27. 09. 2019.

Srpsko Narodno Pozorište, Novi Sad, Đuzepe Verdi, Rigoleto, Željko R. Andrić, Stevan Karanac, Darija Olajoš Čizmić, Goran Krneta, Jelena Končar, Strahinja Đokić, Nikola Basta, Maja Andrić, Branislav Stankov, Igor Ksionžik, Marija Matić Vasić, Vladimir Zorjan, Aleksandar Nikolić, reditelj, Aleksandar Saša Ilić, koreograf, Saša Senković, scenograf, Senka Ranosavljević, kostimograf, Marko Radanović majstor svetla, Mikica Jevtić, dirigent,.... Foto Srđan Doroški











Onaj ko je imao želju da doživi scensku magiju 25. septembra 2019. godine, trebalo je da bude u Srpskoj Atini, preciznije u Srpskom Narodnom Pozorištu.
Spojene lucidnosti  Felinija i Pazolinija (već viđene, naslućene i svakog novog puta drugačije) u mladom reditelju Aleksandru Nikoliću,  došle su do punog izražaja u večerašnjem Rigoletu.
Umetnike poput dvojca Aleksandar Nikolić, reditelj i koreograf Aleksandar Saša Ilić, treba samo “pustiti” da rade. Dati im slobodu kreiranja i rezultati neće da izostanu. Namerno sam upotrebio množinu kod reči rezultat. Čelnici SNPa su imali sluha (očigledno je u našoj srpskoj sredini potrebna  hrabrost) za tako nešto. I, videlo se, čulo se.
Pored mene je prošlo desetine i desetine posetilaca koji su bili na premijeri (pričali su o tome) i ponovo su tu, na prvoj reprizi, jer magičnost dobre predstave je u tome što mora iznova da se gleda, kako bi se otkrio drugi, treći i sedmi veo… Sličan onim providnim, Semiramidinim, koji su u najzanosnijem plesu spadali sa nje, opčinjavajući sve prisutne.
Nisam bio na premijeri, ovo je, kao što sam napisao, prva repriza. Premijera se desila istog dana kada i premijera opere “Koštana” u Beogradu. Šta se tada desilo u glavnom gradu, pisao sam.
Novi Sad je večeras  dugo aplaudirao Rigoletu, Srbija je aplaudirala Rigoletu. Ono što se desilo pre dva meseca na premijeri, svedočile su o tome fotografije Srđana Doroškog, ponovilo se.
U jednoj rečenici, bila je to scenska igra ljudi koji se dobro razumeju, koji potpuno daju sebe, koji su, neosporno i talentovani i vredni i koji zaslužuju i aplauze i reči pohvale. Nisam, u stotine članaka o njihovim kolegama u Beogradu, mogao tako nešto da napišem.




Željko Andrić, Rigoleto. Odličan. Sa tom rečju mislim na onu prefinjenu izvajanost lika od prgave dvorske lude, do nežnog oca. Gospodin Andrić je siguran u sebe i zato sa lakoćom dominira scenom. Biser predstave je Đilda, večeras u tumačenju Darije Olajoš Čizmić. I koliki je Đilda biser, toliki je bila dragulj Gospođa Olajoš Čizmić, koja je sijala svojim glasom i pojavom. Treba li na ovo reći bilo šta o duetima Rigoleta i Đilde.
Grofa Monteronea je tumačio Strahinja Đokić. Više nego prijatno iznenađenje. Gospodin Đokić može da bude ponosan na ono što je uradio u predstavi.
Za Madalenu, Jelenu Končar se moglo predpostaviti da će biti za svaku pohvalu. Ona i njen brat, u predstavi, Sparafučile, Goran Krneta, do perfekcije su dočarali svu morbitnost jazbine u kojoj će se desiti zločin.



Za njima ništa manje po kvalitetu i glumi nisu zaostajali Nikola Basta, Maja Andrić, Branislav Stankov, Igor Ksionžik Marija Mitić Vasić Vladimir Zorjan,… zaslužuju da im bar spomenem imena. I dok u Beogradu “sporedne” uloge daju onim “sporednima”, onima koji nikada neće napredovati dalje od trećeg soliste, u Novom Sadu se pravi, po kvalitetu,  ujednačena predstava, a pevači u “sporednim rolama” su oni koji će već za par godina moći da nose repertoar. Svi oni su večeras iskoristili svoju šansu.
Jedina razlika od premijere je večerašnji gost Stevan Karanac, koji se, napomenimo, prvi put  ogleda u roli Vojvode od Mantove.
Bio je odličan.
Dobro ste pročitali, Karanac je bio više nego odličan.
Čitaocima dugujem dva objašnjenja.
Prvo, oni koji su ovde očekivali neku vrstu sahranjivanja, jer Stevan Karanac se u nekim momentima proslavio time što je skretao pažnju, kako je sam rekao “uvaženim  internet portalima da objavlju tesktove piskarala” (misleći nedvosmileno na moju suprugu i mene)… a ti moji tekstovi pod kojima je ostavljao svoj trag nisu imali ništa zajedničko ni sa operom, niti sa operskim pevačima… Nisu blatili intelektualne provincijalce, nevaspitane, propotentne i one kojima samo nedostaje harmonika Dallape da bi bili umetnici, a uz sve to su manje pročitali knjiga nego što sam ja napisao.
Ti koji su čekali “revanš” greše.
Stevan Karanac je večeras u roli Vojvode od Mantove pokazao kako ne mora publika da strahuje da će tenorima na srpskim scenama da pukne glas, da će da izgube dah, da strahuju kako će kraj fraze da dočekaju otvorenih usta, bez glasa.
Drugo, vidite da nemam problem da svakom Karancu u ovoj državi kada je loš kažem da je loš, a svakog dobrog maksimalno da pohvalim, ako to, kao pevač, zaslužuje.
Napomenuću samo kako  su Karanac i Jelena Končar i pevački i glumački imali izvrsnu scenu udvaranja, strasti i ljubavi… Uz to treba izdvojiti i kvartet: Rigoleto, Đilda, Sparafučile, Madalena… I dok u Beogradu uvek neko (zna se unapred ko) zataji, u Novom Sadu je publika i u tom delu predstave mogla potpuno da uživa.
Vratimo se režiji i koreografiji. Baletski igrači su predstavi dali posebnu dinamiku, izoštrili dramsku priču, popunili i ulepšali scenu. Već sam u nekoliko navrata pisao kako je Aleksandar Ilić neko  ko može pokretom da prenese bilo koju poruku. Aleksandar Nikolić je celu predstavu uvio u jedan fišek, kraj je spojio sa početkom, smrt sa devojčicom u belom. Od otkinute i bačene latice cveta je sačinio poruku za Rigoleta, a pri poslednjem oglašavanju Vojvode od Mantove, stavio ga je na čelo razuzdane procesije, koja odlazi svojim putem. Nikolić je čak režirao i poklanjanje glumaca, jer kod njega je sve deo priče, sve u skladu, koji glasi: neočekivano, a prija. I da ne nabrajam, dođite i vidite.
Nisam ni pomišljao da ne napišem kako scenografiju potpisuje Saša Senković. Minimalizam koji je dovoljan da raspali maštu gledaoca. I ništa manje nisu za pohvalu kostimi Senke Ranosavljević. Dva puta: Bravo!
A svetlo. Decenijama me u Beogradu ubeđuju kako pevači sa sceni Narodnog pozorišta često pevaju u mraku (ne vidi im se izraz lica), jer je “tehnika slaba”. Kada bi do te scene doprli večerašnji reditelj  i dizajner svetla Marko Radanović, opravdanje za još jednu nesposobnost bi palo u vodu. Pohvala za Gospodina Radanovića. Neka već jednom shvate moji oponenti kako mi retko koji detalj promakne, a još ređe propustim da pohvalim one koji to zaslužuju.



Na kraju: hor, orkestar i dirigent.
Hor, ne samo dobar, već svi članovi učestvuju u predstavi. Ovde nije slučaj da se članovi hora dosađuju, pričaju jedni sa drugima, ili pak tupo gledaju u daljinu, čekajući svoju deonicu,  kao na “nekim mestima”. Svi su u priči… Svi su tu, na sceni, na trgu, u dvoru… I svaki od njih je osoba sa karakterom… Nekoga muči ljubav, neko ima problem sa decom, treći je u kockarskim dugovima i čeka slobodno vreme,… Režija, režija, režija… Hoćemo dobre predstave, nećemo anegdote o “režiserima” koji drže noge na stolovima, telefoniraju dok “rade”, dovode svoju stinu decu iza scene… Režija, režija, režija…
Već sam u ranijim susretima sa orkestrom SNPa konstatovao kako su članovi sa veoma visokim izvođačkim kvalitetom. Ovog puta zadovoljstvo da se sa njima prikaže je dato Mikici Jevtić. Napisaću još jednom ime Mikice Jevtić, umesto pohvala. Zapamtite to ime.
Već za desetak dana je novi Rigoleto. Pošto sam odnegovao desetine i desetine oponenata (uvek su iza plota, osim onog, spomenutog što je istrčao, pa se…), prvenstveno iz kruga operskih pevača u Beogradu, to im predlažem da se raspitaju kada je sledeći Rigoleto u Novom Sadu… Naravno da znam kada je, ali ti i takvi neka se bar malo pomuče… Može tu dosta da se čuje, ponešto nauči, a možda će poželeti da čuju i vide ovu predstavu, iz bitnog razloga, kako bi me demantovali. (do sada njihov neostvareni san).
Ako dođu, neka budu sigurni, zatećiće mene u gledalištu, jer idem, po nekoliko puta, na predstave koje su nikolićevski dobre.
A u Novom Sadu se priprema za ovu jesen “Faust”… Režira Aleksandar Nikolić. U Beogradu će da se gusla, duva u okarinu i dvojnice na domaće teme… Svako u skladu sa svojom estetikom i mogućnostima
Uostalom, pisaću.

Fotografije sa premijere Srđan Pabloo Doroški.




Isti tekst objavljen na portalu  PP: