04. 10. 2017.

Nebojša Babić, bariton, Fra Melitone, Beogradska Opera, Đuzepe Verdi, Moć sudbine,..


NAJVEĆI APLAUZ


Lično ne  poznajem Nebojšu Babića. Zapravo nisam primetio da sam se sa njim na ulici  mimoišao. To je   najbolja varijanta za onoga ko uživa u operi. A to je, po mom mišljenju,  veoma bitan preduslov da se o nečijem umetničkom radu   piše i uživa na pravi način, ne unoseći u njega ni delić realnosti.

Istim rečima sam počeo jedan od predhodnih tekstova inspirisan igrom Dejana Kolarova.
Ljudima koji napreduju, kvalitetnim umetnicima, treba dati vetar u leđa, treba ih podržati rečima pozitivnih osećanja koje su izazvali. Iako neki misle suprotno, moja prvenstvena želja je da pružim bar malo podrške onima koji koračaju stazama umetnosti. Lično, nisam dobio podršku onda kada mi je bila potrebna,.. onaj potrebni vetar u leđa, … (to je ono što se naziva “životno pravilo,” ali danas, namerno i svesno to iz unutrašnjeg poriva menjam)… možda i zbog toga danas ima dovoljno bura u meni, koje one kvalitetne podržavaju, a one druge, nekim drugim vetrovima svučem i ogolim, razuverim i osvestim.  Kod tih drugih  stvara se  nervoza, peče,… znam. Neće da ustupe prolaz za one prve, a mene nazivaju plaćenim autorom… Neka pokušaju tri puta da  ponude više od ovih za koje tvrde “da plaćaju,” pa neka se uvere, hoću li napisati  i jednu reč  drugačiju od onih koje sam do sada pisao.
Elem.
Svedočim!
Nebojša Babić je za ono što je pokazao dobio najveći aplauz na otvorenoj sceni tokom sezone 2016./2017.
Za to se ne dodeljuju zvanične nagrade. Zato ja ovde konstatujem i svedočim.
Mislim kako  imam pravo na to, jer neka se oglasi sa dokazima neko ko je prošlogodišnju opersku sezonu pomnije pratio od mene i osobe koja je uvek pored mene.
Nije to bio onaj iznuđeni aplauz, od desetak obožavalaca, koji povuku, prvo okolinu, pa potom veći deo sale. Bilo je to ono što se zove frenetično. Pomalo i zaboravljeno u zdanju na Trgu Republike.
Tvrdim (dozvoljavam da se demantuje i ovo, kao i sve drugo, ali se još ni tome slično  nije desilo… Čak ni pokušaj!) Dakle, tvrdim, kako sam ne samo najviše pisao o aplauzima,… vrstama, podvrstama. plaćenim,… obećanim,..  Lažnom instant, plastičnom, montiranom…  tapšanju. Čak i o sinoćnom aplauzu sam pisao… Spadam u one koji slušaju aplauze, isto kao i operu… Jer svaki aplauz ima i svoju priču i poruku i lice i naličje…Aplauz je verna slika onih koji ga proizvode…
A onaj upućen Nebojiši Babiću je govorio: Ovo je izvrsno… Rodio se miljenik Beogradske publike…
U noći između 23. i 24. februara ove godine, samo par sati nakon premijere  opere “Moć sudbine”  zabeležio sam:  “Osim režisera, gost je bio i Nebojša Babić. Njegov Fra Melitone je bio za višeminutni aplauz. Prvo se Babić pognute glave radosno osmehivao, potom se preispitivao da li stvarno sve to zaslužuje i kako se nastavljao aplauz, pojavio se onaj drugi osmeh čoveka koji ne veruje u ono što mu se dešava. A sve je bila i istina i realnost. Za ono što je pokazao, adekvatno je od publike nagrađen. Jedno veliko BRAVO za Nebojišu Babića.”
Ako se nešto jednom dogodi može se smatrati slučajnošću, ako se ponovi, već prelazi u ono što moramo da prihvatimo kao realnost, ako se pak i treći put isto dogodi… To postaje pravilo… Umetničko, ili životno, sve jedno. Bar za mene, jer se podjednako bavim i razmišljanjima o parapsihologiji, kao i  o umetnosti.
Ali sa uspehom uvek kreće i zloba… Istoričari umetnosti, muzikolozi,… novinari… ne mogu da pišu o zlobi, jer zloba je stvar sociologije, filosofije, psihologije, a zahvalan je predmet književnosti… A tek za humoriste, kojima delom pripadam… Pa to je poslastica.
Tako je i za Babićem krenuo bauk, u vidu zlobnog repatog stvorenja…
Odmah posle te predstave su počele da se pletu razne priče, koliko glupe, toliko smešne… Navodim jednu.
Zapravo, prvo preskačem jedan krak tog jalovog oktopoda koja glasi:  … fakultetsdka diploma...
Preskočiću i  konstatacije magistara i doktora muzike i pevanja.. Na sceni samo važi pravilo koje je u rasponu UMEŠ, ili NE UMEŠ… Naravno, kod nas pevači stavljaju u svoje biografije “bitne” (zapravo jedine)  podatke da su bili vukovci u osnovnoj školi, da su završili uz pevanje i matematičke gimnazije, ocenu na završnom ispitu… Stavljaju spiskove uloga koje znaju “napamet”… A pitanje je samo jedno: Umeš, ili Ne Umeš… Možeš, ili…. Pokaži, ili ćuti!
Evo (tak sada)  sledi ono što želim da navedem:
Za njegovo gostovanje u jednom mađarskom gradu, (bilo je par meseci posle uspeha u Beogradu) gostovanje na sceni po pozivu velikog Plasida Dominga… Začu se Beogradom podsmeh… Neću vam ovde pisati o smehu i podsmehu… Razlaganje na tu temu je u jednom već napisanom eseju… Počeše tako, da ih nazovemo kuloarske priče u stilu: To je mađarska selendra… Plasido ne vredi… Ma kakav je to uspeh… Glupost.…
Kada se neko smeje i podsmeva, prvo pogledajte ko to radi, pa tek posle proučite ono što je izgovorio… To je rečenica iz onog mog eseja od podmsehu. (Da vas ne zamaram)
Pogleda li se ko su ti zlobnici, zaključiće se, kako niko od njih nije prešao Savu, a do Mađarske ipak morate preko Dunava.
Ne, neću uneti u ovo pisanje mnogima dosadnu geografiju, samo objašnjavam. Samo vraćam blato (isto) tamo odakle je poteklo.
Najbliža delimična operska scena je u Zemunu, potom ona u Banja Luci… Dotični, ne mogu ni tu Savu da pređu, a kritikuju, omalovažavaju i blate one koji mogu bez srama da se svojim glasom prikažu Evropi. Ti “slavuji” Beogradske opere, ti, kako ih nazva jedan Rukovodilac Opere: “…. “veličine, koje jedan bračni par omalovažava… “ isti su se horski oglasili, a nije im mesto ni u operskom horu.
Napisah ono što mislim.
Nekome će se svideti, mnogima ne… Ovi drugi, kada zapevaju bar u okruženju: Sarajevu, Zagrebu, Temišvaru,… Neka mi jave… Rado ću da ih slušam sa većom pažnjom, respektom… Ma, čak i ako ne jave, pratim ko od domaćih pevača ima uspeha u inostranstvu.
Napisah samo ono što mislim i čekam Nebojšu Babića.

Zar neko misli kako ću prema njemu biti blaži u narednim pisanjima? Pa to je proizvod doživljaja, impresije… od njega zavisi, a vidi se, ili bolje reći čulo se da može, za razliku od mnogih drugih,  i više i kvalitenije i još i još i još.... .


                                                             David Naum