I?
Moje pitanje čelnicima Opere biće veoma
kratko.
I?
Dizali ste prašinu oko Nogovodišnjeg Gala
koncerta, da smo svi kijali sedam dana, a pojedince alergijske posledice drže i
dan danas.
Znali ste veoma dobro kako treba PRE, ali
bitnije je ono POSLE.
E SADA je ono POSLE!
Da nije
pisanja moje malenkosti i još jedne osobe koja muzikom trči stipl cez,
osta glasnogovornički najavljivani glamur,
trud i dvomljenje oko pesama,
ostaše birane, krojene i
maksimalno strukirane toalete neprimećene. Pa valjda i onog u Babušnici i
Mionici interesuje kako je prošlo ono što je najavljivano u svim „značajnim“
pisanim medijima i u nacionalnim TV kućama. Zaintrigiraju, Zagreju,
Uzbude... I ništa! To džentlmeni na
rade damama ni u kakvim situacijama. To džentlmeni stvarno ne rade damama!
Verujte mi na reč, za žene srpske
provincije, dame sa operske scene imaju mnogo veću harizmatičnost nego za
beograđane koji se Opere klone kao turisti indijskog sela određenog za gubavce.
Uprava je sve uradila da se u medijima
koncert izreklamira! Bravo!
Reklama je bila samo u cilju promovisanja
kuće i ljudi koji u njoj (bar većina) mukotrpno radi. Zašto? Pa zato što je
većina karata podeljena.
Šta je ista Uprava uradila da koncertu
prisustvuju ljudi koji će taj rad i zalaganje (nesumnjivo) da adekvatno ocene u
javnosti? Ništa.
I dok se veličaju Suđičko – Milijevski
Žikinošareničarski KIČ, javnost o NAJEVEĆEM MUZIČKO SCENSKOM SPEKTAKLU u državi
ćuti. Ovo što ste vi priredili je Najveći muzičko scenski događaj, iako je i
drugima, a i vama draži bio izraz: Gala koncert! OK za svet, ali... U kulturi
gde imamo „Gala malograđanska venčanja“, „Gala estradne žurke“ "Gala
promocije knjiga koje će se prodati u 250 primeraka" ... reč Gala vezana
za operske umetnike je za mene promašaj, ali... O ukusima ne raspravljam.
Koncerti ovakve vrste ne postoje samo da se
javnost upozna sa pevačicama i pevačima, već i da posle toga čuje, vidi, dobije
zaključak o celom događaju, jer većina ne prisustvuje koncertu.
Šta je
time postignuto? Ništa!
Ipak!
Šekspirovski, „Sve je dobro kad se dobro
svrši“ i važi, a i ne važi. Kada se sve sleglo, uz vašu nesumnjivu želju i
trud, a moju strast, zaključujem: bilo
je korektno. Uzme li se uzme činjenica
da se orkestar durio, žario i palio ne
želeći probe. Uvek složan i jedinstven. Za očekivanje i hor uvek složan i
jedinstven, pevačima ostaje da grizu nokte i čekaju da ih neko kao zlatno zrnce
ugleda u tanjiru ispirača šljunka. Još i
kada se obruše neki poput mene na njih... Mora se priznati, nije im lako!!! Da,
jedni su elegentno izbegli nastup, drugi otišli u inostranstvo, da se sklone, iz razno raznih razloga, jer
najbolje je konkurenciji za rukovodeće mesto gurnuti vruć kesten u ruke i to
onaj „Gala“. . Uz sve te činjenice, bilo je više nego korektno. A znam i razlog
što mediji, nakon svega, nisu, ne samo hvalili, kako umeju (češće
neumesno, nego umesno, retko po sopstvenoj želji, a skoro nikada sa pokazanim
elementarnim znanjem u vezi muzike i karijere onih o kojima govore i pišu) je
već stvar trenutka, važniji im je Premijer i neki tamo voz za Kosovsku
Mitrovicu, koji bi, u perspektivi, prevozio tri putnika i pet konduktera, nego
Umetnički spektakl pred prepunom dvoranom. Trebalo je ispratiti Suđićev
celovečernji kez, testerisanje neke Zorane Kalajić, itd, itd...
Gospodo iz nacionalne Opere, jeste li čuli
za Termopile? Sa željom, ili ne, Vi ste u tom klancu, Vi i mi! Vi ste poslednja
odbrana kulture pred najezdom varvara kojima se pridružio ledeno nasmejani
gospodin sa svojom škriputavom svitom, koju niko od onih sa elementarnim
muzičkim znanjem i U od ukusa, ne ceni.
Kod mene neće proći, a vi razmislite da li je bolje da mislite o kvalitetu svog
glasa, nego o tome da li imate zvanje prvog, ili drugog soliste.
Onaj ko je trebao da nametne javnosti ovaj spektakularni događaj,
to ne ume, nije spsoban za to, neuk je i mrzi ga da to radi.
I ja bih voleo da živim u društvu gde klima
omogućava ljudima da pročitaju (bar ponekad) šta se zbiva na predstavi sa 800
ljudi, a ne da se svaki sportski događaj sa duplo manje gledalaca proprati
opisom ko je šutnuo, ko je driblao, a ko sedeo na klupi za rezervne igrače.
Voleo bih da neko drugačije piše i o predstavama i o Vama. Da se pojavi javno
neko ko će da sučeli svoj stav sa mojim. To bi i za Vas bilo korisnije, ovako,
osta moja malonekost i uvek pored mene dama što juri stipl cez (stipl čez). Za
neupućene, pogotovo mlađane pevače, koji još nisu vrapčije ciketanski pustili
dovoljno glas, da bi im otpala slepljena pelena sa zadnjice, stipl cez nije
latinoamerčki ples, to je trčanje sa preskakanjem prepona, žive ograde, bazena
sa vodom i korita sa peskom. I to rade oni koji, osim muzike, zavrte znanje muzičke teorije, a sve to do
dvadesete godine i zbrišu iz podruma „Akademije“ na više spratove za još
znanja, da ne navuku mentalnu kostobolju od vlage i izgube sluh od memljivosti.
Teoretičari, koji se ponekad pojave u operi, kao aveti, jedno vama govore, drugo
vam prićaju iza leđa (upoznat sam), treće pišu, a najverovatnije nešto četvrto
misle, ako uopšte misle o vama, o sebi i muzici.
I to ako uopšte i dođu na koncerte. Jasno besplatna ulaznica i honorar se podrazumevaju! Draže
im je ćutanje i kancelarijsko sedenje u nezameranju „okolini“, što je preduslov
da budu izabrani za: urednike, rukovodioce, savetnike, a što da ne i za nekog
direktora brojnih institucija, to im je draže, kao i tapšanje po leđima, dok
već na dva metra iza tih istih leđa puste zmijski otrov licemernosti i
neznanja. (A o takvima i sličnim elementima upraviteljstvujuščih sovjeta
kulturnih institucija tek sledi, u narednim danima „sveobuhvatno i
argumentovano“)
Valjda sam Vam za jotu draži od njih.
Iskren sam.
Naravno, novinarskim piskaralima je tog
dana, uoči Srpske Nove godine,
draže od opere bilo sedenja u bircuzima, ili porodičnog gledanja Pink programa. Ko još od
njih ide u operu, čak i po profesionalnim zadacima? Prestoničke novine su
pisale o nekom KUDu, u jednom srpskom
gradiću. koji je imao Novogodišnji program.
Da se vratimo na temu.
Sigurno bi drugačiji odabir kompozicija
imao veći efekat. Da je Nevena Pavlović interpetirala ariju iz „Đani Skikija,“
koja je i efektnija i stvarno to ona dobro radi (več primećeno sa moje strane),
da je Ljubica Vraneš imala „Šampanj ariju“, da je Tomašev bio Mefisto... Da je tu bio i Dragutin Matić, koji je
obeležio proteklu polusezonu... Ali... Ako se već zna da je ovo odabir karirane
košulje, plus belog mantila u tête-à-tête sadejstvu sa, meni veoma dragim, VD Upravnikom, progutali
smo to kao jedan slatki „Mignon d la France“. Bar nam beli mantil garantuje
organoleptička svojstva i higijensko poslastičarski nivo.
Bilo bi dobroda da je pevala i Sanja
Kerkez, ali Zagrebčanima je bila potrebnija. Vi ne znate da Sanja Kerkez otvara i zatvara operske sezone u Zagrebu?
Naravno mediji ne pišu ni o ovdašnjem pevanju, a sajt pozorišta hvalospeva
(dugosilazni akcenat na slovo E) na svoj račun, samo ako ode u goste
dirigent. Valjda misle kako uspesi
njihovih pevača u inostranstvu nisu vredni ponosa i hvale. Tu mi se ne
priviđaju (ko je uporniji saznaće da se bavim i parapsihologijom), .... da, ne
priviđaju mi se karirane košulje i beli mantili... U vezi toga vidim miševe,
ali onu specijalnu vrstu, snežnobeli, dirigentski iskeženi.
Da se opet vratim na temu.
Novogodišnji Gala Koncert je bio i prošao.
Idemo dalje, u drugu polovinu operske sezone.
Znam, mnogo je više onih kojima ne prija
moje pisanje. Za te imam samo jednu poruku, nađite nekoga ko će da piše
drugačije (po vašim željama). Znate, kao
što slikari gledaju molere sa visine, tako ja gledam novinare. Jer oni rade
poput molera sa valjkom i špricem za štriclu (ekspresno), neko poput mene
traži nijansu reči, boju rečenice, jer imam vremena i ne pišem za jednokratnu
upotrebu. Doživljenim se proizvedu rečenične konstrukcija koje i diraju i
šašolje i maze i draže. Neke i razdražuju, znam. Ali to sam i hteo. Nikada se
ne zna... i tekstovi koje sam pisao u
manje inspirativnoj dokolici, završili su u knjigama. Ne zna se nikada gde će ovo da
završi???
Priznajem, nisam ni znao koliko sam na
Gala, pardon Najvećem muzičko scenskom događaju, bio srećan, iako mi je smetalo što pevači
PEVAJU U PROLAZU. Da, pevaju u prolazu.
Sa jedne strane ulaze, na drugu izlaze, a dirigenti se „vraćaju nazad“ ili
unazad, na isto mesto. Možda je Upravu, ubedila mlađana rediteljka Ivana D...
Maričić kako je tako nešto IN u belom svetu.
Meni je to ličilo na rediteljevo mešanje učesnika varjačom da ne bi ceo
spektakl zagoreo. Mešanje od početka do kraja, pa onda jedni sa jedne, a drugi
sa druge strane, u gomili, da se poklone. Srećan sam što to veče nije
rediteljka, sa očiglednom (unapred određenom)
perspektivom pod svodovima nacionalne opere, zgrabila mikrofon i tražila
da poklonimo aplauz, između ostalih, čistačici Dari i binskom radniku Jovi, što
je već dan kasnije učinila na sceni „Raša Plaović“. Sigurno
kod Uprave takvi ekcesi prolaze, kod publike kojoj pripadam, možda, ali
kod mene, NE.
Ponavljam, za svaku opersku predstavu se
pripremam, ni jednog pevača ne spomenem, a da nisam preslušao njegove snimke, a
i snimke onih koji to isto rade na drugim mestima, ili su radili po svetu, nekih predstava se podsetim, raspitam
se. Mene nije sramota da pre i posle
predstave pitam one koji više znaju i oštrije čuju i vide. Prepotentne
sveznalice zato gutaju rečenične knedle, kada neko uporedi njihov rad sa
drugima, kad dobiju pitanje: "Ko to radi tako i na taj način“? Znam samo jednu
osobu koja sluša i priprema se više od mene. Ali ona je i „gorča“ u pisanju od
mene, jer poodavno trči onaj muzički stipl cez... Uostalom nije trpeza samo sa
šlagom, gorke maslinke, pečurke, grejp
su bolji uz muziku i uz piće. Zar ne? A i knedle sa šljivama su moj kulinarski
specijalitet. E sad što nekima zastanu u grlu,... veličina, ili njihova
umetnička alavost... ne znam pravi
razlog.
Mala digresija:
Za eventualne buduće javne slušaoce i
gledaoce Opere i zbivanja u njoj, Aleksandar Dojković, je olakšao posao, bar
kad je on sam u pitanju. Na njegovom sajtu može da se osmotri prošli rad,
sadašnji i prati napredak. Ovo je mala reklama za sajt pevača koga sve
pažljivije pratim i o kome sve pozitivnije pišem. Sad što je moje „dvooštrično
pero“, ne kao teški templarski mač, već
malo humoristički nakrivljeno, kao sablja dimiskija... što je oštrije... lakše je„za podneti“...
Moja poetska digresija:
Hajde da vam ispričam jednu davnašnju fimsku scenu. Templar viteški zamahnu dvoručnim mačem i preseče stoletni panj na pola, želeći arabljaninu da pokaže koju moć ima u rukama. Onaj drugi čovek uze svilenu maramu, baci je u vazduh i dok je letela, zamahnu sabljom iz Damaska i u letu preseče svilu na dva dela.
Ovo rekoh, jer mnogi imaju jače oružje u rukama od ovih reči sa kojima se igram po svom ličnom nahođenju, bez naručivanja sadržaja, a kao što u impresumu piše: Sam sebi plaćam ulaznice.
Moja poetska digresija:
Hajde da vam ispričam jednu davnašnju fimsku scenu. Templar viteški zamahnu dvoručnim mačem i preseče stoletni panj na pola, želeći arabljaninu da pokaže koju moć ima u rukama. Onaj drugi čovek uze svilenu maramu, baci je u vazduh i dok je letela, zamahnu sabljom iz Damaska i u letu preseče svilu na dva dela.
Ovo rekoh, jer mnogi imaju jače oružje u rukama od ovih reči sa kojima se igram po svom ličnom nahođenju, bez naručivanja sadržaja, a kao što u impresumu piše: Sam sebi plaćam ulaznice.
I za kraj:
Publika u Operi ima samo Vas, a Vi, želeli,
ili ne, nakon što se spusti zavesa, imate nas sa reakcijom koju ste
proizveli. Nas koji vas pratimo
rečju, što ostane bar neko vreme pošto
skinete kostime i muzičari odlože instrumente u kutije.
Imate nas koji smo ceo život u umetničkim
Termopilima, a sve više je i Vas koji se osećaju tako. Zalepimo nadolazećim
varvarima ono špansko revolucionarno: No pasaran!
Neće proći i neće proći!
Draži ste nam mnogo više nego što mislite.
Ne samo što nemamo druge, već što ste NAŠI.
Vi ste i naša radost i naša tuga. Korektno
je da ono što proizvedete podelimo. I na kraju citirajmo i parafrazirajmo
mudroezopovsku maksimu:
„Hic Rhodus, hic salta“
U Operi ste, pevajte!
Da: U Operi ste, PEVAJTE!
___________
U tekstu postoje reči i čitave rečenice
koje neće svima da budu jasne. To je namerno učinjeno. Niti se piše sve za
svakog, niti čovek treba sve da sazna odjednom. Svemu treba vreme.
Lakše se vari!
Lakše se vari!
O istim temama, ali na malo drugačiji način:
Laura i muzika.