Zamoljen sam pre odlaska na večerašnji koncert da budem uzdržan, jer je dete u pitanju. To spada u one molbe koje muškarac treba da shvati kao zahtev lepše polovine.
A pre početka
koncerta, smrzavajući se, rekao sam sebi:
Primoravaju te da budeš ono što jesi, čak i kada nećeš.
Koncert je
kasnio pola sata. Oprostio bih pola sata stajanja na betonu nezagrejanog
predvorja Scene “Raša Plaović“ oprostio
bih i više od toga, ali ne opraštam nešto
drugo. Ti su me naterali na onu odluku.
Zapravo tu sam
se zadesio želeći da vidim šta može troje operskih pevača, koje sam u svom pisanju
hvalio proteklih meseci. Oni su došli da mobe Tanji Filipović. Za one koji
bolje barataju kompom i engleskim objasniću tu veoma lepu srpsku reč. Pomaganje
da se nešto obavi brzo i kvalitetno, ali uz nepisanu obavezu da se uzvrati. A
sve je propraćeno radošću, veseljem, jer se stvara vrednost koja će da traje
mnogo duže od samog događanja.
A želeo sam i da
ih čujem u muzici koja je različita od one operske, kojom koračaju veoma dobro.
I pojavi se
Tanja Filipović, srednjoškolka koja po četvrti put peva na solističkom koncertu
pod svodovima Nacionalnog pozorišta i opere. Sigurno je nečim zavredila da se
tu nađe po četvrti put. Čak i da je po prvi put napisao bih istu rečenicu.
Devojka veoma pristojno peva.
Mnogo sam
zahtevniji u Jazz muzici nego u operi. Ono Jazz me dirne. Jer Jazz se ne
interpretira, već doživljava. Zato je najsličniji vođenju ljubavi. Ugađaš sebi,
ugađaš osobi pored sebe, igraš se, nadmećeš, dopunjavaš. Nikada dva puta isto.
Za mene, Jazz bez duvanskog dima je kao za sremca,
lalu i bačvanina supa bez rezanaca. Bilo
je dima, onog veštačkog i hvala na tome rediteljki.
Nije bilo
strasti, nije bilo crnačke lucidnosti, mirisa viskija, nije bilo jeftinih
ženskih parfema. A sve to mora da bude u mizici koju svrstavamo pod Jazz. Rekoh
da sam zahtevniji nego u operi. Očekujem od svake interpretacije Yokuali da me
baci u trans, kao i od svake druge habanere. Draži su mi ritmovi oštriji od
onih Beni-Gudmanovskih i Djuk-Eligtonovskih, ali Jazz je Jazz i ko u njega ne
uđe srcem tangerosa, dušom preznojenog crnca, kusa onu gore spominjanu supu bez
rezana i još hladnu.
Ne želim da pišem o nastupu profesionalaca, osvrnuću se samo na duete sa Tanjom. Muškarci su bili neuporedivo glasniji i poklapali su je potpuno. Videla se neuvežbanost i nemoć ton majstora. Tek je zajednička numera svih izvođača bila za plakanje, ali Jazz i jeste plač potlačenih. Nije ni nastao mocartovski na dvoru, već u siromašnim četvrtima, gde je plakala truba, uzdisao trombon, gde je jecao saksofon, u dirkama klavira se iz punog srca prenosila hrana u prazan želudac, a u bubnjevima, proizveden metlicama, damarao optimizam.
Ne želim da pišem o nastupu profesionalaca, osvrnuću se samo na duete sa Tanjom. Muškarci su bili neuporedivo glasniji i poklapali su je potpuno. Videla se neuvežbanost i nemoć ton majstora. Tek je zajednička numera svih izvođača bila za plakanje, ali Jazz i jeste plač potlačenih. Nije ni nastao mocartovski na dvoru, već u siromašnim četvrtima, gde je plakala truba, uzdisao trombon, gde je jecao saksofon, u dirkama klavira se iz punog srca prenosila hrana u prazan želudac, a u bubnjevima, proizveden metlicama, damarao optimizam.
Dobio sam
učenički nastup, a kvalitet osrednjeg javnog časa srednjoškolaca. Tačno, koliko
je saksofon Uglješe Novakovića bio naučeno odsviran, toliko je klavir Andreje
Hristića bio bliži pianinu iz kaubojskog salona. Luka Jović iza bubnjeva je odradio najosnovnije zahteve, a kontrabas Ivana
Maksimovića je bio akademski korektan.
Baletski igrači,
bez osmišljene koreografije su se kretali od Džon-Travoltinskih poteza, do kič erotike
tanga. Propuštena je velika šansa da ih publika zapamti, jer su mogli da izvedu,
uz dobru kompoziciju pantomimičarsko baletsku igru za pamćenje, ali prilika se
izgubi. Isto važi i za glumca Andreju Maričića.
Sa tekstom koji nema ničeg zajedničkog sa događanjima na sceni, i neprimeren devojci od 16
godina, na čijem je koncertu glumac gostovao. Šetao se u mantilu. Užas. Ne mora čovek
da ode u gradove gde je nastao i gde se svira najbolji džez, pa da shvati da se
tamo mantili ne nose.
I pre dolaska na
koncert imao sam u sebi pitanje: Šta afirmisani pevači traže, čak i kao gosti,
na koncertu srednjoškolke. Izvinjavam se, ali Tanja Filipović, iako korektno
peva, sa jednom (nisam za to čuo) domaćom nagradom, nije ništa više od srednjoškolke koja
dobro peva, a kakvih se desetak svake godine pojavi na javnim konkursima i
nekoliko puta više onih koje daleko bolje pevaju po klubovima Beograda.
Naravno, ovom
detetu, koje samo dobro peva, nije bio potreban konkurs da se u njenu čast
plati i priredi čitav celovečernji performans. Po četvrti put. I to u najznačajnijoj
scenskoj kući naše države. Da li je podrška samo mama, ili nešto mnogo
značajnije u kulturi ovog grada, pokazaće vreme.
Da se vratim na
Ljubicu Vraneš, Dragoljuba Bajića, i
Vuka Zekića. Što se tiče Dubravke Filipović,
razumem, ćerka je u pitanju, pa koliko joj je pomogla oko organizacije
privilegovanosti, toliko joj je odmogla pevanjem. Veoma pomno pratim rad troje
gorespomenutih. Čak sam za prvo dvoje imao najlepše reči za sinoćni Gala Koncert.
A Vuku Zekiću sam napisao hvalospeve za maestralnost u „Đani Skikiju“ i svaki
put kada bude u toj roli, eto mene u gledalištu. Veoma je dikutabilno pitanje
etičko – estetičko, da li treba afirmisani umetnik da bude gost kod
nižerazrednog. Pogotovo kod onog ko je tri, ili pet rangova niži. Moja Poetika
je tu fleksibilna, neka sam umetnik bira. Neću njih troje manje ceniti, čak i
pošto napišem konstataciju kako na ovom koncertu nisu imali šta da traže.
Šteta, mlada osoba
poput Tanje, našla se u neobranom grožđu. Zar su organizatori mislili kako će
privilegija da peva po četvrti put na mestu zvanom „Raša“ proći samo na
kuloarskim ogovaranjima???? Preveliki apetiti izazovu uvek gorušicu.
Neka taj, ili ti
moćnici omoguće isto i drugima koji su u istom rangu, ili imaju slučajno par,
ili više nagrada i drugih javnih priznanja. Pratim rad veoma dobrih mladih pevača,
o njima sam pisao, ali na drugom mestu. Oni neće, čak ni zajednički, da dobiju
takvu šansu u ovoj kući.
Kao gledalac sam
ponižen. Pola sata sam čekao u hladnom predvorju, na još hladnijem betonu
početak koncerta. Razvodnice su šaputale, kako se odlaže prvo za deset minuta,
pa potom za pola sata.
Tanja Filipović
je mlada i očigledno ne zna pravila scene, a na žalost to i ne piše u knjigama, čak ni u onoj koju je moja malenkost
napisala u vezi pravilnog ponašanja, jer svi misle (pa i ja) kako „su umetnici bogomdani i sve znaju.“
Niko se nije
izvinio zbog kašnjenja. Niko nije ponudio da uz izvinjenje publici podari još
jednu pesmu. Postoje nepisana pravila, a za one koji su i nepismeni i bez iskustva, to mora de se okači na "zid" interneta. To očekivano i obavezno izvinjenje nije stigla da kaže ni Ivana Dragutinović Maričić, koja je van
svih pravila, na kraju koncerta, zgrabila mikrofon (rekao bih otela, uzurpirala, uhapsila) tražeći od publike da
pozdravlje sve redom, od inspicijenta, do majstora svetlosti... Plus neke:
Žike, Mike, Jovice... (sedam, osam nadimaka) valjda nosači, vozači, eketričari,
bravari. Žena tražila, publika aplaudirala. Gledao sam nebrojeno amaterskih predstava, ali ovako nešto nisam doživeo. Od koga li je sve to naučila ta prepotentna rediteljka??? Ili misli kako je scena njen posed, da je publika došla da nju vidi i sluša u petominutnom obraćanju. Ja hoću posle koncerta da idem kući, da mi u ušima ostanu zvuci, da preslušam iste numere na Youtube, ne želim obraćanje nekog ko je umislio da je režiserska veličina, za čijom rečju čezne publika.
Gospođo Maričić
(kažem gospođo, jer po bontonu se tako oslovljava svaka ženska osoba starija od
dvadeset jedne godine), Vi ne poznajete
bonton, Vi ste u režiji očajni i očajni i katastrofalni. To kaže neko ko je kao dete slušao i gledao
Rašu Plaovića, neko ko je režiju i dramaturgiju počeo da uči iz udžbenika Joce
Kulundžića i Mate Miloševića... To vam kaže neko ko dosta zna, ali uči i danas.. Na ovoj predstavi sam
bio da doživim lepo i nešto naučim i naučio sam, posebno od Vas... naučio još jednom kako ne
treba da se režira, kako ne treba željom za samoreklamiranjem da se iziritiraju
ljudi da sve ovo ovako napišu i pokažu javno. Podstakli ste me da pitam Upravu i Umetnički savet da li neko prati Vaš rad i to odobrava. Da li i dalje, na programu potpisani VD upravnici, stoje iza sinoćnog događanja????
Mladoj umetnici Tanji želim sreću (da što pre ode odavde na neko dobro školovanje u inostranstvo) i
neke druge (primerenije) saradnike u sledećem projektu.
Za onu gore spomenutu gorušucu nisam kriv. Izazvali ste je u meni, a ja sam podelio sa vama. Ja za nju uvek imam lek, vi se snađite.
Za onu gore spomenutu gorušucu nisam kriv. Izazvali ste je u meni, a ja sam podelio sa vama. Ja za nju uvek imam lek, vi se snađite.
O istoj temi, ali iz drugog ugla: