27. 02. 2019.

Đuzepe Verdi, Trubadur, Opera Beograd, Afag Abbasova, sopran, Janko Sinadinović, Dragutin Matić, Nataša Jović Trivić, mezzosoparan, Nenad Jakovljević, Marija Jelić, sopran, Siniša Radin, Ejub Gulijev, Ayyub Guliyev, dirigent, Jasmina Trumbetaš Petrović Direktor opere. 27. 02. 2019.















TRUBADUR NAD TRUBADURIMA

Večeras je operska predstava bila više nego dobra. Uz jednu opasku, za naše uslove.
I ovde prekidam pisanje o predstavi. Valjda znate kako uvek više pišem o "predstavi iza" i o “predstavi u predstavi” nego o onome što se dešavalo na sceni. Ovde molim osobe iz beogradskog operskog sveta, da prekinu sa čitanjem. Neće im biti prijatno ako se prepoznaju, čak i u najmanjem deliću narednog teksta.
Ako sam u nečemu pogrešio, slobodno mi priđite na nekom narednom operskom događanju i recite u čemu grešim. Mnogo toga mi možete prikačiti, ali neljubaznost, tvrdim, nikada nećete moći.
Kao što rekoh, večerašnja predstava je bila više nego dobra. Čak je gospodin Janko Sinadinović dobio aplauz na otvorenoj sceni. Nije neki aplauz za pamćenje, ali, aplauz je aplauz i kao Manriko može da bude zadovoljan.
Može on po mnogim stvarima da bude zadovoljan sa “ove dve osobe,” iako je pretio za vreme svog direktorovanja kako će ih prijaviti “Ministarstvu, jer vređaju operske veličine” (valjda samo on zna koje je to Ministarstvo zaduženo za zaštitu "operskih veličina"). Tvrdim da niko, osim te dve osobe, za Janka Sinadinovića (zadnjih 10 godina)  nije, u više navrata, napisao da peva izvrsno. Mislim na one koji pišu, a dolaze na operske predstave, jer ima i onih drugih koji dođu “specijalno, po zadatku” na jednu predstavu.
Acučena je bila u tumačenju Nataše Jović Trivić. Ona je dala maksimum od sebe i bila je to jedna Acučena za pohvalu. Mislim kako će Gospođa Jović Trivić večerašnji gromoglasan aplauz dugo da pamti, kao što će publika da pamti njeno pevanje. Može se i za Nenada Jakovljevića, u roli Feranda, reći da je bio bolji nego ikada do sada. Već sam napisao kako treba zapamtiti ime Siniše Radina. Večeras je bio “samo” Glasnik. Da, ali glasnik sa dobrim glasom.
Imali smo dvoje gostiju iz Azerbejdžana. Leonoru, Afag Abasovu… Za nju važi ona moja stara konstatacija… Na putu ka zapadnoevropskim operama stigla je (napominjem preko veze) do Beograda… I tu joj je krajnja tačka. Vreme će pokazati jesam li u pravu.
Na drugoj strani dirigent, Ejub Gulijev, nam je pokazao ne samo svoje majstorsko umeće dirigovanja, već dao nadu kako orkestar beogradske opere može veoma dobro da zvuči.  Hvala Gospodinu Gulijevu.
Grof Luna je bio u tumačenju Dragutina Matića. I očekivalo se da dobije najveći aplauz… I tokom predstave i na kraju.
Na beogradskoj operskoj sceni najveće aplauze pored Matića dobija još Nebojša Babić. Dok za ovog drugog nije bilo mesta među zaposlenima u Beogradu, Matić se izborio za “privremeno zaposlenje.”
Njima, što se tiče aplauza, može da se približi samo Ivan Tomašev… ali ga u ovoj prvoj polovini polusezone i nema na sceni.
Još jednom skrećem pažnju osobama iz operskog sveta da napuste čitanje ovog prikaza. Ovo je zadnja opomena.
Večeras smo kao Ines imali Mariju Jelić, člana Operskog studija. Pozitivno u vezi nje mogu da napišem kako njene kolege nisu  bile na predstavi, pa je izostalo frenetično aplaudiranje, uzvici “bravo” i ostalo. Očigledno, nije popularna u studiju, kao što su neki, ili ne pripada klanu “uspešnih”…
Elem, od početka jubilarne 150. sezone (tako se zove, reklamira na sajtu Pozorišta, a ništa mi drugo ne govori da je po bilo čemu izuzetna)… znači od početka sezone Gospođica Jelić je pevala 5 puta. Ne znam da li je to tačno i ne znam da li je tačno da će već za par dana ponovo na operske daske i ne znam da li je tačno da će u martu da peva više na Velikoj sceni od bilo koje druge polaznice Operskog studija.
Gospođicu Jelić sam doživljavao kao učenicu Jasmine Trumbetaš Petrović, jer se, iako je (mora se priznati) anonimus, pojavila na njenom Prvom solističkom koncertu, ni manje, ni više nego uporedo sa drugom gošćom Sanjom Anastasijom. To sam u osvrtu povodom tog događaja nazvao “umetničkim samoubistvom J.T.P.…
 Marija Jelić sigurno peva kao najbolji polaznik Operskog studija. Kada budemo čuli druge u različitim ulogama, prihvatićemo da je tako, do tada… Do tada ??? (tri znaka pitanja)
Prvi bih podržao svaki potez Gospođe Direktorke, pogotovo onaj da želi da promoviše mlade pevače, pa onaj da želi da se organizuju audicije za značajne role, … ustao bih prvi u njenu zaštitu od onih koji traže uloge uz “ponude koje se teško odbijaju”. Da, te “ponude koje se teško odbijaju” je rečnički milje najprizemnijeg dela sprskog populusa…. I znače nešto sasvim drugo… pretnju.
Ipak sam veoma informisan o stanju u operi. Mnogo informisaniji nego što i jedan od čitalaca može da i predpostavi.
Na žalost, ostajem oponent Gospođi Direktorki, jer tvrdim kako su njene izjave slične izjavi našeg Ministra kulture. Da li neko, osim mene pamti kako nas je Ministar prevario izjavom u vreme demostracija glumaca protiv samovolje Dejana Savića. Rekao je kako je Upravni odbor u obavezi, u roku od tri meseca, da raspiše konkurs za Upravnika Pozorišta. Da je Ivana Vujić samo Vršilac dužnosti… I ostale ble, ble, ble,…  betarije.
Glumci ćute. Ćuti i ona poznata grupa “Nije umetnički ćutati”. Znam da je Juda plaćen sa samo 30 srebrnjaka da bi izdao Božjeg Sina, Isusa Hrista. Pitam se koliko košta ćutanje glumaca? Rimljani su ponizili i Judu i Isusa, jer je nagrada bila u visini tadašnje cene običnog, najboičnijeg roba… Koliko li je tek malo plaćeno ćutanje glumaca da se odreknu SVOJIH IDEJA o poštenju, o umetničkim slobodama, o časti umetnika…
Dođoh do termina: Čast umetnika.

Čast umetnika
Pre neki dan je u Aleji zaslužnih građana sahranjen “kralj narodne muzike”. Sigurno znate, radi se o Šabanu Šauliću. A pre nega je sahranjen Nikola Mitić. Da Nikola Mitić, bariton 20. veka. Bariton koji je pevao od USA, do SSSRa.
I svi ćute. Razumem zašto ćute Upravnik Nacionalnog teatra, Upravnik Narodne Biblioteke, Direktor Filharmonije… Oni su “državni službenici”.. Njih je postavila Vlada… Ista Vlada koja je dala “svoj” avion za prenos posmrtnih ostataka “kralja narodne muzike”… Ali zašto ćuti Rektorat Beogradskog Univerziteta, Rektorati umetničkih fakulteta… Zašto je ćutala SANu… Zašto su ćutali uvaženi umetnici?... Zar se toliko plaše brze smrti, pa će im na negativnom komentaru zameriti (trenutna) Vlada, pa bi im u znak odmazde uskratila put ka Aleji??? Ili se svi slažu sa onih 5 miliona srba koji bi ustali protiv drznika koji bi rekao: “Nije mesto kafanskom pevaču, koji je slavu stekao pod vašarskim šatrama, u Aleji najumnijih srba.”
Tačno, izgubili bi 5 miliona “ljubitelja”… Ali od tih 5 miliona niko ne ide u pozorište, ne posećuje operske, baletske predstave, oni ne kupuju knjige… To rade onih nekoliko stotina hiljada srba, koji su preostali na popisu ukupnog broja stanovništva…
Zaključak u vezi ovoga donesite sami. Ja ću svoje mišljenje prećutati.

VVŠ (Vebalno Vaspitni Šamar)
Rećiće neko, šta je zajedničko predhodnom pasusu i večerašnjoj predstavi… Sve je to povezano, sve je to deo i Univerzuma i svake individue… Na tome sam godinama radio pišući knjigu “U tebi je Univerzum”… Da se vratim na temu.
Pre par dana dobijem obaveštenje kako se na određenom mestu,… na internetu nalazi nešto veoma interesantno u vezi opere… Valjda je to u tom trenutku bilo najinteresantnije događanje vezano za operu…
Jedan profesor, veoma uvaženi profesor pevanja se obratio dojučerašnjim studentima, sa opaskom kako treba biti mnogo skromniji u njihovom međusobnom hvaljenju i da skretanje pažnje na sebe van scene, pogotovo u pauzama tokom predstave nije svojstveno umetnicim, ljudima čija je želja da posetiocima pruže magiju uzvišenog i lepog.
Naravno da je nadobudnost osobe koja je to primila, prva odreagovala… Naravno da takvi "znaju", zapravo  “svi znaju ko kako peva”… itd,.. itd…
Čak i za mene, neočekivano, veoma odmereni Gospodin je  odregaovao sa veoma zveketavim VVŠom. Naravno nije mogao da dozvoli da mu neko, pogotovo neko ko nije ni student, a ni pevač, nešto “uči i oprašta".
Ovo ne pišem  sa konstatacijom kako će nešto da se promeni. I previše su pojedine “zvezde” prepotentno nadobudne… Čak imaju i svoje sazvežđe u kome se hrane međusobnim aplauzima.. Njih ne trezni ni činjenica da kada odu van ove Srbije utvrde da im je umeće toliko nisko da oni koji ih čuju jednom, kažu: Hvala lepo. Doviđenja!
Ovo navodim iz razloga što se već duže vreme borim sa bezobrazlukom izvesne grupe mladih ljudi, ljudi koji misle da će opstati na operskim daskama, a koji od pojedinih predstava prave atmosferu studentkog javnog časa u Kolarčevoj zadužbini.
Naravno da oni imaju i svoje idejne vođe. One koji ih usmeravaju kako treba da budu osioni, jer oni treba da: Razvale, razbiju, pokidaju, pokore,… Jer oni treba da budu gladijatori, ne umetnici…
A među tim razbijenima, razvaljenima, pokidanima, pokorenima,… treba, valjda, da budem ja, kao deo publike… E, to neće moći tako lako… Ili misle da kidaju svoje kolege, koleginice… Pa to je onda klanica…
Drago mi je da se jedan uvaženi umetnik, veoma oštro, oglasio na nešto što je postalo manir, ili trend kod izvesne, ne tako male grupe, mladih pevača… Ona osoba kojoj se obratio, tvrdim, jednog dana, sa svojim veoma pristojnim glasom, može da postane veoma solidna operska pevačica, ali dama nikada.
Sada prelazimo na sledeći odeljak.

Dame i gospoda

Već sam u više navrata pisao kako su dve najveće dame Opere Beograd, Jadranka Jovanović i Dragana Del Monako. Naravno, spisak je duži, od recimo Ane Rupćić, do… Za tvoju informaciju, čitaoče, ni jednu od njih lično ne poznajem.  Moje pisanje o njihovom  pevanju ne remeti konstataciju da su dame.
Navešću jedan pirmer. Gospođa Rupčić je svoje pratioce na FBu, uz jedan crtež,  obavestila sledećim rečima: “Uskoro pevam Tosku. Ko bude želeo, saznaće kada i u koliko sati.” Možda se ne sećam svake reči, ali otprilike to i tako.
Bez fotografija sa proba, bez šminkerki, bez krojačica, bez levog i desnog profila iz 26 uglova, bez “svežih” fotografija iz garderobe pred početak predstave, bez fotografija na prvoj pauzi, bez, bez, bez….
Umetnici moraju da budu dame i gospoda. Posetioci plaćaju ulaznicu, sede i čekaju da dožive magiju…
Magija počinje dizanjem zavese i završava se spuštanjem zavese… Zar nije u svim pozorišnim i operskim salama sveta zabranjeno fotografisanje… Fotografisanje scene… Čemu fotografije praktikablova, garderoba, hodnika sa izguljenim zidovima, poluobučenih Radamesa i Acučena…
Zapamtite, navođenje imena likova, nema ništa zajedničko sa njihovim tumačima na sceni u Beogradu, čak sam se trudio da budu u suprotnosti sa stvarnim likovima.
Zar publiku interesuje kako se Kavaradosi  valja sa kučetom po snegu, ili kako je Orlovski oljuštio celu glavicu belog luka, hvaleći se da će pred njim sve dame da popadaju s nogu.
Umetnik mora da bude gospodin. Ako nije gospodin, ne može da bude umetnik. Može da bude odličan izvođač, može da dobija najveće aplauze… Pa aplauze dobijaju i oni “kraljevi narodne muzike”… I to kakve aplauze… Oni su čak “burazeri” sa svima koje poznaju. Ali nisu umetnici.
Umetnik mora da bude tajna. Ako umetnik od svog života napravi predstavu, onda u predstavi neće da bude Aida, Mercedes, Skarpia,… biće neko sa imenom  i prezimenom.
Valjda zaključujete da je sve ovo veoma čvrsto povezano.
Ako mislite kako sam nekog ujeo… Pa to sam i hteo… Ne dozvoljavam da mi neko kvari dugo iščekivanu, plaćenu magiju, da mi neko urušava zadovoljstvo.



O istoj temi, ali iz drugog ugla: