04. 05. 2019.

Đoakino Rosini, Seviljski berberin, Narodno pozorište, Beogradska opera, Ljubomir Popović, Nebojša Babić, Nevena Matić, Dragutin Matić, Ivan Tomašev, Branislava Pljaskić, inspicijent. Jasmina Trumbetaš Petrović, sopran, direktor opere, Ivana Vujuć, upravnik Narodnog Pozorišta.






















NEKO PEVA,
NEKO ODPEVAVA

Večeras je bio “Seviljski berberin”. Opera koja zaslužuje pažnju iz više razloga, ali pre toga, ona moja stara konstatacija: Dok ovi budu vladali, Beograd neće imati ni operu, ni balet.
Zar neko od mojih čitalaca  misli kako idem samo na operske predstave? Mnogi događaji nisu vredni da se o njima nešto napiše. Ipak, ima i onih koji su kod mene ostavili vema upečatljiv utisak, a do sada nisam napisao ni reči.
Znam da niste bili na “Operskom Gala koncertu –Dani Beograda-“… Ne bih ni ja otišao da sam znao kakva se papazjanija sprema…  Reč gala je odavno devalvirala kada je kod nas opera u pitanju. Čak su “neki” pevači na društvenim mrežama uputili “poziv za Veče operskih arija, na navodnom Gala koncertu”,… Vojkan Borisavljević je sakupio polurevijski orkestar… Tridesetak neuvežbanih muzičara, kojima su pridodati bubnjevi i električna, bas, gitara… Neophodno za “operske arije,” razume se… Pa onda sve i svašta, od ruske romanse, do argentisnkog tanga, pa muzičkog mirisa Španije, arome Italije… I naravno nezaobilazni Holivud. Na sve to i rodoljublje, naši evergrinovi… Ah, da i operske arije… Bar sa arijama da se malo posoli papazjanija. Čas jedno, čas drugo, peto sedmo i deseto.…  Kada se u poslednji, to jest zao čas, par dana pred nastup, čulo da nastupa i Diretkor opere Jasmina Trumbetaš Petrović, trebalo je da mi bude sve jasno… Da li je u pitanju bila nečija želja, volja, ili ultimatum… (Ja znam, vi se potrudite, pa saznajte, ako želite.) Tek njoj nije mesto na trećerazrednim (sklepanim) koncertima, koji se popularno zovu “tezga”… Sigurno ih tako zovu oni “vrli” operski pevači koji jedne druge pozdravljaju sa: Pocepaj, porobi, pokori…”
Naravno, bogata država Srbija je pukla za desetak hiljada evra, a sala puna… Sala “Amerikana”, Doma omladine (200 sedišta)… Niste čuli da postoji takvo mesto za “Gala koncerte opertskih arija”???  Pre koncerta,  oko stotinak srednjoškolaca na platou DO, ne može da se priđe ulazu.  Pitam ih da li čekaju za koncert, a oni zbunjeni, tek, jedna devojka objasni da čekaju dodelu diploma… Obiđem ih sve, uđem, kada posle par minuta, oni kolektivno svi u sali… Dobili signal za ulaz.
Na takvim koncertima, čak i u gledalištu, nije mesto Direktoru opere. Direktor opere mora da ima nivo… Pisao sam o tome zadnjih godina. Čak i pišem knjige o kulturi ponašanja, ali… Svakako da je Jasmina Trumbetaš Petrović bila jedna od najboljih izvođača. Pa i da se napiše, bila je  najbolja… Ali nije stvar biti najbolji na takvom mestu… Da napišem preciznije, na “svakakvim” mestima… I dalje se smejem jednoj anegdoti kada je jednoj “velikoj” pevačici, jedna druga, glasno, dovoljno glasno da, kao anegodotu, čuje ceo Beograd, rekla: Ja sam umetnica, a ti si pevačica.
Neka razmisle svi  da li su umetnici, ili pevači?
Neka razmisli gospođa Trumbetaš da li je umetnica, ili pevačica?
Prema tome, gosdpodo iz opere, svi vi, birajte, hoćete li da budete pevači, ili umetnici…
Organizator ovog i sličnih koncerata ne poseduje ni najmanji osećaj šta gde i kako ide… Organizator se nije potrudio da od onih desetak hiljada utrošenih evra fotokopira 200 lista papira sa napisanim programom… To košta 400 dinara. Bar bi znali da ćemo morati da sedimo, bez prestanka, sat i četrdeset minuta na tvrdim stolicama… Auuu… pa to je već nauka… Možda bi i to bilo štampano da su nekome “ponudili” par stotina evra. Ali bara mala (plitka), a suviše je krokodila. Apetiti veliki, jer ipak su u pitanju “operske arije”.. I to na “Gala koncertu” …
Znate li da stručnjaci za gastronomiju naplaćuju 10.000 hiljada evra da se osmisli jelovnik novootvorenog restorana. To je već decenijama cena u Beogradu. Ne može koncert, pa maker i onaj trećerazredni, da se peva po sistemu ko šta ume i želi… Pa kada mu se ćefne izađe na scenu. Pa kad, pa kad…
Pa onda na par dana pred nastup, neko lupi rukom o sto, uz povik: I ja učestvujem…
Meni je poznata ta priča: “I ja učestvujem!”… Ali nisam od onih koji ponavljaju iste priče… Pronađite te detalje u mojim tekstovima.
Možda gospodin Borisavljević i grupa “putujuća” misli kako čak i to može…  S brda, s dola, plus i oni koji lupaju rukom. Bez programa, bez pauze, ali sa unapred “obezbeđenom” publikom. Ne može, to se ne dešava ni na estradi, čak i na koncertima u onim najmanjim mestima… Jer kao što poznajem pravila oblačenja, ponašanja, gastronomije,… tako znam i o dešavannjima na estradi… Bar kada je organizacija u pitanju. Tek tako, znam i primećujem ono što drugima promiče…
I dok je Mama Huanita na koncertu, pevala: “O sole mio!”….
Ja sam odpevavao: Gde sam vreme izgubio…
Da, večeras je bio “Seviljski berberin.” Nikog nije bilo u “Direktorskoj loži”. Sigurno je Gospođa Trumbetaš ponela ključ sa sobom.
Predstava za pohvalu, a u parteru (do tada ispunjenog), nakon druge pauze, 41. fotelja prazna. Ovo je podatak bez loža u parteru, bez prve, druge, treće galerije. A, sala je na početku bila puna i to bez školske dece. Za pohvalu, ali i da Uprava stavi prst na čelo…
I večeras je Bartolo bio Nebojša Babić, a Figaro Dragutin Matić.
Za Babića samo jedna reč, fascinantan… Pošto sam tu reč potrošio na Babića, tražim adekvatnu za Matića… Čitalac treba da zna kako, ni Babić, a ni Matić ne spadaju u one koji su (administrativnim rečnikom rečeno) u Operi Narodnog Pozorišta Beograd u stalnom radnom odnosu. U tom svojstvu nije ni Ljubomir Popović, večeras Grof Almoviva, nije ni Nevena Matić, Rozina… Ugovor o delu, gost, zamena,…
Četiri glavna lika uspešne predstave i… Možda je tu odgovor zašto je predstava dobra…
A večeras je Don Bazilio bio Ivan Tomašev… Jednostavno rečeno vlada scenom. Možda će neko shvatiti kako repertoar treba da se pravi po Tomaševu, Babiću, Matiću…
Do tada: Sve dok ovi budu vladali,….
Podsetiću na jedan biser. Bivši Direktor , Janko Sinadinović,  je u oproštajnom pismu naveo kako je Opera, kojoj je on “uspešno” upravljao, osposobljena da izvede 37 različitih dela. Ne znam samo zašto se cele godine vrti 7 opera… Možda grešim, ako neko može da nabroji 8, ili 9, neka me demantuje. A gde su ostale, ostale?
U papirima kojima se izveštava Ministarstvo kulture, Vlada Republike Srbije, mediji u kojima rade novinari koji nikada nisu kročili u NP… tako piše... Ko još veruje u cifru 37… Ko veruje u dvocifren broj? Samo onaj ko ne ide u operu. 
I večeras sam tumarao,  pipao i tražio kvaku lože u mračnom hodniku, pre predstave i u svakoj pauzi. Inspicijent Branislava Pljaskić spade u one koji ne umeju da uključe osvtljenje u hodniku druge galerije levo.
Nekima u Operi očigledno odgovara da posetioci bauljaju po mraku.
Nećete me time sprečiti da dođem i da pišem…
Gospođo Jasmina Trumbetaš Petrović i Gospođo Ivana Vujić, podsetiću Vas ponovo. Glavni ulaz u Narodno pozorište nije iz Francuske ulice, već sa Trga Republike. Uđite nekada sa gledaocima na predstavu, oslušnite koje imaju želje, koje su im primedbe, šta im smeta… Spustite malo nivo svoje prepotentnosti i zapamtite Aleksandar Bugarski je predvideo troja vrata. Troja dvokrilnih vrata za ulaz… Inače, ako ne znate, Aleksandar Bugarski je projektovao zgradu kuće gde vi odlučujete.
Molio sam vaše radnike obezbeđenja, da nakon završetka predstave ne maltretiraju posetioce time što će i po desetak minuta da čekaju da se svi provuku kroz jednu polovinu jednih vrata. Prvo su nešto pokušali, a potom se vratili na staro. Meni je odgovoreno kako je tako naređeno. Večeras su tu vaši radnici stajali u holu, gledajući me kako sa ostalom publikom  idem stopu, po stopu napred… Ljubazni su, pozdravili smo se I klimanjem glava I osmesima... Napolju je padala kiša, plato pred ulazom premali…
Možda  je Gospođa Trumbetaš Petrović i večeras u nekom gradu, na koncertu,  van granica Srbije… Imali smo prilike da vidimo kako nastupa u Trebinju… Sa trećerazrednim pevačem, a la Estrada… Tamo nije zazirala od publike da čak i odpleše sa tim pevačem… Ili je možda i ples bio u sklopu ugovora, popularno rečeno "tezge"... . Ne bi me čudilo da taj "pevač" uskoro dođe i do, odavno željenih, dasaka Opere Beograd…
Ma i neka dođe, dolazili su i gori, ali ne ponižavajte me da stojim iza dvoja, katancima zaključanih staklenih vrata i da kroz njih  minutima, minutima, minutima gledam one srećnike koji su se dokopali svežeg vazduha. Neki pokušaše da otvore, ali "elzet" je to. Sigurnos na delu.
Ovo pišem u ponoć, nakon što sam se nadisao svežeg majskog vazduha.



O istoj temi, ali iz drugog ugla: