06. 11. 2018.

Narodno pozorište Beograd, Beogradska opera, Direktor opere Jasmina Trumbetaš Petrović, sopran. Udruženje Jenejart. Otvoreno pismo direktorki Beogradske Opere Jasmini Trumbetaš Petrović, Verdi, Trubadur, Rigoleto, Aida, Adrijana Lekuvrer, Madam Baterflaj, Andre Šenie, Moć sudbine, solistički koncert,.... Poetikum.













OTVORENO PISMO DIREKTORKI BEOGRADSKE OPERE

 Gospođo Jasmina Trumbetaš Petrović!
Vi ste tu, na mestu direktora, ja sam i dalje ovde u gledalištu. I baš to, što sam u gledalištu, mnogo češće od drugih, daje   mi pravo i obavezu da Vam se obratim. Prvo,  poznajem mnogo bolje  od drugih, stanje u Operi, a obavezu da onih svojih hiljade čitalaca u Srbiji, i stotine i stotine (redovnih) u inostranstvu, obavestim šta se dešava i šta ih čeka, ako se odluče i usude da kroče u Zdanje na Trgu Republike.
Sa druge strane i Vama može da bude od koristi mišljenje nekog ko primećuje ono što drugima promiče, ko se seća onoga što su drugi zaboravili i ko je nešto malo naučio iz onih knjiga Narodne biblioteke, koje uvezane kanapom, decenijama niko nije pipao.
Vi, Gospođo, nemate ni zakonsko, ni moralno pravo da budete na čelu Opere. Objasniću. Stavio sam namerno Zakon, ispred Morala, iako je za mene ovo drugo mnogo bitnije.
Zakon, između ostalog, kaže:
"Одредба члана 2. алинеја друга Закона о Агенцији за борбу против корупције гласи: „-„функционер“ је свако изабрано, постављено или именовано лице у органе Републике Србије, аутономне покрајине, јединице локалне самоуправе и органе јавних предузећа и привредних друштава, установа и других организација чији је оснивач, односно члан Република Србија,…"
Prema tome, Vi ste funkcioner. I kao takva, ne možete da imate privatno preduzeće, ne možete da radite za i u organizaciji koja se bavi istom delatnošću. Vi ste vlasnik i rukovodilac  “Jenejart”-a. Vi organizujete operske predstave, predavanja, kurseve,… Pod sloganom “pomozimo mladim umetnicima da dođu do scene, da se afirmišu”… Lepa i pozitivna namera, samo što ste u centru pažnje uvek Vi. Čak je i to dozvoljeno. Dozvoljeno je da Vam sopstvena firma organizuje “Prvi solistički koncert”, operske predstave, kurseve za mlade pevače,… do trenutka imenovanja za Direktora da, ali ne dok ste na funkciji Direktora Opere.
Znate li šta znači izraz “sukob interesa”?
Onaj ko Vas je postavio na to mesto, a ime mu je Dejan Savić, sve ovo gore nabrojano veoma dobro zna, jer se sa tim argumetnima (svojevremeno) obračunavao sa članovima Upravnog odbora, dok nisu izabrani članovi odbora koji njemu odgovaraju i koji su ga postavili na mesto gde je trenutno.
Gospođo Trumbetaš, mnoge stvari mi možete zamerati, ali DOBRONAMERNOST,  a to kod mene podrazumeva iskrenost, ne. Kada su vaše role bile za hvalu, bio sam najraspisaniji. Da li ima i reči pohvale za vašu ulogu u Moći sudbine, osim moje. Aplaudirao sam i tako sam pisao. Pohvalio sam osnivanje Vaše firme Janejart, javno sam poželeo sreću, javno sam poželeo ono što uvek nedostaje u kulturi, a prozaično se zove novac.
Priznajem, ja nisam za to da Vi budete Direktor Opere. Sada javnosti skrećem pažnju kako na to nemate pravo, a i moral vam je na veoma niskim granama. Mislim na umetničko – pevački – rukovodeći moral. Vi niste osetili obavezu da prisustvujete predstavama, a ruvodilac ste… pa zar je moguće da se daje predstava, a da nema nikog iz rukovodstva Opere u gledalištu? Dođite među publiku, čujte i vidite ono što nam “prodajete”. Gle čuda, u međuvremenu prisustvujete predstavi svoje privatne operske trupe. Naravno, rukovodilac ste. 
Ne zaboravite, a to je manir većine Vaših kolega, da postojite samo radi publike. I kao umetnik i kao rukovodilac u umetnosti, ne zaboravite to.
Vaš predhodnik, VD Direktor Janko Sinadinović, kome sam kroz pisanja istakao bar 100 mana, imao je i dve vrline. Veome često je bio dobar na sceni, a na većini predstava je bio u čuvenoj Direktorskoj Loži.
Kušajte sa nama i hladnu supu i vruću poparu. Morate i Vi da čujete aplauze i zvižduke. Učestvujem i u jednima i u drugima. Dajem čak sebi pravo da budem neumeren, ali oni za koje su mi drugi zadnjih godina zamerali kako “preterano hvalim,” ovih dana pevaju po Evropi, a oni kojima sam zviždao, željno čekaju bilo kakvu rolu u Beogradu, kako bi skupljali prašinu sa velike scene. Da ne nabrajam, ko zna, a među njima ste i Vi, zna o kome je reč.
Vas nema u Loži, ali Vas ima od Apatina, do Vrnjačke Banje.
Čestitam na sposobnosti da u svoj nemaštini u kojoj nema novca za nove operske pozorišne i baletske predstave, iznađete novac za gostovanja desetak umetnika na scenama gde se opera nikada do sada, ili veoma retko čula.
Ali, te dve stvari ne mogu ni po zakonu, ni po moralu, u isto vreme.
Zašto ne raguje Agencija za borbu protiv korupcije. Da objasnim. Ta Agencija ne postoji da bi se neko “kaznio,” već da se ukaže na mogući rad u budućnosti koji može da dovede do korumpiranosti.
Meni nije jasno, koji deo sebe Vi, Jasmina Trumbetaš Petrović, koristite u Operi Beograd, a koji deo u sklopu sopstvene firme. I koji deo svog imena, autoriteta i ugleda (kada ste tu, valjda sve to imate) ćete iskoristiti za dobrobit Nacionalne Opere, a koji deo za svoju sopstvenu firmu???
Ne budite noj, u maniru Gospodina Dejana Savića. On nakon svake javne prozivke, 7 dana ćuti i potom se pojavi, ne odgovori na postavljena pitanja  i sve po starom. Noju jeste glava u pesku, ali mu je zadnjica “na izvolte”!
Primećujem kako već primenjujete i druge njegove osobine u ovom kratkom vremenu direktorovanja.  Probe za predstavu odmaknu, a onda se bahato “setite” da zapravo “nema novca” da se plate honorarni pevači, pa ih menjate uposlenima, a ulaznice prodate za najavljenu podelu.
Zar nije to u već opisivanom stilu: Publiko ko te jebe?
Vi se niste obratili javnosti pošto ste imenovani. Nije to učinio ni vaš predhodnik, već spominjani G. Sinadinović. (Zar ne rekoh da ima 100 mana).. Vaše predhodnice, u protekloj deceniji su bar rekle šta planiraju prvih sto dana, prve godine (bile su VD, a vi ste ono veliko Direktor). Iznele su plan i program. To ne samo da je običaj, to je pravilo u svim institucijama demokratskog društva, koga se pridržava čak Predsednik USA, … ali ne mora i čelnik nedodirljive, do krajnjih granica politizovane, kuće Nacionalnog teatra. Očigledno!
Imate li vi Plan, imate li program… Šta sa Vama čeka zaposlene, šta čeka publiku. Na osnovu čega ste izbrani? Ili kao ličnost i pojava garantujete kvalitet? Prihvatam i to, videćemo!
Pa, ne zaboravite gospođo Jasmina, Vi ne postojite zbog svojih političkih poslodavaca i nalogodavaca. Vi postojite radi publike, morate da održite istorijski kontinuitet kulture zemlje koja se zove Srbija. Osećajte obavezu da se nakon 100 dana pojavite pred javnošću i kažate šta ste ostvarili, morate da se pojavite nakon godinu dana  i podnesete javnosti izveštaj…
Ne gurajte glavu u pesak. Gurao je i Vaš predhodnik, koji se ponašao u stilu: “Publiko, ko vas jebe!” I koji je, na hiljade argumenata moje malenkosti i osobe koja uvek sedi u operi pored mene,  uspeo samo da iskaže (naravno indirektno, a upućeno njoj) pretnju u stilu: “Prijaviću ministarstvu… kako može u posveti da radi osoba koja ima takav rečnik… Oni vređaju naše operske veličine…”
Ne znam koje je ministarstvo zaduženo da prima prijave protiv pevača koji ne umeju da pevaju. Protiv onih koji godinama primaju platu, a nisu se pojavili ni na probi, ni na sceni. Protiv onih koji su voljom moćnika preko noći primljeni bez konkursa, koji su iz hora, gde nisu umeli da pevaju, prešli u soliste koji ne znaju da pevaju, koji su zaposleni, jer im je tata neko, očuh u sindikatu,.. i… i… i…
Izgovor: Tako je nasleđeno, delimično opravdava, ali apsolutno ne odobrava da se radi po starom. I da se predhodne greške ne ispravljaju?
Pročitajte dva puta (odnosi se na čitaoce, a i na Vas) predhodni pasus.
Mala digresija.. (poznat sam po digresijama)… Jedan od veoma značajnih i uticajnih ljudi u operi je za jednu “opersku veličinu” tvrdio: “Kada nju vidim na sceni, uhvati me strah da li je isključila rernu i peglu!”… Zadnjih mesec dana Gospodin ne daje takve izjave, razumem ga i shvatam ga. Priznaću, žalim što se ja nisam pre toga setio te metaforike…
Da se vratim na temu.
Gospođo Trumbetaš Petrović, po mom ličnom ubeđenju Vi ne možete da obećate mnogo, bar što se Beogradske Opere tiče. Vaš privatni rad je sasvim druga priča i tu i dalje stoji moje iskazano divljenje. Čak sam Vašim saradnicima, u toj organizaciji (Janejart), lično čestitao. Ipak pratim muzička dešavanja, a pogotovo nastupe mladih umetnika, mnogo revnosnije nego drugi. A uz sve nemam problem da popu kažem da je pop, a bobu bob.
Vaš osećaj za meru je veoma slab. Pa ne bi ste svoj prvi solistički koncert u 52.  (??) godini nazvali “La divina.” La divina je samo jedna, Marija Kalas… Koja u godinama koje Vi  imate, već nije pevala. Pa više godina od Vas imaju najbolje, kao muškarac moram da istaknem i najlepše pevačice Nacionalne nam opere… ovo ističem, jer ni sveznajuća Wikipedija “ne zna koje ste godine rođeni”, ali zato “zna” datum, pa čak i da se to zbilo u SFRJ. (Ima li tako nešto još na nekom mestu?)
Mnogo je smešnog da bi Vas i zaposleni i publika shvatili ozbiljno. Pa vi ste na svoj (samoorganizovani) koncert, tako je suicidno reklamirano: “Prvi solistički koncert!” pozvali gošću Sanju Anastasiju. Pa naravno da je više aplauza dobila od Vas. Pa i ja sam bio tamo samo zbog Sanje.
Da ne pričam o intervjuima, gde ne odgovarate na pitanja, da ne pričam o TV interjuima, gde vam se provlače gramatičke greške, nespojive sa nekim ko tvrdi da je slavista. Tačno, ovo ne zameram drugim pevačima, jer su oni “samo pevači,” a Vi ističete i mnogo toga uz… Direktor opere mora da bude ne samo elokventniji, već  i da se uzdrži od svojih estetskih viđenja, po kojima je opera “samo belkanto pevanje”… Pa vi ćete da otpustite i scenografe, kostimografe, režisere… Ili???
Ostaće nam (mislim na publiku) samo da konstatujemo u sali: Večeras će Beograd da gori od rerni i pegli koje su zaboravljene da se isključe!”
Gospođo Trumbetaš Petrović… sve što radi direktor,.. program, plate, uslovi rada, angažovanje saradnika,… samo je sa jednim ciljem,.. da sala bude puna, da publika ode zadovoljna i da se ponovo vrati…
Mislite li da ste sposobni za to?
Niko ne zna šta planirate, pa tako niko i neće moći da Vas adekvatno oceni i nagradi. Možda znaju vaši partijski i školski drugovi, poslodavci, najbliži saradnici, ali ja spadam u one koji plaćaju ulaznice za predstave.
Očigledno je klima takva da Vam sve ide “na ruku”. Pa sedeli ste u avgustu mesecu u sredini stola, kada je najavljivana “Opera na vodi”. Nekome ko piše o pavilima protokola, bontona i estetici, to ne promiče. Sa Vaše desne strane je bio Gospodin Savić, a tada zvaničnog čelnika opere nigde. Ostaje nejasno pitanje, po čemu ste Vi bili “glavni” za operu na Vodi. Sa kakvim pravom su u programu zaobiđeni veoma značajni pevači… ? Zar su i tih dana pevali po Evropi, kao ovih dana???.. Ponižena je jedna Dragana Del Monako koja je pevala samo u duetu, a koncert je morala da “zatvori” nezaobilazna J. J.
Slažem se, o ukusima se ne raspravlja.
Servirani ste nam, Gospođo Trumbetaš, na otvaranju Sajma knjiga. Vaš predhodnik, Janko Sinadinović, nije bio podoban za tako nešto. Tako su učiteljice iz Kikinde, domaćice iz Mionice, prodavačice iz Prokuplja mogle da konstatuju: “Ovo je direktorka opere!”
Veoma dobro znam Srbiju. I ponavljam, veoma dobro znam Srbiju i znam sa kakvom pažnjom i interesvanjem ljudi gledaju otvaranje Sajma knjiga.
Nemoj neko da pokuša da me opovrgne u  tvrdnji. To nije odlučeno pre nego je J. T. P. izabrana za Direktora. Pa u avgustu se mnogo toga videlo, za onim stolom, ovde opisanim…
Da se vratim Vama, Gospođo Trumbetaš Petrović.
Trenutna atmosfera na operskim predstavama je mrtvačka. A taj hladni zadah dolazi sa scene i već se uvukao u zidove… Ovde prekidam sa opisima.
I ne brinite Gospođo, uđite u ložu, slobodno,… neću ni aplaudirati, ni zviždati… Jer Vaš ulazak je politički čin, a politici, niti aplaudiram, niti zviždim… A na sceni… Zapravo nakon predstave, to je već druga stvar… Budete li kao u “Moći sudbine” aplauz, budete li kao na koncertu “La divina,” zna se. A do tada, ne smetnite sa uma da ima neko ko primećuje i one najsitnije detalje, uz to dosta čuje i pomalo zna.… I spustite glavu, ljudi oko Vas, …ljudi oko Vas nisu iz političkih, već umetničkih razloga. A pred Bogom i publikom, svi umetnici su isti.
 Sve dok se ne završi predstava. A predstava je tek počela.
Direktorska funkcija nije belkanto pevanje.
Sa svoje strane, uprkos svemu, želim Vam i sreću i uspeh, jer od tog rada zavisi ona moja druga  želja, želja sebi i svima oko sebe, da nas ne uguše mirisi rerne i pegle, što ostadoše neisključene.



O istim temama, ali na drugačiji način:





.