19. 01. 2019.

Verdi, Aida, Sanja Anastasia, Amneris, mezzo soprano, Jasmina Trumbetaš Petrović, Aida, sopran, koncert, Dragoljub Bajić, bas, Janko Sinadinović, Nenad Jakovljević, Miodrag D. Jovanović, Mihailo Otašević, Aleksandra Petrović, Dejan Savić,… 19. 01. 2019.






NEŠTO POSEBNO

Večeras je operski Beograd pozdravio Sanju Anastasiu. Svetsko ime Sanja Anastasia.
Svojevremeno sam Upravi Opere i Teatra, par puta,  nudio sporazum - opkladu, koja je (u skraćenoj verziji) glasila: Ako ove pevačice dovedete na našu scenu… npr. Sanja Anastasia… prestajem da pišem. Naravno, njima bi najveća nagrada bila moje odustajanja odlaska u Operu, to jest da prestanem da pišem.
Nisu više na vlasti, na moju sreću, a beležim, kako je na početku direktorovanja Jasmnine Trumbetaš Petrović pred domaćom publikom pevala jedna od najboljih  srpskih i ne samo srpskih operskih pevačica. Hvala Gospođi Trumbertaš Petrović, uvek ću biti krajnje blagonaklon prema njenim dobrim potezima (pamtiću ih, naravno i ponavljaću ih, videćete!), što neće umanjiti ni za promil moju oštrinu posmtranja svega što je u operi, a i malo šire.
Posebnost večerašnje “gošće”… Zar neko može da bude gost u gradu gde je naučio prve note, gde je prvi put stao na scenu… Pa u tome je baš njena posebnost.
Život je u onim latinskim circulus vitiosus-ima. Bila bi Gospođa Anastasia i da nije pevala… Dođe s vremena na vreme, sa kupljenom ulaznicom,… siđe u pauzi u hol, među “obične” posetioce, od većine, od velike većine neprepoznata.
Upoznao sam je pre 5 – 6 godina, a sa brojnih, zapravo sa svih snimaka koji su na internetu (da ne pričam o drugim podacima) poznavao sam Gospođu Sanju i pre toga, jer osoba koja je uvek pored mene, za sve novo, tog posebnog mezzosoprana, što se pojavi, izrekne: Čuj ovo!

Večeras se desilo nešto što se događa u Beogradu jednom u deset godina. Pri pojavljivanju Sanje Anastasie na sceni, začuo se aplauz. O drugim aplauzima upućenih njoj,  tokom predstave, neću pisati, ovo je dovoljno.
Čudno, spomene li se ime Sanje Anastasie ljudima koji se bave muzikom, zapravo pevanjem, pa i ljudima koji vole operu, u većini slučajeva, reakcije su od totalnog nepoznavanja, do skučenih informacija.
To je za očekivanje u ovakvoj sredini, da ne objašnjavam uzrok. Rešio sam da večeras nikog ne blatim. Pa danas je Bogojavljenje. Dan kada Bog ulazi u ljude.
Da se vratim ukratko na neznanje, ali u drugom primeru. Već sam pisao o začuđenosti jedne “osobe” koja se frapirala tokom prvog koncerta Ive Pogorelića (posle više decenija), jer je očekivala njegovo “studentsko sviranje,” a koja je u drugoj prilici pitala ko je Sanja Radišić. Nemojte se čuditi što sam tada poželeo: Plafonu sruši se, jer je to izrečeno pod svodovima Opere Beograd, a izrečeno od osobe koja ceo život dobija “platu” od ove države za svoje “muzičko znanje” i uz sve to važi za “kritičarski autoritet”, možda najveći “autoritet” što se tiče pevanja u operi. Režija, scenografija, kostimi, menadžerski potezi,… pa to je tek ono što takve nikada ne “dotiče”…
Da se vratim večerašnjem događaju.
Imali smo osobu koja je uspela. Sa energijom koju poseduje Sanja Anastasia, kojoj se pridoda opčinjavajući šarm,  lepota koja upotpunjuje prisnost i uz sve to talenat i rad i… i… Uspeh! Jednostavna formula za uspeh.
Pa zar nisu sve formule genijalnih otkrića jednostavne.
Ili možda sve izgleda i suviše jednostavno, iako su iza toga, ne dani, ne meseci, već godine rada iza nekih zatvorenih vrata. Zapamtite, sva velika dostignuća su se pojavila tako što su se otvorila neka vrata iza kojih je neko radio.
E=mc² Što sebe više ubrzate, postićićete veći uspeh. Jer uspeh je energija, da li Ajnštajnova, ili prirodna, sve jedno.
Da li za čuđenje, ili očekivano, večeras smo imali jednu više nego dobru Aidu, mislim na lik. Odličnu Aidu u tumačenju Jasmine Trumbetaš Petrović. 

Zasigurno je ovo njeno najupečatljivije pojavljivanje na operskoj sceni posle “Moći sudbine” u predprošloj sezoni, što sam zdušno propratio superlativima. Više puta sam ponavljao kako niko nije za to njeno tumačenje uputio više pozitivnih reči od mene.
Opšti utisak nisu umanjile manje greške, pa na svaku četvrtinku tona zakašnjenja da se “uđe” u duet, ili kvartet, reaguje osoba pored mene. Čak je opterećujuće sedeti pored osobe koja zna napamet, sve opere koje su, a i one koje nisu  na repertoaru, ali ako neko takav oprosti večerašnje sitne propuste, što ne bih i ja.
Gospođa Trumbetaš nije iskoristila ariju “O patria mia” da dobije gromoglasan aplauz, čak mislim kako je dobila od publike manji aplauz nego što je zaslužila.
Janko Sinadinović je tumačio lik Radamesa. Hajde da se na Bogojavljenje pomirim sa svojom, već izrečenom činjenicom da je Gospodin Sindinović jedan od dvojice najboljih tenora u Beogradskoj Operi. Ali to ne znači,… to ništa ne znači…
Gospodin Miodrag  D. Jovanović treba da bude zahvalan osobi koja je uvek pored mene. Na neki način, ona je njegov, savremenim rečnikom rečeno,  fan. Na prvo mesto stavlja njegov “besprekorno fascinantan” italijanski jezik, na drugo mesto markantnu pojavu, na treće glumu, a sve ostalo je spremna da, po potrebi, oprosti…
Ako želite skladan brak, ne suprotstavljajte se previše ubeđenjima svoje supruge!
Da konstatujem kako se Nenad Jakovljević, u roli egipatskog prvosveštenika veoma odmereno trudio, a da je Dragoljub Bajić, večeras Kralj Egipta, bio ne tako upečatljiv kao pojava, ali pevanjem je doprineo opštem utisku koji je veoma dobar.
Biću iskren, “Glas sa neba”, Aleksandra Petrović mi je zbog ko zna koje radnje na sceni, promakla. Setio sam  se Sveštenice tek kada je izašla da se pokloni publici. Ko je bio, ko je pevao, ne znam
Malo čudo večerašnje predstave (sigurno se i zato može nazvati dobrom) je veoma korektno, da kažem oglašavanje, Mihaila Otaševića, kao Glasnika. Zapamtiću to ime. Već sam pisao da spadam u one koji veoma pažljivo prate  mlade pevače i one koji čine prve solističke korake na operskoj sceni.
Još mi je u sećanju, veoma ružnom sećanju, oglašavanje jednog  (poslednjeg) lika u Travijati… Ne tako mlad, ili, zapravo prestar, za najsporednije uloge, zaparao mi je uši sa desetak otpevanih tonova, da ću ga dugo pamtiti. Nisam se tada na njega osvrnuo, a bilo je to toliko užasavajuće, da ga se i večeras sećam.
Ali, vratimo se prijatnosi ove subotnje noći…. Još par minuta je Bogojavljenje. Znate da uvek pišem u jednom dahu,  da tekst ne ispravljam, osim primećenih slovnih grešaka.
Večeras je orkestar bio preglasan. U mnogim momentima je pokrivao pevače. Osim te zamerke, može se reći da je zvučao prilično korektno, zanemarimo li mučenje Sinadinovića sa tempom, ali…. Dirigent Dejan Savić.
E, u orkestru se desio jedan gaf. Ostavimo to za neku drugu priču. Pa valjda znate kako mi one bitne (čak i najsitnije) i interesantne stvari ne promiču.
Sećate li se one one latinske izreke: Timeo Danaos, et dona ferentes. To je onaj starac upozoravao Trojance, da se ne raduju poklonjenom drvenom konju, koga su Danajci ostavili za sobom, prestavši da opsedaju Troju. Naravno u konju su bili vojnici, koji su otvorili kapije grada… I grad bi, jednostavno, osvojen.
Ne treba niko da zazire od mojih pozitivnih zaključaka, od lepih impresija…
Sve može ako se ljudi uzmu u pamet. Ako se potrude. Ako oni na sceni shvate da su tu, na prvom mestu, zbog publike. Osete li oduševljenje i zahvalnost publike, postaće u onome što rade moćniji, postaće u očima okoline, a i u svojim očima veći.
Srećno Sanja na putu branja aplauza po svetskim operskim scenama. A Bog neka poživi one koji te konačno dovedoše.
Ovi koji sada upravljaju, nisu za jednostavne ponude – opklade.  Sa ženama se ne treba šaliti. (Upravnik Teatra, Direktor Opere) Razmisliću šta očekujem i tražim, a da za uzvrat prestanem da pišem.
Pitaju se neki što idem u operu, kada mi se ne sviđa, ovo… ono…
Idem da bih “pogodio” ovakvu predstavu. I ispirač zlata, preko ruku prebaci gomile šljunka, dok ne zasija jedan jedini kamičak.


O istoj temi, ali iz drugog ugla: