01. 12. 2018.

Gioachino Rossini Cinderella, Rosini, Pepeljuga, Narodno pozorište Beograd, Beogradska opera, Marko Živković, tenor, Marko Pantelić, bariton, Nebojša Babić, Ivanka Raković Krstonošić, Ivana Živadinović, Ljubica Vraneš, mecosopran, Strahinja Đokić, Ana Zorana Brajović, dirigent, Jagoš Marković, Direktor opere Jasmina Trumbetaš Petrović,.…











Dvoje bravo i jedan zvižduk

Odete li pre predstave na sajt Narodnog pozorišta, odmah ispod zaglavlja, rubrika (na sredini stranice) Izdvajamo.
I nakon par nedelja od imenovanja, izdvaja se da je Ivana Vujić, po njima, zamenila Dejana Savića.
Moj bezobrazni zaključak glasi: Već je počelo udvaranje… Nepismeno i lažno udvaranje… Pa takvi su, već duže vreme uređivači sajta, osobe iz marketinga,…  Nigde ne piše da je Vršilac Dužnosti, piše samo umesto “Dejana Savića”…
Kao da se ništa značajno, u međuvremenu nije desilo… Prihvatiću njihovo mišljenje, ali neka isprave neistinu. Odnosno, neka budu precizni. Meni bi stvarno dosadilo da me neko godinama,…  u bolesni mozak… Jer samo bolesni mozak greši i trpi ispravke nekog tamo, to jest ovog ovde…
A večeras, kao i u nadnaslovu, Pepeljuga.
Uvek sam i subjektivan i iskren. Išao sam sa namerom da čujem Nebojšu Babića, Ljubicu Vraneš i Marka Pentelića.
Bio sam spreman da preživim Marka Živkovića, ali ga nisam preživeo. Zviždao sam mu na kraju.
Sećate se one narodne, guslarske pesme:
More Marko, ne ori drumove!
More turci, ne gaz'te oranje!
Noćas sam pevao:
More Marko, mani se opere!
Niko mi nije odpevavao, a ponavljao sam do besvesti.
More Marko, mani se opere!
Za mene je ta boja glasa dijareična, a još podržana sa facom kiselog krastavca i na prvi pogled i uz prvi takt proizvodi gorušicu.
Onaj zvižduk, iz naslova, je bio njemu upućen… Obično čujete dva zvižudka, ali ovog puta ona ženska osoba pored mene se pretvorila, da li u Kosovku devojku, ili majku Terezu, videću pre spavanja… Mislim, kada se bude prekrstila… Samo naši pevači ne znaju razliku u kršćenju kod katolika i pravolsavaca,… pa i o tome sam pisao…
Dandini je večeras bio Marko Pantelić. Po meni veoma zabavan. Gluma (geg, mimika, scenski pokreti)  odlična, pevanje korektno. Klorinda, Ivanka Raković Krstonošić. Već sam pisao o njenoj Klorindi. Njoj očigledno leži ta rola, ona uživa pevajući. Za jednu komičnu operu, veoma solidno. Ivana Živadinović kao Tizbe, je bila mnogo manje upečatljiva. Ne spadam u one koji će je poželeti u nekoj drugoj roli.
Kod Ljubice Vraneš stavljam znak pitanja. Ovo je četvrto izvođenje Pepeljuge, naravno da sam sva izvođenja sa pažnjom i slušao i gledao. Imam utisak da je Gospođa Vraneš lošija nego predhodni put. Ovo je  jedna preumorna Pepeljuga. Čak i kada režiser zahteva nešto što se kasnije pokaže kao apsurd, glumac na sceni to treba da ispravi.
U ovoj bajci imamo na početku scenu gde Klorinda i Tizbe igraju badmington. Naravno da u Evropi, u vreme vreme dešavanja bajke, niko  nije znao da ta igra postoji na Dalekom Istoku, priđimo tome kao režijskom iskoraku u komiku, ali da iste devojke kopljima nasrnu na Pepeljugu. Pazite, kopljima… Sa kopljima su uletele na scenu… I pošto se Pepeljuga spasla, uzela je ta koplja, ne znajući gde da ih stavi, kako ne bi smetala…. Tražila je večeras gospođa Vraneš mesto gde da ostavi lako kotrljava koplja…
Zar nije logičnije bilo da dve “devojčure” napadnu Pepeljugu brezovim metlama… Onim metlama na kojima veštice jašu, ali… Ali… zašto da otkivam svoje ideje… Honorar za režiju je uzeo Jagoš Marković.
Da spomenem i Alidoroa… Strahinja Đokić… Kao i njegov predhodnik u toj roli, kandidat za opersku invalidsku penziju.
I na kraju Nebojša Babić. Upečatljiv, neosporno. Zaslužio je aplauz na otvorenoj sceni. Od mene je dobio, na kraju, jedno bravo, iako je bio bolji u predhodnim predstavama.
Tačno, ostalo je još jedno, spomenuto, bravo. Uputio sam ga Ani Zorani Brajović. Pokazala je kako se diriguje.
Oni koji me redovno čitaju, pomisliće kako sam se promenio. Ne, promenila se Gospođa Brajović. I pre tri večeri sam je pozdravio na isti način.
Ovde moji uporni oponenti mogu da zaključe kako je veoma lako od zvižduka dobiti bravo. E, sad što pojedini nemaju talenta, opet drugi treba da počnu sa učenjem od početka,… to je već njihov problem…
Bitno je da ćemo mi uskoro da uživamo u sindikalnoj poseti umetnika iz Albanije.
Ovde ću da se obratim Direktorki Opere. Ako već spašavate predstave na taj način što devet desetina druge i treće galerije popunite učenicima, onda napišite cirkularno pismo za škole i prosvetne radnike da održe deci predavanje kako se ponaša u operi. Večeras je bila nesnosna galama. Galama na koju nisu reagovale ni razvodnice. Ljubazne i uslužne devojke, koje sam do sada nekoliko puta hvalio.
I još jedan zahtev Direktorki, ako već niste u mogućnosti da pronađete donatora za par stotina evra, koliko košta blokator internet i telefonskog signala (pa to već i u crkvama kod nas postoji), onda nemojte ukinuti praksu da se pre predstave opomenu posetioci da isključe mobilne telefone. Ili je ova praksa (ćutanja) u sklopu noviteta, koje nam niste izneli, a kojima mislite da uđete kao Direktor u buduću istoriju Opere u Beogradu.
Vraćam se na Albaniju, ali u operskom smislu. Naši su bili tamo, pa red je da i mi njih dočekamo i nagradimo. S' obzirom da su od nas “na poklon” dobili tenorisanje Janka Sinadinovića i baritonisanje Aleksandra Stamatovića, mislim kako ćemo u trgovini “ja tebi, ti meni” dobro proći.
Oponentima će opet da padne na pamet da mene i osobu koja je uvek pored mene prijave izvesnim ministarstvima, zbog neprimerenih reči. Desi li se to, već sam pripremio protiv tužbu, veličine manje knjižice od oko 250 stranica, gde navodim koje sve tonove i slogove nisam dobio za plaćene ulaznice, a predviđeni su libretom uz zahtev da se proveri znanje italijanskog, nemačkog i francuskoj jezika pojedinaca i pojedinki...
A zabrana je bilo oduvek.
Pre tačno 80 godina u državi koja se zvala Jugoslavija, zabranjena je poema Turpituda, čuvenog Marka Ristića…
Evo dela te spaljene knjige. (Poema preživela, a suce niko ne pamti)
“Oni imaju svoje PSAarme i svoje PSArmopevce, svoje ptopove, svoje šaltere i svoje ritere, svoje teze, svoje viteze, svoje proteze, svoje hipoteze i svoje mitraljeze. Oni imaju svoje katance i svoje lance, piramide i piramidone, i dansfinge i kamatedrale, i svoje anale i suecke kanale, svoje rituale i arhimandrile. Oni imaju svoje drogme i svoje sumnje, svoje skepse, svoje sepse, svoje pse, svoje SE i svoje JA.”
Tačno, vremena su se promenila…. Retki su oni koji idu u operu i veruju u bajke. Čak ni ime Cinderella više nije sinonim čednosti i vrednoće… Tako rekoše i u večerašnjoj operi.
Danas ako pitate internet i fejsbukovsku generaciju mladih jesu li čuli za Cinderellu, rećiće vam: Kako ne, pa Cinderella escort je najpoznatiji sajt.
Zar ti, moj čitaoče, nisi čuo da je ime Pepeljuge iskorišćeno za najpoznatiji svetski sajt za nuđenje i kupovinu, a što jednostavnije rečeno znači: prodaju,…  nevinosti.
Ipak je Marko Ristić bio u pravu… “Oni imaju svoje PSAarme i svoje PSArmopevce……”
Meni ostadoše dve iskorišćene ulaznice za Verdijevu Pepeljugu.
Utiske sam vam poklonio, a u meni ne ostade ništa...



O istoj temi, ali iz drugog ugla