27. 03. 2019.

Verdi, Rigoleto, Dejan Maksimović, Dragutin Matić, Gabrijela Ubavić, Biljana Jovanović, Filip Vučić, Siniša Radin, Mihailo Šljivić, Ljubica Vraneš, Mina Gligorić, Katarina Čolaković, Ana Zorana Brajović, direktor, Jasmina Trumbetaš Petrović, direktor opere. 27. 03. 2019.
















MRTVO MORE

Večeras sam slušao Rigoleta, a nemam iskristalisan utisak da li je to bila dobra, ili loša predstava. Beskravna, da, anemična, da.
Dejan Maksimović, Vojvoda od Mantove i Dragutin Matić kao Rigoleto, je dovoljna garancija da se ode na predstavu sa predubeđenjem kako će da bude veoma dobro, pa još kada se na to doda Gabrijela Ubavić u roli Đilde… U Beogradu se uvek dugo čeka na prefinjenu sopransku čistotu glasa koju poseduje Gabrijela Ubavić, a večeras je u sali bila publika koja nije osetila veći deo onoga što su glavni akteri možda  želeli da joj sa scene prenesu.
Da ne tražim razloge. Zagovornik sam teorije da se nešto naprosto desi. Nešto što je van ljudske i želje i moći. Kasnije ću to da objasnim na jednom primeru. Sada želim samo reći kako je Matić bio Matić, ali adrenalin u publici, koji on bez problema izaziva na svakoj predstavi Rigoleta je izostao. Dejan Maksimović je možda bio i kvalitetniji i bolji od mnogih predhodnih predstava, ali bez efekta na slušaoce… Gabrijela Ubavić se bukvalno zadesila u predstavi gde nije mogla da briljira.
Ljubica Vraneš kao Madalena, je bila postojano dobra. Možda će iz ove predstave ostati upamćena samo njena erotska igra sa Vojvodom od Mantove. Pored njih Mihailo Šljivić, kao Sparafučile, je tokom predstave kod mene proizveo vapaj: Bajiću, gde si?... Ikao sam, ne tako davno, Dragoljuba Bajića u roli Sparafučila okarakterisao: Sparafućko, ulogu profućko!... ipak  je i to, tada, bilo mnogo bolje od večerašnjeg Šljivića, koji je, moram priznati, u mnogome sebe zauzdao, ali je ipak imao izlete falširanja i gromoglasnosti. Tvrdim kako se to kod njega neće popraviti. A vreme izazivam da me demantuje. Moji oponenti se zadovoljavaju šaptanjem iza leđa.
Večeras je Biljana Jovanović bila u roli Grofice Čeprano, pa je valjda zbog toga dobila privilegiju da se pokloni publici, a isto je uskraćeno Grofu, Filipu Vučiću, koji je takođe iz operskog studija, kao i: Siniši Radinu, Mini Gligorić i Katarini Čolaković.
Veče bi propalo da sam se oslonio samo na predstavu… Ipak su tu bili divni ljudi, ljubitelji opere… Večeras je zabavnije bilo u dvočasovnom druženju nakon predstave, nego ono što je imalo i muzičku podlogu i kostime i  dekor i režiju…
Da ne zaboravim, orkestar je u prvoj slici, prvog čina, ili bolje reći veći deo prvog čina imao i dinamiku i kompaktnost… Meni nije problem da pohvalim Dirigenticu Anu Zoranu Brajović… Naravno, svaki put kada zasluži… Da ne ulazim u analizu koliko je u daljem toku predstave tempom saplitala pevače…
Iako mnogi pokušavaju da mi prilepe etiketu nedobronamernosti, tvrdim kako najviše uživam da pišem najpozitivnije tekstove o pojedinim umetnicima. Ne znam da je neko sa više ushićenja pisao o Dejanu Kolarovu i njegovim fascinantnim igrama u Kopeliji, Dugoj Božićnoj večeri… Iako ga nikada nisam upoznao. Čak kada sam ga posle toga slučajno sreo na ulici, nisam mu se javio… Jedini sam zabeležio uspeh Nebojše Babića u prvoj predstavi “Moći sudbine”… Mnogi i danas čitaju “Nebojša Babić, baritone, Fra Melitone”… Da, tada se desilo čudo. Obrnuto čudo od onog današnjeg. U dobroj predstavi je Babić zabriljirao do neslućenih granica. Ne slučajno, jer je uvek, u svim sledećim predstavama, a sve sam ih gledao i slušao,  ponavljao kvalitet, ali tada se desilo čudo. To se i umetnicima, a i publici dešava retko, veoma retko… Takve trenutke čekam.
Voleo bih da pišem o takvim “čudima”, ne o anemičnim predstavama, poput ove večerašnje…
Zna se i šta je uzrok… klima…
Makro klima, mikro klima… Zar nije tužno da u direktorskoj loži Direktorka sedi sama… Zaraza, guba, zračenje,… O moćna Direktorko, pozovite prijatelje, urednike kulturnih rubrika, pozovite biznismene, političare, umetnike iz drugih branši… Biće onda više i poštovanja i novca za operske umetnike… Da, to sam do sada više puta pisao…
Mogao bi i čuveni baletski igrač, a neuspešni Direktor  Konstantin Kostjukov, nekada da dođe na opersku predstavu. Da vidi kako mu članovi baleta cupkaju. Ne igraju, već cupkaju… kako ko stigne i kad stigne, kao večeras… Ovih deset igrača će  iz Rigoleta da odu pravo u penziju. Neće igrati ni u Labudovom jezeru, ni u Bajaderi… Otićiće u penziju cupkajući… Sklonite ih odavde, ili ih naterajte da nauče i usklade korake…
O moćna Direktorko, Da li vam ljudi iz marketinga prisustvuju predstavama?... A pošto znam odgovor, sledi naredno pitanje:
Kako onda mogu nešto da promovišu, a ne znaju o čemu se radi i kako izgleda?
Oni, a i vi, poštovana Direktorko, tvrdim, da ne volite operu.
Sve dok ovi budu vladali, Beograd neće imati ni operu, ni balet.


O istoj temi, ali iz drugog ugla: