23. 06. 2018.

Umberto Đordano, Andre Šenije, Andrea Chenier, Beogradska opera, Dušan Plazinić, Miodrag D. Jovanović, Ana Rupčić, Ljubica Vraneš, Dubravka Filipović, Đorđe Pavlović, Đandomeniko Vakari (Giandomenico Vaccari), Kuzman Popov, Asja Stojmenova, Maja Janušić, … 23. 06. 2018.




ŠTAPOM I KANAPOM…
ŠPENADLA I ZIHERNADLA
O Bože, o Bože, što ih uze,
Da krmane Splavom Meduze.

Znate tu sliku genijalnog Teodorea Gerikaulta… Splav Meduze… Da, fregata “Meduza” se potopila, kapetan sa mornarima zauzeo čamce za spasavanje, a 150 ljudi smestio na splav, vukao ga, pa ga otkačio… Žeđ, glad, ubistva, ljudožerstvo,... u narednih 13 dana… Isto vreme, isti ljudi... A slikar se samo par decenija nakon ubistva Andre Šenijea, zatovrio u atelje, pre toga obrijavši glavu i u narednih 13 meseci je naslikao ovo remek delo… Na osnovu priče preživelih, samo 15, makete koju su mu napravili isti,… i,.. i,.. i…
Pitate se zašto ovo pišem… uvek ima uzročno posledične, a ponajviše metaforične veze između svake dve rečenice u onome što pišem…
Elem, mediji su nas osam dana pre večerašnje premijere obaveštavali kako je dirigent iz Bugarske. A on je opet zamenio dirigenta iz Italije, koji je nakon samo par proba, videvši sa kim i kakvima ima posla, otišao…
Niko ne može da me ubedi i da je vremešni dirigent iz susedne nam Bugarske došao do istog zaključka, ali se na elegantniji način izvukao, da ne potopi i sebe i predstavu..
Tako smo imali večeras “Andre Šanijea” sa dobro nam nepoznatim Đorđom Pavlovićem.
Preživeli smo, preživeo je i on, a preživeli su i pevači… U mnogim deonicama se nisu čuli od gromoglasne muzike, ali… Niti ću da žalim Gospodina Pavlovića, niti ću da ga osuđujem… Šta je tražio u neobranom grožđu, pa još… Tako prođu oni koji u jagode pođu bez gaća… Krpež!
Večerašnju režiju potpisuje Đandomeniko Vakari. Na mene je ostavio veoma pozitivan utisak. Iako su mu neka rešenja “školska,” druga su mu izvrsna… Na čelo sitnih zamerki stavljam scenu kućne zabave u prvom činu kada sedam devojaka ulazi i seda na pod… U nekoj salonskoj atmosferi da, ali u Sali (pa prisutno je četrdesetak osoba) nikako…
Kostimi su delovali čak i raskošno. I njihovu kreaciju, a izgleda i pozajmicu iz drugog pozorišta, potpisuje Asja Stojmenova. Zagonetna mi je visina šešira, pogotovo Kontese de Koanji, ali da ne širim priču. Baletski par, na onoj već spominjanoj zabavi u prvom činu je u katastrofalnim kostimima… Sve drugo moj stomak za varenje pomešanih epoha i stilova uspeva da svari.
Čak i scenografija Kozmana Popova je bila nešto što je u isto vreme zadovoljavalo u jednoj siromašnoj operi, kao što je naša, dva bitna uslova. Da ne bude preskupa, a da zadovoljni minimalne estetke kriterijume.
Samo još jedna opaska i vraćam se na Splav Meduze. Pa sa njim sam počeo.
Nameštaj, zapravo kanabe i stolice u salonu Kontese de Koanji su nešto što je sramotno za predstavu, a apsolutno odudara i od vremena, a kamo li od kostima. Nameštaj kao da je kreirala i napravila firma “Numanović” Novi Pazar. Ni trunke pozlate i gravure na drvenim delovima,… jednobojna, neboplava boja mebla… Kič… kako lepo zvuči ta kratka reč za nameštaj… I još nešto.. Sluga donosi na scenu šolju čaja… Zapravo šoljicu, koju kao da je neko “pozajmio” iz kafića “Aurelio,” sa druge strane Trga… Lepeze, perike, šeširi, čarape sa mašnama,… I šoljica iz “Aurelija”.. a sve s kraja osamnaestog veka… Da… u kafani su pili iz pehara, pisali guščijim perom, a šoljica iz “Aurelija”…
Mnogo ima u Beogradskoj Operi individua koje misle kako je publika i glupa i tupa i da sve može da joj se proda…
Da pohvalim i prevod Maje Janušević… Jedan veoma pitak lirski prevod libreta. Na kraju, opera je o pesniku i fatalnoj ljubavi i mek pristup prevođenju za titlove je pravi pogodak.
Rećiće mnogi, siguran sam, da li sam slušao u operi šta  i kako se peva, kada sam primetio sve ove detalje…
Naravno… Nadam se  da su na ovoj premijeri bili i članovi Upravnog odbora Teatra. Red je… Ovo je značajan kulturni događaj.
Siguran sam ne znate kako Predsednik Upravnog odbora “Telekoma” ima platu 200.000 dinara… sednica, dve mesečno i hop... Ne znam kolika je mesečna nadoknada predsednika Upravnog odbora Nacionalnog teatra… Sigurno nije dovoljna da gospodin Aleksandar Gatalica kupi ulaznicu za neku opersku predstavu. Da, to je onaj književnik, pisao sam o njemu, koga cenim, jer je između ostalog dobio i NINovu nagradu.
A možda je ta funkcija iz počasti, iako su na takvim mestima oduvek bili REŽIMSKI ljudi.
Elem, isti Gatalica je operu nazvao Nojevom barkom., u trenu hirotonisanja novog Upravnika  Nacionalne kuće. Znate šta znači reč hirotonisanje? Jednostavno rečeno: “Predstavljanje Bogu novog Patrijarha”. Za mene su osobe na čelu Nacionalne biblioteke, Narodnog muzeja, Nacionalnog teatra,…  značajne kao i Patrijarh.
Nisam toliko ni ciničan, ni bezobrazan, a ni obrazovan da podelim uloge ovdašnjih glumaca, igrača, pevača,… po životinjskom carstvu, koje se spaslo uz pomoć Noja i njegove barke. Za kobre, krokodile, muflone,…  možda bih  i imao predstavnike, ali za kengure, slavuje, koale,… teško…
Ako ste  bili na Zlatiboru i ako niste probali “Lepinju sa sve,” pogrešili ste. Ispravite to sledećom prilikom. Večeras smo u Beogradu imali “Operu sa ništa.”
Sve ono značajno desilo se pre večerašnje premijere. Pa čak ni podele za premijeru i prvu reprizu  nismo znali 7 dana pre večerašnje predstave. I dalje se ne zna ko će pevati na reprizi, već u ponedeljak.
Uostalom, što mora publika da zna ko peva. Sigurno, uprava zaključuje, sve jedno je publici… Svi pevaju isto, nije bitno ko šta, a na kako (nikako) smo već navikli.
Tenori su i onako Plazinići. Da, večeras je Andre Šenije bio Dušan Plazinić… Previše drven za temperametnog pesnika i ljubavnika. Dobio je Gospodin Plazinić  Bravo nakon arije u prvom činu. Stiglo je sa treće galerije od Gospođe u crvenoj haljini… Nakon tog bravo, istrčala je na vrata, ali se do kraja predstave više nije oglašavala.
Naravno, na kraju aplauz svim učesnicima.. Aplauz, aplauz u maniru beogradske publike.
Ana Rupčić, Madalena… Sigurna, apsolutno sigurna na sceni. Može da ubroji ovu rolu među svoje uspehe. Mislim kako ova uloga pristaje njenom temperamentu.
Miodrag D. Jovanović, mnogo bolji nego što bi neko na mom mestu očekivao.
Ljubica Vraneš, precizna i odmerena. U svom maniru. Profesionalnom.
Dubravka Filipović je preživela. Što znači da se izborila sa ulogom Kontese de Koanji.
Već sam nekoliko puta pisao, kako ne volim premijere. Draža mi je deseta, ili dvadeset peta repriza. Sve je uigranije, opuštenije…
Večeras nije bilo ni P od premijere. Nema žamora na pauzama,.. u foajeu. Sve je bilo beskrvno, bez žara, neizvesnosti… Adrenalin u gledalištu ne postoji. Kao da svi,… ali ja ipak ne spadam u te “sve”… čekaju pauzu da se dohvate svojih mobilnih telefon… kao da je u zgradi Nacionalnog teatra večeras u 20, ili 21 sat bilo nečeg važnijeg od Andre Šenijea. Ili sam ja nepopravljiv zaljubljenik u scenu, zvuk, pliš…
I ne čekajte mišljenje u "štampi" onih koji jedno govore na pauzi, drugo pišu, a ko zna šta osećaju,... nije ih bilo večeras. A možda su vidoviti, pa pišu i o onome gde nisu bili.
Ja sam ipak ovde, ili sam, možda, sa još nekima na Splavu Meduze.
A repriza, ili nešto novo već za dva dana, videćemo kuda nas nose morske struje, vetar i čarobni štapić nekog tamo Univerzumskog dirigenta, koji ne mora da gleda u partituru, jer zna celu operu napamet.


O istoj temi, ali iz drugog ugla:




.