29. 01. 2019.

Claudio Monteverdi, “Krunisanje Popeje”, “L'incoronazione di Poppea”, Opera Beograd, Klaudia Eder, program “Barok Vokal”, Alberto Veronezi, Aleksandar Nikolić - reditelj, Aleksandar Ilić - koreograf, Dunja Kostić, Sara Bradić, Grutzka Julie, Botos Larissa, Kuppers Florian, Rohrbach Christuan, Shai Terry, Sonja Grevenbrock, Daniel Tilch, Radoslava Vorgić, Milica Lalošević, Bojan Bulatović, Nataša Rašić, Marko Živković, Filip Vučić, New Trinity Baroque, Predrag Gosta, Transition Dance kompanija, sa Instituta za umetničku igru, Stefan Zekić. 28. 01. 2019.





UVEK IMA NEKIH ČUDNIH LJUDI

Ovde će uvod da bude duži. Ili odmah odustanite od čitanja, ili preskočite uvod… Spadam u one koji se ne dodvoravaju potencijalnim čitaocima… Samo mi je jedno bitno, da se moj izdavač raspituje kada će biti gotov sledeći rukopis, ostalo je stvar nekih sila koje nisu u vlasti onog ko piše…
Oni koji čitaju ove tekstove sigurno i ne predpostavljaju kako se decenijama bavim fenomenologijom umetničkog uspeha. Interesantno kako više ljudi reaguje na moju konstataciju da je neki trećerazredni pevač očajan, nego na objašnjenje zaključka kako više nikada neću da čitam roman ovenčan NINovom nagradom, nakon govora Ivana Ivanjija, koji je izneo svoje mišljenje o vlasti i državi. Pa logično je da će sve druge potencijalne dobitnike prvo iskontrolisati oni zaduženi za špijunažu i kontrašpijunažu, jer kada neko ovenčan slavom udari visoko… Ljudima je interesnatnije da zapamte moje obraćanje nekoj drugorazrednoj dirigentici, od onog kada sam rekao da prestajem da idem na Sajam Knjiga, od onda kada sam morao pre ulsaka u Halu 1 da prođem pored bilborda “književnice” Suzane Mančić, moja konstatacija da je glupost sa Kusturicinim filmom “Na mlečnome putu” otvarati FEST, jer je to beznačajan film, kao i njegovih pet predhodnih filmova, da ta moja konstatacija potkrepljena činjenicama je manje uzburkala “umetnička osećanja” od toga da je neka beznačajna pevačica, nedoškolovana, polutalentovana, zbunjene prirode u milosti pojedinih operskih moćnika, a što mi na daljinu miriše na ono što se zove interes.
Da, imam i želje i znanja i novca i vremena da se bavim fenomenologijom umetničkog uspeha. Moji prijatelji su mi se smejali videvši da čitam “Hari Potera”… Za njih je činjenica da su ljudi stajali celu noć pred knjižarama engleskog jezičkog područja, čekajući, čekajući otvaranje radnji kako bi što pre kupili primerak za sebe… (potrošačka euforija zapadnog društva) Zar i vi mislite da je to karakteristično samo za društvo “ispranih mozgova”??? Pa fenomen Karlosa Kastanede, pa brojne domaćice, koje su u kuhinjama otipkale romane bestselere…
Znate li šta je u umetnosti donelo producentima najveći novac. Nije to ni film “Titanik”, nije ni film “Prohujalo sa vihorom”… U pitanju je mjuzikl “Kralj lavova”. Nisu mi smetale knjige, rimejkovi igranih i crtanih filmova. Muzika Genijalnog Eltona Džona a prva milijarda dolara (dobro ste pročitali), zarađena još pre pet godina.
Znajte, Ernestu Hemingveju je roman od stotinak strana po imenu “Starac i more,” otvorio vrata ka Nobelovoj nagradi, drugi, roman od samo četrdesetak strana, Galeb Džonatan  Livingston,  odbilo je da štampa 17 izdavača, ali je osamnaesti krenuo… I danas je jedna od najčitanijih knjiga prošlog i ovog veka.
Mislite kako smo mi, ovako skučeni sa 6 miliona stanovnika, sa dve opere i dve filharmonije, pošteđeni tih blistavosti koju samo može umetnost da izazove.
Videli ste u naslovu, pisaću o večerašnjem događaju, ali pre toga da skrenem pažnju kako se čuda dešavaju, neko će reći previše retko da bi bila pravila, a drugi, poput mene, da oni koji pamte, shvataju zakonitost i sačekaju na pravom mestu pravu stvar.
Pre godinu ipo dana, u prvim letnjim danima septembra 2017. U Beogradu se desilo umetničko “čudo” (da ne tražim drugu reč). Maja Živanović je u “Kući legata” u Knez Mihajilovoj ulici, priredila izložbu šest slikara, pod nazivom “Fantastičnih 6”. Skratiću. Štampano je 2000 kataloga, a nije bilo dovoljno za one koji su bili na otvaranju. Nakon sat vremena  veoma zgužvano provedeno u tom prostoru, ne videvši ni deseti deo od izloženih slika, progurao sam se ka izlazu, a drugi posetioci su čekali u redu da uđu… “Fantastičnih 6” od tada putuju po Srbiji, iz grada u grad, iz galerije u galeriju.
Onaj ko je stigao u čitanju dovde, može da se upita kakve to ima veze sa Monteverdijevim “Krunisanjem Popeje”… Nemam vremena za takve odgovore, i nikada neću imati vremena…
Večerašnjem operskom spektaklu je predhodio sinoćni koncert polaznika kursa kod profesorke Klaudie Eder. Nisam o tom događaju pisao, samo iz razloga umora, jer sam tog dana bio i na takmičenju “Lazar Jovanović”,… bio sam među onih 12 posetilaca koji su davali podršku, podršku mladim takmičarima… I ovo negira napade i slivanje krokodiskih suza onih koji tvrde kako sa svojom suprugom omalovažavam i uništavam mlade pevače… (valjda pod “mladim pevačima” podrazumevaju svoju pedagošku, profesorsku, rukovodilačku nemoć…)
Jedan predvan koncert u prepunoj Sali Muzeja Narodnog pozorišta je bila najbolja ulaznica Gospođe Klaudije Eder… Ulaznica u srca i interesovanja…
A javnost, ma koliko to čudno zvučalo, zna i prati da je u toku “Rosi fest”.
I onda “Krunisanje Popeje”… Već u holu buja adrenalin… Neki čudni ljudi… Pošto nema redovnijeg posetioca opere od moje supruge i mene, sa punim pravom mogu nege stvari da zaključim… Čudni ljudi, među njima mnogi koji ne dolaze u operu, mnogi koje prepoznajem, jer se bave umetnostima bliskih muzici, čudni, je im se na licima vidi želja za uživanjem,… dobronamernost, iščekivanje… Svi iščekuju, a svi ne mogu da uđu… Pojavi se čovek koga sam dva puta sreo u životu i sa kojim sam izmenjao manje od deset reči i pita me hoću li dve ulaznice…
Konstatujem: Nisam znao da radiš kao tapkaroš!.. Bar mu podarim zajednički smeh za ukazanu pažnju.
Sve je počelo od spomenute Klaudije Eder, koja je osnivač programa “Barok vocal” gde se usavršavaju mladi iz oblasti rane muzike. Njeni studenti su večeras učestvovali u predstavi. Sa njima, i šest beogradskih pevača… Treba na prvom mestu navesti jednu činjenicu, samo tri dana reditelj Aleksandar Nikolić i koreograf Aleksandar Ilić imali su samo tri dana da sve sklope u celinu, koju publika, zbog ograničenosti scene mora da doživi, bez pauze, u jednom dahu.
U prepunoj sali, u zagušljivoj Sali, dok je stalno na sceni više od trideset muzičara, pevača, baletskih igrača, dok mnogi sede na stepenicama između redova… na sceni bajka, u gledalištu muk. Sve jedno o čemu pišem, da li o bajci, ili o tišini.
To je početak i kraj priče. Bajka ne sme da se prekida, ne vraćajte se nikada u realnost iz bajke. To je onaj postignuti fenomen umetničkog uspeha… Umetnik koji uspe slušaoca, gledaoca, čitaoca da opčini i postigne samo jednu stvar, oduzimanje osećaja protoka vremena… Gotovo! To su sinoć postigli Gospođa Klaudija Eder, koja od mladih ljudi stvara one koji dostižu svoje maksimalno pokazivanje, bez obzira da li sa njima radi samo tri dana, ili nekoliko meseci… Večeras su na sceni bili i jedni i drugi. To je sinoć pošlo za rukom taletnovanom Aleksandru Nikoliću. Pa samo da je sinoć od svih likova na sceni  bila jedana Arnalta, koja se do zadnjeg dela predstave nije (po libretu) oglasila… Samo da je taj lik, kao što rekoh, bio tu, na sceni u režiji Aleksadra Nikolića, napisao bih reč fascinantno. Aleksandar Ilić, već poznati čarobnjak, čovek koji ljudskim telima i pokretima, a večeras su tu bili nejgovi studenti, svoje najmaštovitije priče, preko scene, prenosi u osećanja publike. Bravo za Nikolića i Ilića, bravo za sve učesnike. Dunji Kostić u svojstvu scenografa i Sari Bradić, kostimografu večerašnjeg dešavanja na sceni pružena je sloboda da po sopstvenim željama oplemene minimalizujući i na taj način nas "približe svetu", od koga su i dalje decenijama udaljeni oni koji nam kreiraju umetničku vizuelnost.
Kada nešto iz realnosti iskoči u magiju, a imao sam dosta vremena u životu da jedan deo sebe posvetim i magiji, to onda mogu reći…: Magija se ne objašnjava ovozemaljskim rečima.
Pored cele te sinoćne predstave, jedina osoba puna realnosti je bio Stefan Zekić… Da ne proveravam da li je u svojstvu Direktora Rosi festa, ili samo rukovodioca… Nekako mi izgleda mlad za zvanje direktora, a opet sposoban da produži dešavanja Rosi festa na celu godinu, na gostovanja, na prezentiranje kvaliteta mladih ljudi u sredinama koje ne poznaju ni klasičnu miziku, ni operu,… a iz kojih će nam sutra doći muzičari, pevači, slikari, pisci…
Pamti ovaj grad i književne večeri, kada su ljubitelji lepe reči sedeli na podu, jer nije bilo dovoljno sedišta…
Nadam se kako ću uskoro, pišući o nekom događaju, da počnem veoma dugačkim uvodom,… sličnim ovom,… u kome ću prvo da kažem: Nije tačno da ova sredina ne voli klasičnu muziku, nije tačno da se ne prepoznaje kvalitet, … jedne januarske noći, dan nakon predstave igrane pred polupraznom salom, u drugom kraju istog Teatra, publika je pristizala, pristizala, pristizala,.. neki čudni ljudi…”