30. 12. 2017.

Put ka belkantu, Profesor Nikola Kitanovski, Velikani belkanta, Koncert posvećen kompozitoru Vinčencu Beliniju, Ljubica Vraneš, Mirjana Matić, Ana Stanković, Marija Čuposka, Aleksandra Jovanović, Nevena Đoković, Martina Koljenšić, Nikola Mikić i Stefan Aleksandar Puđa, Milivoje Veljić, Nikola Ranđelović, Vladan Đurković, Miraš Vuksanović,…





OD SLIKE, DO PRILIKE

Lepo je otići u ovo hladno decembarsko veče na koncert lepe muzike, lepog pevanja. Mi, u srpskom jeziku, ograničeni smo  brojem reči kada je opisivanje kvalitetnih muzičkih i pevačkih dešavanja, ali avaj…. Kada ljudima bude bilo potrebno, stvoriće nove izraze, tako bar kažu lingvisti.
Veče posvećeno Vinčencu Beliniju… to je u pravcu onog već opisivanog sa moje strane “Putu ka belkantu,” a na kome su već godinama profesor Nikola Kitanovski i njegovi studetni i saradnici.
 Ako ste čitali moje ranije tekstove, siguran sam, primetićete moju dobronamernost i želju da dam podršku mladim ljudima na putu umetničkog ostvarenja, … namerno ne kažem pevačkog i muzičkog, jer sticajem okolnosti, pišem češće o muzici, nego o drugom stvarima, koje možda poznajem i bolje, ali vratimo se na predstavu.
Na veoma dobrom sajtu  Ars creative,  napisano je kako je početak u 20,30  na sceni “Raša Plaović”, a Narodno pozorište je objavljivalo da je to trideset minuta ranije… Eto razloga da se čeka predstava uz piće… pa to iščekivanje je jedan deo draži svake predstave… Nije mi smetao večito hladan hol “Raše Plaović”…. Nije mi smetala ni više nego hladnjikava sala… Spadam u one  koji su se naslušali i nagledali mnogih predstava kako ovovelegradskih, tako i provincijskih, amaterskih, diletantskih,… tako da nikada neću postati deo razmažene publike, ali ću uvek rečeničnim korbačem da udarim tamo gde nema profesionalizma, a gde MORA da bude.
Znate li sa čim se gledalac prvo susretne kada dođe na neku predstavu, a u isto vreme to je jedino što ostane kao pisani dokaz da se jedna fantazmagorija dogodila????
Program! To je program. Često veoma luksuzan, preterano lusuzan, a ponekad na ivici bede. Ali to je već izbor organizatora,  a naravno ona prokletinja, koja se zove novac, diktira sve po malo, pa i izglede tih programa.
Večeras sam imao najprljaviji program u svojim rukama. Bled do nečitljivosti, a zamrljan... Iskrivljena slika, po obodima razliven toner, linije preko papira A4 formata, presavijenog na pola.  Ima čovek osećaj kako će da isprlja ruke od toga. Nisam to nikada sreo, čak ni u vreme štampanja sa “Geštetnerom”… Sigurno čitaoče, ne znaš šta je to… Da ne objašnjavam, veoma komlikovana tehnika pre ere foto-kopir mašina i kućnih štampača.
Ovo večeras je bilo ispod svakog minimuma koji je trebao da prati krinoline, smoking, profesionalno osmišljenu scenografiju…  Na zadnjoj strain programa 11 sponzora, ili… Nevidljivo…  A vidljivo samo “Mona,” “Hyundai,” “Večernje novosti,”… Nije mi jasno… Šta je ovde zajedničko… I još nešto, skoro trećina posetilaca je ostala i bez takvih “programa.” Razvodnice su ponavljale: Podelile smo sve!
Spadam u one koji čuvaju sve programe, pa čuvam i onaj prvi  (mislim na muzičke scenske programe) koji sam “pokupiuo” u ovoj istoj kući, ali kod Velike scene. Enriko Josif “Smrt Stefana Dečanskog.” Sumnjam da iko, osim istoričara umetnosti znaju za to delo… Onih teoretičara koji sede u buđavim prostorijama i ponekad izađu do neke scene, pišući, puni “autoriteta”  kao da su u nekoj četvrtoj dimenziji, bez osećaja za sliku, boje, pokrete… a sve je to scena, uz glas, reč  i muziku koja se čuje.
Ako tražite dlaku u jajetu u mom pisanju, prebacujući mi da pišem preopširno, moram da skrenem pažnju, pa ovo nije pri put… Mislim na program. U Domu Vojske, na jednom od predhodnih koncerata, već smo sedeli u Sali, kada nam je jedan gospodin, predpostavljam zaposlen kao stolar, ili vodoinstalater, razdelio programe… Možda vas iritiraju ove dve reči: stolar i vodoinstalater… Nikada ne pišem o nečemu za šta nemam podlogu u sopstvenom znanju (tačno, skromnom) i iskustvu (tu ću biti bezobrazan, pa ću reći ne tako malom.) Proveo sam u vojsci godinu dana i veoma dobro znam kako izgledaju stolari i vodoinstalateri u Domovima Armije.
Toliko o programu.
A u tom programu,  učesnici. Nisam do sada nikada pisao o pojedinačnom doživljaju o svakom pevaču. Mladim ljudima treba dati podršku, to je moto mog pisanja. Dati im iste uslove, dati im vetar u leđa, pohvaliti ih…  Večeras su nastupali:  Ljubica Vraneš, Mirjana Matić, Ana Stanković, Marija Čuposka, Aleksandra Jovanović,  Nevena Đoković, Martina Koljenšić, Nikola Mikić i Stefan Aleksandar Puđa…
Ovo je redosled iz programa, jer sam od onih koji veoma paze šta pišu, … Svestan sam, veći je broj onih kojima se moji tekstovi ne dopadaju, ali,… Bože moj… ovako vidim, ovako doživljavam… takve samo mogu da pozovem da me javno negiraju.
Elem, jedan od razloga št ne mogu da pišem o doživljenom kvalitetu izvođenja kompozicija je i nemogućnost postavljanja linije kvaliteta.  Naravno da je jedna “nulta linija” za one koji su tek upisali fakultet, a druga za nihove kolege koji već sutra mogu da stanu na scenu operske kuće. Ovde smo imali one koji studiraju, potom one koji su završili fakultet pre četiri, pa i pre četrnaest godina…. Na drugoj strani profesionalna scena… Na njoj su…
Gospodine Kitanovski vikali ste na kraju predstave nekoliko puta: “Bravo!”… sa galerije, odmah iza mojih leđa…  Aplaudirali ste… A ovo je vaše predstavljanje… Ovo je vaša predstava… do sada sam uvek vaš rad hvalio, jer je to zasluživao… Aplauze i “Bravo” ostavite iza scene… Publiku dovoljno animira (ili ne)  ono što je na sceni…
Milivoje Veljić je bio klavirska pratnja. Gospodin Milivoje Veljić. Mogu to da napišem, jer zaslužuje. Njegove kolege korepetitori mogli bi od njega mnogo toga da nauče… Sumnjam da će ikada naučiti da kvalitetno sviraju, ali bi bar mogli da ga slede u oblačenju i ponašanju na sceni… Često odustajem od pisanja svojih doživljaja nekog koncerta mladih pevača, kada vidim korepetitore u farmerkama, patikama,… uz svu srčanost i želju mladih ljudi da se prikažu u pevačkom umeću, razmišljajući danima o garderobi, šminki, scenskim pokretima… pojave se neki tek došli iz kuhinje, sa pijace, iz teretane,..
Večerašnja predstava je bila i režijski osmišljena.  Tu se potpisao Vladan Đurković., a kao “glumac” je u programu najavljen Nikola Ranđelović. Priznaću i režiser i glumac, a pogotovo pisac teksta, su me držali u potpunom neznanju do samog kraja dešavanja. Zapravo glumac je čitao tekst iz jedne obimne knjige velikog formata. Tako se štampaju samo Biblije (pogotovo one sa ilustracijama Gistava Dorea)  i Kuvari. Gospodin Ranđelović je čitao tekst napisan u prvom licu. Predpostavljao sam kako je to napisao sam kompozitor… Čitao je veroma loše… Zamuckuje,… ne interesuje me zašto, ali zamuckuje,… i do kraja zamuckuje,… I kada se tekst čita, ne maše se rukama, ili se Gospodin Ranđelović toliko uneo u “glumu”… da bi na kraju rekao… “Umro sam…. Moji posmrtni ostaci su preneti…” Naravno da sam bio zbunjen…. Režiser i gospodin Ranđelović, koji je najavljen kao glumac,  trebalo bi da znaju kako su samo dva glumca na srpskoj pozorišnoj sceni mogli da čitaju tekst, a da to bude ono pravo… Prvi je davno počivši Ljuba Tadić, koji je pred kraj života, u nemogućnosti da zapamti Platonovu “Odbranu Sokratovu i smrt,” sedeo na sceni i čitao… I bilo je isto savršeno u sugestivnosti, kao i na prvom izvođenju,… drugi je ovovremenski  Petar Boživić u čitanju zapisa “Svetog Nikolaja Velimirovića.” Ostao sam uskraćen za ime autora teksta koji je pokušavao da tečno i sugestivno pročita Nikola Ranđelović… Teksta koji je na moment bio veoma dobar, dozirane dužine, a ponekad, u opisima radnji opera, nepotreban i dug… Ako su posao za večerašnju predstavu režiser i glumac uradili bez novčane naknade, mogu da dobiju prelaznu ocenu, bar kod mene, koji sam ljubitelj (hajde neka bude skromo samo to, ljubitelj)  mono-drama, kako onih radijskih, tako i scenskih.
Za svaku pohvalu je scenografija Miraša Vuksanovića. Takoreči “ni od čega” je napravio vizuelni doživljaj. Poseban utisak je projektovana slika  Belinija. “izlomljena u dve dimenzije.” Često unapred znam kako ću sliku neke scene dugo pamtiti. Ovo je baš to.
Moram još nešto da napišem, iako ne volim da iznosim svoje ideje… Ako je već režiser hteo da se čita tekst u prvom licu… Glumac, očigledno, nije imao vremena, ili snage da ga nauči napamet… mogao je istog glumca da u toku izvođenja kompozicija, (dok je u polumraku)  “zaposli” da piše, perom i mastilom,… što bi u sledećm pojavljivanju “pročitao”… Eto efekta, eto logike… ali nije sve svakom dato…
Veoma je lep gest profesora Kitanovskog da javno pokaže svoje učenike. Još je lepše sto sa njima poseti i nekoliko gradova po Srbiji i tako približi, ono gore već spomenute lepo i kvaliteno pevanje ljudima koji su uskraćeni za skupe muzičke projekte…  Uskraćeni od “moćnika”  i za TV snimke tih projekata… jer bi to bio dokaz “kvaliteta”… Naravno da pratim i ono što se događa van Beograda (iz medija,koji skoro nikada nemaju iskrenosti koju ovde čitate) … pa makar to bili i nastupi studenata….  pa zar bih smeo ovako bez zadrške, sa dozom cinizma da pišem o dešavanjima???
Možda se vidimo na nekom sledećm koncertu ovakve vrste… Uskoro, siguran sam ne….
                                                  David Naum

O istoj temi, ali iz drugog ugla:




.