29. 12. 2018.

Mocart, Figarova ženidba, Vladimir Andrić, Snežana Savičić Sekulić, sopran, Aleksandra Stamenković, Nebojša Babić, bariton, Ljubica Vraneš, mecosopran, dirigent Stefan Zekić… Direktorka Jasmina Trumbetaš Petrović, 29. 12. 2018.














OŽENISMO FIGARA,
IAKO JE MLAD

U zadnjoj operskoj večeri ove kalendarske godine,  ženio se Figaro.
Deca vole svadbe, pa je zato je na predstavi bilo skoro dvadesetoro dece od 2, do 12 godina. Dovele su ih bake i deke, doveli roditelji. Neki su sa decom izašli, pa izašlo je još nebrojeno posetilaca, očigledno nisu znali, kako ovo nije predstava za decu, za decu i za one sa slabim varenjem.
A o predstavi sve najlepše. Ne zato što je bila izuzetna, već što je Novogodišnja, da ne uđemo u Novu godinu sa lošim mislima.
Šteta, nije joj prisustvovala Direktorka Jasmina Trumbetaš Petrović. Možda  se pred ogledalom divi lovorikama sinoćneg Gala koncerta u Kombank dvorani. Ili u toplini svog doma uživa, sećajući se pevanja, ili je preplašena od pucanja. Jer bio je to koncert sa pevanjem i pucanjem… Ali ne novogodišnjih petardi, ili, Sačuvaj Bože, pištolja, nego glasova… U eri mobilne telefonije, bez obzira u kom ste kraju sveta, dostupne su vam sve informnacije… Možda je nova Direktorka i večeras na nekom Gala koncertu… Na turneji Gala koncerata. Prorekao sam kako će srpski populus tek da vidi koliko je ona popularna i tražena…
Da se vratimo na predstavu. Večeras je bio poslednji ovogodišnji promašaj, ili gaf, ili ako hoćete neinformisanost, ili sve zajedno upakovano u bezobrazluk. U programu piše kako je večerašnju, za mene veoma lošu režiju, Jagoša Markovića obnovio Aleksandar Nikolić. Ovo nije režija Aleksandra Nikolića, čija je, ne znam i ne želim da saznam… Pevači i hor i statisti u belim kostimima, duboka scena sa podom, svetlo bež, sofe kanabei, sa belim meblom… Belo, belo, belo… Nit je raj, nit' su labudovi, niti je u pitanju čador nekog savremenog Age Hasan Age.
Još kada se na ljuljaškama “digne” troje pevača i nastane desetominutna statična “radnja” sa pevanjem…
Rekoh, neću nikoga da posmatram u negativnom kontekstu… Grofica u operi je bila Aleksandra Stamenković… Otmena u držanju, sušta suprotnost drugim likovima, koji su trebali da budu groteskno smešni,… otmena u pevanju. Večeras najbolja. O, srpski novinari, branšo, davno okarakterisanoj kao “univerzalne neznalice,” pišite o ovakvim groficama, a ne o onima iz Opova, Barajeva i Surčina.
Da preskočim Grofa u tumačenju Vladimira Andrića i Suzanu, Snežanu Savičić Sekulić, zašto da pišem o svima. Prihvatam mišljenje svakog , ali da nije fejzbukovsko, pa  čak i onog,  ko ih bude hvalio.
Iskreno, malo mi je i dosadno da slušam Nebojšu Babića, a večeras je bio već spominjani Figaro. Spadam u one koji vole neizvesnost,… kao neko ko nema sluha, uživam u svezanim jezicima pri osminama i šesnaestinama. A kod Babića se sve zna… Odustao sam da kod njega čekam greške,… da strepim da li će moći, da li će pući, da li ćemu se omaći,… kakav je to sport gde je svaki udarac, svako bacanje, svaki šut,… pogodak. Naravno da je šala. Nebojša, bravo!
Nepoznati obnovitelj režije je mogao sa Kerubinom da napravi priču za pamćenje. Ljubica Vraneš, osećam, režijski je bila sputana, a pevački je bila standardna, neko ko do tančina  izvršava  postavljeni zadatak.
Dirigent Stefan Zekić je sa uvertirom krenuo dobro. Više nego dobro. Obećavalo je… Sa dizanjem zavese, kao da se sve raspade…
I nema večeras krivca. U Beogradskoj Operi je veoma loša klima… Osećaj nekog iščekivanja… Nije u pitanju onaj čuveni Godo… Godo uvek dolazi, a ovde kao da treba neko da ode… I ne neko, već neki i ne neki, već mnogi…
Sve u svemu, užasavajuće loša predstava u kojoj sam došao do jednog zaključka, koji ću  da šire obradim u jednom od svojih narednih pisanih radova.
U operi, zapravo u delu za orkestar, u žargonu zvanoj “operska rupa”, postoji G tačka. Ko na nju sedne, počne da se ponaša van svih prirodnih zakona.
Večeras je na mestu gde je pre dve večeri sedeo Gospodin Violista, opisano u mojoj prerdhodnoj impresiji, bila Gospođa Džins Violista. Već njen dolazak je nagoveštavao nešto izuzetno. Farmerke i bluza sa nenormalnom širinom okovratnika. To se pravi sa ciljem da bluza spadne sa ramena. Naravno, tu si i neizbežne crne bretele, koje drže grudnjak, ...dama očigledno nije čula za one providne, silikonske…
Ipak, takva ne bi mogla da se pojavi ni na jednoj audiciji za člana orkestra, tamo gde operska tradicija traje 150, 200 godina, ali…
Sedajući na tačku G, počela je da se ponaša identično kao  pre dve večeri Gospoin Viola. Ovu damu je iskučivo šarmirao, neodoljivi gospdin sa njene leve strane… I da ne dužim priču… Verujte da se razumem u neke stvari, jer moj izdavač nakon štampanja knjige “Seksualni bonton,” sa početkom Nove godine, izbacuje na tržište još dve knjige…
Rekoh tržište… Na kom tržištu muzičara bi dotična Gospođa Džins Viola mogla da prođe, ako, igrom nekog slučaja, izgubi posao u operskom orkestru.
Znam, trenutkom objavljivanja ovih redova, neki će me pljuvati, ali da bi im pospešio lučenje pljuvačke, podsećam ih kako su se mnogi udomili u operskom orkestru tek onda kada nisu primljeni u Fiharmoniju i orkestar RTSa, pa čak i u bivši Orkestar Doma Vojske… (Čast izuzecima)  Izgube li tu posao, zar misle kako će moći u farmerkama da sviraju u Velikom Pink orkestru. Pa Željko Mitrović (vlasnik PINK televizije), za svoje muzičare ima dress code.
Tek kada budemo svi na tržištu, odvojiće se kukolj od žita… Odvojiće se oni koji će da sviraju u “Figarovcoj ženidbi,” od onih koji će da gude “Oženismo Figara”.
Potražite me na nekoj sledećoj operskoj predstavi. Na svadbe više ne idem.
Srećna Vam Nova godina.