15. 12. 2018.

Žorž Bize, Carmen, Opera Beograd, Vikena Kamenica, Armaldo Kllogjeri, Armand Likaj, Renisa Lacka,.. Ana Zorana Brajović, Direktor opere Jasmina Trumbetaš Petrović (Srpska diva),…













Karmen (glas i stas)



Večeras je bilo posebno veče. Čak četvoro pevača iz Opere iz Tirane je gostovalo u Beogradu. Iskreno, nisam očekivao taj kvalitet. Ali, prijatna iznenađenja gode, a da bi došli dotle, prvo da objasnim ono što mi ne prija…

Formacija
Objasniću koliki je uticaj “formacijskog mesta” na uspešnost umetničke karijere. Ovo formacijsko mesto je vojni izraz, ali veoma pristaje u gornjoj rečenici, što u prevodu znači, nije isto biti pukovnik u nekoj kancelariji i trebovati hranu za pešadiju, ili sklapati dogovore o šivenju vojnih unoformi,  ili biti pukovnik koji je komandant motorizovanog garnizona od nekoliko hiljada vojnika.
Za Gospodina Janka Sinadinovića, bivšeg VD Direktora Opere, ne može se reći da se ovajdio od svoje titule. Po mom saznanju, bio je u samo dve sindikalne posete, jedna u Osijeku, druga u Tirani, ali ako se ova druga računa kao uvertira za otkaz (usledio je samo par dana nakon gostovanja),… suma sumarum,.. i  uz neko gostovanje u Nišu, i.. i… i.… suma sumarum, ZERO.
Moje procene su da će Gospođa Jasmina Trumbetaš (srpska diva), za prvih deset meseci svog direktorovanja imati više nastupa, nego zadnjih deset godina. Očekuje se samo trenutak kada će “pozivi” početi da stižu za gostovanja (ali samo po jednom), od Bugarske, Albanije, pa sve do Daleke Koreje (1 i 2). Javlja mi se (kao svakom “srpskom” proroku) da će njena međunarodna pevačka  karijera u narednoj godini biti veća nego svih proteklih dvadeset godina. Samo ako je posluži zdravlje, što joj želim i njeno formacijsko mesto (to već ne zavisi od mene). Pogotovo kada je (skoro) uvek prati sopran M. J. Ako bih nabrojao deset mlađih i boljih soprana, prijatelji bi me saleteli sa još deset imena koje sam propustio. I pored toga toj izvesnoj M. J. se već smeši uspešna karijera u operi… Sa razlogom je bila večeras u operi… Objasniću ovu zadnju rečenicu u pravom momentu. Pristajem da me javno ismejete, ako ne budem u pravu. Ovim potpisujem tu dozvolu.
I napominjem. Ako se sećate, ili ste pak čuli, pre  tačno 25 godina je na jednoj zgradi uz auto put na Novom Beogradu osvanuo, kasnije čuveni grafit: Bravar je bio bolji! Ako nešto u tom smislu osvane na Narodnom pozorištu, znajte na koga se odnosi.
Gospođa Trumbetaš je sinoć svoj koncert nazvala “Srpska diva”. Na sajtu SKC-a piše kako je ona taj koncert osmislila. Čemu odrednica “srpska” ako neko peva na teritoriji Srbije. Sve “dive” u srbiji su “srpske”, sem ako nije reč o nacionalnoj pripadnosti, a tada dozvolite na istom mestu i plaćeno iz istog fonda da pevaju i mađarske i romske i muslimanske i hrvatske,… dive.
Ili su “dive” počele da postavljaju umetničke i jezičke standarde… Što bih prokomentarisao sa dve reči: Eto smeha!!!! Eto smeha za manji deo beogradske publike.
Da, beogradsku publiku (onaj veći deo) koja svima, bez razlike, svima, od Kolarčeve Zadužbine, do Opere, aplaudira (istim intenzitetom), jer ništa drugo nije čula, od svirke cvrčaka i zavijanja vukova oko svoje obrazovne, umetničke i estetske bačije, lako ubede sa par rečenica … Možete poštovani “umetnici”  i novinarima i TV voditeljima da pričate o uspesima o oduševljenju, one, u predhodnim redovima okarakterisane publike, jer ti i takvi novinari, nisu nikada ušli u Operu, a kada bi ih neko primorao da odsede do kraja, završili bi u operskom studiju “Laza,”  ali ne Jovanović, već Lazarević.

Hazarderstvo
U pregovori sam da kupim jednu violin sa etiketom “Joseph Guarnerius”, ..bez žica, sa kojom su se, kod predhodnog vlasnik, očigledno i deca igrala… Izazov… Pa to je deo uživanja… Hazarderstvo… Varujte da sam na crnom humorističkom tržištu, pre neki dan,  kupio “stakliće” za zvučni kaleidoskop “Opere na vodi”. Nije jeftino, ali se nikada ne zna koju će cenu da postigne izazvana bura smeha… Možda proradi kladionica “Ko peva, a ko falšira”…

Kontra
Kontra “poseta”… Ali na gostovanju naših umetnika desio se neobjašnjivi presedan. Svojevremeno je bila do nebesa, vriska, cika, sa iskošenim pogledima, treptanjem i durenjem po medijima, jer je Uprava pozorišta odredila da tri mezzosoprana spremaju odnovljenu Carmen. Gospođi Jadranki Jovanović nikako nije odgovaralo što i druge dve dame, Gospođa Angelov i Gospođa Del Monako isto pevaju. Po njenoj tvrdnji “to nije praksa u svetu”… Ipak pristala je… I pored tri “zvanične Carmen”, što “nije praksa u svetu”, u Tiranu ode četvrta Carmen, što će, očigledno postati, praksa Opere Beograd.
A gospođa Jovanović ćuti.
Zapravo kada Gospođa Jovanović ućuti, opera može da  prikazuje i “Moć sudbine”  bez Preciozzile… Čak da niko drugi, treći,…  nije mogao, mogla je Dragana Del Monako, ali niko nije, ili hteo, ili smeo da je kontaktira… Onda ide okrnjena opera… Sviraj, stani, pa kreni.. pa opet iz početka… I nema tu da li može?... Mora.
Šta je to bilo toliko “interesantno” za Gospođu Jovanović da dozvoli odlazak “četvrte” Carmen, još se nije pokazalo…
A znate onu izreku: “Zaklela se zemlja raju, da se tajne sve saznaju…”…
Elem za “poslatu” Carmen, dobismo večeras gostovanje… Da su bar one naše tri Carmen bile večeras, imale bi šta i da vide i da čuju, jer Gospođa Vikena Kamenica je bila odlična. Imali smo “riđu” Carmen, ali je ta manjkavost nadomeštena dobrim pevanjem i izvrsnom glumom.
Već sam pisao, ježim se na pomisao kako je beogradska Carmen režirana. Pa Nebojša Bradić je sledio najcrnji socrealistički manir. A svesrdno mu je pomagao Geroslav Zarić, potpisuje scenografiju,… kome nisu bile dovoljne dve pauze,, već je tražio i onu treću, “malu,” od približno 15 minuta, zaboravio je na kružnu scenu, kranove i ostala pomagala… Ili mu nije bilo pomoći, kao i koreografu Emiliji Jovanović… Pa ti cigani igraju kao na sletu i sve na kraju začini kostimograf Katarina Grčić Nikolić… Obukla je balerine bez imalo naglašene erotike, a Carmen je na kraju tutnuta u ruke koktel tašnu na lančiću …. Promašaj do promašaja, kič do kiča, a  koji je upotpunila opet Direktorka… Iskoristila je onu već pomenutu “malu pauzu” da se sita “izdopisuje”… Nju je očigledno neko urekao, ali onom najgorom kletvom: Da bog da se osilila!... Takvi na kraju sami sebe srede…
Tačno, nije se nova Direktora oglušila o zahtev spikera na početku predstave, koji moli da se isključe telefoni tokom predstave… pa tog glasa spikera nema. Novi Direktor, nova pravila… Janko (bivši V. D. direktor) bar nije tipkao telefon… Vidim ja da ćemo mi svi da žalimo za Jankom Sinadinovićem, naravno, na čelu samnom, jer sam ga ja najviše kritikovao…
Pohvala! Pohvala za jelku u holu… Bravo za novog Upravnika pozorišta! Pohvala za jelke na galerijama… Može se, naravno… Valjda su zauvek bivši oni što su postavljali morbidnu žutu jelku, napravljenu od metala, ili preciznije pleha. (naravno da sam o tome, ne jednom, pisao)
Na žalost, ovi divni ljudi koji su večeras gostovali će otići, a mi ćemo ostati sa našim problemima.
Osim već spominjane  Vikene Kamenica, koja je pokazala sa kakvim temperamentom treba da se priđe roli najpoznatije ciganke, Don Hoze je bio u tumačenju Armalda Klogjeria. Tenor kakav se ne čuje sa podijuma u Beogradu. Uz njega Armand Likaj, tumačio je Eskamilja. Elegantan u pojavi, prefinjene boje glasa, bez one baritonske grubosti na koju samo navikli na našoj sceni. Posebnu priču nam je pružila Renisa Lacka u roli Mikaele. Aplauz koji je njoj upućen na otvorenoj sceni je sigurno jedan od najvećih tokom večeri.
Jedno iskreno i veliko Bravo za četvoro umetnika iz Tirane.
I na kraju da spomenem dirigenticu Anu Zoranu Brajović. Izvukla je iz orkestra maksimum. Tačno, nedovoljno je to da se oseti prava čarolija Bizeovih nota, ali brojčana snaga orkestra je uvek ograničavajući faktor.
Srećno umetnicima iz Albanije, a mi ostajemo da se nosimo sa našim  "srpskim" nedaćama…