06. 02. 2019.

Đuzepe Verdi, Rigoleto, Narodno pozorište, Beogradska Opera, koncert, Dragutin Matić, bariton, Dejan Maksimović, tenor, Snežana Savičić Sekulić, sopran, Aleksandar Stamatović, bariton, Filip Vučić, bariton, Marija Jelić, sopran, Pavle Žarkov, bariton, Siniša Radin, tenor, Mihailo Šljivić, bas, Željka Zdjelar, mecosopran, Mina Gligorić, sopran, Katarina Čolaković, Ana Zorana Brajović, dirigent, (dirigentica) Jasmina Trumbetaš Petrović, sopran, Direktor Opere. 06. 02. 2019.














ODAKLE VETAR DUVA!

Onaj ko želi da uživa u dobroj operskoj predstavi, neka dođe da čuje i vidi “Rigoleta”… Već sam toliko puta pisao o toj operi kada pevaju baritonsko-tenorski dvojac Matić – Maksimović, da tu može samo da se doda kako se kvalitet povećava. Dokle? Videćemo. Večeras, u prvoj slici, prvog čina Vojvoda od Mantove (D. Maksimović) je bio bolji nego ikada do sada.
I još jedna posebnost večerašnje predstave. Kvartet u trećem činu: Rigoleto,  Đilda, Sparafučile, Madalena (Matić, Savičić Sekulić, Šljivić, Zdjelar) je zvučao kao nikada do sada… Zapravo tu uvek neko “zataji”, a večeras je zvučalo, baš, baš,…
Oni koji me čitaju (redovno) znaju kako pišući o operi, najmanje pišem o pevanju. Pa i večeras će biti tako… Iako je noć bogomdana za mnoge stvari, pa i za pisanje, jer tada osećanja zaigraju kao strune na eolskoj harfi nekog mediteransog  povetarca,…  osim ovih impresija, u principu noću ne pišem… Noć je vreme za hedonizam, a za mene je pisanje kao kuvanje… Ono što neminovno  predhodi uživanju…
Odoh u digresiju. Omiljene su mi.
Muškarcima savetujem da ženama nikada ne priznaju kako umeju da kuvaju. Mislim na one iskusnije i one koji već dobro znaju šta je brak. Priznaju li, doživeće da pri svakoj najavi gostiju čuju od lepše polovine kako baš ti gosti uživaju o onoj divnoj hrani koju ON sprema… Pošto volim druženje, osvojio sam čak i kinesku kuhinju, maštovito sipajući med, soja sos, sirće…
Već sa početka večerašnje opere mi je u sećanju ostao tenor Siniša Radin, kao Dvoranin Borsa. Nisam jedini… Primećuju njegov kvalitet i oni koji sede u drugim delovima sale.
Ovim ne umanjujem ni trud ni značaj drugih učesnika opere koji su polaznici Operskog Studija. Naprosto, Radin se izdvojio.
Već sam na početku teksta spomenuo Šljivića i Zdjelar. Imali smo jednog Sparafučila koji je odisao silinom. Kao što je i glas Mihaila Šljivića. Ne mogu reći da Šljivić nije, proteklih par godina,  artikulisao snagu svojih pluća i glasnih žica, ali… Ako uspe, biće to bas basova.
Gospođa Željka Zdjelar je pevački bila mnogo upečaljivija, nego scenski. Bar za mene je kod Madalene nedostajalo naglašene erotičnosti, čak je pravila i neprirodno krupne korake kako bi se “postavila” na mesto, valjda režijski određeno, ili će scensko iskustvo vremenom da se povrati, ali je sa druge strane, kao što rekoh,  pevački je bila veoma dobra. Često je Madalena ona najslabija karika u kvartetu trećeg čina. Zato večeras zahvalnost za lepe utiske poklanjam Gospođi Zdjelar.
Digresija!
Uvek se postavlja pitanje sa koje strane vetar duva. Ko to u Srbiji odgonetne, zna da reši svaku jednačinu sa tri nepoznate. Svojevremeno su mi omiljene bile baš te jednačine sa tri nepoznate. Možda vam ne ličim na takvog… Trojka je srpski usud.
Pod jedan! Navšilo se 100 dana direktorovanja Gospođe Jasmine Trumbetaš Petrović. Možda ste vi čuli da se obratila javnosti. Ja nisam. Obraća se javnosti i novoizabrani Predsednik USA, obraća se javnosti i Guverner Banke Srbije… Daleko od toga da mi nešto u životu znače predsednik USA, ili naš Guverner. Više mi znači Gospođa Trumbetaš Petrović… A ona, koliko znam, ćuti…. A, ima sa čime da se pohvali… Od toga da loža direktora nije kužno mesto u kome sedi Boss sam samcijat, do toga da je imala predstavu za pamćenje… pa je uz Gostovanje Sanje Anastasije i  sama Gospođa Direktorka pevala odlično. Ne oskudeva u dobrim rezultatima… Neću nabrajati sve što znam…
Spomenuću i novu praksu, da gostujući umetnici bar čuju i posavetuju mlade pevače… A zašto ne bi večerašnji dobar “Rigoleto” bio u čast stotog dana direktorovanja J.T.P.
Ali, nije osetila obavezu i potrebu da se obrati javnosti. A to je po svim pravilima lepog ponašanja. Znajte, nikoga ja ne učim lepom ponašanju. Pošto sam jedini u Srbiji koji je za zadnje dve godine objavio dve knjige na takve teme, to su časovi kod mene i previše skupi.
Možda će novi Upravni Odbor da izdejstvuje kod J.T.P. da se oglasi… A možda i neće. Za sada, što znači još, verujem Upravnom Odboru.
Siguran sam, ovde mnogi iščekuju da navedem šta doživljavam loše u radu novopečene Direktorke. Neću da navedem. Čekaću da se sama ispravi… Ispravi li se, a ima šta da se ispravi,… zaboraviću… Naučio sam sebe i toj osobini pod imenom zaborav… A, ako se ne ispravi… Pa gomila grešaka i propusta će porasti, biće interesantnije…
Pod dva! Večerašnja predstava je o ljubavi oca prema ćerki…
Mnogi mi skreću pažnju da sam preopširan, a takvima odgovorim kako je svaka reč napisana sa razlogom, veoma velikim razlogom… I da je uvek nastavak u sledećem broju, kao kod onih “romana u nastavcima” koji su se gutali u dnevnoj štampi sredinom prošlog veka…
Elem, zamolila jedna osoba (reč osoba ne određuje ni pol, ni godine) drugu osobu, iz jednog jasnog razloga. Zamolila da dobije klavirski izvod jednog dela, koji je potreban jednoj devojčici. A osoba II odgovori: “Neću ti dati sve dok deliš postove….”
Tačno, postoje dve grozne osobe koje pišu ono što čuju, vide, dožive,… Mnogi su samovoljno prišli, upoznali se…
Od te dve osobe ćete uvek dobiti klavirski izvod. Dobićete i neku knjigu na poklon,… da ne nabrajam.
Neću da postavim pitanje da li može mirno da spava Osoba II… Ona osoba koja nije dala devojčici klavirski izvod… Zato imam razumevanja za rad Direktorke J.T.P. Nije lako imati takve ljude u svom okruženju. Ljude  koji nisu umetnici i koji nikada to neće postati. Patološka mržnja je nespojiva sa umetnošću.
Pod tri! Imali smo večeras dobru predstavu. Čak i orkestar, koji pokadkad zvuči raštimano loše,  večeras je bio veoma solidan. Za to se pobrinula Ana Zorana Brajović. Da li je orkestar bio preglasan, pa se Marija Jelić, kao Grofica Čeprano nije čula, ili je Jelić zatajila, rastumačićemo u nekoj drugoj predstavi. Sigurno ga Gospođi Brajović nije bilo ni malo lako sa pet polaznika operskog studija u predstavi.
Za kraj…
Moji kulinarski recepti su jednostavni. I uvek imaju samo početak… Potom se uključuje mašta onoga ko ih koristi.
Tako recimo “Apostolska čorba” počinje sa: Uzme se više od pola kilograma prošaranog junećeg mesa. Isećeni komadići se proprže na luku i tome se uz vodu, doda još 11 vrsta povrća…
Predpodtavljate kako je zovem apostolska, jer mora da ima 12 vrsta povrća… Pravi se uz činjenicu da ni svi apostoli pred Isusom nisu bili jednaki.
Ubeđen sam kako su zadnja dva pausa idealni za kraj ovovečernjeg teksta.
P.S.
Nikada ne pravim jelo za 2, 3, 4,… osobe. Možete sam da odete na počinak, sami da pijete kafu, sami odete na letovanje… Ali nikada nemojte sami da jedete.
Što je više ljudi za stolom, sreća je veća.