14. 09. 2019.

Gala koncert na Trgu Republike, Koncert Opera na vodi, Jasmina Trumbetaš Petrović, Janko Sinadinović, Aleksandra Angelov, Jadranka Jovanović, Dragana del Monako, Dušan Plazinić, Jelena Vlahović, Dragoljub Bajić, Sanja Anastasia, Snežana Savičić Sekulić, Nenad Jakovljević, Ivana Dragutinović Maričić, ....










Opera i politika

Dva lepa događaja su se desila u Beogradu, u razmaku od samo sedam dana.
Evo malog uvoda:
Uvek je umetnost bila ljubavnica politike. Da ne ulazim u analize sa čije strane dolazi inicijativa, tek umetnosti je uvek nedostajao novac, a politika je žudela za elitizmom, želeći da se kod populusa prikaže, koliko uzvišeno, toliko darežljivo. Uostalom, kako bi obični građani i došli do malo kulture, ako ta neprirodna simbioza ne funkcioniše već vekovima. I Fidija i Mikelanđelo i Mocart… Ne umanjujem njihov značaj što ih spominjem. Pa da nema toga u prirodi, ostali bismo bez mnogo čega, od najdivnije mahovine, do fantastičnih korala.
Naravno, u toj ljubavnoj igri se veoma često jave i paraziti. Što reče čuveni biolog Čars Semerlend: “Predator živi na račun kapitala, a parazit na račun interesa”.
Da te, čitaoče, ne gnjavim  svojim znanjem iz biologije. Nemoj to proveravati, kao i sve drugo što pišem, jer ne spadam u one koji se dotiču tema u kojima ne bi mogli da samelju sve svoje oponente.
Uz te simbioze domaće politike i opere imamo i drugi koncert u roku od samo sedam dana. I oba su gala i na oba pevaju “prvaci” opere.
Prvi je upriličen na Trgu Republike. Bio je kakav je bio. Na društvenim mrežama su osvanuli video snimci. Imali smo i video projekcije na fasadama (sa previše Coca-cole). Saznali smo ko su inspicijenti, ali u programu nije naznačen autor video projekcija. Nije naznačen ni reditelj. Valjda nije bitan. Video bim se pokvario na trećoj ariji i publika je mogla samo da sluša, jer su pevači bili u istoj ravni sa publikom.
Uostalom “moćnici” su sedeli u prvim (VIP) redovima. Da li su to primetili?
Oprostimo im sve to. Prvi put je, razumljivo da se ne snalaze. Godinama se pojedinci zalažu da opera izađe na Trg. Naravno da sam među njima. Više puta sam navodio kako komšije u Zagrebu izvode na trgu svog “Šišmiša”. Naš “Slepi miš”, hvalim tu prednovogodišnju predstavu godinama, bi bio lep poklon Beograđanima. Sigurno bi to bilo bolje,  nego  da nam Direktorka opere po enti put  tumači Leonoru iz “Trubadura”  (Tacea a la note), a da falšira i preskače delove. Ne mora meni da veruje, neka se u gluvoj sobi raspita kod svojih kolega sa internacionalnim iskustvom… Zašto gluva soba… pa njena kancelarija ima i previše ušiju…
Ali sve je to deo one simbioze. Ne dobismo na kraju koncerta ni jednu raketu. Bar da se začini slavlje… Ne dobismo ni “Vinsku pesmu”… Zbrisaše akteri u Muzej Pozorišta da se presvuku.
Ta ljubav umetnosti i politike daje umetnicima samopouzdanje… nekima i previše, a opet je teško da čekamo stogodišnji protok vremena gde će se sve iztrijerisati i odbaciti kukolj od žita.
Ali za dnevnu politiku i trenutno vladanje, rećiću strahovladanje, je dobro da se kaže kako opera nije u službi politike (pogledajte novinske članke zadnjih mesec dana), ali je za neke bilo veoma korisno što su se pojavljivali na promocijama vladajućih stranaka, ili što su, kako su sami navodili “samo školski drugovi.. (sa veoma uticajnim osobama)… Ili, pak, godinama ponavljati kako se “svake nedelje igrala košarka sa jednim bivšim, a sa sadašnjim se igra šah”… Ali istorija, to jest vreme, zapravo priroda, “lomi” sve što je neprirodno… Pa nekima ni “igranje” nije pomoglo da opstanu na funkciji, (oterani su zvižducima), ŝto ne znači da im je umanjena trenutna moć…
Lepo sa tog koncerta je što su dve najveće dame BOSa (Beogradske Operske Scene), Jadranka Jovanović i Dragana del Monako, bile u maniru NAJ.
To što je Janko Sinadinović (očekivano) ostao na Trgu bez brojnih tonova i slogova, pa pokušaće da ih pokupi naredne sedmice pored reke.
Valjda organizatori smatraju kako je Beograd previše željan Janka Sinadinovića i Snežane Savičić Sekulić, pa će se pojaviti i na narednom koncertu. Od njih dvoje publika ne može da čuje ni Natašu Jović Trivić, ni Anu Rupčić, ni..., ni,.... Ima li kraja????
Naravno, sa moje strane pohvale za organizatora… Beograd je dobio nešto posebno, ono što mu je nedostajalo. Operske koncerte na otvorenom.
E sada ide jedna grozna konstatacija. Uvek sam tvrdio da u izjavama Jasmine Trumbetaš Petrović ima po malo demagogije… Na internetu se može pronaći bar desetak novinskih članaka, gde ona potencira kako će prevashodno,  kroz svoje direktorovanje, da promoviše mlade ljude.
A mladi su, dobro sam upućen, bili toliko naivni da su joj to tada i verovali.
Pogleda li se prosek godina na oba koncerta, zaključiće se kako je beogradska opera pred penzijom. Što u prevodu znači bez perspektive. Pevači, dirigenti,...
Kada smo u maniru groznih stvari ide još jedna opaska. Svi pevači koji su nastupali na Trgu Republike,  imali su manje gostovanja u inostranstvu od par (recimo dvoje, troje) pevača koji se nisu pojavili. Neko od njih možda nije hteo, neko nije mogao. Pa zaboga nastupaju samo “prvaci”… Diskutabilno je ko je bolji, ali pozivi iz inostranstva za gostovanja su nešto što se ne da obarati ni običnom pričom, a ni demagoškim izjavama za medije.
Vi koji na ove reči dižete obrve, škrgućete zubima, besnite,…. Izvolte, demantujte me po ovim pitanjima.
Dobismo po drugi put “Operu na vodi”.
Ponovila se lepa atmosfera sa Trga Republike… Svetlosni efekti, udobne stolice, ali ovog puta sa mnogo moćnijim bimom. Možda je i za to bila zadužena rediteljka Ivana Dragutinović Maričić. Ona je već postala najveći reditelj koncerata opere u Beogradu. Valjda ćemo u narednoj deceniji videti i njenu režiju neke predstave.
Pohvale Gospođi Dragutinović Maričić (ako je to njena zasluga) što se na video bimu pojavio tekst sa nazivima numera, ali su izostala imena pevača… za početak dosta i to… Jer programa nije bilo. Najave koncerta su bile bez spiska učesnika… Zašto tajnovitost?... Naravno da sam imao radnu verziju učesnika, dirigenata, arija… Znate kako uvek imam (unapred) kompletne podatke za ono o čemu pišem… od radne verzije se odustalo… Koncert nije zatvorio (očekivano) nemoćni Dušan Plazinić sa arijom “Nessum dorma” iz opere “Turandot… Ubačen je u sredinu. Tako se bolje svario u sluhu i mislima posetilaca. Nije se pojavila Gospođa Trumbetaš Petrović i Ivan Tomašev, ali je zato Snežana Savičić Sekulić po drugi put branila čast svoje matične kuće…
Da kažem, pod obavezno, Gospodin Dragoljub Bajić sa arijom Mefista, veoma dobar, a Jelena Vlahović (uvek otmena i dostojanstvena) je publici podarila najlepše boje svog mecosopranskog glasa kroz ariju “Acerba volute” iz opere Adrijana Lekuvrer. Bravo Gospođo Vlahović.
Možda sam u publici samo ja strahovao. Znao sam, za razliku od mnogih drugih, da večeras nastupa i Nenad Jakovljević. Znajući za njegov gaf da se na jednom Gala Koncertu pojavio u dukserici, pomislio sam da može da iskoči iz vode u odgovarajućoj opremi. Ali, pojavio se u kostimu za operu “Boris Godunov”. Veoma dobro režijsko rešenje, da se ne bi desilo iznanađenje.
I na kraju, Sanja Anastasija.  Šteta, mislim kako devet desetina posetilaca oko mene nisu znali ko je Gospođa Anastasija, ali su prepoznali veoma dobro pevanje.
Tako smo u roku od sedam dana imali dva  suprotna tumačenja  lepe Andaluzijske ciganke. Od one na Trgu Republike, kada nam se Aleksandra Angelov prikazala kao plava bavarska konobarica, koja u obe ruke nosi dvadeset dve krigle piva i pevuši francusku šansonu na note Bizea, pa sve do punokrvnog pevanja Sanje Anastasie pored reke Save.
Iako ova Sanja nije bila ona kakvu zna Evropa i Svet… Bila je za svaku pohvalu.
Tako dobismo dva značajna i lepa koncerta. Nešto što će da se pamti.
Ostaje diskutabilno da li su operski umetnici nastupom na Trgu Republike “držali stranu” čelnicima Beograda u njihovom sukobu sa velikim delom građanstva kojima se ne dopada idejno rešenje i cela rekonstrukcija tog dela grada. Da li nastupima pod nazivom “Opera na vodi” daju legitimitet i opravdanje uzurpiranja privatne imovine hajdučkim upadima, prodajom najlepšeg dela Beograda stranim kompanijama, bez javne diskusije… itd, itd…
Zadržavam se na koncertima. Za mnoge će taj moj stav biti neočekivan.
Pohvaljujem one koji su realizovali ideje koje se decenijama plasiraju u našu javnost
Simbioza postoji, ostalo je čista biologija.


Pročitajte o istoj temi, ali iz drugog ugla: