09. 05. 2019.

Đuzepe Verdi, Travijata, Narodno pozorište, Beogradska Opera, koncert, Sanja Kerkez, sopran, Stevan Karanac, tenor, Vuk Zekić, bariton, Ivana Živadinović, mecosopran, … Ana Milićević, inspicijent, Jasmina Trumbetaš Petrović direktor. 09. 05. 2019.













BILO PA PROŠLO
(ne ponovilo se)

Dovoljno je videti podelu za večerašnju predstavu, pa da potencijalnom posetiocu bude jasno kako to neće biti ništa posebno. Oni koji će da se posipaju pepelom po glavi, nalazeći opravdanje što je sinoć bila drugorazredna opera iz San Petersburga na istoj ovoj sceni, zaboravljaju kako pravi ljubitelj opere ne plaća skoro pet puta skuplje ulaznice, od uobičajenih, za nešto što ne obećava. Pa danas je sve dostupno na youtube, zna se kako ko peva i iznenađenja u svetu nema.
Pitam se samo šta je večeras trebalo Sanji Kerkez, u roli Violete Valeri, da se pojavi sa ostatkom solista? Svakako, dobiće zadovoljavajući aplauz, jer će navijači drugih pevača i njoj da se delimično oduže, ali…
Sve u svemu loša predstava u kojoj su i Sanja Kerekez, a i Stevan Karanac bili korektni.
Oni koji su ovde očekivali umetničko sahranjivanje tenora Karanca, greše. Spadam u one koji nemaju problem da pohvale ono što doživljavaju kao korektno, dobro, bolje od drugih. Tako mogu da kažem kako je Gospodin Karanac kvalitetniji tenor bar od dvojice članova, čitajte prvaka, Beogradske Opere. Oni koji me redovno čitaju, odmah će da pogode kako su u pitanju Dušan Plazinić i Aleksandar Dojković.
Sad, pitanje je kako je Karanac došao do ove role. Čak ni iz programa ne može da se zaključi njegov status. Niti je član Operskog Studija, niti je gost. Večeras ima premijeru u roli Alfreda, a sajt pozorišta ćuti o tome. Jedino se unapred znalo kako će Direktorka Jasmina Trumbetaš Petrović da prisustvuje ovoj predstavi. Suviše su jake sile koje Karanca guraju i ovde, a i na druga mesta. Mora se konstatovati kako mu se pevanje poboljšalo od onog nesrećnog “Don Paskvalea” od pre godinu dana. Kada je “…stao on, stao orkestar, stala predstava…”. Da, tim rečima sam to opisao.
Ali je Direktorku očigledno završetkom drugog čina iz sale oterao Vuk Zekić. Moram da konstatujem veliki napredak u Upravi Opere. Dok je bivši Direktor Janko Sinadinović aplaudirao svima, bez razlike, Gospođa Trumbetaš je večeras na ono što je čula od Zekića, ostala sleđena. I treba da bude sleđena. I trebala bi, za kaznu, deset narednih večeri, pre spavanja, da sluša snimak večerašnjeg Zekića.
U ulozi Flore je večeras pokušala da bude Ivana Živadinović. Vratite nam predhodne Flore. Možda nisu bolje pevale, ali su na sceni bile dame. To (otmenost) je onaj minimum koji mora Flora da ispuni na sceni.
Inače, Karanac nam je večeras prikazao jednog zbunjenog, ukočenog, poluretardiranog Alfreda Žermona. Pronašavši čvrst oslonac na daskama koje život znače, banderasto ukočen je pevao, sa nogavicama za pola metra širim i rukavima samo za desetak santimetara dužim… Predpostavljam da je sve to bila zamisao režisera.
Uostalom Gospodin Karanac mi neće zameriti. Pošto moju suprugu i mene naziva “piskaralima” i “sumnjivim blogerima,” upozoravajući ljude kako mogu “svašta” pročitati u mojim tekstovima koji nemaju ništa zajedničko sa operom,… Očigledno mladi pevač prati ono što pišem, ili pišemo… Glupo bi bilo da insistiram u dokazivanju da je manje knjiga u životu pročitao nego što sam napisao… Pevačevo je da peva i da na sceni izgleda pristojno…
A to je već ono veoma problematično polje za mladog pevača, koji gura nos u pisanje.
Svojevremeno nisam pisao o “Novogodišnjem koncertu okestra RTSa,” kada se na kraju programa, uz tri veoma afirmisana operska pevača, pojavio i večerašnji Alfredo… Možda je trebalo da služi na ponos nekome, jer je “upao” u ispunjeni Sava centar sa buketom u rukama, ne znajući ni šta sa buketom, a još manje šta sa sobom, a trebalo je i da peva,… i pojava i pevanje mu je bilo kao da ga je poplava izbacila… Ipak je to bila sramota za onoga ko ga je tu doveo.
Uz sve to, ne sumnjam, da će Stevan Karanac da peva i na domaćim scenama, pa i na inostranim. Uz sve negativnosti koje primećujem, on neusumnjivo poseduje potrebne predispozicije da se pojavljuje na scenama.
Srećno mu, za sada je, konstatujem, bolji od dva prvaka. (To nekima ne bi bila uteha)
I da ne izostavim dirigenta Đorđa Pavlovića… Maksimalno se trudio. Koliko je pažnje posvećivao orkestru, toliko je brinuo o pevačima. Uspeo je u svojoj koncepciji.
I na kraju nešto pod nazivom: Može, ali neće.
Desetak puta sam pisao o bezobrazluku, ili nestručnosti inspicijenata da uključe ovetljenje na drugoj galeriji, levo. Posetioci bauljaju, pipaju po vratima, traže kvake, uključuju mobilne telefone, traže broj lože. Večeras je Ana Milićević mučila posetioce sve dok se predstava nije završila, a onda je uključila osvetljenje. Pogledao sam na izlasku razvodnicu i rekao joj: Je li vidiš da rade sijalice, ali neće da ih uključe?
Smejala se.
Neki bi rado uključili sva svetla, samo da pojedinim posetiocima vide leđa. Zauvek.



O istoj temi, ali iz drugog ugla: