evgenije Jeremić došli da je bodre. Nekoliko puta sam pisao o tim gromoglasnim aplauzima u Kolarčevoj zadužbini, kada učenici i studenti jedni drugima priređuju ovacije… Za neki javni čas, pa makar bila i “Kolarčeva zadužbina” da, ali u nacionalnoj operi, gde dojučerašnji student peva pored iskusnih, veoma iskusnih umetnika, tako nešto je ne samo neprimereno, već i degutantno i urušava celu predstavu, dajući joj notu ostrašćenosti, koja nikada, apsolutno nikada nije utemeljena pokazanim kvalitetom.
Predhodna rečenica nije napisana u mom stilu. Previše je umerena… Priznajem , ima u meni, možda, i previše razumevanja za one koji počinju da shvataju zakonitosti scene i gledališta… Namerno delim to dvoje. Možda je Evgenija Jeremić bila veoma korektna na sceni, ali to do gledališta nije u dovoljnoj meri doprlo. I to je deo, onaj vema bitan deo umetnosti. 
Pa i zato ova predstava nije odlična, a imala je sve uslove da bude.
Čekamo sledeću.




O istoj temi, ali iz drugog ugla: