13. 01. 2019.

Novogodišnji gala koncert 2019., Beogradska Opera, Narodno pozoprište, Ljubodrag Begović, bariton, Sofija Pižurica, sopran, Aleksandra Angelov, mecosopran, Nenad Jakovljević, Aleksandar Stamatović (nepostojeći), Vladimir Andrić, bariton, Aleksandra Stamenković, sopran, Jasmina Trumbetaš Petrović, sopran, Direktor Opere, Janko Sinadinović, tenor, Ilija Marinković, Aleksandar Dojković, tenor, Ivanka Raković Krstonošić, Željka Zdjelar, mecosopran, Miodrag D. Jovanović, bariton, Ivana Živadinović, Ljubica Vraneš, mecosopran, Dejan Maksimović, tenor, Dragutin Matić, Dragana Del Monako, mecosopran, Ivana Dragutinović Maričić, reditelj, Milenko Pavlov, Molina Udovički, Dejan Savić, dirigent, Ana Zorana Brajović, Zorica Mitev Vojnović, Đorđe Stanković,…. Poeticum, Poetikum. Piše David Naum.

















Gala, galije, najgalije,...

Reč gala podrazumeva dve stvari, izrazito svečana prilika, pid jedan i pod dva, za koju su obavezna najsvečanija odela. To bi i naša Direktorka Opere,  obzirom da u intervjuima insistira kako je i slavista, trebala da zna… Ali, Bože moj, ne bih da budem onaj ko nabraja sva njena neznanja i gafove.
Ovo je KOSTIMIRANI koncert.
A možda je i to bolje, nego da nam se Direktorka pojavi u beloj krinolini, a la venčanica, kao na jednom prednovogodišnjem Koncertu. Za taj koncert i za takva događanja, oni koji veruju u malere i kob uvek kažu: pu, pu, pu… (ne zaboravite 3 puta)...
Naravno, prošlo je par meseci, pa je red da se dogodi novi “Gala koncert”!
Kada sam pročitao ime Milenka Pavlova (narator), setio sam se Kosidbe na Rajcu. Ne pitajte, kako ja tamo. Pa izdavači me plaćaju i traže da posetim sva mesta gde se igra, peva, jede i pije… Možda Pavlov zadovoljava kriterijume Sajamsko turističke manifestacije “Kosidba na Rajcu” (zvaničan naziv)… možda bi mogao da bude i voditelj neke Šoićevske Belolađarske manifestacije, ali ovde JOK. Pa još da na početku u predugom uvodu, u taktovima Uvertire “Slepog miša” pleše i to ni manje, ni više sa Direktorkom Jasminom Trumbetaš Petrović… Ili možda nova Direktorka preko ovih, za sada, trapavih koraka, planira da na svojim narednim koncertima širom Srbije počne i da pleše… Večeras “malo valcera,” “tu i tamo polke” i nečeg trećeg, čemu ne znam ime, ali… prvi koraci na sceni su najteži… A sutra, ko zna šta sve.
I još nešto interesantno, izlazi Zorica Mitev,… u publici muk. Prva poče da aplaudira osoba pored mene… Obratim joj se sa pitanjem: Zašto? Dobijem odgovor: "Publika ne zna da treba da pozdravi dirigenta!" Večerašnja publika očigledno slabo poznaje operske arije… Zaboravila je da aplaudira nakon horskog izvođenja Konjovićeve čoček igre. Čak ne bi pozdravila dirigenticu Zoranu Brajović, da se ona nije okrenula prema publici i počela da lupa dlanovima po zidu.
Ima i pozitivnih stvari za publiku. Došli su u ne tako malom broju i ono bitnije, došli su izrazito svečano obučeni, nego za na redovne operske predstave.
Kada hvalim, da primetim i potez nove VD Upravnice Teatra, Ivane Vujić. Pozvala je u Upravničku ložu goste. Konačno je to mesto, puno sablasne praznoće, oživelo. Prestajem da imam utisak da je to dolina za gubave, gde ljudi dobrovoljno ne zalaze.
 Kao što sam rekao, Uvertira iz “Slepog miša” je predhodila večerašnjem koncertu. Preduga šetnja "u prazno" hora, uz ples već opisanog Pavlova i Trumbetašice. Ali iluzorno je analizirati režijske postupke Ivane Dragutinović Maričić. U “Politici,” pre četiri godine je jasno i nedvosmisleno okarakterisana njena režija. Kao redovan posetilac opere, mogu samo da konstatujem kako se od tada ništa nije promenilo.
Nakon “Hora cigana,” nastupa Ljubodrag Begović. Moj komentar: Idi, begaj!
Idemo dalje.  Potom su usledile dve gospođe koje nisam prepoznao. U programu je pisalo da su na sceni Sofija Pižurica i Aleksandra Angelov. Obe sa crnim perikama u Delibeovom “Lakme-u” (arija cveća). Pored takvog pevanja tri Delibea da komponuju i sade cveće, doživeli bi da im propadne baštovanstvo.
O Nenadu Jakovljeviću i njegovom Don Baziliju iz “Seviljskog berberina” sam već pisao. Potom je trebalo da usledi Aleksandar Stamatović. Nisam ga primetio. Mislim, bolje za njega, a i za mene… Ako nije bio, a ja tvrdim da nije, neko je trebao da izrekne reč izvinjenja… Možda je onaj Pavlov i pričao u vezi toga… Bilo je u tom naratorstvu toliko gluposti, da ću dobro da zapamtim ime autorke Moline Udovički.
Zar stvarno ta Molina Udovički misli kako je publika željna prićanja o operama, prepričavanju nesrećno izabaranih anegdota… Pa koga interesuje šta Janko Veselinović misli o operi?? I to pre izvođenja arije iz “Seviljskog berberina”… Ko je izbarao taj tekst, ko je platio taj tekst i koliko??? Zar je Udovički dramaturg u Narodnom pozorištu?... Čak i da je to, neka pokuša svoje “pisanje” da proda nekom drugom? Odavno se zalažem za pravilo “svi na berzu”. Svi pred publiku… Nemojte mi znanje i umeće takvog dramaturga uvijati u cenu koja je skoro dva puta veća od ulaznice za opersku predstavu.
Sledili su Vladimir Andrić i Aleksandra Stamenković, kao Silvio i Neda iz “Pajaca.” Gospođa Stamenković mora da bude sigurna kako pevanje dueta sa Andrićem vodi samo u jednom pravcu. Očaj mu je ime.
Usledila je Jasmina Trumbetaš Petrović. Očekujete ovde isti ton? Grešite. Gospođu Trumbetaš sam hvalio ne samo u vezi arije Adrijane, već u vezi kompletnog nastupa u operi “Adrijana Lekuvrer”. Što se tiče prvog dela programa, u kome je nastupio još i Janko Sinadinović, kao Karavadosi iz “Toske,” ona je bila apslutno najbolja. Mislim, i ograničavam se na pevanje.
Za kraj prvog dela nam je udeljen Ilija Marinković. Bilo je davno jedno dete krupnih očiju koje svira violinu. U to vreme su se svađali oni koji su govorili kako to dete ima dušu, sa onima koji su tvrdili kako nikada neće tehnički da se usavrši. Večeras smo imali Iliju Marinkovića koji je svirao Ciganske melodije, Sarasatea. Za skoro dve godine koliko sam živeo u Pešti, naslušao sam se na desetine mađarskih Marinkovića, koji ništa lošije ne sviraju. (Teško mi polazi za rukom da u jednoj rečenici, kao ovde, iskažem sve što mislim.)
Nakon pauze, opet nešto dobro znano, “Slepi miš”, a u njemu Dojković, Raković -  Krstonošić i Zdjelar. Pa potom usledilo malo Valcera cveća iz “Krcka orašćića”… Sve u Beogradskom baletu prolazi, samo da nema solističkih tačaka. Ovako prva balerina u redu zadnja čini pokret, ali Bože moj… Naši su.
Onda je usledio Miodrag D. Jovanović, kao Don Manjifiko iz “Pepeljuge”, koga su kao starlete (ne otvarajući usta) pratile Ivana Živadinović i Ivanka Raković Krstonošić… Sa očerupanim kostimima, izgledale su kao očerupane kokoške… Ovde se ja smejem… Posedujem radni program u kome stoji: (sa Raković i Živadinović u kostimima iz 1. čina – ovo ne pisati u program)… Sastavljač programa se o to oglušio… Ovako smo imali dve starlete sa punim imenima i prezimenima… Koje su vrckale i cupkale.. I Jovanovića kome nikako ne idu osmine i šesnaestine i koji nema šta da traži u roli Don Manjifika, sa kojom Nebojša Babić, iz predstave u predstavu Pepeljuge, bere aplauze. Moja malenkost je odgledala sve predstave te opere nakon nove postavke. Bar da oni koji odlučuju u Operi, a ne znaju kako igledaju pojedine predsave, shvate sa kim imaju posla.
Sledile su Ljubica Vraneš i Sofija Pižurica (ovog puta u plavom izdanju). Nečujne! Apsolutno se nisu čuje. Što bih ja odgonetao zašto? Platio sam ne tako jeftinu ulaznicu i pišem o onome što sam čuo i video.
Dejan Maksimović se pojavio sa arijom Su Čunga iz “Zemlje smeška”. Veoma dobro. Odmeren, jasan.
Onda je išla opet ona, već spominjana,  naratorska priča… Pa više je bilo Pavlova nego bilo kog drugog… Čovek se trudi da bude zabavan… Radnja opere u 19 veku, a čovek priča o sadašnjem vremenu, pa se vraća u prošlost…  Red prošlosti, red sadašnjosti… I onda Matić.
Ne verujem da je iko slušao više Matićevih Figara od mene. Ali nije to bio onaj Matić (kakav ume da bude), iako je, sigurno, večeras dobio najviše aplauza… Neka popriča sa dirigentom…
Posle onog čočeka, koji je ostao bez aplauza, sledi “Marš na drinu”. E tu je već dirigent Đorđe Stanković svoj na svome… Ali publike bez osećaja i za taj maršovski ritam… Lako Stanković kroti i orkestar i hor, ali publika mu je iza leđa…
Sve je ovo zabava… neka tako i ostane… Dokle “Marš”… Promenite malo, neka bude nekad nešto što svi znaju, a što nije ni za jotu manje srpsko… Jesu li rukovodioci Opere čuli za pesmu “Igrale se delije”… Mnogo je to i pevljivije i optimističkije od “Marša na Drinu”.. I da vam ne dajem savete. Ne plaćate me da vas učim… Skinite već jednom sa vrata publike “Marš na Drinu”.
Evo Đorđa Stankovića i dirigent i šoumen i osoba sa beskrajno širokim osmehom… Da, ali treba neko da se seti da voditelj bude dirignet, pa red dirigovanja, red priče… Bio bi, siguran sam, u tom poslu mnogo bolji od onog Filharmonijkog Gospodina Gabrijela Felca.
Opet sam kupio ulaznicu za jedno, a dobio drugo. Pa i Gospođa Trumbetaš prodaje mačke u džaku, to jest pevače i polupevače na sceni. Ulaznice su bile u prodaji od početka decembra, a na nezvaničnom programu, jasno zvaničan je uvek na par dana pred koncert kada više nema ulaznica u prodaji, je stajalo da pevaju neke druge osobe, a ja čeznem za Natašom Jović Trivić, koja je izbrisana, čeznem da se Trumbetašica pojavi dva puta, (tako je planirano do pre desetak dana)…
Pitaće oni koji me redovno čitaju, zar je moguć kraj bez čuvene J. J. Jadranke Jovanović. Sve je moguće kod Nove Direktorke.
Analiza toga u nekom od sledećih pisanja.
I na ovu Srpsku Novu Godinu zaključak nekog ko prati umetnička i neumetnička dešavanja je da će i ubuduće domaćem populusu modu da diktiraju dve poljoprivredne tehničarke, prva Ceca iz Žitorađa, druga Dragana iz Kasidola, a možda na čelu svega da bude Jelena, najpoznatija bivša učenica beogradske Trgovačke škole. Soprani i mezzosoprani uopšte nisu u toj hijerarhiji. Ne svojom zaslugom, već iz uvrežene mržnje prema lepim i pametnim ženama.
Kada smo kod toga, čudim se da večerašnji “koncert” zatvara Dragana Del Monako. Da, ona ove godine “slavi” 30 godina umetničkog rada. Slaviće u Operi ako dozvole i ako ne odlučuju oni koji su to pre 5 godina “propustili”. Namerno propustili. Da li su u Operi i dalje na vlasti oni koji ne opraštaju uspeh i pamet. Očekujem da Gospođa Del Monako tim povodom napiše i knjigu o svom životu. U brojnim intervjuima je pokazala kako ima šta da kaže i da to UME.
Stvarno sam bezobrazan, sve pamtim.
Večeras je njena Karmen bila previše intelektualno hladna,... ali radujmo se životu uz muziku.
Šta da poželim pevačima u Novoj godini… Svi im žele manje prehade, manje alergija, da ih služi glas, a ja im želim nešto veoma prozaično. Da se što bolje prodaju. Nikako “ispod” 500 evra. Da svi postanu Pevačica 5-0-0 (sa peticom i dve nule) Kažu: "Ne otvara usta bez 500 evra.". Pa kada može jedna ispodprosečna pevačica da ima tu “cenu”, što ne bi i oni bolji i mnogo bolji imali isto… Jer ako je njoj skočila cena u protekloj godini, što u ovoj Novoj 2019. ne bi i drugima.