07. 02. 2017.

Đakomo Pučini, Đani Skiki, 07. 02. 2017. Narodno pozorište Beograd. Beogradska opera. Aleksa Vasić, Sofija Pižurica, Dubravka Filipović, Nevena Matić, Ljubica Vraneš, Ljubomir Popović, Slobodan Živković, Stevan Karanac, Nikola Mikić, Mihailo Šljivić, Pavle Žarkov,...




PRAZNO KAO INSPIRACIJA

Pisano u noći,
 kada se sve ovo dešavalo.

Volim ekstremne situacije, i ono umetničko što proizađe iz toga. Pravi umetnik se tada pokaže, onaj loš ogoli, treći dobije impuls, vidi šansu da pokaže sebe drugačijim.
Nočekivani „Đani Skiki“... Samo „on“, ogoljen, bez „Kavalerije Rustikane“, ili „Sestre Anđelike“ koje ga po pravilu prate, jer je jednočinka. Viša sila je učinila da za „Đanija“ od pre tri dana vratim ulaznice zbog bolesti, zato mi ovaj, nije promakao.
Postava najsličnija onoj na prvoj premijeri. O tome je već pisano u superlativima.
Aleksu Vasića (na drugoj premijeri) sam, pod predhodnim utiskom Đanija, koga je tumačio Vuk Zekić, propustio da dobro oslušnem i pogledam kako „nosi celu ulogu.“ Večerašnji zaključak, veoma dobar.
Celokupan doživljaj je, da se delimično izgubila energija, maštovitost i još po nešto manje bitno, u odnosu na  premijeru, iako nije bila davno. A premijera je bila za antologiju. Takav komični naboj, u kome pojedini pevači suzdržavaju smeh na ono što vide u glumi svojih kolega, je nešto što se retko događa i u pozorištu, a kamo li u operi.
Svakako je tome doprinela i činjenica da su večeras svi neplanirano „uleteli“ na scenu, da su pre tri dana istrošili energiju u istoj predstavi, da je u gledalištu bilo samo stotinak osoba,... ali i pored svega toga ovo je nešto daleko iznad proseka BOSa. (Beogradske Operske Scene). Sofija Pižurica nije za „O mio bambino caro..“ dobila aplauz, a nije ga ni zaslužila. Nešto je bolji bio njen duet sa Ljubomirom Popovićem na kraju predstave. On je tek tada pustio maksimalno svoj glas. U toku predstave, kada je u pozadini, bio je jedva čujan, dok je na rampi, onaj prijatan tenor, koji sve više upoznaje beogradska publika.
Dubravka Filipović je bila izrazito upečatljiva. Glumom, veoma dobrom glumom, je podržala svoj glas.  Isto se može reći i za Mihaila Šljivića. Stvarno je „skrojio“ rolu Simona. Zar ima lepše i kraće pozitivne ocene?
Nekada se desi da tek u ponovljenom slušanju čovek otkrije kvalitet nekog pevača u predstavi. U ovom slučaju je to kod Nevene Matić. Sve je uradila krajnje profesionalno, a na to dodala odličnu glumu. Zaključak je, tek će publika posebno da uživa u njenoj lepoti i lepoti njenog glasa.
Na večerašnju predstavu sam došao sa namerom da sa posebnom pažnjom slušam pevačice. Nemam neki razlog za to. Naprosto, poželeo sam baš to u ekstremnoj situaciji. Pohvalio bih „kvartetski deo“ : Đani Skikija sa tri  dame. (Dubravka Filipović, Nevena Matić i Ljubica Vraneš) To veoma jasno i razgovetno klupko glasova oko samrtne postelje, je scena koja je ostavila najjači utisak na mene.
Navalentnost i oholost Đieske, Ljubica Vraneš je na premijeri pokazala do ivice napadnosti, što je mene i osobu sa kojom sam uvek u operi, dovelo u nedoumicu da li je to njeno, ili režisersko viđenje. Tek u narednoj predstavi je isto to ponovila druga pevačica, te se odgonetnulo da je to Vraneš samo dobro sprovela rediteljsku zamisao. Inače ista pevačica će sigurno ući u buduću antologiju erotskih scena Beogradske opere. Mislim na  nju i Dejana Maksimovića u „Rigoletu“, gde je strastvenost  Vojvode od Mantove i Madalene prikazana  u maniru tajnih ljubavnika.
Naravno, takvu antologiju može samo da piše pisac, nikako mizikolog. Muzikolozi ne primećuju, jer i ne očekuju u operi erotičnost. Sumnjam da i znaju širinu te reči, od estetike, do umetničke. Ipak je to bliže slikarima i piscima.
Tu smo! Idem u digresiju. Ne znam da je neko pisao na ovaj način.
Svaka arija i svaka melodija je erotična, a sve se opere, kao i život, odigravaju zbog žena, lepih i poželjnih. Na ovo moje će neko pametniji da kaže, a  muzika? Odgovaram: Čak i u posmrtnim marševima, onaj ko malo bolje oslušne, čuće ono što verno prikazuje ucveljenu ženu, sa crnom tokicom na glavi i mrežicom iste boje, koja pada preko očiju, koje željno traže nekog da ih uteši.  Oslušnite! Pogledajte!
Da se vratim na temu. „Đani Skiki“ je voma čedna predstava. Dame su (večeras sam gledao i slušao prvenstveno dame)  u nekom post KokoŠanelovskom tipu garderobe. A od rekvizita na sceni imamo, između ostalog, mobilni telefon, lap-top,..  Tačno, ova publika, ni u jednoj predstavi,  ne bi podnela helanke, mini suknje, a sačuvaj Bože haltere, ili  samo korset na ženskom telu, ....  pa zar umetnost ne ide korak ispred stvarnosti? (Pogledajte snimke drugih operskih kuća širom sveta) Nek da Bog, da do kraja ove decenije vidimo nešto sa tim jednim korakom napred.
Kostimi su bili čedno dobri, ako se večeras ne računa Sofija Pižurica, kojoj stvarno nije odgovaralo ono što je imala na sebi.
Na kraju, čovek mora da zahvali i orkestru i pevačima na trudu. Treba snage za „igru“ pred skoro praznom salom. I to mnogo!
Pa, Beogradska opera ima snage! Samo da se malo drugačije rasporedi, napravio bi se na samo onaj korak koji ja priželjkujem, već i mnoštvo drugih.


O istim temama, ali na malo drugačiji način:
Laura i muzika.