02. 03. 2019.

“Čarobni breg” Baletska - plesna predstava, Centar za kulturu “Vuk Karadžić”, Beograd, Aleksandar Nikolić reditelj, Stevan Petrović, muzika, Aleksandar Ilić, koreograf, Igor Jagić, kostimograf, Meta Drčar, scenograf, Mojca Majcen, Vladimir Čubrilo, Branko Mitrović, Nikola Pavlović, Jovana Grujić, Anđelija Jovanović, Tijana Koprivica, Teodora Sujić, Snežana Arnautović Sjepanović, Wanzhe Zhang,… Institut za umetničku igru, 3 dinarakralja. 02. 03. 2019.













ČAROBNI BREG
Čarolija kod 3 kralja

Večeras smo imali izuzetnu baletsku predstavu. Mesto dešavanje je bilo u Centru za kulturu “Vuk Karadžić”, a početni impuls je pronađen, što i sam naziv kaže, u romanu “Čarobni breg”  Tomasa Mana.
Umetnički dvojac: Aleksandar Ilić koreograf i Aleksandar Nikolić, reditelj  je bila dovoljna garancija da se sprema nešto posebno. Njima se priključio i modni kretaror Igor Jagić, večeras u svojstvu kostimografa, koji je u jednom od svojih zadnjih intervjua  zaintrigirao javnost iznošenjem svog estetskog viđenja, kako modnog trenutka, tako i objašnjenjem svojih vizija čiju ćemo realizaciju uskoro imati prilike da vidimo.
Uz muziku Stefana Petrovića u scenografiji po zamislima Mete Drčar, deset baletskih umetnika nas je odvelo evropskim putevima Ilića i Nikolića. Pre samo mesec dana njih dvojica su beograđanima prezentirali Monteverdijevu operu “Krunisanje Popeje”. Večerašnji događaj će utišati i one retke skeptike, koji su tvrdili da je njihov grandiozan uspeh sa operom bila slučajnost.
Ponovo se u Beogradu desilo nešto novo i drugačije, a što potpisuju Ilić i Nikolić, s tim što im se ovog puta pridružuje i Igor Jagić. Tako se večeras uživalo “Kod 3 kralja”. Ako neko misli da ovde ima pretencioznosti, neka dođe na sledeću predstavu. Do večeras su postojali oni koji su tvrdili da je bilo sa moje strane i suviše superlativa u vezi “Krunisanja Popeje”… Za sutra, ne znam.
Volim umetnička dešavanja koja mogu u jednoj reči da okarakterišem. Za večerešanju prestavu je reč: Maramice.
Hiljade, hiljade i hiljade, belih maramica. Za tuberkulozne bolesnike, kako u “Čarobnom bregu,” tako i u svim drugim sanatorijumima širom sveta (misli se na period kada je pisan roman, pre II svetskog rata), u maramici se vidi trenutno stanje, kao i koliko je još ostalo života.


Od melanholije, koja pada u patetiku i morbidnost, do najerotskijih uzleta, tih mladih ljudi, koji grabeći od života poslednje kapljice životnih slasti, glume kako ih ne napušta nada, ali istovremeno broje svoje poslednje dane. Igrači su predvođeni gošćom iz Slovenije, Mojcom Majcen, koja je izuzetnim, najprofesionalnijim plesom dočarala svu silovitost mlade dame, koja je svesna svog brzog kraja, a svu energiju koristi za trčanje ka zadovoljstvima.
Priznaću, nemam iskristalisani stav o muzici koju potpisuje Stefan Petrović. Zapravo o njegovom odabiru muzike. Predstava počinje jednoličnim tonovima, pećinskih zvuka kapljica, sa različitim stalaktitsko stalagmitskim rasponima. Može se predpostaviti kako je kompozitor svoj odabir melodija stavio na raspolaganje koreografu za osmišljavanje dužine scena. Drago bi mi bilo da na nekoj sledećoj predstavi uđem u diskusiju sa glavnim akterima o dužini trajanja uvodnog dela, koji je publiku poprilično umrtvio, ali ono što je došlo nakon toga, ne samo da je gledalište, kao na nekom čarobnom ćilimu ponelo u svet najmaštovitijeg događanja, već je pažnja na ono što se dešava na sceni bila maksimalna. Zapravo, nije bilo načina da gledalac ne učestvuje sa svojim osećanjima u zajedničkoj čaroliji.
Hvala još jednom svim akterima, posebno igračima, koji su sve vreme trajanja predstave bili na sceni, u pokretu. Hvala za originalni program (autor se nije porpisao). Hvala produkciji. Predpostavljam kako je to Institut za umetničku igru. Očigledno je to mesto gde se stvara umetnost sa kojom Beograd može da izađe u svet.


O istoj termi, ali iz drugog ugla: