12. 06. 2018.

Gaetano Donizetti Lucia di Lammermoor, Lučija od Lamermura, Beogradska opera, Kler Kulen (Claire Coolen) Alberto Gazale, Dejan Maksimović, Ivan Tomašev, Marina Vukasović Medenica, Kosta Carina i Maja Janušić.




MIŠOLOVKA
Ali ne Agate Kristi

Opet nam je gostovao putujući cirkus Malteškog reda. Platite punu ulaznicu za gostovanje, a dobijete i Akademiju. Iskreno, nije bilo te samohvale previše. Samo desetak minuta, zajedno sa izvođenjem  “njihove” i "naše" himne. Čemu himne? Operska je predstava, koju su “možda” oni finansijski pomogli, ali nam je ova predstava najavljena kao “humanitarna”, jer deo cene ulaznica ide… Negde temo.
Da, pričalo se kako isto tako “negde tamo”.. vitezovi rade kao humanitarci..  Priznajem, stajao sam za vreme intoniranja himni, to mi nalaže kultura, ali samohvalu nisam slušao… Zapamtio sam samo kako neki (njihovi) ljudi u italijanskoj mornarici pomažu… I tako dalje i tako dalje…
Uostalom, sigurno ne mogu da "nahvataju" 600 ljudi za "proslavu", pa im "operska publika" popunjava prazninu preko 20 gostiju: italijana, par beznačajnih političara i isto toliko sveštenika, koji koktelišu na pauzi i već tredicionalno kasne na drugi čin.
Ne verujem da su moj osvrt od pre godinu dana čitali gospoda vitezovi, jer sam predlagao da, umesto govora, poklone svim posetiocima brošuru o svom istorijatu, radu, ciljevima… Možda bi time neki srbi shvatili koji je to lik bio Sv Jovan Krstitelj, čiji su oni sledbenici… Ali, bože zdravlja, eto njih sledeće godine… a i mene…
Kada je dobra predstava na vidiku, upašću u Mišolovku, naravno ne onu Agate Kristi. Pa to je drama koja se kontinuirano najduže izvodila od svih pozorišnih predstava
Ipak da skratim priču, ovo su ne samo sitni sati, već i sitni minuti, jer se piše u prvim minutima novog dana. Pisanje utisaka odmah nakon događaja je, ne samo najlakše, već i garantuje potpunu iskrenost. Već kada prenoći, počnu kalkulacije.
Elem, desila se Lućija od Lamermura i u Beogradu dva dobro znana gosta. Kler Kulen, ovog puta u ulozi Lučije i Alberto Gazale, kao Lord Enriko.
Može se reći da su publici poznati, a neprepoznatljivi, pogotovo Gospođa Kulen. U više nego odličnom mi je  sećanju iz prošlogodišnje Travijate. Tada sam napisao kako je naš grad postao usputna stanica za one koji hoće da upišu novu rolu u svoj CV. Gospođa Kulen je nastupe sa prošlogodišnje predstave, normalno, stavila na Youtube, uz one svoje malobrojne koji su tamo.
Večeras je Gospođa Kulen bila odlična. Sigurna, u punom rasponu koji zahteva uloga. Pokazala nam je svu lepotu svog glasa. Može zadovoljna da ode iz Beograda, a meni lično ostavlja jedan utisak, koji ću izraziti u rečenici: Onaj sopran koji se osmeli da prihvati sledeću Lučiju na beogradskoj sceni, neka razmisli da li je sposoban da ponovi, ili se bar približi  onome što je uradila Kler Kulen.
Večerašnja Lučija je dobila na otvorenoj sceni jedan od najvećih aplauza koji su se čuli pod svodovima opere zadnjih godinu dana.
Gospodin Alberto Gazale je pokazao pun profesionalizam, od sigurnog pevanja do krajnje sugestivnog scenskog nastupa. Jednostavno, pokazao je kako se to “radi u svetu”… Dođe se na dva dana, otpeva, ode da opet peva i…. i,.. i,.. Lako je kada neko ima takav glas, takvu pojavu, energiju...
Dejan Maksimović je bio Ser Edgardo od Revensvuda. Jednom rečju, odličan.
Naravno, tu je i Ivan Tomašev, kao Rejmondo, sveštenik. Sigurno da je njegov kvalitet pevanja takav, za kojim žudi svaka operska scena.
Taj lik je kod mene ostavio poseban utisak.  Režiser Džon Ramster je Rajmonda zamislio manje kao sveštenika, a više kao otmenog i mudrog gospodina, što ga približava ljudima, a opet ističe njegovu snagu u spoju nebeskog i zemaljskog. Napomenuću, nosio je sako kao najklasičniji katolični sveštenik iz Bruklina, koji je pajtos sa svim lokalnim mangupima, kako bi im što više približio i Boga i veru u poštenje i pravdu.
Videli ste da ću pisati i o Marini Vukasović Medenici. Ona je uradila kostime. Neću te, čitaoče, zamarati dubljim analizama, tek bluza i široke pantalone koje je Lučija nosila pri činu venčanja, nikako nisu u skladu sa vremenom  režijskog i kostimografskog dešavanja, kraj 19. i početak 20. veka (frakovi, cilindri, kilti,...). Lučija, tako odevena,  venčava se za Lorda Aštona, koji je u drap Džem-Bondovskom odelu. Očekivao sam samo da nakon te scene Lučija ispuši jedan džoint, kako bi se smirila, jer je više ličila nekoj bit-dami, šezdeset-osmašici, nego onoj koja robuje konvencionalnostima koje joj propisuje brat, koji uzgred rečeno nosi frak.
Rekoh, izneću samo jednu činjenicu i tu stajem, uz konstataciju:
O mnogim stvarima se u (B.O.) Beogradskoj Operi, decenijama ne piše, pa su se tako oni sa promašenim idejama i nesposobni, prividno  izjednačili sa sa onima koji su za svaku pohvalu.
I, na kraju, još jedna opaska. Libreto su “zajedničkim snagama” uradili pokojni Kosta Carina i sadašnja, veoma aktivna, Maja Janušić. Naravno, da meni mnogi sitni detalji ne promaknu, tako sam otkrio dokle je prevodio Carina, a odakle je počela Maja. Do Revensvudove arije kada prvi put kaže, “more žubori,” pa ponovi, pa ponovi isto… Odatle počinje prevod Maje Janušić.
Maji Janušić se ne dešavaju takve greške.
Lepa muzika, dobri pevači, interesnatna scenografija, svetlosni efekti odlični,  video produkcija zanimljiva… a dok sam šetao posle predstave, kako bih udahnuo svež vazduh, žena koja je uvek pored mene reče: Ne znam zašto u meni nije ostao neki poseban utisak. Trebalo bi da bude, a nema ga…
E to je onaj poseban fluid, zovem ga čarolijom… Često ga u čoveku izvedu i lošiji izvođači, doživi se u predstavama koje su manje dobre… Zapravo, to je sklop dobrog dana, posebne publike, ljudi na sceni, priče koja se prikazuje,… Toga nema večeras, a mnogo je stvari bilo za pohvalu.




O istoj temi, ali iz drugog ugla: