01. 02. 2017.

Đuzepe Verdi, Rigoleto, Narodno pozorište. Beogradska opera.. 01. 02. 2017. Dejan Maksimović, Dragutin Matić, Snežana Savičić Sekulić, Zorica Mitev Vojnović.




PREDSTAVA KOJA ĆE DA SE PAMTI

Pisano, kao i uvek,
u  satima nakon predstave.
Jer ne dam ni jednoj lepom osećanju,
da mi utekne u ponoćni mrak Beograda.

Oni koji redovno pratie šta ovde pišem, sigurno nisu očekivali da za nešto kažem da je ODLIČNO. Bilo je od početka sezone veoma dobrih predstava, na prvom mestu „Trubadur“, od pre dva meseca, koji sam nazvao „Veče Dragutina Matića“, bio je „Đani Skiki,“ „Bal pod maskama,“ „Nabuko“ gde je briljirao Ivan Tomašev, ali ujednačenije postave, kompaktnosti orkestra, hora i pevača nije bilo na ovom nivou.
Prvi čin, prva slika je nešto što su trebale da zabeleže kamere, da ostane krao trajni snimak. Naravno, Zorica Mitev je dovela orkestar da samih visina. Orkestar sa takvom sugestivnošću se ne pamti pod rukovodstvom naših dirigenata. Ako se još uzme činjenica da Mitev nije dirigovala „Rigoleto“ skoro dve decenije... ma zaboravimo takve podatke, dama je u pitanju, a njima ni po kojim osnovama ne brojimo godine.
Na kraju, publika u operu ne dolazi zbog dirigenata, već zbog pevača.
Za Dragutina Matića sam očekivao da pruži maksimalno zadovoljstvo, koje može da priušti Beogradska operska scena. Nisam se plašio da neću da budem zadovoljan kada počne: „Cortigiani vil razza dannata..“
Ali za ono, veoma bitno, što treba da izvede Vojvoda od Mantove:
La donna è mobile
Qual piuma al vento,
muta d'accento
e di pensiero.
Pa još u drugom ponavljanju, na kraju zadnje reči, sam bio spreman da zapušim uši, kad gle čuda, pojavio se u toj ulozi  Dejan Maksimović. Maksimović, za koga sam na Gala koncertu konstatovao, kako je dobio mnogo manji aplauz od zasluženog, ali sa „najavom“ da će to publika u nekoj predstavi da „nadoknadi“.
I moje predviđanje se obistinilo. Ali pre kraja treba da se pohvali i Snežana Savičić Sekulić. Ne pada mi na pamet da joj zameram neke sitnice. Bila je dostojna da se nađe izmneđu izvrsnog tenora i isto takvog baritona. Imala je inspiraciju, postigla dovoljno!
Na samo par predstava nisam bio u proteklom delu sezone. Tvrdim kako publika nije dugo, veoma dugo u Beogradskoj operi „terala“ pevače da se poklone, 6, 7, ili 8 puta. U vezi toga večeras nemam tačnu informaciju, što je za mene nekarakteristično.
Beograd ima  Rigoleta, Beograd ima Vojvodu od Mantove. Onaj ko promeni taj „tim“ pogrešiće.
O aplauzu je ono što sam rekao. Nepamatljiv u Operi, a posećenost, samo neki procenat iznad 50%. Užasavajuće prazna sala. Treba li da konstatujem ponovo kako se ne radi ništa na reklami, treba li ponovo da pišem kako oni koji uređuju sajt pozorišta i FB stranu „otaljavaju“ svoj posao, bez ikakve ideje. Nisam plaćen da ih učim šta i kako treba, sa njima neka se zabavlja Uprava.
A novi Upravnik Nacionalne kuće je mogao da prisustvuje ovom „Rigoletu“.  
Da proslavi izbor za Upravnika Najveće kulturne istitucije Srpskog naroda. To se ne radi u kafani, ne radi se ni samo sa svojim kolegama, to se radi i sa publikom... Jer i on, i svi drugi postoje, rade i rezultate očekuju u reakcijama baš od te publike. Nije ni VD direktora opere bilo u loži, iako se mogao videti na pauzama.
Hajde da iskoristim priliku da iznesem i ono što mi smeta. Smeta mi nelogična grba kod Rigoleta. Ukrašću jedan komentar na to (nije moj običaj da pozajmljujem izraze, ali ovaj je više nego dobar). Kostimograf je iskarikirao Rigoleta, pretvorivši ga u Nindža Kornjaču. U tu svrhu je bilo pregledano oko dvadesetak snimaka opera po svetskim scenama i našem Rigloletu su stavili najveći teret.
Možda neko iskušava  Dragutina Matića šta i koliko može.  Pa može mnogo više nego što drugi i mogu da zamisle, pa još u sadejstvu sa večerašnjim  Vojvodom od Mantove. Onog ko bude potpisao drugačiju podelu ove opere trebalo bi veoma pažljivo osmotriti. Mene neće izbeći sigurno, za druge ne znam.
Moram još nešto da kažem. U skoro svim predstavama gde učestvuje hor je jedan muškarac u prvim redovima. Prvi izlazi na scenu, zadnji sa nje odlazi. Ne mogu da shvatim kako svi režiseri insistiraju da samo jedan član hora bude u prvom planu. Tačno, on je solista hora, jasno, ponekad i otpeva par tonova više, ali... Ali čemu stavljanje njega u svim predstavama u prvi red? Ili se sam izborio za to.
Bar bi on sam trebao da zna kako to iritira publiku. I kontraproduktivno je za njegovu dalju pevačku karijeru, iako nosi, za znalce klasične muzike,  prepoznatljivo prezime.
Još jednom: Hvala Dragutinu Matiću, hvala Dejanu Maksimoviću. Sutra neće novine da pišu o vama. Nećete biti gosti u jutarnjim TV programima. Vi ste samo veoma dobri operski pevači. Da ste obični sportisti, bili bi, ali bavite se nečim što ne stvara samo radost, nego oplemenjuje ljude.
Neće čak o Vama da bude osvrt ni na sajtu, ni na FB stranice kuće u čije ime radite. Oni (mislim na one koji treba da reklamiraju, da privuku gledaoce) ne vole tuđi uspeh, ne uživaju u umetnosti i ne samo da ne vole ljude, ne vole ni sami sebe.
Večeras mi je priređeno zadovoljstvo da pišem onako kako želim. Volim da uživam, volim da slušam i gledam umetnike koji su Umetnici u duši, na sceni, u životu. Sve to troje se vidi kada je neko na sceni.

Volim da pišem pozitivno, a to što me neki nateraju na ono drugo, niti sam ja kriv, niti imam nameru da kusam kašu koju sam platio, a oni bez znanja, umeća i talenta zakuvali. Zato i delim sve sa njima.


O istim temama, ali na malo drugačiji način:
Laura i muzika.