21. 03. 2019.

Bize, Carmen, Karmen, (koncert), Jadranka Jovanović, mecosopran, Janko Sinadinović, Vuk Zekić, Vuk Matić, Marija Jelić, sopran, Nevena Matić, Željka Zdjelar, Pavle Žarkov,… Ana Zorana Brajović, dirigent… Jasmina Trumbetaš Petrović, direktor opere… Napisao David Naum, 20. 03. 2019.














ŠTA ĆE SRBIJI MORE!

Sve dok budu ovi vladali, Beograd neće imati, ni operu, ni balet.
Sinoć se dogodila Carmen. Dobro ste pročitali, sinoć. Po ustaljenom običaju pišem svoje utiske odmah nakon predstave, jer se tako dobija ona aroma trena, postiže se autentičnost,… Sinoć nisam imao snage iz više razloga…
Valjda je Jadra Nacionale trebala da opravda svoju drugu platu (prva joj je poslanička i, naravno, dvostruko veća)… da opravda platu koju prima u Operi, pa joj je “omogućeno” da peva Carmen. Preciozila i Pepeljuga joj očigledno manje leže… Gospođa poslanica peva u tri predstave tokom sezone (ili kalendarske godine, ili kako hoćete) i prima “drugu platu”… Traži li stroga direktorka i od nje da dolazi svakodnevno na probe???? Jasno, pojaviće se Jadra Nacionale na svim “Gala koncertima”… A i tamo će biti ili Preciozzila, ili Carmen. Carmen, ili Preciozzila… Naravno, uvek će biti na kraju koncerta, jer je ona Jadra Nacionale.
Ali i dalje je Jadranka Jovanovića jedna od, a možda i najveća dama Opere Beograd… E, tu je srž mog današnjeg (prvi put ne večerašnjeg) pisanja.
Internetom kruži ona izlizana fraza: Dama se ne postaje, dama se rađa… Kao neko ko piše i treću knjigu na temu, stilova, manira, lepog ponašanja,… zaključujem kako dama u trenu može da prestane to da bude. Kasnije o tome…
Sinoć smo imali predstavu koja je,  osim opravdavanja plate J. J., trebala da posluži kako bi se u orbitu operskog sazvežđa  lansirao jedan satelit.
Dve osobe od značaja za ovu predstavu "nisu" napisale pismo kako mlađana Marija Jelić, član Operskog Studija, ne može da “iznese” ulogu Mikaele u spremanoj  predstavi. Sindikat opere "nije" reagovao i tražio u vezi toga objašnjenje od Direktorke (nam) Jasmine Trumbetaš Petrović. Direktorka se nije oglušila o mišljenja, nije posustala u svojim namerama, nije, nije, nije.... Niko nije ništa… Ili su svi sve… Tek, Direktorka je prisustvovala probi večerašnje opere… Pa naravno nova direktorka je stavila sebi (javno) u zadatak da promoviše mlade… Nekog više, nekog manje! (To već nije rekla!) Zašto bi i govorila, svima je jasno.
Pre mesec dana sam postavio pitanje: Da li će u martu ista ta Marija Jelić, od svih članova Operskog Studija, najviše puta da nastupa na velikoj sceni Beogradske Opere… Do sada su se moja “proročka viđenja” uvek ostvarivala… Nek  je sa srećom i njoj i Direktorki. Tek jedna od mojih sagovornica,  koja ne živi ovde i ne zna dešavanja u vezi M. J., za nju, u pauzi predstave, reče: Ova peva kao srednjoškolka.
Sve dok budu ovi vladali, Beograd neće imati, ni operu, ni balet.
Ova rečenica dođe kao Ceterum conceo.
Da i ovde Gospodin Janko Sinadinović ne pomisli kako se upotrebljavaju “neprimerene reči za opertske veličine”. Za vreme svog neuspešnog VD direktorovanja, pretio je tim rečima… PRETIO JE. Tvrdeći da će da se "žali Ministarstvu… "??? Kada saznam koje je “ministarstvo” zaduženo za one koji pišu “bezobrazno”, iskoristiću i ja da se žalim na istu adresu na one koji pevaju Bezobrazno Loše.
Večerašnji Don Hoze u tumačenju Janka Sinadinovića je bio grozan. Napominjem, niko od mene nije više hvalio istog tog Janka, kada je bio za pohvalu…
Večerašnjeg Hozea bih stavio u priču: “Došao seljak u glad i ugledao prelepu kurvu!” Tako je Janko izgledao, A Don Hoze je sa sela, a Carmen je lepa ciganka, za koju bi danas bilo rečeno “modernim rečnikom” … promiskuitetna.
Šta pričati o Janku, ili popaljenom Don Hozeu… Tek, jedna dama, koja sa suprugom živi u inostranstvu i koja svaki put pri dolasku u BG poseti (i našu) opersku predstavu reče: “Ovo je razgolićena gerijatrija!.. Bljutavo, Grozno!”… Izašla je, ne sačekavši zadnji čin.
Ono što Jadri Nacionale može da se toleriše, Janku ne može… Ipak je J. J. dama. Još. Da li na sceni zadigla haljinu još 20, ili 40 santimetara... Sme, ume, može,.. A Janko je samo Janko. Bio i ostao. Rezime: Što više J. zadiže haljinu, to je J. više Janko.
Kada smo kod toga, temperamnetna dirigentica Ana Zorana Brajović je već sa prvim taktovima uvertire krenula sa pokretima katakali plesa. Evo radosti za mene, pomislih… Ipak sam neko ko je taj ples, u više navrata, gledao na samom izvorištu… I da ne ulazim u detalje, to ostavljam za neku svoju životnu priču…  Tako da mi je ovo njeno improvizvanje, do smeha, zanimljivo. Priznaću, nemam problem da svakog pohvalim… Gospođa Zorana Brajović se večeras do krajnih (svojih) granica trudila da  unese život u prestavu… Naravno da je čekala “veličine” da se smisle, progutaju pljuvačku, dođu do vazduha, ili se smiluju da nastave sa pevanjem, u nekoj lično-svojoj dramaturgiji. Ipak je ovo pisanje o damama, a gospođa Brajović, po mom skromnom znanju, nikada to neće postati… Piše po internetu, dame se rađaju,… a umetnik se teško postaje, dodajem ja…
Vuk Matić, kao Poručnik Zuniga, već viđen, već slušan…
Vuk Zekić, kao toreador… Morao bi da dođe na neku predstavu gde je Eskamiljo Miodrag D. Jovanović, da vidi, donekle, kakvo je držanje toreadora, ali da dođe i na predstavu kada je Nebojša Babić u istoj roli, kako bi čuo, pa da krene tim pravcem…
Večerašnje Mercedes i Fraskita, Željka Zdjelar i Nevena Matić, melem na sve niske udarce primljene od glavnih rola. Uvek spomenem Pavla Žarkova… Postojano dobar.
O baletskim igračima sam pisao više puta. Neki će dočekati penziju cupkajući u operskim predstavama… I za divno čudo, srećni su. Većina bi se polomila da im neko dozvoli da igraju u Labudovom jezeru, Bajaderi,…
Sve dok budu ovi vladali, Beograd neće imati, ni operu, ni balet.
Uostalom nije nesreća za Srbiju što nema izlaz na Jadransko more. Sreća je što imamo Jadru Nacionale. Moram da konstatujem, ostala je i lepa i dama. Čak je zadržala svoj (uvek pomalo) izveštačeni šarm, pa je i sinoć očima tražila od publike da produže aplauze, ne pomerajući se od rampe… Kod nje važi ono neprirodno pravilo, što više godina, to više seksipila… Šta će od tog dvoje prvo da popusti, vidićemo… Ona očigledno nema nameru da Carmen prepusti nekoj drugoj.
Zakucajte, operski moćnici, tablu na ulasku u Operu, sa natpisom: “Mezzosoprani beogradski, ostavite svaku nadu da ćete pevati Carmen, dok je J. J. živa.”
A publika… Stotinak dece i gospođe koje obavezno fotografišu Jadru Nacionale,.. valjda te fotografije u narednih par sati (tokom predstave) šalju svim tetkama, strinama, komšinicama… gledaju u telefone, tipkaju... I na kraju aplaudiraju…
Direktorka može da bude srećna, isterala je što je želela sa Marijom Jelić… Možda planira da je stavi da peva i Normu. Mislim na onu propalu opersku predstavu, iz vremena direktorovanja Janka Sinadinovića… Potrošen enormni novac za režiju, kostime, scenografiju,.. (sve stiglo iz Evrope)… Sve pompezno, a Norma… Gde naći Normu??? A Norma???
Bitno je da se naš Janko hvalio, na kraju mandata, sa 520 neotkazanih predstava… zar neko sumnja da će da spominje propale premijere…???
Sadašnja Direktorka (nam) može mirno da krene transverzalom Bugarska- Azerbejdžan.
Sve dok budu ovi vladali, Beograd neće imati, ni operu, ni balet.
Gospodine Sinadinoviću, Ceterum conseo nije psovka, niti ružna reč… A pošto sumnjam u opštu kulturu mnogih moćnika, a i “umetnika”, poglavito (veoma lep izraz iako nije naš) operskih pevača, daću i objašnjenje, naravno kada dođe vreme…
………..
Srećan sam. Iz J. J. i dalje zrači dama,… a i tužan sam… Znate, ja pripadam onom operskom underground-u i do mene dođu sve one šale, radosti i zluradosti koje šetaju među takvima… Jedna dojučerašnja dama… ja sam je takvom kategorički proglašavao,  bila je (aktivna, upotrebiću stari srpski izraz: Mobila je!) na koncertu jedne “veličine” za koju sam svojevremeno napisao: “Nikada ti nećeš imati koncert na Kolarcu!” Naravno,  scena “Kolarac-a”,  je kao i većina drugih institucija na prodaju i iznajmljivanje, ali još nemamo ništa drugo za reper u svoj ovodanašnjoj kulturnoj  sirotinji, kojoj pripadamo… A underrground-ovskim internetom, zluradost koja je prostrujala, je glasila kratko, …koliko kratko toliko ubitačno. “Morala je da odradi dobijene haljine!”
Valjda je onaj, za koga tvrdim da nikada od njega neće biti Pevač, rešio da pređe u šnajderluk… Pametno. Pametno sa njegove strane… Krene li mu dobar štep, eto njega na sceni sa većinom ovdašnjih pevačica…
Možda izgube "malo" na ugledu, ali dobiju na stajligu.
A tužan sam, priznajem… Šta ću, volim da se divim i da uživam u lepim, pametnim,… uspešnim ženama… Naravno, onda je razočaranje veće, ali to je deo one magije koju stvara umetnost, a od čega sam nedvosmileno zavisan.
Ipak: Sve dok budu ovi vladali, Beograd neće imati, ni operu, ni balet.
Kraj ne vidim. Može Direktorka (nam) i da produži transverzalom Bugarska-Azerbejdžan… I dalje i dalje, na istok,.. Molio bih je samo da više u intrvjuima ne spominje “kako je zovu Verdijanka”. Ne znam gde je to čula? Novinarima i onako operski pevači mogu da pričaju šta žele. Novinari na idu u NP, a domaćice u Feketiću i Mrčajevcima veruju onome što pročitaju. Za mnoge, poput nje, informacija, u NP se, osim ulaza iz Francuske ulice, ulazi na vrata koja su prema Trgu Republike. Neka ponekad uđu na ta vrata. Uđu, budu na predstavi do kraja, izađu zajedno sa publikom. Ako se tu uđe, sve izgleda drugačije. A onda možete i da čujete kako vas ko “stvarno” zove… Oslušnete li, naravno.
Srećan put Gospođi Direktorki.
Srećom, Zemlja je okrugla, ili na nesreću, Zemlja je okrugla. Ono što ode vrati se, ali sa druge strane.
Sve dok budu ovi vladali, Beograd neće imati ni operu ni balet.


O istoj predstavi, ali iz drugog ugla: