28. 10. 2017.

Beogradska opera, Đuzepe Verdi, Trubadur, Zorica Mitev Vojnović, Dragutin Matić, Ivan Tomašev, Jasmina Trumbetaš Petrović, Jelena Vlahović,…


TRUBADUR
I  TRUBADURI
28. 10. 2017.
Na istom ovom beogradskom asfaltu, (pre pola veka), u vreme kada je Dragoslav Andrić sakupljao građu za grandiozni i prvi rečnik žargona na EX YU prostorima reč Trubadur je označavala onoga ko je “oduvao”, zapravo odnog bezvrednog čiji je značaj minoran, bilo da je reč u ljubavi,  umetnosti, poslu.
Kada želite da uđete u Operu, morate da primetite Zgradu Nacionalnog Muzeja. Još se adaptira.
Jedan od trubadura je pre par godina  najvaljivao pompezno, u medijima, štopericu, koja je pokazivala vreme u nazad… Godie, dane, sate minute… Odbrojavalo se vreme do završetkla  radova na instituciji koja najbolje reprezentuje kultruru i moć (istorijsku)  jednog naroda. Pa, zaboga “umtnici” i “političari” moraju da budu ljudi od reči  (Znaci navoda nisu stavljeni greškom.)  Pa taj trubadur, potom,  (nakon par godina) sklonio sat, .. jer… približavalo se cifri 00.00.,00. A pompezni završetak radova još nije upriličen. Nije trubadurski upriličen. Inače sviraće fanfare na sve strane, samo dok se potroši tri puta više novca od predviđenog.
Narodni muzej se, kao što rekoh,  čitavu godinu dana sređuje bez sata… A “Trubadur” je otišao na novu funkciju.
Niste to primetili, a možda i jeste… Meni ne promiču takve stvari…. To sve spada u ono što nazivam motanjem oko plota, a na tu igru (koju nikada  nisam prihvatio) reagujem.
I pre pisanja o utisku koju je večerašnja  predstava ostavila na mene da ukratko izanaliziram te “trubadure”
U kulturi su jasno predvidivi putevi “rukovođenja”.
Pra faza je Snebivanje.
Uvek ista pesmica onog ko je izabran na tu funkciju: “Pa eto, morao je neko, pa sam se ja prihvatio misleći da pomognem kako bi krenulo na bolje.”
Znate li nekog ko nije tako reagovao???
Vrlo brzo dolazi druga faza. Prepotentnost. (To nastupa već nakon mesec - dva dana.)
Jasno  nedvosmisleno se ponavlja: “To treba ovako!”
Jer onaj Snebivko je intelektno atrofirao, a fičički je odebljao u Prepotenka.
Zaboravlja se kako je taj, na toj funkciji apsoluno jednak onima kojima “rukovodi.” A najčešće mu je kvalitet rada bio ispod proseka, pa mu je “funkcija” sigurna grana na kojoj može da se klati do penzije.
Treći nivo je Arogancija.
To je već ono; "Naučiću vas kako treba!”
Iako je od prve faze do ove često prođe i manje od godinu dana., ali “umišljeni rukovodilac” je već ubeđen kako je tu, na tom mestu zvog svoje izuzetnosti.
I četvrta, zadnja faza je Diktatura.
Jer, zaboga, On,… onaj što se na početku snebivao,.. sve može i sve SME… Sme, da, zato što u političke strukture (te su ga tu i “gurnule”) u njemu prepoznaju poslušnog piona, koji je veoma zahvalan “za rad na terenu”… Jer za političare su škole, pozorišta, biblioteke… teren.
U celoj toj priči, nas humoriste najviše interesuje sto (mislim radni sto) tih rukovodilaca. Jer na tom stolu se pišu rešenja o unapređenju. i pečatiraju unapređenja, … jer kod srba potpis bez pečata je nevažan. Jer na srbe funkcija ne deluje samo adrenalinski, već i afrodizijački. O tome u jednoj od narednih impresija… Čekam prvo izlazak svoje knjige pod golicavim nazivom “Seksualni bonton”.
I više se ne postavlja pitanje da li je “ruvodilac” veći umetnik, ili šef (upravnik, direktor). Postavlja se novo pitanje da li je lošiji kao “rukovodilac,” ili kao “umetnik.” Da podsetim na početak osvrta, za takve “funkcije”se isključivo biraju oni ispod proseka.
Pitate zašto?
Pa pravi umetnik ne ostavlja svoju koru hleba za sve moći i privilegije koje nudi administracija. (ova zadnja reč mi je ružna, ali na pravom mestu)
Ovde mislim na većinu, a nikog konkretno.
Tvrdim… Tvrdim kao neko ko je o operi Trubadur pisao najviše u zadnje vreme… Čak prepotentno tvrdim da niko tu operu u Nacionalnom tatru zadnjih godina nije slušao  češće od mene… Naravno da većina predstava nije propraćena pisanjem… Pa prema tome mogu da kažem kako je to nešto što je najlepše i najzanimljivije što se može čuti sa Nacionalne Operske kuće. Sigurno su tome doprineli i brojni “Trubaduri,” jer smo očigledno država koja ima povoljno tlo za rast, razvoj, cvtenje i međusobno oplođenje  najhibridnijih sorti “Trubadura”.
Elem, da se koncentrišem na večerašnju predstavu.
Dve su bitne stvari. Počeću sa drugom.  Uvek sedim pored osobe koja kraj Verdijevog Trubadura sačeka sa suzama u očima. Večeras nije bilo suza i to je možda dobro, a počelo je, možda je i to uticalo, mnogo tužnije.  Dirigentica Zorica Mitev Vojnović, veoma elegantna (takve stvari mi ne promiču)  se pozdravila sa koncertmajstoricom. Koncertmajstoricom koja je bila obučene u “džak haljinu”… u sivu džak haljinu od materijala sličnog za isto i u boji koja asocira na isto..
Priznaću, knjigu Bonton sam napiusao (na svoj specifičan i ne - malo bezobrazan način, da ne bude suvoparno poput telefonskog imenika) iziritiran nekulturom. Pa sam tražio sredstvo kojim mogu da odarim po glavi svakog  ko nije u skladu sa civilizacijskim normama, a sa druge strane i da istu knjigu poklonim dragim osobama.
Tvrdim da dotičnu koncertmajstoricu, ni moj prvi poriv, kao i izrečena želja za činjenjem,  neće promeniti u nastojanjima da skrene pažnju na sebe i pokaže svoje izvanmuzičke (džak)  kvalitete.
Opera Trubadur im, po meni, najpoetičniji početak. Priča Feranda pred vojnicima je nešto najlirskije što može da se čuje u operama. Jedan predivan tekst I to je uvek nešto što me potpuno razneži, pa tokom predstave lakše prelazim preko onog što nije urađeno kvalitetno i profesionalno. Ivan Tomašev kao Ferando kao da je želeo da se predstava što pre završi… Nije to bio onaj Tomašev o kome uvek pišem u superlativima… Čak se na kraju nije pojavio da se pokloni publici. To je  propustila i  Ines, Tatjana Mitić.
Bio je ovo jedan od loših Trubadura. Na stranu što je Dragutin  Matić bio izvrstan, brojna publika (sala popunjena sa dve grupe mladih ljudi, iz Kragujevca i Budve) cenila je neke druge efekte, a ne glumu i pokazano pevanje.
Jasmina Trumbetaš Petrović, kao Leonora je bila na nivou Beogradske Operske Scene, a isto se može reći i za Acučenu, Jelenu Vlahović..
Ovoj drugoj, divi i dami koja se upisala u istoriju Beogradske Opere, očigledno ne smeta da rolu Acučene peva lošije od Dragane Del Monako i Nataše Jović Trivić… Mnogo više sam slušao, a manje pisao na te teme, ali Gospođe Del Monako i Jović Trivić to rade sa mnogo više pevačkog kvaliteta i glumačke sugestivnosti.
Uostalom, kada se Jelena Vlahović pojavi u gledalištu Opere, svi koji znaju šta je opera i šta je kvalitet, primete je sa divljenjem... sa mnogo, mnogo većim divljenjem nego u slučaju njenih starijih, a i mlađih koleginica... Mislim i na pevačice i na pedagoge.
Uostalom svako pojavljivanje na sceni donese stotine internetskih komenatra u vodu prostih rečenica (prvestveno kolega i onih koji nisu prisustvovali predstavi, a koji, uzgred rečeno, NIKADA I NIOKOME nisu NIKADA napisali ni jednu reč koja nije hvalospevna) ispunjenih snagom  superlativa, koje lično ne bih umeto da izreknem kroz kroz ceo  Džems-Džojsovski pasus od čitave strane, ali…
Da oduševljavaće se “kritikama” o strane jednog osnovca, samoproklamovanog “kritičara”… To dete sam prvi primetio u Operi. i naravno pisao o njemu,   (zar neko primećuje više detalja od mene) ali ni moja humoristička i pomalo perverz mašta nije mogla da sluti kako će neko nakon pete odslušane opera i bez znanja da o režiji, slikarstvu kostimima postoje napisane knjige i knjige, moći sebe da proglasi “kritičarem”…. To samo može da iznedri srpska nebesnost. Od toga se smešniji samo oni “veliki umetnici koji to podržavaju… Roditeljke porive i slične čime će opravdavati svoje postupke ipak nek ostav za estradu i časopise o uzgajanju, cveća, dece i heklanju. Opera je umetnost, profesionalizam, najslozeniji oblik umetničkog stvaralaštva.
Imao sam krajnje bezobraznu ideju da snimim izjave svih onih koji pričaju o svojim kolegama (za leđa, naravno), pa da to…. Dve loše stvari bi se desile… to bih mogao da učinim samo u vezi i na račun, jedne, ili par osoba,… jer bi svi prestali da komuniciraju samnom… a drugo, pa drugo sam već napisao: Svi bi prestali da komuniciraju samnom, a toliki ekcentrik ipak nisam.
Mislim da je vreme za zaključak.
Uopšteni zaključak je da Direktopr Opere Janko Sinadinović veoma revnosno neguje i unapređuje ne baš tako kvalitetne tenore. (Sam sebi se divim što sam sputao sebe da napišem reč LOŠE.) Mislim kako to radii iz jednog lakoobjašnjivog raloga.  U takovoj konstelacij odnosa (divan srpski izraz) on lično ostaje i opstaje kao najbolji tenor Beogradske Opere.
Za očekivanje, zar ne?
Bar nećemo morati da prelazimo Savu i Dunav kako bi čuli (u budućnosti) naše tenore. Uvek će da budu ovde, osuđeni na nas… I mi na njih.
Ja ću sa njima da izađem na kraj, ne znam kako će oni samnom?

I znajte, u ovom tekstu, ni jedna reč nije suvišna… I svakoj od njih sledi nastavak u nekoj sledećoj impresiji.


.

O istoj temi, ali iz drugog ugla